João Almeida: “Denk niet dat ik de Giro kan winnen”

João Almeida: “Denk niet dat ik de Giro kan winnen”

foto: Cor Vos

João Almeida gaat er niet van uit dat hij de Giro d’Italia kan winnen. Nochtans staat de 22-jarige Portugese klimmer van Deceuninck-Quick-Step na negen dagen in de roze leiderstrui. “Ik denk dat ik het roze wel kan vasthouden tot de vijftiende rit, naar Piancavallo”, zegt Almeida op de rustdag.

Het einde van de tweede week is zwaar, weet de groterondedebutant. “Dan zullen we zien of ik de benen heb”, geeft Almeida aan. “Maar ik geloof niet dat ik de Giro kan winnen. Ik heb nog nooit zo lang gekoerst en er zijn zoveel jongens met veel ervaring hier. Een slechte dag en alles is weg.”

De Portugees weet dat meerdere klimmers op zijn positie azen. “Renners als Fuglsang, Kelderman of Nibali maken een heel sterke indruk. Er zijn veel jongens die nog in aanmerking komen. Ik ben nu blij met deze roze trui en ik zie wel wat de volgende weken nog brengen”, tekent Sporza op uit de mond van Almeida.

‘De Giro winnen? Dat zou me verbazen’
Ook ploegleider Klaas Lodewyck tempert de verwachtingen. “Het zou dwaas zijn om nu te zeggen dat we voor de eindzege gaan”, aldus Lodewyck. “We zien wel wat er nog komt en we maken er het beste van. We zullen João zeker geen druk opleggen. Daarvoor is iedereen nuchter genoeg.”

“Hopelijk heeft hij geen slechte dag, al kan dat altijd gebeuren. João is een bijzondere kerel. De Giro winnen? Dat zou me verbazen, maar het mag natuurlijk wel”, grapt de ploegleider tegen Sporza.

Dit artikel delen:

14 Reacties

vocsnor 12 oktober 2020 om 17:46

Als de Giro deze week stilgelegd wordt, heeft ie dan gewonnen? Het antwoord zou mijn keuze in de poll aanzienlijk beïnvloeden

Groetjesaandevoetjes 12 oktober 2020 om 19:07

Volgens mij wel, maar daar komt wel bij dat de Giro een ander protocol heeft bij corona besmettingen dan de Tour. Teams worden niet uit de Giro gezet, alleen individuele gevallen. En het aantal cases zijn beduidend lager in Italië dan in Frankrijk, Nederland, Tsjechië, dus verwacht niet dat de overheid de Giro zomaar cancelt.

Wheely 12 oktober 2020 om 18:00

Met die grote bril doet ie me de hele tijd denken aan een bandlid van de Muppets, maar dat geheel terzijde.

Abdoe 12 oktober 2020 om 18:04

Ik zie hem het roze al verliezen in de tijdrit. Volgens mij is het beste er inmiddels al een beetje af; hij had het gisteren ook zwaar op een aankomst die hem zou moeten liggen. Hoe dan ook chapeau voor hoe hij tot nu toe gereden heeft natuurlijk.

Dikke Vrouw 12 oktober 2020 om 18:16

Haha João ik denk het ook niet. De eerste echte berg is zelfs nog niet geweest

SCIC 12 oktober 2020 om 18:22

Er staan nog 42 renners binnen 5 minuten. Ben benieuwd of er uit die groep zijn die met een vroege vlucht durven mee te gaan. En dan gokken dat de toppers elkaar gaan aankijken.

$kedel 12 oktober 2020 om 18:25

No shit Sherlock!

Dr op en dr over 12 oktober 2020 om 20:13

Gezien het feit dat de huidige top drie van het AK ook zo’n beetje de beste tijdrijders zijn van de huidige top twintig, zie ik hem z’n truitje ook wel behouden t/m rit 15.

In deze rit verwacht ik ook dat hij z’n roze kwijt raakt gezien z’n resultaten in de twee aankomsten bergop. Dus Almeida heeft een zeer realistische kijk op de gang van zaken.

Ik verwacht overigens niet dat hij compleet zal instorten of zo, maar geleidelijk wat minuutjes zal verliezen en uiteindelijk gewoon bij de beste vijf/tien in Milaan zal aankomen.

FritsvanHoefelen 12 oktober 2020 om 21:14

Als je voorlopig maar volhoudt. Scheelt weer druk bij een andere renner

La Primavera 12 oktober 2020 om 22:54

Die andere renner bestaat niet.

Spake Breekerd 12 oktober 2020 om 23:06

Hoe verliep de poll bij Carapaz in 2019?
Een lezer stoot zich in t algemeen, enzovoort

Gilberto 13 oktober 2020 om 00:46

Zou mij nx verbazen als hij t wel volhoud tot t einde

Oddjob 13 oktober 2020 om 06:53

Deelnemersveld niet meteen indrukwekkend en Almeida toch wel talentvol.
Waarom niet? Hij moet er in geloven

MasterAJA29 13 oktober 2020 om 07:09

Omdat hij de beste klimmers niet kan volgen als het een beetje omhoog gaat. Bij echte zware beklimmingen gaat hij minuten verliezen. Hij heeft zijn tijdwinst vooral gepakt in de tijdrit (meer dan een minuut) door zijn vroege start.