Jay Vine verrast met tijdritzege bij comeback in Vuelta a Burgos, Sepp Kuss behoudt leiderstrui
foto: Cor Vos (archief)
donderdag 8 augustus 2024 om 16:44

Jay Vine verrast met tijdritzege bij comeback in Vuelta a Burgos, Sepp Kuss behoudt leiderstrui

Vier maanden kwam Jay Vine niet in actie als gevolg van zijn zware val in de Ronde van het Baskenland, maar bij zijn rentree heeft hij meteen weer weten te winnen. De Australiër schreef donderdag namelijk de individuele tijdrit in de Vuelta a Burgos op zijn naam. Sepp Kuss wist zijn leiderstrui met succes te verdedigen in deze voorlaatste rit, al is Max Poole hem wel tot op enkele seconden genaderd.

Daags na de dubbelslag van Sepp Kuss in de bergrit naar Lagunas de Neila, stond er in de Vuelta a Burgos een individuele tijdrit op het programma. De chronoproef ging van Santa María del Campo naar Pampliega, was 18,5 kilometer lang en bevatte nagenoeg geen hoogtemeters.

Vine verbetert tijd Affini
Een ideaal parcours voor Edoardo Affini, zo bleek. De Italiaan van Visma | Lease a Bike noteerde in het openingsuur de toptijd en voerde een tijdlang de tabellen aan. Hij zat op de hot seat tot de binnenkomst van Jay Vine. De Australiër van UAE Emirates, die in de Ronde van Burgos zijn eerste wedstrijdkilometers maakt sinds zijn zware val in de Ronde van het Baskenland, deed twaalf seconden beter dan Affini.

Edoardo Affini – foto: Cor Vos

Vine leek zijn tijdrit ook vooral goed te hebben ingedeeld. Want hoewel meerdere renners beter deden dan hem bij het eerste tussenpunt, moesten zij op de finish allemaal het onderspit delven. Dat gold ook voor Thymen Arensman. De Nederlander van INEOS Grenadiers noteerde na 8,5 kilometer de toptijd, maar was bij binnenkomst de voorlopige nummer vier, op twintig seconden van Vine. Uiteindelijk zou Arensman nog zakken naar plaats zes.

Poole met goede tussentijd
Voor Vine werd het ook nog spannend. Bij het eerste tussenpunt klokte Max Poole (dsm-firmenich PostNL), de nummer drie van het klassement, namelijk een zeer snelle tijd. Hij deed daar maar liefst negentien seconden beter dan Vine. Verrassend genoeg hield Kuss echter sterk stand. De Amerikaan van Visma | Lease a Bike beperkte de schade halverwege tot tien seconden, waardoor hij nog zeventien seconden marge had tegenover Poole in het laatste deel van de tijdrit.

Sepp Kuss – foto: Cor Vos

Poole moest in het tweede deel nog behoorlijk wat tijd toegeven op Vine. Hij zou uiteindelijk genoegen moeten nemen met een achtste plaats in de daguitslag. Belangrijker voor hem was echter of hij Kuss voorbij kon steken in het algemeen klassement. Ook dat lukte echter niet. Kuss eindigde weliswaar achter Poole in de tijdrit, maar hield in het klassement wel vijf seconden over. Poole steeg wel één plekje ten koste van Jefferson Alveiro Cepeda, die en duikeling maakte en nu zevende staat. De nieuwe nummer drie is Finn Fisher-Black.

Relatief vlakke slotrit
De Ronde van Burgos komt vrijdag tot een einde. De vijfde en laatste etappe betreft een relatief vlakke rit naar Condado de Treviño. De top van de laatste beklimming (3,7 km aan 4,5%) ligt op achttien kilometer van de streep. Sepp Kuss staat dus op rozen om de ronde aan zijn palmares toe te voegen.

RIDE Magazine
55 Reacties
08-08-2024 16:58
Cian gewoon weer enorm zwak. Vine na 2x 2e in een tijdrit nu de winst. De lijn zet zich door dat Uae Visma weg blaast in het tijdrijden. Verder schandalige vertoning van de organisatie!
    08-08-2024 17:05
    Over Cian, misschien eerst eens luisteren of er iets gebeurd is? Lek gereden? Gevallen? Hij was 9e aan het eerste tussenpunt. Zie ook de opmerking hierboven van Steven_E.
    08-08-2024 17:10
    Je kan natuurlijk ook zeggen dat het knap is dat Kuss deze etappekoers wint, maar waarom zou je?
    08-08-2024 17:27
    Waarom zou er iets gebeurd zijn? Is toch casual Cian met een zwakke tijdrit? Niets progressie te zien
    08-08-2024 17:30
    Inderdaad, waarom altijd zo genuanceerd? Landeirovic weet wel hoe het zit.

