Jayco AlUla gooit het over andere boeg zonder dure Dylan Groenewegen: “Geen garantie op punten”
donderdag 6 november 2025 om 11:21

Jayco AlUla gooit het over andere boeg zonder dure Dylan Groenewegen: “Geen garantie op punten”

Jayco AlUla heeft bewust ervoor gekozen om afscheid te nemen van sprinter Dylan Groenewegen en zijn omkadering. Volgens teammanager Brent Copeland liggen er meerdere redenen aan ten grondslag. Zo scoorde Groenewegen niet de punten waarop de ploeg wel had gehoopt, volgens Copeland.

Tegen de Substack van wielerjournalist Daniel Benson heeft Copeland het niet specifiek over Groenewegen, maar richt hij zich wel indirect tot de prestaties van de Nederlandse sprinter. Ook het salaris van Groenewegen, en zijn helpers Elmar Reinders en Max Walscheid, heeft daarbij een rol gespeeld volgens de ploegleiding van Jayco AlUla.

“Het was puur een beslissing die we tijdens het seizoen genomen hebben, omdat het zinloos was om 1 tot 1,5 miljoen euro te betalen voor sprinters die geen garantie op punten zijn. En helaas gebeurde dat wel”, stelt Copeland. Groenewegen behaalde in 2025 nog geen 700 UCI-punten, terwijl hij in 2024 (meer dan 1.400 punten), 2023 (meer dan 1.300 punten) en 2022 (meer dan 1.200 punten) duidelijk beter scoorde.

Een koerswijziging dus bij het Australische team, dat ook lang in onzekerheid was over de toekomst voor 2026. “We hebben besloten om niet meer te investeren in sprinters en dat scheelt alleen al 2 tot 3 miljoen euro, als je het zonder topsprinters doet. We hebben ervoor gekozen om renners aan te trekken die ons realistisch gezien punten kunnen opleveren in wedstrijden die we op het oog hebben”, aldus Copeland. “Dat zijn andere renners en we weten dat het onze investering waard is.”

Kijkend naar de transferwindow van Jayco AlUla valt op dat het team met Pascal Ackermann, Amaury Capiot, Alessandro Covi en Andrea Vendrame relatief goedkope krachten heeft aangetrokken van de tweede of derde lijn die in massasprints en heuvelwedstrijden wel korte uitslagen kunnen rijden. Groenewegen en Reinders vertrekken op hun beurt naar het ambitieuze Unibet Rose Rockets.

RIDE Magazine
6 Reacties
En dan haal je Ackermann die nog minder punten zal opleveren. Hij zal waarschijnlijk wel goedkoper zijn.
11:53
Groenewegen reed geen goed seizoen, maar dat ie minder punten scoorde had veel meer met zijn programma te maken dan met z'n vorm. Geef hem een Astana programma (een karrevracht aan semi-vlakke eendagskoersen) en hij haalt een bak punten via ereplaatsen. Een Ronde van Hongarije enzo is voor sprinters alleen interessant voor dagzeges, punten zijn daar voor dat type renner nauwelijks te behalen.
    11:55
    Klopt, in 2024 haalde Groenewegen bijna 1.500 ptn en een Tourritwinst binnen. Zwak argument om eigenlijk te zeggen dat ze hem gewoon overbetaald hebben...
12:24
Groenewegen is altijd een sprinter geweest die het best met enige lead out tot zijn recht komt. Niet al teveel dringen en gaatjes tussendoor gaan tussen 2km en 200m van de finish. Dat hebben ze best belabberd ondersteund bij jayco en dan haal je er ook weinig rendement uit je inv
14:30
Dat ze niet tevreden waren over Groenewegen snap ik volledig.
Als speerpunt naar de Tour gestuurd en als sprinter zelfs geen enkele keer top-10 gereden, dan kan je inderdaad moeilijk 1 à 1,5 miljoen euro loon rechtvaardigen.

Dat ze Ackermann geen sprinter noemen snap ik dan weer totaal niet.
Het voordeel voor Jayco is vooral dat Groenewegen meerdere mannen in steun nodig had, terwijl ze nu O'Connor stevig kunnen omringen + Ackermann voor de sprints.
Als je het streng bekijkt presteerde Groenewegen niet alleen zelf niets, hij kostte O'Connor ook nog z'n top-10 plek doordat zijn trein de helft van de ploeg in nam, waardoor O'Connor zelf (veel te vroeg) aan de bak moest om dat gat op de kopgroep met Jegat te dichten en zo nog minuten verloor.

Om te reageren moet je ingelogd zijn.