Jasper Philipsen: “Ik heb een mooie kans laten liggen en dat is pijnlijk”

dinsdag 29 juni 2021 om 20:16
Jasper Philipsen: “Ik heb een mooie kans laten liggen en dat is pijnlijk”

foto: Cor Vos

Wat Tim Merlier wel lukte, wist Jasper Philipsen vandaag niet te doen. Dan hebben we het over het winnen van een Tour de France-etappe. Alpecin-Fenix speelde de kaart Philipsen in Fougères, maar hij strandde op de derde plaats. “Ik heb een mooie kans laten liggen en dat is pijnlijk”, erkent hij na afloop.

Alpecin-Fenix zette alles in het werk om Philipsen aan sprinten te laten toekomen. Daar was alles voor nodig, want Brent Van Moer maakte het ze knap lastig. “Het was nog spannend of Brent voorop ging blijven, maar in de laatste kilometer geloofde ik er wel in”, blikt Philipsen terug.

“Vandaag werd vol mijn kaart getrokken en kreeg ik Jonas Rickaert en Tim Merlier in dienst”, zegt hij. “Ik opende mijn sprint, maar ik voelde al snel dat ik niet de power had die ik nodig had om het af te maken. Dat is wel extreem jammer. De druk is hoog, want we hebben al twee overwinningen. We zitten met nog een topsprinter en die heeft direct kunnen winnen. En dan laat ik het afweten. Het is teleurstellend dat ik niet meteen mijn kans grijp en daarin faal.”

‘Cavendish heeft mij wat overwinningen gekost dit jaar’
Philipsen stuitte in Fougères op een sterke Mark Cavendish, iemand die hij eerder dit jaar ook al trof in onder meer de Ronde van Turkije en de Scheldeprijs. “Ik had niet verwacht dat ik er zoveel last mee ging hebben om hem te kloppen”, grapt hij. “Ik botste al vaker op hem en hij heeft mij al wat overwinningen gekost dit jaar. Maar de meest ervaren en de sterkste wint deze sprint. Met betere benen kon ik het afmaken, maar toen ik de sprint begon opende voelde ik dat ik serieus stil viel.”

Voor de 23-jarige Philipsen gaan de ogen op de eerstvolgende sprintrit. “Normaal volgen nog wel wat kansen, maar we zullen zien hoe dat verloopt. We hebben Tim ook en die heeft nog niet gefaald”, stelt hij vast. “Maar ik heb een mooie kans laten liggen en dat is pijnlijk.”

Dit artikel delen:

31 Reacties

Turtlehead 29 juni 2021 om 20:22

Tjongejonge, die gast maakt het zichzelf niet gemakkelijk.
Wacht nou rustig op je beurt, dan ga je na Parijs naar huis vanuit een succesploeg en heb je met wat geluk nog een etappe gewonnen ook.

thdv 29 juni 2021 om 20:27

Die gaan dus weer lekker met Merlier sprinten zo te horen

DeGroteMolen 29 juni 2021 om 21:51

Logisch, Merlier wint wel.

Landeirovic 29 juni 2021 om 20:33

Zal nog spijt hebben dat hij vertrokken is.

HSV 29 juni 2021 om 20:34

Hij maakt het zichzelf niet gemakkelijk. Gewoon blijven gaan dan lukt het heus nog wel deze Tour.

Ward 29 juni 2021 om 20:41

Wel eerlijke analyse, zoekt ook geen excuses. Klasse.

Jean Dumas 29 juni 2021 om 22:52

Het lukt misschien als hij uit het wiel komt bij Cav, of wanneer er met waaiers wordt gereden. Volgende keer is weer voor Tim, maar wellicht Valence dinsdag.

horsm 29 juni 2021 om 20:47

Ik vind het onbegrijpelijk dat Alpecin vandaag vam sprinter wisselt nadat Merlier gisteren won.

evanderwel 29 juni 2021 om 21:45

Waarschijnlijk om Philipsen tevreden te houden. Ze kunnen beter inzetten op Merlier. Die zie ik niet uitrijden, dan kan de kaart Philipsen worden getrokken als er al een aantal rappe mannen weg zijn.

blix 29 juni 2021 om 20:53

Moet z’n plaats leren kennen. Vandaag weer schitterend als lead-out. Helaas wel voor de man van Man. Maar zelf als sprinter? Mij heeft hij nog niet kunnen overtuigen.

peterwinnen 29 juni 2021 om 21:05

Man, doe niet zo dramatisch. Je wordt tweede in een wielerwedstrijd, je verliest je geliefde niet ofzo.

Dikke vrouw 29 juni 2021 om 21:16

Hij was derde?

peterwinnen 29 juni 2021 om 21:35

Je hebt gelijk…..dan heeft Jasper ook volkomen gelijk om zo dramatisch te doen. Tweede kan nog, derde is absoluut onaanvaardbaar ;-)

Bontempi 30 juni 2021 om 09:49

Laat zich nog door Bouhanni vloeren. Is toch wel pijnlijk:-).

lampje 29 juni 2021 om 21:13

Hij legt de druk bij zichzelf te hoog, zijn sprint was best behoorlijk maar hij ging van redelijk ver.

Tim won tegen een veel kleiner clubje.

Snap wel dat hij zoveel druk voelt, niet alleen vanuit zijn concurrent in de ploeg maar ook van de fans en schreeuwerds die hem een zeur vinden.

peterwinnen 29 juni 2021 om 21:35

Dat beeld bevestigt hij dan aardig.

DeGroteMolen 29 juni 2021 om 21:55

‘schreeuwerds die hem een zeur vinden’ ?? Meneer roept zelf dat hij kopman wil spelen. Trekt een grote broek aan, wordt op zijn wenken bediend….en faalt. Mooi weer de lead out in met deze kopman.

ProfrondeZevenbergen 29 juni 2021 om 22:11

Hij faalt omdat hij niet wint. Zo, dan zijn er veel die falen.

WoutMathieu 30 juni 2021 om 09:16

Merlier ging ook te vroeg van kop af.

Remcoderksen 29 juni 2021 om 22:12

Een veel rappere man dan Tom Merlier. Die oogt toch altijd als een stripfiguur. Philipsen moet intern de strijd aangaan en met de buist op tafel slaan.

notriple 29 juni 2021 om 22:19

Is dat vlaams?? buist op tafel slaan???

blix 29 juni 2021 om 22:22

De Buyst* Dat is Vlaams

TheBigShow 30 juni 2021 om 00:43

Misschien veel rapper dan Tom Merlier, maar toch niet dan Tim Merlier…

mnuijten 29 juni 2021 om 22:17

Als Philipsen en Merlier vandaag de sprint aantrekken voor van der Poel wint hij hier gewoon in de gele trui de etappe.

Romāns Vainšteins 29 juni 2021 om 22:29

Als dat zo is zullen ze het wel een enorme kaffer vinden dat ze dat niet ‘gewoon’ doen. Tegelijk is MvdP dan ook wel erg bleu & gedwee dat hij dat niet ‘gewoon’ eist.

Ivanoviclover 29 juni 2021 om 22:43

Gewoon sprinten met je snelste man. Wat een onzin van de ploegleiding.

samuello 29 juni 2021 om 23:12

Normaal gesproken zou ik het met je eens zijn. Ik denk dat ze niet zeker zijn wie de snelste van de twee is, ook al heeft Merlier natuurlijk meer laten zien dit seizoen. Maar Philipsen was gisteren ook niet slecht natuurlijk en heeft in de scheldeprijs en vorig jaar in de Vuelta ook goede resultaten laten zien. Na allebei de kans te hebben gegeven moeten ze gewoon gaan voor Merlier de rest van de tour. Philipsen heeft zijn kans gehad, niet gegrepen en kopmanschap in de tour moet je nou eenmaal afdwingen. Philipsen zal hierna waarschijnlijk toch ook de vuelta rijden, dus kan daar dan alsnog zijn eigen kans gaan.

ProfrondeZevenbergen 29 juni 2021 om 23:37

Beetje kort door de bocht, Ivan. Merlier zal ook niet iedere sprint winnen. En als iedereen rechtop blijft, kan het ook zo maar anders zijn.

Pole Pole 29 juni 2021 om 22:47

Geduld Jasper, je bent 23 en hebt nog wat babyvet. Ik denk dat Merlier de Pyreneeën niet over komt. Dan heb jij nog eens 2 kansen. Hopen dat Rickaert er dan nog bij is en MVDP een goeie ploegmaat blijft.

hjjanssen1973 30 juni 2021 om 09:58

Wat dat betreft geen goede ploegtactiek van deze succesvolle ploeg. Merlier is sneller op het vlakke. Philipsen moeten ze dan maar onzetten op de moeilijkere aankomsten.

lauran 1 juli 2021 om 07:33

Merlier is gewoon de rapste. Na zijn winst en uitstekend lead-out werk van Philipsen wilde ze Philipsen ook de kans geven. Is niet gelukt en hij viel vies stil. Vanaf nu is Merlier de man voor de sprints lijkt me!

Headlines

Materiaalzone

Populair