    Als Kelderman en Del Toro samen vallen, dan ligt het er gewoon aan dat Kelderman niet kan sturen. Da's toch casual Kelderman?
    08-08-2024 17:40
    Waarom zou je van Landeirovic überhaupt een genuanceerde reactie verwachten? Zeker als het over TVL gaat.
    08-08-2024 18:41
    71ste op 1,53min........duidelijk dat sinds Visma LaB, 8 maanden geleden begonnen
    is aan intensieve trainingen op Cian's explosiviteit en tijdrit-skills, hij nu een enorme
    progressie in het tijdrijden vertoont.
    08-08-2024 19:07
    Cian was 3sec sneller dan Vine aan T1 (9km) en zou dan zó slecht kunnen tijdrijden dat hij 1’56” verliest op de volgende 10km? Als je niet het verstand hebt om dat even in twijfel te trekken, dan heb je toch niet al te veel verstand van wielrennen vrees ik @Landeirovic
    08-08-2024 19:18
    " Get your facts straigt"......want het was niet Majka die op de 110de plek eindigde,
    maar wel Carr.
    Trouwens, Majka deed het met zijn 33ste plek op 1,11min nog behoorlijk tegenover
    Cian, wiens prestatie al even dramatisch gebleven is zoals dit in het voorjaar al het geval was.
    Affini wist nog mooi de meubelen voor Visma LaB te redden!

    Edit: Oeps....blijkbaar is de post met de ferme flater over Majka plots verwijderd...
    08-08-2024 19:19
    Waar lees je dat Cian 9e was op punt 1? Ik vind er nergens iets van terug en kan dit ook niet geloven.
    08-08-2024 19:33
    PCS Livestats
    08-08-2024 19:36
    Liveblog van PCS. Toen hij passeerde stond ie 6e, en er gingen er nog 3 onder die na hem kwamen. Hij stond 9e toen iedereen er gepasseerd was, al zijn die resultaten niet meer te lezen nu de liveblog is gesloten. Enige verklaringen die in zie om zoveel tijd te verliezen op korte tijd zijn (1) lek & laten lopen, (2) val of (3) foute tijdsopname.
    08-08-2024 19:43
    Livestats is terug te lezen, dus degenen die pas kunnen geloven als ze het zien, kunnen het gewoon controleren


    https://www.procyclingstats.com/race/vuelta-a-burgos/2024/stage-4/live/livestats
    08-08-2024 20:43
    Die "pcs livestats" klopt van geen kanten. 60% van de renners staat niet eens tussen de T1. Ook staan er fouten in. Een FFB staat er niet tussen en zo zijn er nog.
    08-08-2024 21:50
    Als dit een proloog was geweest had Cian dus top-10 gereden. Da's best een complimentje waard.
08-08-2024 16:46
Knap van Vine! Minstens zo knap is de tijdrit van Kuss. Normaal gesproken wint hij dit rondje en is hij klaar voor de Vuelta.
    08-08-2024 16:47
    Met de hele tijd twee motoren vlak voor je wordt het wel een stuk makkelijker. Organisatie zal blij zijn met Kuss als eindwinnaar. Poole enkel een motor achter hem gehad.
    08-08-2024 16:49
    De motoren waren inderdaad gewoon schandalig. Reden bij Fortunato echt 100m ervoor en bij Kuss soms 15-20.
    08-08-2024 16:50
    Had Poole maar beter moeten klimmen. Klassementsleider wordt je niet zomaar.
    08-08-2024 16:50
    Kuss mag de bloemen van de eindoverwinning wel toesturen aan de 2 motoren. Normaal zeur ik niet over motoren, maar hij had echt een schandalig voordeel t.o.v. bijv Poole.
    08-08-2024 16:54
    Poole blies zichzelf gewoon op in deel 1. Daar hadden de motoren niks mee te maken. En nogmaals, Kuss reed beter bergop dan Max dus de eindzege lijkt mij dik verdient.
    08-08-2024 16:56
    Hoezo blies Poole zich op? Lag 10 sec voor op Kuss bij tussenpunt en 22 aan de streep. De wind stond totaal anders dan bij vroegere starters, alle late starters waren in deel 1 veel beter vergeleken een Vine dan in deel 2.
    08-08-2024 16:59
    De race moet toch gewoon eerlijk verlopen? Het is toch niet omdat je een 4e ipv 1e staat dat je slechtere omstandigheden verdient?
    08-08-2024 16:59
    Dit leek op Van Vliet met Pogacar in de Gold Race, het was zo mogelijk nóg erger. Hier wordt Poole de eindzege ontnomen. En ja, ik heb best veel sympathie voor Sepp, hij kan hier zelf natuurlijk weinig aan doen. Maar eerlijk is eerlijk, dit was er ver over.
    08-08-2024 17:05
    De frustratie zit weer diep blijkbaar. Nogmaals, Poole had hier gewoon als leider kunnen starten mits hij bergop de beste was gebleken. Niet het geval en met de invloed van de motoren proef ik altijd een selectieve verontwaardiging, gebeurt het in de Ronde van Vlaanderen of op het NK vrouwen bij Blaak geen woord maar hier in Burgos wel omdat het een renner is van deze ploeg die het AK wint.
    08-08-2024 17:28
    @Thurau Heb je überhaupt gekeken? Er is een behoorlijk verschil tussen "enig" voordeel hebben (wat in elke koers 100den keren gebeurd) en datgene wat we hier zagen.
    08-08-2024 17:38
    @n92
    Ja, en zo werkt het al jaren en in tal van koersen zoals ik hierboven aangaf. Wat maakt het nu zo anders dat het niet gaat over Vine en de waarschijnlijke eindzege van Kuss. Mijn inschatting is dat het puur het feit is dat TVL hier waarschijnlijk eindzege pakt. Keek jij bv het NK vrouwen? En zo ja, waarom reageerde je toen niet terwijl voor Blaak de tv motor haar als derny begeleidde.
    08-08-2024 18:02
    Bijzonder wat voor een hoeveelheid onzin iemand toch kan verkopen soms. Ongelijke omstandigheden creëren tussen renners door motoren is altijd slecht, en al helemaal als het zoals dit keer een beslissende impact op een einduitslag heeft.

    Dan kan je er allerlei troep gaan bij halen over ploegen en dat het eerder gebeurd is en wat nog meer, maar het is gewoon iedere keer dat dit gebeurd weer slecht.
    08-08-2024 18:31
    Echt bijzonder is pas de selectieve verontwaardiging. Het is altijd slecht maar de andere keren hoor je dan veel minder commentaar behalve als je zoals Leo met de auto voor de koploper gaat rijden. Nu koppel ik de kritiek op de motoren gewoon aan een poging om Sepp zijn overwinning te bagatelliseren. Kun je het mee eens zijn of niet maar het aantal reacties hier en de zwijgzaamheid bij de andere voorbeelden is geen toeval.
    08-08-2024 18:58
    @thurau hier zien we de echte vlab fanboy!
    Maakt niet uit als het eerlijk gaat, had hij een dag eerder maar iets sneller bergop moeten rijden.
    Trieste reactie voor de zoveelste keer.
    Maar goed, Thurau is blij met ieder goed resultaat van vlab. Heb je met die fanboys!
    08-08-2024 19:15
    'Minstens zo knap is....'
    'Had Poole maar beter moeten klimmen...'
    Zeg dan gewoon niets Thurau. Scheelt ook weer een hoop spellingsfouten......
    08-08-2024 21:28
    Heeft Theo H, trouwens je mist een punt na de H (Grammatica is ook bij jou een probleem kennelijk) wat lange tenen? Is niet erg hoor maar maakt je bijdrage niet zo sterk. En gelukkig is mijn favoriete trolletje Antoin ook weer wakker. Kijken of hij weer het laatste woord moet hebben. Kom op, je kunt de verleiding niet weerstaan.
    08-08-2024 21:43
    @thurau klopt helemaal! Vandaag hebben diverse bezoekers kennis kunnen nemen van je belachelijke reactie!
    Succes hè fanboy!
    08-08-2024 21:45
    Hoezo lange tenen? Jij ziet ondanks meerdere duidelijke reacties niet in dat jij jezelf belachelijk maakt met je vooringenomen bijdrages en vervolgens waardeloze argumenten. Zonde dat de meer neutrale liefhebbers zich iedere keer door de voorspelbare reacties van jou moeten worstelen om wel interessante bijdrages te lezen.
    08-08-2024 23:01
    Heerlijk om die frustratie bij Theo en Antoin te zien groeien. Kom op Antoin, nog een keer dat laatste woordvan jou als neutrale LOL fan.
    09-08-2024 00:18
    Sterke Thurau hier , zonder schaamte ;-)
    09-08-2024 08:56
    @Thurau, je ziet zelf toch wel in dat je onzin verkoopt neem ik aan? Snap je punt dat er selectieve verontwaardiging plaatsvindt heel goed, dat is ook waar. Maar om dan te zeggen Poole had maar beter bergop moeten rijden is echt van geen niveau. De finish van de ronde is pas na de laatste etappe, niet na de laatste beklimming. Dat je je dan ook nog verlaagd door anderen aan te spreken tot het hebben van het laatste woord etc… Geef gewoon toe dat je reactie niet slim was, en het anders bedoelde. Hou je de eer aan jezelf i.p.v. jezelf voor schut te zetten. ;)
08-08-2024 17:00
Begrijp de commentaren over de motoren volkomen.
Echter, in welke koers ook, de renner in kwestie kan er niets tegen doen.
Fotografen en andere media willen nu eenmaal altijd bij de klassementsleider (wie het ook is) rijden.

Dus, reageer uw ongenoegen niet af op de coureur, in dit geval Sepp Kuss.
    08-08-2024 17:08
    Ik lees hier tot op heden geen enkele reactie TEGEN Sepp hoor....jij wel dan ?
    08-08-2024 17:09
    @velosol
    Even goed lezen misschien.....
    08-08-2024 17:43
    @Jonkers: even goed opschrijven dan misschien..... (waarom nou weer zo bijdehand reageren btw?)
    Ik lees het net als Velosol: jij zegt, reageer je ongenoegen niet af op de coureur, maar op de organisatie.
    Maar er is dan ook niemand die het afreageert op Kuss. Dus beetje onnodige reactie?
08-08-2024 17:38
Knappe tijdrit van Poole!
    08-08-2024 20:12
    Zeker nadat een aantal maanden geleden zijn arm helemaal in puin lag...!
08-08-2024 17:45
Tuurlijk had Kuss voordeel van de motoren en heeft hij misschien hierdoor wel de ronde van Burgos gewonnen Net zoals Bardet in de Tour waarschijnlijk geen etappe had gewonnen als de motoren hem niet op sleeptouw hadden genomen
    08-08-2024 18:18
    Klopt helemaal, en Kuss zelf kon er niks aan doen, net zoals Bardet er niks kon aan doen. Echt niemand die dat hier zegt toch, maat dat er figuren zijn die nog niet eens kunnen toegeven dat dit er echt vér over ging deze namiddag, is toch echt wel van de pot gerukt. Hoe blind en fanatiek kun je zijn? Ik heb het dan voor alle duidelijkheid over die bepaalde figuren, en daarom niet over jou :-)
08-08-2024 16:56
Uijtdebroeks top-10 aan tussenpunt maar niet in de top-50 aan de streep. Is daar iets gebeurd?
    08-08-2024 17:41
    Met Uijtdebroeks, leeftijdgenoot van Poole, lijkt het niet erg te willen lukken. "serieuze lel gehad in deel twee" lees ik bij Sporza!
    08-08-2024 19:02
    Sporza doet graag aan scorebordjournalistiek, dus geen idee of ze dat baseren op de gecontroleerde feiten of puur op de uitslag.
    08-08-2024 20:06
    Ach gossie... de volgende holbewoner die nog in de ontkenningsfase zit!
08-08-2024 18:59
Prachtig dat Vine, na die ellende, terug opstaat! Ook dit is een reden waarom een mens wielerliefhebber is.
08-08-2024 19:25
Is dit rondje toch nog een episch duel tussen Uijtdebroeks en Arensman geworden.
08-08-2024 18:34
Goeie tijdrit van Rivera. Rijdt een goed seizoen, hopelijk gaat hij de Vuelta rijden
08-08-2024 19:24
affini ook met dichte voorwiel na het voorbeeld van Wout. gaan we de dubbele dichte wielen weer vaker zien
    08-08-2024 20:12
    Wellicht, tot er weer iemand zo hard op z'n plaat gaat -wegens een put in het wegdek of een windstoot- en hij ieder bot in zijn lichaam breekt. Dan houdt het weer op
    08-08-2024 21:52
    Dan hoop ik dat de Schlecks (en Eva) niet kijken. Die hebben daar PTSS aan over gehouden.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine