Jasper Philipsen: “Ik ben in de winter nog nooit zo sterk geweest”

vrijdag 21 januari 2022 om 11:32
Jasper Philipsen: “Ik ben in de winter nog nooit zo sterk geweest”

foto: Cor Vos

Jasper Philipsen gaat in topvorm aan het seizoen beginnen. Dat heeft de sprinter van Alpecin-Fenix verteld in een interview met Het Nieuwsblad. “Ik ben vorig seizoen niet in topconditie aan het seizoen begonnen en daar hebben we aan gewerkt. Nu sta ik al veel verder, ik maak mij geen zorgen”, zegt hij.

RIDE: Een must-have voor iedere wielerliefhebber
Met het Zomernummer van RIDE ben je optimaal voorbereid op de komende wielerzomer. Met dit magazine doe je iedere wielerliefhebber een plezier! Bestel nu jouw exemplaar

“Volgende week zaterdag vertrek ik nog eens voor een goede twee weken, op hoogtestage naar Denia”, vertelt Philipsen, die er gaat slapen op hoogte. “Ik heb weinig ervaring op dat gebied, maar er is in de ploeg genoeg kennis om goed op te volgen of ik er beter van word. Daarvoor doen we het natuurlijk. Ik kan nu al zeggen: als ik niet ziek word, zal ik er meteen staan. Ik denk dat ik in de winter nog nooit zo sterk ben geweest.”

Philipsen start 2022 in de UAE Tour en rijdt daarna Parijs-Nice. “Twee rittenwedstrijden om te starten, ideaal. Pas daarna zal er meer duidelijkheid zijn rond mijn programma, maar de belangrijkste klassiekers zal ik wel rijden”, gaat hij verder. Of dat met of zonder Mathieu van der Poel zal zijn, is nog maar de vraag. “Uiteraard is zijn aan- of afwezigheid belangrijk. Ik ben er zeker van dat ons team er alles aan zal doen om Mathieu weer topfit te krijgen, maar wanneer dat precies is, blijft onduidelijk. Liefst zo snel mogelijk, maar we moeten afwachten.”

Meer klassiekers voor Philipsen: “We zitten op de juiste weg”
“Onze ploeg is ook meer dan Mathieu, er zijn nog andere renners. We hebben vorig jaar als ploeg getoond hoe sterk we kunnen zijn. Uiteraard blijft Mathieu onze grote kopman en hopen we dat hij zo snel mogelijk hersteld is”, legt Philipsen uit. De rolverdeling met medesprinter Tim Merlier is ook al besproken. “De ploeg is goed bezig alles te verdelen en iedereen kansen te geven. In het voorjaar zijn er genoeg wedstrijden, dat mag geen issue zijn als er duidelijke afspraken worden gemaakt.”

Over de Tour de France durft Philipsen nog niet te spreken, wel weet hij dat hij – naast zijn rol als (mede)kopman in de sprints – een grotere rol krijgt in het klassieke voorjaar. “De ploeg wil dat pad alvast bewandelen en we zitten op de juiste weg. Qua training word ik daar ook steeds meer naar gestuurd. Dat lukt goed, ik heb weer stappen gezet. We hebben in deze stage iets intensiever gewerkt, maar ik blijf ook werken aan mijn sprint”, zegt hij.

Dit artikel delen:

36 Reacties

Barry Batsbak 21 januari 2022 om 11:50

Stuur Philipsen dan maar naar MSR in plaats van Van der Poel. Als Ewan het kan moet hij het ook kunnen denk ik dan.

SoloSlim 21 januari 2022 om 13:22

Philipsen is een overschat renner.. In welke zware klassieker heeft die al iets getoond? Zijn sprints zijn ok, vooral dankzij zijn goeie positionering, en denk dat daar zijn toekomst toch zal liggen.. Maar begrijp helemaal niet dat Wuyts deze persoon als de toekomst ziet voor de Belgen in de klassiekers.

Alfons Haavers 21 januari 2022 om 13:39

Philipsen is ook nog vrij jong. Van zijn mentor Tom Boonen zei men precies hetzelfde voor hij op zijn 24 doorbrak op het hoogste niveau.

Nu zeg ik niet dat Philipsen van dat niveau is, maar met wat meer taaiheid en gerichtere training om zijn motor te vergroten kan hij heus nog wel stappen zetten in het klassieke werk (waar hij zich tot dusver niet echt op gericht heeft).

Mark Peeters 21 januari 2022 om 14:10

@SoloSlim: Philipsen is nog altijd maar 23 jaar oud … geef hem nog een beetje de tijd. Ofwel wordt hij een zuivere sprinter, ofwel een sprinter/klassiekrenner zoals Tom Boonen. De tijd zal het ons leren …

SoloSlim 21 januari 2022 om 14:32

Ik zou hem idd nog wat meer tijd moeten geven maar zijn ‘kopman’ gedrag moet ik niet.

Erik33 21 januari 2022 om 14:38

Jammer dat hij in Parijs Roubaix weinig kon betekenen voor Mathieu.

Barry Batsbak 21 januari 2022 om 14:54

Zeg Solo, het is toch niet omdat hij jong, ambitieus en Vlaams is he?

Romāns Vainšteins 21 januari 2022 om 15:01

‘maar zijn ‘kopman’ gedrag moet ik niet’

Hahahaha, het wordt inderdaad eens tijd voor Tim Hoffman om deze groep mensen te hulp te schieten.

Beer 21 januari 2022 om 15:19

We hebben alvast getuigenissen van Remco, Eli, Thibau en Jasper :-) Wout is de fase gelukkig door.

Deel Koeper 21 januari 2022 om 16:02

Een renner die zowel in de cqranking als bij procyclingstats in de top 10 staat, mag wel wat kopmangedrag vertonen.

Kopinkas 21 januari 2022 om 18:02

@AH
Boonen’s derde plek in Parijs-Roubaix op zijn 21ste telt voor jou niet als doorbraak op het hoogste niveau?

Alfons Haavers 21 januari 2022 om 18:13

De jaren na die Roubaix kwam er toch echt wel kritiek op Boonen dat het niet lukte in de topklassiekers, tot hij in 2005 ontplofte.

Dat Philipsen nog geen Roubaix heeft neergezet als de jonge Boonen, klopt. Maar net als bij Boonen tussen 2002 en 2005 lijkt het mij wat vroeg om Philipsen nu al af te schrijven voor het grote eendagswerk.

Mystery Rider 21 januari 2022 om 12:16

Hij moet natuurlijk de plaats van Matje innemen als die eventueel een veel langere recuperatie periode nodig heeft dan verwacht!

Wordt weer een topjaar voor Alpecin – Merlier en Philipsen sterker dan ooit, Vermeersch die in de klassiekers weer een stap vooruit zet en Matje die na een rotvoorjaar ritten wint in Tour en Vuelta, en Ronde van Lombardije en WK naar zijn hand zet :)

NiM 21 januari 2022 om 12:38

Kunnen we al direct doorspoelen naar 2023 aangezien jij al weet wat er dit jaar gebeurt

Romāns Vainšteins 21 januari 2022 om 12:20

Jaja, ‘de Student’ werd omhooggeschreven, had het wat lastig en werd wat vreemd/veel ingezet, maar lijkt toch weer terug het pad van hele grote terug op te komen.

Idd kopman MSR

Panache 21 januari 2022 om 12:22

"Over de Tour de France durft Philipsen nog niet te spreken, wel weet hij dat hij – naast zijn rol als kopman in de sprints….."

Heb ik iets gemist rondom Merlier?

Ronellenfitsch 21 januari 2022 om 12:31

Gewoon een wat complexe poging tot journalistieke zin om te zeggen dat hij klassiekers gaat rijden.

Joachim 21 januari 2022 om 14:59

Nee, je hebt niets gemist rond Merlier, het is net doordat Merlier er nog is dat Philipsen nog weinig kan zeggen over de Tour. Mag Philipsen gaan, krijgt Merlier de voorkeur of gaan ze net als vorig jaar allebei? Dat is nog onduidelijk dus kan Philipsen moeilijk al veel zeggen over zijn ambities in de Tour.

Angelo Pauwels 22 januari 2022 om 12:11

Philipsen zou toch de voorkeur moeten krijgen op Merlier. Merlier heeft toch problemen kwa recuperatie, na een paar bergritten zit die er compleet door.

Arry1338 21 januari 2022 om 12:51

Ik lees aan het eind, tussen de regels door, dat Jasper zich op termijn minder zal toeleggen op de (massa)sprints. Zal hij dan een type renner als Breschel willen worden?

Romāns Vainšteins 21 januari 2022 om 13:32

Zeg dan type Kristoff/Degenkolb

ThorHushovd 21 januari 2022 om 13:43

Breschel zal wel z’n matti zijn.

Wheely 21 januari 2022 om 14:02

Zeg dan Sagan, zeg t dan!

Veloburto 21 januari 2022 om 21:46

Type Ballerini

TheBFG 21 januari 2022 om 14:40

Op hoogte stage maar de kust-stad Denia?

Romāns Vainšteins 21 januari 2022 om 14:53

Dat is om tot innerlijke rust te komen op een manier waarmee je MSR winnend afsluiten kunt :

https://www.youtube.com/watch?v=-zZ1bxr1u04&ab_channel=ManuChao

Polleke 21 januari 2022 om 16:10

Er is een hotel aldaar waar de in de meeste kamers de luchtdruk geregeld kan worden zodat het lijkt alsof je ergens in een berghut ligt te slapen…
Denk ergens gelezen te hebben dat Kolobnev daar zijn centen in heeft gestoken, of zelfs eigenaar is van dat complex…

Romāns Vainšteins 21 januari 2022 om 16:14

Dus eigenlijk is dat hotel gefinancieerd door Valverde, die weigerde mee te draaien met Evans en Gilbert waardoor Vino de kans kreeg om Kolobnev een onweigerbaar voorstel te doen?

Veloburto 21 januari 2022 om 21:49

@RV, fantastisch nummer. Maar heeft niets met de Spaanse stad te maken. Denia betekent leven in het Arabisch

bellevue 21 januari 2022 om 14:56

De beer hijgt in de nek van een gewonde wolf. Niet meer dan prudent dat AF niet volledig afhankelijk wil zijn van MVDP. Zijn ze al minder dan in jaar 1. Deze kanjer gaat dat alleen maar verbeteren.

Michelangelo 21 januari 2022 om 15:43

Zou hij weten dat de prijzen niet in het trainingskamp worden verdeeld?

Ik kan me nog een renner herinneren die op training de meest fantastische waarden trapte. Die was zelfs zo snel dat ie een 15 minuten test afraffelde in 14:50….

Romāns Vainšteins 21 januari 2022 om 15:52

De eerste huiveringen en rillingen van een Flemish wonderboy die de fakkel uit het knuistje van de oogappel rukt beginnen stilaan door te komen?

TIO 21 januari 2022 om 16:08

Azijnpissers, er zijn er niet zo gek veel met zulk palmares op deze leeftijd!

Dikke Man 21 januari 2022 om 16:17

Ik kan in deze foto niks anders zien dan een bezopen student die wildplast terwijl hij met trotse verbazing naar zijn piemeltje kijkt.

Kopinkas 21 januari 2022 om 18:05

Draagt hij een zonnebril met spiegelglas dan?

Mystieke_Monnik 22 januari 2022 om 11:45

Echt het seizoen van de interviews waarin iedere renner zegt hoe goed hij wel niet is, lekker in zijn vel zit, goed team heeft, hoogste wattages ooit trapt, enz enz

Laatste nieuws

Materiaalzone

Populair