Jasper Philipsen verslaat alle grote mannen in openingsrit UAE Tour
foto: Cor Vos
zondag 20 februari 2022 om 14:03

Jasper Philipsen verslaat alle grote mannen in openingsrit UAE Tour

Jasper Philipsen heeft de openingsetappe van de UAE Tour gewonnen en mag zich ook de eerste leider in het algemeen klassement noemen. De Belgische sprinter van Alpecin-Fenix was na 184 vlakke kilometers de snelste sprinter in Madinat Zayed. Sam Bennett (BORA-hansgrohe) en Elia Viviani (INEOS Grenadiers) werden tweede en derde, Dylan Groenewegen (BikeExchange-Jayco) vierde.

Vijf renners sprongen in de vlucht van de dag tijdens deze eerste WorldTour-etappe van het jaar. Wildcardploegen Bardiani-CSF-Faizanè en Gazprom-Rusvelo stelden niet teleur en zaten ieder met twee renners in de ontsnapping: Luca Rastelli en Alessandro Tonelli namens de Italiaanse ploeg, Pavel Kochetkov en Dmitry Strakhov namens de Russische formatie. Xandres Vervloesem (Lotto Soudal) maakte de kopgroep compleet.

De kopgroep van vijf op pad – foto: Cor Vos

Al snel na de start in Madinat Zayed groeide de voorsprong van de vijf koplopers tot boven de vier minuten. De sprintersploegen, met name BikeExchange-Jayco en Quick-Step-Alpha Vinyl, lieten het verschil niet veel groter worden. Lange tijd schommelde het gat tussen de twee en vier minuten.

Sprinters maken zich op voor finale
Vijftig kilometer voor de finish was het verschil teruggebracht tot een minuut en op twintig kilometer van de meet werden de vluchters ingegrepen. Heel spannend was het allemaal niet, op de brede wegen door de woestijn richting Madinat Zayed. Het meest opvallende beeld van de koers was een eenzijdige val van Rick Zabel, maar hij kon zijn weg vervolgen.

Het tempo lag de hele rit laag, langzamer dan het langzaamste tijdschema, maar op vijftien kilometer van de meet ging de snelheid bijna helemaal uit het peloton. De diverse treintjes zochten elkaar op in de slotfase, waarna de snelheid vlak voor de meet wel flink de hoogte in ging.

Het peloton door de woestijn – foto: Cor Vos

Philipsen verslaat Bennett en Viviani
Veel ploegen hadden hun absolute sprintkopmannen meegenomen naar de Emiraten. Het was daardoor een drukte van jewelste voor een goed plekje aan kop van het peloton in de brede slotklilometers. BikeExchange-Jayco begon op kop aan de laatste kilometer, maar kon Dylan Groenewegen niet vooraan afzetten.

Jasper Philipsen werd ondertussen uitstekend naar voren geloodst door zijn lead-out Jonas Rickaert, waarna de Belg van Alpecin-Fenix langs de hekken richting de overwinning sprintte. Sam Bennett en Elia Viviani kregen het nakijken. Dylan Groenewegen zat opgesloten achter Philipsen en was op de vierde plek de beste Nederlander.

Fietsen in Abu Dhabi, de nieuwe hotspot voor wielrenners: In Abu Dhabi hebben ze de fiets ontdekt. Het emiraat investeert volop in het stimuleren van een gezonde levensstijl en de racefiets is in de ogen van de Emirati het perfecte middel daarvoor. Abu Dhabi wil zowel inwoners als toeristen in het zadel helpen. Lees hier meer op WielerFlits. (Branded content)
RIDE Magazine
171 Reacties
20-02-2022 14:18
https://ibb.co/FKt25dd
https://ibb.co/ZKQftrz

Even twee screenshot die overduidelijk laten zien hoe ver Philipsen naar de boarding stuurt in de laatste 150 meter. Dit is niet meer professioneel de deur dicht doen. Dit is je collega’s in gevaar brengen op het moment dat je ze voelt komen. Hij heeft de mazzel dat Groenewegen hier in houdt.
    20-02-2022 14:23
    Ik kom niet meer bij man, heerlijke humor.
    20-02-2022 14:23
    Hier ben ik het eigenlijk wel mee eens. Duidelijke beelden ook. In elke andere sport zou Philipsen een DSQ krijgen of worden teruggezet.
    20-02-2022 14:24
    Dacht dat het wel meeviel, maar wat mij betreft zijn deze beelden een duidelijk bewijs dat er wel degelijk een DQ voor Philipsen zou moeten volgen.
    20-02-2022 14:27
    Ja, dit rechtvaardigt inderdaad een diskwalificatie.
    20-02-2022 14:29
    Lekker vanaf de bank lullen.
    In een kaarsrechte lijn sprinten tot de finish gebeurt nooit.
    Zeker naar het einde toe als je helemaal dood zit.

    Ook die in het midden starten wijken wel 1 a 1,5m uit naar het einde toe.

    Niemand sprint in 1 kaarsrechte lijn.
    20-02-2022 14:32
    Ja ik kijk wielrennen inderdaad regelmatig vanaf de bank. En als je niet in een rechte lijn kunt sprinten dan moet je dus in ieder geval zorgen dat je niet richting de boarding stuurt waar een andere sprinter je aan het inhalen is. Beelden spreken voor zich.
    20-02-2022 14:37
    Misschien zal Kim wel te zweten op een hometrainer, niet te zien vanaf die foto.
    20-02-2022 14:38
    "aan het inhalen"? alé niet zeveren he, hij komt nog niet aan het bracket
    20-02-2022 16:23
    Goede post KimJungPoels. Jammer dat velen eerst naar de shirtjes kijken en daarna pas naar het gevaar in de wedstrijd.
    20-02-2022 19:09
    Beelden spreken voor zich, maar geven alleen niet het dynamische complete beeld van de sprint.
    Zijn veel voorstanders voor dsq, daarentegen misschien evenveel niet. Graag het filmpje vanuit de heli van de laatste km... ;-)
20-02-2022 14:19
Of je wil profiteren van de slipstream en dan is er de mogelijkheid dat je ingesloten geraakt of niet de sprint kan rijden die je wil rijden, of je neemt je verantwoordelijkheid als je denkt dat je de sterkste/snelste bent en sprint van kop af aan.
    20-02-2022 14:20
    Insinueer je hiermee dat het oke is om van je lijn af te wijken als je vanaf de kop sprint?
    21-02-2022 15:35
    Ik schrijf dat je best van kop af aan begint als je niet wil worden ingesloten of wil worden gehinderd; dat is m.i. ook de veiligste plaats om te sprinten. De insinuaties laat ik volledig aan jou over, niet mijn stijl.
20-02-2022 14:20
Zalig zo'n sprintwk. Beste sprintersgilde van het jaar? Buiten Ewan, Jakobsen, Bouhanni en Merlier zijn ze hier allemaal.
    20-02-2022 14:23
    Daar noem je met Jakobsen, Ewan en Merlier dan wel gelijk de drie beste sprinters van het moment...
    20-02-2022 19:11
    Van Aert maakt hier ook kans.
20-02-2022 14:21
Zoals verwacht een saaie koers. Gelukkig prima deskundig commentaar van Koen de Kort wat de lange zit draaglijk maakte.
    20-02-2022 15:46
    Koen de Kort mag van mij terugkomen. Moet nog wel wat bijleren, maar heeft wat te melden.
20-02-2022 14:22
Even vergeleken met de val van Jakobsen. En mijn conclusie is dat Jakobsen meer ruimte over had dan Groenewegen nu.

Gevolgen maken de straf. Na meerdere keren deze sprint bekeken te hebben vind ik een DQ niet meer dan terecht
    20-02-2022 15:59
    Ja joh dit was zes keer zo erg dan het Groenewegen-Jakobsen incident.
    20-02-2022 19:14
    Met dat verschil dat Groenewegen Jacobsen de hekken in rijdt als Jacobsen er naast zit, en vandaag dat Philipsen Groenewegen geen ruimte laat om er naast te komen. Ach, klein detailverschil maar.
20-02-2022 14:24
Jury diskwalificeert hem niet overigens.
    20-02-2022 14:31
    Inderdaad. Dylan tekent protest aan maar de jury is het niet met hem eens.

    Blijft een rare sport. In elke andere sport is een soortgelijke situatie steevast een overtreding, ongeacht de uitkomst.
    20-02-2022 15:02
    zoals de rechtlijnigheid van de f1?
    20-02-2022 15:08
    Chippen zet alle patriotten met een mond vol tanden.
    20-02-2022 15:17
    En bellevue is stelselmatig aan het treiteren. Daar mag ook weleens wat aan gedaan worden wat mij betreft.
    20-02-2022 15:31
    Vooruit, de F1 is net zo krom als de UCI in het handhaven van regels. Gelukkig worden regels in 98% van de sporten wel consequent toegepast.
20-02-2022 14:29
Wat zei Greipel ook alweer over Cavendish...
    20-02-2022 14:30
    Cav zat duidelijk niet goed in positie en hield 2 x in. Morkov is volgens sommigen de kopman van QS maar hier zette hij niet goed af.
    21-02-2022 23:48
    Iets zinnigs ;-)
20-02-2022 14:29
Ik vind het gewoon een faire en fraaie overwinning van de student.

Sowieso heb ik totaal niets met de regel dat je altijd rechte lijn moet spurten omdat het onuitvoerbaar is. Hoogstens hou je het als houvast achter de hand om excessen aan te pakken. Groenewegen zat wel wat genaaid maar even goed in een verloren positie waar ‘doordrukken’ niet verstandig (meer) was en al helemaal niet in rundum die Zandback. Daarbij was dit geen duidelijk bewuste afknijp actie van Philipsen maar gewoon een wat scheve rush naar de kalk lijn.
    20-02-2022 14:33
    Op dit soort wegen is het prima uitvoerbaar. Ik heb zelf talloze sprints verreden op allerlei verschillende soorten parcours en fietsen en een rechte lijn is zelfs voor mij als amateur prima aan te houden. Ik heb ook wel eens bewust iets opzij gestuurd om renners af te knijpen, en als ik dat al bewust kan kunnen profs dat zeker.
    20-02-2022 14:40
    ga amateurs aub niet vergelijken met profs

    deze gasten gaan veel dieper dan jij
    20-02-2022 14:46
    Nee hoor, amateurs en profs kunnen net zo diep gaan. Of je nou 1200 of 1500 watt trekt over 10 seconden, je TSS kan precies hetzelfde zijn. Of zelfs hoger voor amateurs omdat zij minder getraind zijn.
    Daarnaast hebben profs veel betere controle over de fiets, weten ze veel beter waar ze rijden en zijn ze zich ook veel meer van hun omgeving bewust.

    Nogmaals: stap eens op een fiets voordat je bijdehand gaat doen.
    20-02-2022 15:38
    wil wel maar lastig met dit weer
    20-02-2022 15:58
    Mwoah, ik heb er al dik 1500km op zitten dit jaar dus volgens mij prima te doen hoor. ;)
    20-02-2022 16:08
    Merlinappa
    heel stoer maar ik ben geen blinde wannabe die speelt met zijn leven.
    https://www.hln.be/menen/boom-komt-op-17-jarige-jogger-terecht-slachtoffer-kritiek~a46015d3/
    20-02-2022 16:12
    In Nederland heeft het gelukkig niet elke dag gestormd dit jaar. In België wel?
    20-02-2022 16:25
    geen idee, woon in België.
    20-02-2022 18:00
    Bedankt om de puntjes op de e te zetten.

    FYI: heb er dit jaar een kleine 900km op zitten.
20-02-2022 14:30
Groenewegen zit gewoon aan de verkeerde kant
    20-02-2022 15:10
    Tadaaaa, dat dus. En daarmee is alles gezegd.
20-02-2022 14:31
Groenewegen had duidelijk kansen op de groene trui. Dus een dsq is hier wel op zijn plaats.
20-02-2022 14:31
Cavendish en Morkov onzichtbaar laatste 500 meter. Bennett S. (en VIviani) laten zien dat je buiten QS ook gewoon mee kunt sprinten voor de overwinning.
20-02-2022 14:34
Dat Groenewegen überhaupt dat kleine gat indurfde - geen angst meer. Met zijn snelheid leek ook niks mis, had nog een flinke punch tot ie in de remmen moest.

Daarvoor ging er flink wat mis - trein kwijt, die beuk van Barbier (wat mij betreft is dat meer DSQ dan Philipsen), lekker herpakt en toen Philipsen die de deur dicht deed.
20-02-2022 14:47
Dom van Groenewegen. Als je kiest om naast de boarding te gaan sprinten, weet je dat de deur professioneel dicht gaat. Positie kiezen blijft een ramp voor hem.

Laten we ook maar doen alsof we zijn arrogante gebaartje niet gezien hebben. Altijd iets met hem.
    20-02-2022 15:31
    wees voorzichtig met wat je stelt Silent Hill, ik ben voor een vergelijkbaar optreden opgehangen.
20-02-2022 14:50
Vind het gewoon een DSQ. Begint de sprint tegen die buitenste lijn aan, gaat om een UAE man heen, logisch. Zit dan nog steeds halverwege, uiteindelijk rijdt ie zichzelf bijna tegen de hekken aan op het einde van de sprint.
20-02-2022 14:51
Schofterig dat Philipsen de zege mag behouden. Weer duidelijk dat UCI alleen oordeelt op gevolgen en niet op feiten. Lijkt wel wanneer het Groenewegen overkomt dat ze het allemaal wel best vinden.
20-02-2022 14:53
Barbier is een recidivist, vorig jaar in Hongarije ook al als een debiel aan de gang met Teunissen en die zou je meteen moeten declasseren. Philipsen die de deur dicht doet bij Groenewegen is weer een geval van het uitblijven van gevolgen dus handhaven we als jury de uitslag. Consequent zijn is een groot probleem en daarmee regeert de willekeur. Oersaaie etappe verder die door gebrek aan activiteit leidt tot samengebalde energie bij de sprinters die er bij velen verkeerd uitkomt.
20-02-2022 14:54
Waar is de herhaling nog te zien? ik kon de koers niet volgen helaas
    20-02-2022 15:02
    Als je geen Eurosport Player/GCN hebt kan je straks wellicht op Tiz Cycling de integrale uitzending herbekijken. Niet dat er heel veel te zien was buiten de sprint :-)
    20-02-2022 15:06
    Twitter van eurosport_nl vind je meestal ook beelden van de sprint.
    20-02-2022 15:13
    Op YouTube staat de uitzending. Commentaar in het Zandbaks, volgens mij is de commentator van dienst er trouwens van overtuigd dat Viviani wint. Geen beelden van boven gezien.
20-02-2022 15:05
Al wie dit ook maar durft te vergelijken met de moordaanslag van Groenewegen in Polen snapt er echt niks van. Hopen maar dat Jakobsen hier nooit reacties komt lezen.
Dat hij niet op volle kracht kan sprinten is juist, daar mag hij zelfs een handje voor omhoog steken uit frustratie, maar hij zal zelf ook wel begrijpen dat Philipsen de deur niet wagewijd hoeft open te zetten.
    20-02-2022 15:17
    Vergelijkingen zijn nooit één op één te trekken maar ik zelf stoor me ook aan het gemak waarmee de term moordaanslag wordt gebezigd. Dat suggereert dat Dylan die dag in Polen van plan was om Jacobsen te doden. Niet alleen juridisch niet juist maar ook op zijn zachtst gezegd weinig smaakvol gezien alle doodsbedreigingen die Dylan, Nine en zelfs de kleine kregen (stropje afgeleverd per brief) nadat Lefevere en Co deze bewoordingen zo lang bleven gebruiken.
    20-02-2022 15:22
    Klopt, daar heb je gelijk in, ik wilde vooral aantonen dat de vergelijking elke vorm van perspectief mist, maar mijn woordkeuze is dan inderdaad niet de juiste.
    20-02-2022 15:43
    Oneens en ook erg arrogant neergezet. Philipsen wijkt meer van zijn lijn dan groenewegen. Philipsen laat minder ruimte over dan groenewegen. Enige verschil is dat jakobsen wel het gat induikt en dat groenewegen dat parreerde met een elleboog.

    De jury moet duidelijk regels stellen, want dit begint op de voetballende handsbal-regel te lijken.
    20-02-2022 16:08
    Nee, het verschil (het wezenlijke verschil) is dat Jakobsen al in dat gat was als Groenewegen de deur dicht deed
    20-02-2022 17:45
    Dus jij rijdt ook door rood als je denkt dat er niemand aan komt?
    Maar het klopt dat Groenewegen zeker was dat er iemand naast hem zat. Daarom is het niet hetzelfde geval. Maar je kan wel vergelijken. Het voorwiel zat er nu trouwens ook al naast. Dus gewoon straffen omdat hij niey rechtdoor sprintte en deze regels volhouden. Dan is de kans op een herhaling van 'polen' een stuk kleiner.
20-02-2022 15:17
Cees Bol ???
    20-02-2022 15:37
    118e. De eerste DSM-renner was Dainese op een puike 40e plaats. Ik hoop voor die ploeg dat ze snel weer wat winnen.
20-02-2022 15:22
Kijk maar eens wat DG 150 meter ervoor doet bij Rudy Barbier. Die gek heeft helemaal niks geleerd van Polen. JP wijkt inderdaad de laatste 200m van zijn lijn af. Dat mag niet van reglement dus ze hadden hem moeten terugzetten in uitslag. Al denk ik dat DG nooit door het gat zo gekund hebben.
    20-02-2022 15:35
    Ik heb het nog eens teruggekeken, en het is Barbier die tot tweemaal toe een flinke duw uitdeelt. Bij de 2e vliegt Dylan zelfs van links naar rechts over de straat.
    20-02-2022 16:57
    Barbier is een absolute mafklapper, die gaat nooit leren om normaal te sprinten en dat notabene als iemand van de derde rij. Psychopaat op wielen.
    20-02-2022 17:56
    Groenewegen krijgt inderdaad 2 schouderbeuken van Barbier, weliswaar nadat hij er zelf al eentje had uitgedeeld, die had je schijnbaar gemist.
    20-02-2022 18:35
    Mwoah, wat hij doet is nauwelijks een duw te noemen. Hij zoekt het zog van een andere renner op waar Barbier dan geeneens achter rijdt, en toucheert 'm daarbij licht.
    Maar vooruit, laten we zeggen dat het een licht duwtje is. Dat betekent niet dat Barbier 'm naar de andere kant van de weg mag lanceren, toch?
    20-02-2022 18:57
    Die 3 duwtjes zijn gewoon gelijkwaardig in kracht, alleen krijgt Groenewegen die laatste op 't moment dat hij ook beslist dat hij het QS-treintje wil volgen. De ene omschrijven als licht toucheren en de andere als naar de andere kant van de weg lanceren, vind ik een wel héél creatieve interpretatie.

    Groenewegen gaat daar echt geen 5 meter naar rechts omdat Barbier zo ongelooflijk hard beukte, maar omdat hij gewoon die kant van de weg kiest.
20-02-2022 15:42
Opvallende reacties hier... Mij viel niks speciaals op, het is de logica zelve dat Philipsen geleidelijk richting boord gaat op een moment dat niemand naast hem rijdt ! Enkel mocht hij dit gedaan hebben met Groenewegen al naast hem (aan bracket) zou er sprake zijn van onregelmatig sprinten.
20-02-2022 16:11
De provo's komen weer massaal onder de stenen vandaan gekropen hier. Nuance is meteen ver te zoeken. Zeker als types als Cochise weer beginnen in termen als moordaanslag.

Deze sprint is wat mij betreft het resultaat van K#T beleid van de UCI als het gaat om veilig sprinten. Alles blijft onbestraft als je maar niet valt. Of als Cavendish niet wordt gehinderd in zijn strijd voor de groene trui in Oman. Geen pijl op te trekken.

Dit had zonder veel fantasie een "Fabio-tje" kunnen worden, waarbij de dader van toen nu het slachtoffer zou zijn. Maar zo lang je als potentieel slachtoffer in de remmen knijpt komt de dader ermee weg. Het loont dus gewoon om op deze manier door te blijven sprinten, want je wordt niet gestraft. Tenzij je Cav hindert natuurlijk.

En laten we wel wezen: wat hier in de sprint gebeurde was een stuk gevaarlijker en asocialer dan vorige week. Ik denk dat iedereen het daarmee eens kan zijn.

Als ze al eens simpele lijnen zouden trekken voor de laatste 100-200 meter om te oordelen hoeveel mensen nu eigenlijk afwijken van hun lijn. Niet om per se in het vak te sprinten, maar wel om een goed beeld te hebben voor de jury. Zodat die kan bepalen wie te veel afwijkt; het blijft immers ergens een jurybeslissing.
En als ze dit ook zouden koppelen aan zwaardere straffen (niet als laatste in de uitslag maar meteen uit koers), dan was dit gedoe zo klaar. Want ik geloof niet in "onbewust de deur dicht doen". Dat is bewust aangeleerd gedrag.

En misschien dat er een paar oosteuropese holbewoners zijn die het leuk vinden als mensen met 70 kmh op hun muil gaan; ik persoonlijk niet...
    20-02-2022 17:25
    100% mee eens. Die lijnen mogen er van mij ook wel komen. Of zelfs het idee van Bos destijds, waarbij je helemaal aan de zijkant tegen de nadars in je vak moet blijven.

20-02-2022 16:15
Knappe overwinning van Jasper! Alpecin toch weer present op 1ste Worldtour wedstrijd met sterk deelnemersveld.
Ben benieuwd wanneer Merlier en Philipsen terug samen op wedstrijdblad staan...
20-02-2022 17:35
Kwalijke sprint van Philipsen, die net zoals Jakobsen eerder deze week in volle sprint een beweging naar de hekken maakt. In beide gevallen hebben ze mazzel dat er niemand naast hen in de fuik duikt. Kennelijk vindt de UCI nog altijd dat er eerst (bijna) gevallen moet worden, voordat er gestraft wordt.
20-02-2022 17:49
Ik begrijp de opmerkingen van sommigen van jullie die de "illegale manoeuvre van het afsluiten van Groenewegn zien, maar bijvoorbeeld dit gedrag van de BV-renner is naar mijn mening nog kritischer en echt heel ongepast:

https://twitter.com/PaulLapeira/status/1495429285905055751
    20-02-2022 18:09
    Terechte opmerking. Handen aan het stuur houden !
    20-02-2022 18:36
    Oef ja, dat is levensgevaarlijk. Direct diskwalificeren.
    20-02-2022 21:12
    Uit de wedstrijd halen mijns inziens maar ik ben maar een wielertoerist. Wellicht dat de profs er anders over denken.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine