Jasper Philipsen sluit vertrek bij Alpecin-Deceuninck niet uit: “Alle opties zijn open”
maandag 11 maart 2024 om 09:53

Jasper Philipsen sluit vertrek bij Alpecin-Deceuninck niet uit: “Alle opties zijn open”

Jasper Philipsen is samen met Mathieu van der Poel de sterkhouder bij Alpecin-Deceuninck, maar het is niet zeker dat de Vlam van Ham volgend seizoen nog voor de ploeg rijdt. Philipsen zit namelijk in zijn laatste contractjaar en er is interesse van verschillende ploegen. Bovendien heeft de sprinter voor het eerst in zijn carrière een manager: Alex Carrera.

“We kennen elkaar al lang en we schieten goed met elkaar op”, zegt Philipsen in gesprek met Het Laatste Nieuws over zijn samenwerking met Carrera. De Italiaanse manager denkt dat een overstap naar BORA-hansgrohe of een terugkeer naar UAE Emirates tot de mogelijkheden behoren voor de 26-jarige sprinter, terwijl Tudor Pro Cycling al een contractvoorstel zou hebben gedaan.

“Ik heb Alex gezegd dat de komende vier, vijf jaar mijn topjaren zullen worden”, aldus Philipsen. “Ik hoop een ploeg te vinden waar ik het beste uit mezelf kan halen. Dat kan ook in mijn huidige ploeg zijn. Alle opties zijn open. Ik zal het volledige plaatje bekijken en dan beslissen.”

Philipsen is zowel vrienden met Tadej Pogacar (UAE Emirates) en Mathieu van der Poel (Alpecin-Deceuninck). Zal dat nog invloed op zijn beslissing hebben? “Het is leuk om goede vrienden te hebben, maar voor ik mijn handtekening onder een nieuw contract zet, zal ik toch in de eerste plaats aan mezelf hebben gedacht”, klink het. Philipsen wil vooral rijden voor een ploeg waarin zijn  “potentieel het meest tot zijn recht komt en waarin ik mijn dromen kan najagen”, geeft hij tot slot aan.

RIDE Magazine
35 Reacties
11-03-2024 09:54
Duidelijk, die rijdt volgend jaar ergens anders …
    11-03-2024 10:00
    Net zo duidelijk als bij Kooij afgelopen jaar...
    11-03-2024 10:00
    Klopt! Het nu al strategisch laten lekken van de interesse en de ploegen noemen hoort bij het spel. Hij kan cashen en sportief gesproken draait het bij Alpecin om Mathieu, Mathieu, Mathieu en misschien een heel klein beetje Jasper. Hij wil zelf de kopman zijn, dan vallen trouwens UAE en Bora al af want daar wordt Tourdeelname een probleem maar misschien is het salaris toch te aantrekkelijk. Bij Tudor wordt hij echt de kopman en die ploeg heeft ambitie.
    11-03-2024 11:02
    Zou je wel zeggen, anderzijds zet hij ook zijn huidige ploeg onder druk om met een beter bod te komen. Zijn manager zal deze tactiek hebben ingefluisterd.
    11-03-2024 12:49
    Heeft Kooij ook Carrera als manager dan?
    11-03-2024 13:42
    Vooraankondiging van de aankondiging... Gaat uiteindelijk om de knikkers. Hij is beroepswielrenner en moet binnen 4 a 5 jaar voor z'n ouwe dag zorgen. En als AD het budget niet heeft dan ligt een overstap naar UAE of Bora voor de hand. Van Poppel als lead-out. Zie dat wel zitten.
    11-03-2024 13:55
    @Pietspeed,
    In 4 of 5 jaar fietsen voor je ouwe dag zorgen? Normale mensen moeten gewoon tot hun 67e werken. Waarom zou dat voor wielrenners niet kunnen? Eerst tot je 35 wielrenner, en daarna nog 30 jaar door in de normale maatschappij?
    11-03-2024 14:02
    Geen enkele renner laat veel geld schieten met als argument, ik kan na mijn carrière nog dertig jaar werken. Hij is meer waard dan een miljoen per jaar en met de langere contracten nu kan hij in drie tot vijf jaar zijn pensioen veilig stellen. De broertjes moeten dus hem meer geld bieden dan hij nu krijgt, dat moet mogelijk zijn tenzij ze de ploeg nog meer een 1mans brigade willen laten worden. Waar ze in het veldrijden elk jaar uitbouwen zijn ze in mijn eigen ogen onvoldoende bezig om de ploeg breder te maken. Ook Mathieu heeft niet het eeuwige leven.
    11-03-2024 17:54
    Spijkers op laag water zoeken Wout van Hout.
    Uiteraard mag hij tot z'n 67 werken, met pensioen gaan. Dat heb ik beweerd noch gesteld. Goed verstaander, lezer heeft aan één oor of enkel woord voldoende. Philipsen, een normaal mens met bijzondere sportkwaliteiten, zou een dief van z'n eigen portemonnaie zijn als hij 'nu' niet zou cashen. Vuur smeden als het heet is. Z'n palmares, leeftijd en status spreken daarvoor. Kortom, voor z'n ouwe dag een financieel onbezorgd leven zeker stellen, als dat mogelijk is. Zie verder de reactie van Thurau bijv.
11-03-2024 11:27
Bij Alpecin rijdt de grote kopman voor hem tijdens de Tour. Dat gaat bij een heleboel ploegen, waaronder UAE en RB/BORA, uiteraard niet gebeuren.

Als hij voor het geld gaat kan hij overal heen.
Als hij voor het absolute kopmanschap gaat moet hij naar een kleiner team.
Als hij gedeeld kopmanschap wilt met een goede omkadering dan zit hij wel goed zou ik zeggen.
    11-03-2024 13:16
    Exact. Bij Alpecin zijn hij bij Roubaix het tweede plan zijn, RvV maar verder zijn er niet echt veel wedstrijden waar MvdP hem in de weg zit. Er zijn genoeg grote rondes waar hij de kopman kan zijn. Alpecin is geen GC team dus volle ondersteuning voor van der Poel en Philipsen is hun manier om punten binnen te halen.

    Bij vrijwel elke andere ploeg op WT die wellicht gelijkwaardig of betere faciliteiten heeft, zal hij meer concurrenten hebben.

    Financieel zal hij de grootste stappen elders kunnen maken. Visma laat jaarlijks zien renners beter te maken maar verder twijfelachtig.

    Philipsen wellicht lead-out garantie's geven en zakgeld.
    11-03-2024 13:59
    Ook ik denk dat hij sportief gezien niet veel beter kan zitten dan waar hij nu zit. Met uitzondering van PR heeft hij de perfecte ploegmakker. En misschien geldt zelfs in die wedstrijd wel dat zijn kansen groter zijn in een ploeg MET Mathieu, dan in een ploeg die rijdt TEGEN Mathieu.

    Misschien moet ie eens met Merlier praten over hoe groen het gras is bij de buren... en hoe het is om grote rondes te moeten bekijken vanaf de zetel.
11-03-2024 10:32
Is het toeval dat de 2 ploegen die de manager noemt ook nog eens de diepste zakken hebben?
    11-03-2024 11:08
    Natuurlijk niet, dat is bedoeld om Alpecin te bewegen een hoger bod te doen.
11-03-2024 11:45
Duidelijk geen fan van het nieuwe tenue.
11-03-2024 11:50
Ik denk niet dat er meer uit hem valt te halen dan we nu al hebben gezien.

Sinds die tweede plek in PR roept de hele Vlaamse media dat hij zich moet richten op grote klassiekers. Een gevaarlijk waanbeeld. Hij was ook in die PR totaal kansloos bij de acceleraties van Wout en Mathieu op de kasseien. Zoals hij ook al jaren kansloos is op de Vlaamse hellingen.
    11-03-2024 12:01
    Precies. In mijn ogen kan hij P-R alleen winnen in een situatie als vorig jaar, dus als ploegmaat van een van de topfavorieten. Ik denk dat hij er verstandig aan doet om lekker bij Alpecin te blijven. Dit zal hij zelf ook wel beseffen. Tudor kan met het oog op kopmanschap in de sprints en 'eenvoudigere' klassiekers nog interessant zijn, mits ze wildcards afdwingen door de Protour 'te winnen'. Dat is voor 2025 nog niet zo makkelijk, met Lotto en Israel die veel punten pakken.
11-03-2024 12:38
Kan niet beter zitten dan bij Alpecin lijkt mij, het is niet dat hij plots bij een 'betere' ploeg de RVV gaat winnen ofzo, en in de sprints heeft hij de één van de beste leadouts die er zijn met mvdp in de grote koersen.
    11-03-2024 13:33
    Inderdaad, maar Roodhooft zal wel niet genoeg geld op tafel hebben gelegd bij de laatste gesprekken, dus zo leggen ze er nog wat druk op.
11-03-2024 10:10
Tudor is geen World Tour ploeg, dus dat ligt niet voor de hand. Bij Bora of Emirates moet hij maar afwachten of hij de Tourselectie haalt en of hij een goede trein meekrijgt als hij al geselecteerd wordt. Bij Alpecin blijven lijkt me dan logischer, daar is hij gewoon de kopman in zijn koersen.
    11-03-2024 10:34
    Ik denk dat ie in de World Tour zoals die nu is, uberhaupt niet veel opties heeft:

    UAE, BORA was al duidelijk
    Visma zitten Kooij en WvA, gelijkaardig aan MvdP bij ADC
    DSM is Jakobsen
    Jayco zitten Groenewegen en Ewan (en eventueel Matthews)
    Lidl- Trek is voorzien met Pedersen en Milan

    Zo zijn er nog wel wat ploegen te noemen waar ie niet echt vooruit gaat komen. Wellicht Decathlon-AG2R of Bahrein.
11-03-2024 12:23
De komende 4-5 jaar moet hij dus cashen wil hij zeggen. Alpecin hoeft naast MVDP maar 1,5 dik contract te betalen (Philipsen en SKA), het zou dan wel heel pover zijn als ze die ene dan ook nog moeten laten gaan omdat hij elders meer kan verdienen.
Sportief gezien zijn er zo ook amper ploegen waar minder kopmannen in de weg rijden...
11-03-2024 11:38
Als VDP bereidt is af en toe een leadout voor hem te doen, dan kan hij beter blijven. UAE zou ik echt onzin vinden, daar heeft hij met al die klassementsmannen toch helemaal niks te zoeken? Bora is dan logischer, daar heb je ook een uitstekende leadout man.
11-03-2024 12:28
UAE zou kunnen maar die hebben al teveel kopmannen voor het klassement dus om dan nog voor Philipsen een ploeg te creëren lijkt me niet. Bora zie ik ook niet gebeuren. Ineos zou vol voor Philipsen moeten gaan als Evenepoel niet komt, want de Tour gaan ze niet winnen en dan proberen ze een keer weer wat anders. Met Ganna heb je ook al een goede leadout dus ik zie het wel voor me
    11-03-2024 13:29
    Lijkt me ook, Ineos kan een ploeg samenstellen rondom Philipsen die gelijk is aan (of misschien wel beter dan) Alpecin. In de klassiekers heeft hij dan wel dezelfde rol als nu, maar bij Ineos krijgt ie toch wel een extra smak geld
    11-03-2024 13:45
    Heb jij ooit een sprinter top weten presteren bij Ineos/Sky, buiten dan dat ene jaar Cavendish?

    Philipsen zit ideaal bij een ploeg waar sprinten in het DNA zit en waar hij in al zijn koersen kopman kan zijn.

    Zie geen beter alternatief in de World Tour. Maar Philipsen wil nu wellicht een groot contract tekenen, en misschien dat financiën primeren op het sportieve.
    11-03-2024 14:11
    Viviani eerste periode was ook wel prima, maar er is een verschil want in al de sky jaren en ook de eerste paar Ineos jaren hadden ze een van de laten we zeggen 1 van de 3 beste klassmentsrenners ter wereld en met Froome de beste. Dit is nu volledig anders, dus als ze nog echt succes willen halen dan zou een sprinter geen gekke gedachte zijn
11-03-2024 11:10
Als je de grote ploegen naast elkaar neerlegt bora heeft welhsford en meeus.
Lidl pedersen en milan,
Visma heeft kooij,
Soudal heeft merlier.
UAE zou voor een uitgesproken sprinter zoals philipsen wel plek hebben. Als je naar de ploeg kijkt met pogi, yates, ayousp, almeida als kopmannen. Dan komen een mcnulty, fisher-black en del toro er nog aan. Dan ligt de ambitie van UAE niet op sprinten maar meer op het ronde werk.
Ik zou een franse ploeg zoals FDJ niet heel raar vinden. Arkea heeft demare. Dan hen je ag2r en cofidis nog. Dit in de world tour ploegen gezien
11-03-2024 11:52
Die Carrera is niet echt een lekker ventje
11-03-2024 12:58
Grappig dat sommige ploegen "geen optie" zouden zijn omdat er al een A-/B-sprinter is. Philipsen is de snelste man ter wereld op 2 wielen, in elk team zou hij de nr. 1 sprinter zijn.
11-03-2024 14:02
Philipsen is met name in Roubaix een renner gebleken die daar winnen kan. Niet maf en onvoorstelbaar dat je dan in een team wil rijden dat je als kopman opstelt. Dan wil je niet alleen blij grijnzend op obligate 'oh we zijn zó vriendjes'-foto's teruggevonden worden aan het einde van je carrière.
    11-03-2024 14:55
    Philipsen komt in de buurt van de overwinning als hij PR mét MvdP, WvA of Pogacar rijdt ipv tégen die mannen.
    11-03-2024 15:18
    Veel belangrijker dan bij MvdP/Pogi rijden is de windrichting en de weersomstandigheden.
11-03-2024 15:05
Denk dat hij z'n beste tijd gehad heeft.
Oogt wat te vadsig.
Te veel nieuwe sprint talenten in de pipeline.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine