Jasper Philipsen verslaat alle grote mannen in openingsrit UAE Tour
Jasper Philipsen heeft de openingsetappe van de UAE Tour gewonnen en mag zich ook de eerste leider in het algemeen klassement noemen. De Belgische sprinter van Alpecin-Fenix was na 184 vlakke kilometers de snelste sprinter in Madinat Zayed. Sam Bennett (BORA-hansgrohe) en Elia Viviani (INEOS Grenadiers) werden tweede en derde, Dylan Groenewegen (BikeExchange-Jayco) vierde.
Vijf renners sprongen in de vlucht van de dag tijdens deze eerste WorldTour-etappe van het jaar. Wildcardploegen Bardiani-CSF-Faizanè en Gazprom-Rusvelo stelden niet teleur en zaten ieder met twee renners in de ontsnapping: Luca Rastelli en Alessandro Tonelli namens de Italiaanse ploeg, Pavel Kochetkov en Dmitry Strakhov namens de Russische formatie. Xandres Vervloesem (Lotto Soudal) maakte de kopgroep compleet.

De kopgroep van vijf op pad – foto: Cor Vos
Al snel na de start in Madinat Zayed groeide de voorsprong van de vijf koplopers tot boven de vier minuten. De sprintersploegen, met name BikeExchange-Jayco en Quick-Step-Alpha Vinyl, lieten het verschil niet veel groter worden. Lange tijd schommelde het gat tussen de twee en vier minuten.
Sprinters maken zich op voor finale
Vijftig kilometer voor de finish was het verschil teruggebracht tot een minuut en op twintig kilometer van de meet werden de vluchters ingegrepen. Heel spannend was het allemaal niet, op de brede wegen door de woestijn richting Madinat Zayed. Het meest opvallende beeld van de koers was een eenzijdige val van Rick Zabel, maar hij kon zijn weg vervolgen.
Het tempo lag de hele rit laag, langzamer dan het langzaamste tijdschema, maar op vijftien kilometer van de meet ging de snelheid bijna helemaal uit het peloton. De diverse treintjes zochten elkaar op in de slotfase, waarna de snelheid vlak voor de meet wel flink de hoogte in ging.

Het peloton door de woestijn – foto: Cor Vos
Philipsen verslaat Bennett en Viviani
Veel ploegen hadden hun absolute sprintkopmannen meegenomen naar de Emiraten. Het was daardoor een drukte van jewelste voor een goed plekje aan kop van het peloton in de brede slotklilometers. BikeExchange-Jayco begon op kop aan de laatste kilometer, maar kon Dylan Groenewegen niet vooraan afzetten.
Jasper Philipsen werd ondertussen uitstekend naar voren geloodst door zijn lead-out Jonas Rickaert, waarna de Belg van Alpecin-Fenix langs de hekken richting de overwinning sprintte. Sam Bennett en Elia Viviani kregen het nakijken. Dylan Groenewegen zat opgesloten achter Philipsen en was op de vierde plek de beste Nederlander.
https://ibb.co/ZKQftrz
Even twee screenshot die overduidelijk laten zien hoe ver Philipsen naar de boarding stuurt in de laatste 150 meter. Dit is niet meer professioneel de deur dicht doen. Dit is je collega’s in gevaar brengen op het moment dat je ze voelt komen. Hij heeft de mazzel dat Groenewegen hier in houdt.
In een kaarsrechte lijn sprinten tot de finish gebeurt nooit.
Zeker naar het einde toe als je helemaal dood zit.
Ook die in het midden starten wijken wel 1 a 1,5m uit naar het einde toe.
Niemand sprint in 1 kaarsrechte lijn.
Zijn veel voorstanders voor dsq, daarentegen misschien evenveel niet. Graag het filmpje vanuit de heli van de laatste km... ;-)
Gevolgen maken de straf. Na meerdere keren deze sprint bekeken te hebben vind ik een DQ niet meer dan terecht
Blijft een rare sport. In elke andere sport is een soortgelijke situatie steevast een overtreding, ongeacht de uitkomst.
Sowieso heb ik totaal niets met de regel dat je altijd rechte lijn moet spurten omdat het onuitvoerbaar is. Hoogstens hou je het als houvast achter de hand om excessen aan te pakken. Groenewegen zat wel wat genaaid maar even goed in een verloren positie waar ‘doordrukken’ niet verstandig (meer) was en al helemaal niet in rundum die Zandback. Daarbij was dit geen duidelijk bewuste afknijp actie van Philipsen maar gewoon een wat scheve rush naar de kalk lijn.
deze gasten gaan veel dieper dan jij
Daarnaast hebben profs veel betere controle over de fiets, weten ze veel beter waar ze rijden en zijn ze zich ook veel meer van hun omgeving bewust.
Nogmaals: stap eens op een fiets voordat je bijdehand gaat doen.
heel stoer maar ik ben geen blinde wannabe die speelt met zijn leven.
https://www.hln.be/menen/boom-komt-op-17-jarige-jogger-terecht-slachtoffer-kritiek~a46015d3/
FYI: heb er dit jaar een kleine 900km op zitten.
Daarvoor ging er flink wat mis - trein kwijt, die beuk van Barbier (wat mij betreft is dat meer DSQ dan Philipsen), lekker herpakt en toen Philipsen die de deur dicht deed.
Laten we ook maar doen alsof we zijn arrogante gebaartje niet gezien hebben. Altijd iets met hem.
Dat hij niet op volle kracht kan sprinten is juist, daar mag hij zelfs een handje voor omhoog steken uit frustratie, maar hij zal zelf ook wel begrijpen dat Philipsen de deur niet wagewijd hoeft open te zetten.
De jury moet duidelijk regels stellen, want dit begint op de voetballende handsbal-regel te lijken.
Maar het klopt dat Groenewegen zeker was dat er iemand naast hem zat. Daarom is het niet hetzelfde geval. Maar je kan wel vergelijken. Het voorwiel zat er nu trouwens ook al naast. Dus gewoon straffen omdat hij niey rechtdoor sprintte en deze regels volhouden. Dan is de kans op een herhaling van 'polen' een stuk kleiner.
Maar vooruit, laten we zeggen dat het een licht duwtje is. Dat betekent niet dat Barbier 'm naar de andere kant van de weg mag lanceren, toch?
Groenewegen gaat daar echt geen 5 meter naar rechts omdat Barbier zo ongelooflijk hard beukte, maar omdat hij gewoon die kant van de weg kiest.
Deze sprint is wat mij betreft het resultaat van K#T beleid van de UCI als het gaat om veilig sprinten. Alles blijft onbestraft als je maar niet valt. Of als Cavendish niet wordt gehinderd in zijn strijd voor de groene trui in Oman. Geen pijl op te trekken.
Dit had zonder veel fantasie een "Fabio-tje" kunnen worden, waarbij de dader van toen nu het slachtoffer zou zijn. Maar zo lang je als potentieel slachtoffer in de remmen knijpt komt de dader ermee weg. Het loont dus gewoon om op deze manier door te blijven sprinten, want je wordt niet gestraft. Tenzij je Cav hindert natuurlijk.
En laten we wel wezen: wat hier in de sprint gebeurde was een stuk gevaarlijker en asocialer dan vorige week. Ik denk dat iedereen het daarmee eens kan zijn.
Als ze al eens simpele lijnen zouden trekken voor de laatste 100-200 meter om te oordelen hoeveel mensen nu eigenlijk afwijken van hun lijn. Niet om per se in het vak te sprinten, maar wel om een goed beeld te hebben voor de jury. Zodat die kan bepalen wie te veel afwijkt; het blijft immers ergens een jurybeslissing.
En als ze dit ook zouden koppelen aan zwaardere straffen (niet als laatste in de uitslag maar meteen uit koers), dan was dit gedoe zo klaar. Want ik geloof niet in "onbewust de deur dicht doen". Dat is bewust aangeleerd gedrag.
En misschien dat er een paar oosteuropese holbewoners zijn die het leuk vinden als mensen met 70 kmh op hun muil gaan; ik persoonlijk niet...
Ben benieuwd wanneer Merlier en Philipsen terug samen op wedstrijdblad staan...
https://twitter.com/PaulLapeira/status/1495429285905055751