Jasper Philipsen wint Milaan-San Remo dankzij uitmuntend kopwerk Mathieu van der Poel
foto: Cor Vos
zaterdag 16 maart 2024 om 16:32

Jasper Philipsen wint Milaan-San Remo dankzij uitmuntend kopwerk Mathieu van der Poel

Jasper Philipsen heeft Milaan-San Remo op zijn naam geschreven. De Belgische renner won de sprint van de groep met favorieten na uitmuntend kopwerk van Mathieu van der Poel. Michael Matthews werd net geklopt en werd tweede, Tadej Pogacar moest vrede nemen met plaats drie.

De start van Milaan-San Remo lag dit jaar niet in Milaan, en ook niet in Abbiategrasso zoals vorig jaar, maar in Pavia. Om 10.15 uur werd er al het startsein gegeven in het stadje ten zuiden van Milaan. Het peloton vertrok er voor een ellenlange tocht van 288 kilometer naar de Via Roma in San Remo. Andiamo!

Naar goede gewoonte reed er een vroege vlucht weg met heel wat Italianen en Italiaanse ploegen. De namen: Sergio Samitier (Movistar), Romain Combaud (dsm-firmenich PostNL), Davide Baldaccini, Valerio Conti, Kyrylo Tsarenko (alle drie Corratec-Vini Fantini), Davide Bais, Mirco Maestri, Andrea Pietrobon (alle drie Polti Kometa), Alessandro Tonelli en Samuele Zoccorato (beiden VF Group-Bardiani CSF-Faizanè).

De kopgroep in beeld – foto: Cor Vos

Initiatief van grote ploegen
Veel voorsprong kreeg de tienkoppige vlucht zaterdag niet. Alpecin-Deceuninck en Lidl-Trek, met name Silvan Dillier en Jacopo Mosca, hadden zich namelijk al snel op kop gezet. Zij hielden de hele dag de voorsprong van de kopgroep binnen de drie minuten. Dat deden ze natuurlijk in functie van respectievelijk titelverdediger Mathieu van der Poel – die in een witte broek startte – en kanshebber Mads Pedersen.

Op de Passo del Turchino, de eerste beklimming van de dag, gebeurde er niet al te veel. De grote namen, waaronder Van der Poel en Tadej Pogacar, waren wel attent. Zeker in de dalende kilometers zaten zij goed vooraan gepositioneerd. Daarna verdwenen de favorieten weer van het toneel en zagen we hetzelfde beeld als in de eerste uren. Het was met andere woorden wachten op de volgende beklimmingen, die van de Tre Capi.

Dillier met ook een aandachtige Mathieu van der Poel – foto: Cor Vos

Laporte lost zeer vroeg
Op die Tre Capi, de Capo Mele, de Capo Cervo en de Capo Berta, zagen we voor het eerst de mannen van UAE Emirates op kop van het peloton. Kopman Tadej Pogacar had dus duidelijk de instructie gegeven de hellingen te gebruiken om de wedstrijd hard te maken. Dat zorgde er dan weer voor dat de kopgroep wat van hun pluimen verloor, maar ze konden het toch nog even uitzingen.

Net voor de Capo Berta zagen we overigens de eerste valpartijen. Onder meer Tim van Dijke en Cedric Beullens maakten kennis met het asfalt. Het stevige tempo van de mannen van UAE Emirates leidde ook – voor het eerst – tot het lossen van een aantal renners. Verrassend genoeg was Europees kampioen Christophe Laporte een van die mannen. De medekopman van Visma | Lease a Bike had duidelijk geen goede benen.

Domen Novak op kop van het peloton – foto: Cor Vos

UAE Emirates vliegt op de Cipressa 
Dat weerhield de gele brigade er niet van om richting de voet van de Cipressa even mee tempo te maken. Dat probeerden en deden veel teams, waardoor de nervositeit in het peloton bleef stijgen. De mannen van UAE Emirates lieten zich even wegdringen in aanloop naar de Cipressa, maar na enkele honderden meters op de klim zagen we ze toch weer vooraan. We zagen andermaal een fikse tempoversnelling.

Het was Isaac del Toro die minutenlang bijzonder hard omhoog reed, maar die zichzelf klaarblijkelijk ook wat voorbij had gereden. De jonge Mexicaan kon zijn eigen tempo niet volhouden en dus moest Tim Wellens overnemen. Pogacar had zo wel al heel wat van zijn luitenanten opgebruikt. Wellens twijfelde dan ook even om tempo te maken, maar trok in de slotkilometer dan toch nog door. Zodoende kwam er een uitgedund peloton van ongeveer 30 man over de top.

We kregen een snelle beklimming van de Cipressa te zien – foto: Cor Vos

Na een ongelukkige valpartij van twee van de overgebleven vluchters in de afdaling bleef alleen Bais over in de kop van de koers. De Italiaanse rasaanvaller zorgde zo nog voor wat extra publiciteit voor zijn team. In het peloton was het even zoeken naar de organisatie, maar uiteindelijk kwam die er toch. Er volgde ook een samensmelting met een achtervolgende groep, waardoor we toch weer met een grote groep naar de Poggio trokken.

Pogacar tweemaal op de Poggio
Het waren de mannen van Tudor, in functie van Matteo Trentin, die de Poggio als eersten konden aanvatten. INEOS Grenadiers nam wat later over, maar het was wachten tot een eerste echte versnelling. Wellens plaatste die dan ook op goed twee kilometer van de top. Hij leidde zo op imposante wijze een aanval van Pogacar in. De Sloveen begon eraan op 900 meter van de top. Van der Poel had het duidelijk in de smiezen en zat strak in het wiel. Hetzelfde gold voor Alberto Bettiol en Filippo Ganna.

Er werd echter niet doorgereden door Pogacar en co en zo kwamen er weer heel wat renners aansluiten. Pogacar maakte gebruik van dat moment van vertwijfeling en knalde weer weg. Deze keer had hij wel een gaatje, ook op Van der Poel. De wereldkampioen moest wat meters goedmaken, maar deed dat uiteindelijk wel. De twee doken samen de afdaling in, maar de rest was niet ver.

Even leken Pogacar en Van der Poel weg te zijn – foto: Cor Vos

Van der Poel reed in de afdaling niet echt door met Pogacar, waardoor de twee tenoren geen definitief gat konden slagen. Een groep van een tiental andere favorieten, met onder meer Mads Pedersen en Jasper Philipsen, kon zo aan het einde van de afdaling terugkeren.

Philipsen doet het na kopwerk Van der Poel
Net voor we beneden kwamen zagen we wel de typerende aanval. Wie anders dan Matej Mohoric demarreerde uit de groep en nam meteen heel wat voorsprong. De oud-winnaar kon het echter niet volhouden en werd weer gegrepen op een kilometer van de streep. Daarna zagen we nog pogingen van verrassing Matteo Sobrero en Tom Pidcock, maar ook zij geraakten niet weg. Dat had alles te maken met het kopwerk van Van der Poel, die had gezien dat Philipsen nog in de groep zat en zich volledig wegcijferde.

Van der Poel zorgde er zo eigenhandig voor dat de Belg kon sprinten voor de zege. Het was Michael Matthews die als eerste – en sterk – de sprint aanging, maar langs de hekken kon Philipsen er toch nog langskomen. De Vlam van Ham ging op en over de Australiër en won zo Milaan-San Remo. Matthews werd tweede, Pogacar sprintte nog naar een derde plaats. Pedersen werd nog goed gepiloteerd door Jasper Stuyven, maar kwam niet verder dan plaats vier. Bettiol vervolledigde de top-5. En Van der Poel? Die zag dat het goed kwam en bolde als tiende over de streep.

In de RIDE Magazine Zomergids 2025 (€12,50) lees je een uitgebreid interview met wereldkampioen Tadej Pogačar. De Sloveen kwam spontaan naar de Alpecin Barbershop voor een knipbeurt en dat draaide uit op een interessant interview. Pogačar praat over het pakken van KOM's en het nastreven van nieuwe doelen. Bestel jouw exemplaar van het zomernummer 2025 van RIDE Magazine hier!!
RIDE Magazine
190 Reacties
16-03-2024 16:37
Wat een mooie koers hebben we gezien. Van der Poel die razendsnel schakelt als hij merkt dat het waarschijnlijk niet voor hem wordt vandaag. Voor Pogacar is de Pogio dan toch niet steil genoeg. En Philipsen is een regelrechte klasbak. Bijna in de hekken gereden door Matthews overigens.
    Niet trollen, Marik.
    Blije Vlamingen stuwen Marik's post naar grote hoogte :)
    16-03-2024 16:48
    Waarom trollen? Heb als Nederlander ook een mooie koers gezien. Logisch wat Mathieu doet.
    Grapje tussen Marik en mij Oscar. Zoek er verder niets achter.
    16-03-2024 16:52
    Ik denk dat van der Poel wel sterk was om te winnen maar er waren afspraken en daar heeft hij zich aan gehouden. Zonder van der Poel had Philipsen niet gewonnen., laat dat duidelijk zijn!!
    16-03-2024 16:54
    Nee zonder mvdp had Philipsen niet gewonnen.

    Maar dat gaat zich later in het seizoen uitbetalen natuurlijk.
    16-03-2024 16:54
    Alpaca, ik vermoed eerder een behoorlijke dosis cynisme bij de post van Marik ... Of zijn al die positieve duimers cynisch ?
    16-03-2024 16:55
    Van der Poel vervolgt zijn Monumenten streak.

    13e top tien op rij.
    16-03-2024 17:11
    ‘Maar dat gaat zich later in het seizoen uitbetalen natuurlijk’

    Of bijbetalen. De student is nu wat dichter bij het CEOSchap.
    16-03-2024 17:35
    Geen cynisme in mijn post, geheel oprecht.
    16-03-2024 22:28
    '.. Voor Pogacar is de Pogio dan toch niet steil genoeg..'.
    Nee, Pogacar was gewoonweg niet goed genoeg om met z'n 2e aanval de rest eraf te rijden, inclusief Thieu.
16-03-2024 16:39
iedereen die loopt te mekkeren op van der poel, schei toch uit. Volkomen logische beslissing om de kaart van Philipsen te trekken.
Conclusies na vandaag, Van der Poel gaat er staan in de klassiekers. Alaphilippe weer enigzins terug op niveau goed dat hij er bij zat. Pedersen valt tegen in de sprint. Op Kooij na Visma zeer teleurstellend. UAE na de grootspraak als ploeg zijnde niet op de afspraak, Del Torro, Wellens en Pogacar natuurlijk wel in orde maar Pocagar kreeg toch ook geen gat geslagen.
    Want MvdP moet bang zijn voor Pogacar in een spint? Het was volkomen niet logisch m.i. maar het pakkt nog net goed uit.
    16-03-2024 16:46
    Ik steek mijn handen niet in het vuur dat MvdP Pogacar er zo maar oplegt in de sprint nee. Je moet kijken naar de grootste kans om te winnen en dat was Philipsen. Zitten van Aert en kooij in die groep dan trekken ze ook de kaart Kooij want die is de snelste van de 2.
    16-03-2024 16:57
    Je zag aan Van der Poel dat het allerbeste eraf was nadat hij Pogi voor de tweede keer had teruggehaald. Viel de afdaling van de Poggio niet aan zoals vorig jaar. Had niet meer de benen om zelf te winnen, maar wel om Jasper te laten winnen. Super simpele keuze dus.
    16-03-2024 17:21
    In een sprint met 2 acht ik Mathieu sneller dan Pogi. Net meer brute power en explosief vermogen.

    Probleem met de MSR sprint is dat je niet enkel met je tegenstander te maken hebt in een sprint met 2, maar waarschijnlijk ook met een groepje daarachter. Waardoor je als snelste van de twee misschien meer geneigd bent om kopwerk te doen, de snelheid hoger te houden dan je eigenlijk zou willen, etc. En het blijft een sprint na 300 km.

    En ik denk dat het voor Pogi juist gunstig is om een sprint te hebben die met hoge snelheid begint, dat die dan beter tot zijn recht komt.
16-03-2024 16:45
Ganna materiaalpech in de afdaling van de Poggio?

Verrassend dat die zo sterk voor de dag kwam (idem voor Stuyven, Ala en Sobrero).

Beetje balen als een favoriet overschakelt naar de knechtenrol maar hier deed die dat toch pas na de afdaling als er echt niets meer anders opzat. Het was 10 seconden langer rondkijken en Mohoric weer zien winnen of omschakelen in de hoop Philipsen hem te zien pakken. Stuyven leek me ook niet minder dan Pedersen maar dat is koers...

Zonde dat Pidcock niet op het wiel van Pogi boven kwam, die had ik de afdaling wel all in willen zien gaan. Als je ziet hoe vlot hij nu naar hun wiel daalde op 3 bochten tijd.
    16-03-2024 16:47
    Mooie neutrale analyse, zo wil ik er wel meer op deze site.
    16-03-2024 17:37
    Stuyven moest toch even op zijn tanden bijten in de lead-out. Zonde dat LIDL-Trek het overtal niet kon uitspelen op het laatst want wel een reuze kans voor Pedersen toch dit.
    16-03-2024 19:10
    Mathieu reed de afdaling niet voluit omdat hij Jasper de kans gaf terug te keren, Weet zeker dat hij die afdaling vorig jaar veel sneller reed.
16-03-2024 16:34
Rijd je drie koersjes in het jaar, en dan rijd je ook nog in dienst. Ga dan lekker mountainbiken.
    Reed knap naar Pogacar toe, maar ik vond hem als hulp voor Philipsen niet heel overtuigend overkomen.
    16-03-2024 16:38
    Inderdaad, wereldkampioen onwaardig. Niet gedacht van MvdP dat hij zo lafjes zou rijden. Neem gewoon over van Pogacar. Man man man, Philipsen, jammer
    16-03-2024 16:48
    Alpecin had gewoon twee scenario's. Als Jasper voor de top er nog bij zou zitten dan vol voor Jasper en daar heeft mvdp zich aan gehouden. Echt wel groots richting team en philipsen zeg. Laatste demarrage van pogi had hij overeen gekund als hij achter pogi was blijven rijden, maar op dat moment leek hij kort zijn terug gezakt om te kijken waar philipsen zat. Reed vervolgens in één klap naar pogi. Als Jasper er al af was gereden dan zat Mvdp achter pogi en was hij eroverheen gegaan.
    16-03-2024 16:58
    Hahaha wat een zielige en dramatische opmerking, zeg dan niets.
    16-03-2024 17:20
    Heerlijk deze Nederlandse reacties… knechten is not done maar de Belgen wel huilers noemen als die klagen over Van Aert zijn knechtenwerk. Hilarisch!
    16-03-2024 17:23
    Als je zo'n schitterend spannende finale als die van MSR zojuist als input in iemands brein stopt, en je krijgt daarna bovenstaande drek als output.....tsja dat is eigenlijk meelijwekkend.
    Ik vond het helemaal niet spannend. Je weet dat als ze zo over de top komen de kans 90% is dat Philipsen wint. En ik vond het helemaal niet mooi dat de enige echte aanval werd geneutraliseerd door iemand die niet mee wilde rijden. Ik vond het Mourinho wielrennen. Leuk voor de Vlamingen dan Philipsen won, maar verder oninteressant.
    16-03-2024 18:53
    Wat een onwaarschijnlijk belachelijke reacties van sommigen hier weer....and in the end, a Belgian wins. It's cycling guys, better get used to it. :-)
    17-03-2024 00:50
    Ja en maar afvragen waar al die hartproblemen in België vandaan komen
16-03-2024 16:51
Prachtige overwinning van een sprinter die over een heerlijk stel klimmersbenen beschikt.

Aan Karsten Kroon: wil je voortaan ophouden met je chauvinistische commentaar waarin je alleen landgenoten belicht en elke zuiderbuur over het hoofd ziet?
Kooij, Kooij, Kooij ... hij had het alleen maar over Kooij. De naam Philipsen kreeg hij niet eens over zijn lippen geperst. Alleen toen die gewonnen bleek te hebben, ontkwam Kroon er niet aan enthousiasme te tonen, maar o wat klonk het weer gemaakt. Als altijd was het Jeroen die zowel volop aandacht schonk aan de Vlaamse als de Nederlandse renners. Chapeau aan Jeroen wat dit aangaat.
    16-03-2024 17:21
    Inderdaad. Kroon vond zelfs dat Matthews een elleboogje had moeten gebruiken, dan word je maar gediskwalificeerd zei ie. Hoe laag kan je vallen man?
16-03-2024 16:41
De beste sprinter ter wereld die gewoon bij de beste 10 over de poggio gaat. Als je dan nog de wereldkampioen in dienst hebt, heb je een grote winstkans.
16-03-2024 17:07
Matje maakt 1 foutje. Namelijk vlak voor de top te ver zitten als Pogi voor een tweede keer gaat. Had ie niet meer verwacht, en daar verliest hij zelf de race. Want hij was de enige die mee kon met Tadej. Alleen was het nu op het tandvlees om het gat dicht te krijgen.

En daarna maakt VdP / Alpecin de enige juiste keuze. Namelijk het geweer meteen van schouder veranderen. Mathieu maakt dat Pogi niet wint, Mathieu maakt dat Mohoric niet wint, en Mathieu maakt dat Pidcock niet wint. Maar dat Jasper een kans krijgt om voor winst te sprinten.

Dit soort finales maken wat mij betreft MSR tot 1 van de mooiste koersen van het jaar.
    16-03-2024 17:12
    Kan allemaal best wezen, maar Mathieu speelde voor Sinterklaas.
    16-03-2024 17:17
    mooi werk van Mathieu, logisch ook. Zonder Mathieu had Jasper mogelijk ook kunnen winnen, wellicht zou er een andere renner achter Pidcock aan gegaan zijn, maar desalniettemin prima teamwerk van Matje.
    17-03-2024 09:42
    @ Wouter Van hout , Mathieu de enige die meekon.......misschien echt OP het wiel maar de rest zat echt niet ver hé. Het gat was een gaatje en niet genoeg om de laatste vlakke 2,2 km te overbruggen, (als ze al zover geraakten). Nog maar goed dat Philipsen hier nog wint, nu loven ze Mathieu voor zijn werk dat ie deed, wint een ander team dan verwijten ze Mathieu misschien dom rijden, het ligt allemaal zo dicht bij mekaar.
16-03-2024 17:48
Wielerflits gaat weer los: saai, cadeau gekregen, chauvinistisch commentaar. Waarom kijken jullie koers eigenlijk? Dit is Milaan - San Remo. Het is al meer dan 100 jaar zo en het zal hopelijk nog meer dan 100 jaar zo zijn. Hier kan je de winnaar nooit voorspellen. En wie wint, heeft het verdiend. Welke de vlag achter de naam ook mag zijn.
Aaaaarrrrgghhh, wat een nachtmerriescenario. Overwinning voor het oude eindeloze wachten wielrennen met een sprinter als winnaar. Soort Nokere Plus.
    16-03-2024 17:01
    Heerlijke race, schitterende sterke vd Poel, je moet ook vsn wielrennen houden om dat te zien maar helaas Alpaca en John Bidon snappen Julie de koers en ploegenspel met afspraken niet zo .
    16-03-2024 17:06
    Ga samen met John Bidon in het vervolg kijken naar acht van Chaam en kermis koersen.
    Het is maar een mening mannen. Er was één man die aanviel en één die met hem mee kon en vervolgens in het wiel bleef hangen, waarna een sprinter won. Ik vind dat behoorlijk verschrikkelijk om naar te kijken, vooral omdat ik sprinters totaal niet kan waarderen. Dat is een persoonlijke smaak waar je het mee oneens kan zijn, maar het zegt niets om mijn (gebrek) aan wielerkennis.
    16-03-2024 20:58
    Maar Wim, jij weet toch ook dat dit 9/10 keer hét MSR-scenario is? Dat maakt het juist zo spannend.
    Kun je natuurlijk balen dat het een keer niet lukt dat de aanvaller wint, maar toch geen echte verrassing?
16-03-2024 16:38
Vreselijk zeg wat een anti-climax dat VDP zo lafjes voor Philipsen ging rijden. Zo jammer dat Kooij niet in die groep zat.
    16-03-2024 16:44
    Hoezo laf?
    16-03-2024 16:48
    Of Olav had zomaar gewonnen Patrick??
    16-03-2024 16:54
    Waarom laf, hoe kan jij vd Poel laf vinden dat is een renner die altijd en ook altijd wil rijden.
    16-03-2024 17:01
    Oh ja, alle Nederlandse ploegen liggen ook nog uit de Europabekers. Wil je de dag niet beter laten afsluiten dan hij blijkbaar begonnen is voor je ...
    Marcus, sla dat volgende pintje ajb even over,
    16-03-2024 21:58
    Ja, nu het echt om de knikkers gaat in een eendags wedstrijd, is er plots geen Visma/ Lease a bike te bespeuren in de top 10. Leuk dat de dominantie van het voorjaar weer doorbroken wordt.
    Ik zie Philipsen hier trouwens nog wel eens winnen met de hulp van VDP ;)
16-03-2024 16:42
Wat een negatieve reacties over MVDP. Klein beetje knechtwerk (en terecht, zo blijkt) en er is al commentaar. Van dezelfden die vinden dat de Belgen moeten zwijgen als Van Aert een gans jaar loopt te knechten. Denk er even over na, zou ik zeggen.
    16-03-2024 17:06
    Er zijn twee knechtmomenten die je los van elkaar dient te beoordelen. Op de top van de Poggio (de hele afdaling inhouden) is een andere situatie dan Sobrero en Pidcock kort houden in de laatste 2 kilometer.
    16-03-2024 17:26
    @Panache,
    Ik denk niet dat VdP heel veel sneller naar beneden had gekund. De afdaling was gewoon op de limiet, altans dat leek mij tenminste.
16-03-2024 16:42
Het zijn deze edities die Milaan-San Remo het monument maken dat het is. Natuurlijk zijn de edities van 2023 het mooist, maar het onvoorspelbare karakter, waar MSR zo bekend om staat, wordt vandaag gemaakt.
Verder wat opvallendheden:
1. Van der Poel allicht meer dan wij denken bezig met de AGR en LBL later in het voorjaar?
2. Pedersen duidelijk minder dan gehoopt, te vroeg in vorm geweest..?
3. Alaphillipe toch een beetje op de weg terug?
    Ik had ook meer van Pedersen verwacht. Dacht dat hij nu echt aansluiting bij de Top 6 had, maar dat leek vandaag toch iets minder het geval te zijn.
    16-03-2024 17:16
    Pedersen heeft zich, achteraf onnodig maar ja weet dat maar eens van tevoren, helemaal het apenzuur gereden om terug bij pogi mvdp piddy te komen. Er is meer dan een eindspurt.
16-03-2024 16:43
Leuke Milaan Sanremo man! Volop precaire keuzemomenten in de finale en Alpecin dat tenauwernood goedgokt. Ik denk dat van der Poel het daar wel even moeilijk mee had, klasse dat hij het wel zo gedaan heeft, in al zijn kneuterigheid.

De harde sprinters zaten dit jaar gewoon een stuk dichter op het knalniveau van Pogi en MvdP en mochten er dus verdiend om vechten.
    16-03-2024 17:02
    Dat de sprinters nog zo dicht zaten kwam ook door UAE's zwakte op de Cipressa, in het dal en in het begin van Poggio. Pogacar sprak daar in het interview al met voor zijn doen lichte agitatie over.

    Mocht UAE sterker zijn geweest, zie ik VdPoel en Pogi samen wegrijden in plaats van elkaar uitschakelen.
    16-03-2024 17:54
    Juiste analyse wat mij betreft. Voor mij wel onduidelijk waarom Del Toro zijn kaarten voor UAE al op tafel moest leggen op de Cipressa?
16-03-2024 16:47
Wat een heerlijk zure reacties, duidelijk geen mensen met een teamsport achtergrond. Een prachtige koers gezien. Hard, maar niet hard genoeg voor de klimmers. Een wereldkampioen die zijn ploeg voorop zet en weet dat hij dit later in 't seizoen terug gaat krijgen.
16-03-2024 16:36
Armoedige editie. Totaal niets terecht gekomen van het geblaat vooraf van UAE.
    16-03-2024 16:40
    De ploeg van de Roodhoofdjes is sterker gebleken. Die kunnen de wereldkampioen laten knechten.
    16-03-2024 16:53
    Armoedig? Lol zet lekker wat anders op dan. Ik heb genoten van het slot. UAE was minder dan verwacht maar dunt toch flink uit op de Cipressa. De verwachtte lancering van Pogi die de tweede keer bijna weg was, ware het niet dat Mathieu het dichtknalde en de beste sprinter achterin had zitten en de meesterknecht speelde.
    Mohoric die het weer probeert in de afdalinf, Sobrero die niet direct herkende dat het zijn moment kon worden, Pidcock die gerevancheerd door een meesterlijke MvdP en dan de sprint waarin Matthews Philipsen bijna blokkeert en op de meet klopt en waar Pogi voor Pedersen op het podium eindigt.

    Misschien mis je de nuance
    van het spelletje of kun je niet snel genoeg schakelen om te zien wat er allemaal gebeurt. Shorttrack is ook leuk, misschien moet je dat kijken
    16-03-2024 17:16
    Calimero
    16-03-2024 17:21
    Hou op. Dat jij een blije josti bent bij alles wat je voorgeschoteld krijgt, betekent niet dat iedereen dat hoeft te zijn.

    Van te voren werd een offensief op de Cipressa aangekondigd. Ze zouden onder de negen minuten gaan duiken. Kwam totaal niets van terecht. Op een gegeven moment waaierde het zelfs breeduit over de weg. Vervolgens komt er gewoon weer een enorme groep terug in de aanloop naar de Poggio. En als klap op de vuurpijl dat Van der Poel op de Poggio raar defensief gaat rijden in plaats van gewoon over te nemen en er een titanengevecht met Pogacar van te maken.

    Race werd nota bene bijna gewonnen door Sobrero. Matthews een banddikte verwijderd van de winst. Dan is het gewoon een armoedige editie.
    16-03-2024 19:22
    Juist heerlijk dat er gebeurde wat eigenlijk niet werd verwacht, UAE net iets minder sterk dan verwacht. Een groepje renners die mee kon. Phillipsen die mee kan en vdPoel die nog net niet helemaal super is, dan krijg je een ander scenario dan velen hoopten en dachten, dat maakt koers nu juist zo super leuk het onverwachte (en by the way het leven ook ;) ).
16-03-2024 16:37
Hadden meer mensen dat onze Eurosport commentator van dienst blij was?
    16-03-2024 16:40
    Lijkt me normaal dat een Vlaming blij is dat een Vlaming wint. Hadden we dat in Nederland ook maar meer.
    16-03-2024 16:42
    Die Belg begrijpt niet dat hij het hele Nederlandse taalgebied moet bedienen.
    16-03-2024 16:45
    Mooi wat je zegt Patrick, geheel eens.
    16-03-2024 16:48
    De Eurosport commentator was inderdaad heel enthousiast, alsof hij het een mooie finale en winnaar vond. Oh ja, ik heb het over de Engelstalige commentator...
    16-03-2024 16:55
    Dramatisch deze man, afgelopen seizoen met zijn Remco tot het irritante toe.
    16-03-2024 16:57
    Helemaal gelijk Maenhout
    16-03-2024 18:57
    @Maenhout. Moet je dan ook even aan Kroon en Traksel zeggen, geen 5% van de Vlamingen die begrijpt wat die uitkramen.
    16-03-2024 18:58
    Stelletje * maak de slagzin af *
16-03-2024 16:40
Spannende finale, Alpecin had duidelijk de beste kaarten.
16-03-2024 16:42
Het is en het blijft in feite een flutkoers. Philipsen die dezer dagen in de eerste de beste Vlaamse koers gewoon eruit wordt gereden, maar het is wel genoeg om San Remo te winnen, zo blijkt. Leek nog even in de laatste meters iets mee te maken wat hij meestal anderen flikt. Mathieu niet overtuigend. Goed maar niet outstanding. Maar als hij het niet dichtrijdt op Mohoric of later nog eens, is het wel voorbij !
    16-03-2024 16:44
    Mathieu niet overtuigend? Zonder zijn kopbeurten wint Pidcock (of een andere vluchter). Toen Pogacar zijn aanval op de Poggio stopte had hij misschien kunnen winnen zoals vorig jaar door zelf aan te zetten, want het zag er niet uit alsof hij op de limiet zat.
    16-03-2024 16:45
    San Remo winnen na 300 km, hoe kan je dat met Nokere vergelijken haha. Je redenering loopt mank!
    16-03-2024 16:47
    Niet overtuigend dominant. Is geen enkel moment in een positie geweest waarin hij blijk gaf om de koers naar zijn hand te zetten. Philipsen heeft wel de koers aan hem te danken, uiteraard.
    16-03-2024 17:24
    Marcus,
    Was Remco maar hier... die had ze allemaal choco gereden, toch?
    16-03-2024 17:49
    Leuk om vast te stellen, Wouter, dat Remco nog een issue is in een forum van een koers waarin hij niet mee heeft gereden. Eerlijk gezegd, ik heb er zelfs niet aan gedacht vandaag. Ik denk trouwens niet dat hij er bergop van zou kunnen wegrijden. Pogaçar is behoorlijk goed. En hoe zijn verhouding ligt op zo'n bergje met Mathieu weten zij zelf waarschijnlijk wel het beste door samen te trainen. Het statement onlangs van Remco dat Mathieu best wel goed was, daar hij deze winter al wat langer meeging bergop op training dan de jaren voorheen, doet het beste vermoeden voor een competitieve strijd. Maar zoals iedereen San Remo kan winnen, zou het ook Remco die 30% van zijn eendagskoersen wint, wel kunnen lukken. Zeker als Philipsen al kan winnen. Terug naar het begin, hij reed niet mee vandaag.
16-03-2024 16:46
Alle Nederlanders die lopen te janken dat Van der Poel voor Philipsen werkte, doen exact hetzelfde als de Belgen die zeggen dat Van Aert naar een andere ploeg moet omdat die knecht in de Tour of een overwinning aan een ploegmaat schenkt.
    Het gaat m.i. niet om het werken voor een ander op zich, maar om het risico dat hij nam door niet met Pogacar, die hij normaal verslaat in een sprint, mee te rijden.
    16-03-2024 18:01
    Voor de vele betweters die niet luisteren naar van der Poel dat dit gewoon een afspraak was met de winnaar….en voor de Belgen wees blij dat van der Poel hem heeft geholpen om te winnen…het is net zoiets als voetballen …als er een beter voor staat om te scoren dat die de bal krijgt.
16-03-2024 16:42
Zalige wedstrijd. Van der Poel id rol van Van Aert. Wat een helden. Belgen en Nederlanders zijn de beste bondgenoten. Zelfs laffe Matthews stopt de Lage Landen niet!
    17-03-2024 06:44
    Waarom is Matthews nu weer laf?!
    17-03-2024 07:11
    @joowii

    Het was allerminst een sjieke sprint van Matthews, zeker niet rechtuit en rijdt Philipsen toch bijna de hekken in.
    17-03-2024 07:27
    Dan zou ik het lef ipv laf noemen
16-03-2024 16:38
Zo win je MSR. Uit het boekje.
16-03-2024 16:39
Mooi teamwerk van Alpecin. Leuke finale gezien.
16-03-2024 16:40
Pog en MVDP duidelijk de sterkste. Gewoon doorrijden op en na de poggio was genoeg. Heel vreemd
    16-03-2024 16:42
    Pidcock was sowieso wel teruggekomen, die zat erg dicht en is de betere daler.
    16-03-2024 16:45
    Pogacar sprint heel sterk af; had vdp het tegen afgelegd.
    17-03-2024 00:53
    Haha waarom dan? VdP heeft Matthews al een paar keer op lengtes gesprint en die klopt hier ook Pogi ruim
16-03-2024 17:08
Zoals altijd waren de laatste 10 kilometer interessant, in de eerste 280 kilometer viel er niets te beleven, net zoals vorig jaar en bijna alle andere jaren.
16-03-2024 17:08
Is toch niet meer dan logisch dat wanneer Philipsen er nog bij zit, VDP gaat knechten voor hem. Dat zou bijvoorbeeld een Roglic ook doen voor een WVA
    16-03-2024 17:12
    Is ook gewoon vertrokken om eindelijk eens voor eigen kans te mogen rijden, die jongen wil ook eens afwachtend mee schuiven in de luwte in plaats van altijd maar die tientallen kilometers op kop te moeten beuken.
    16-03-2024 17:13
    Dat laatste was toch een grapje neem ik aan .. :-)

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine