Vroege vluchter Steimle wint boeiende GP de Denain, De Lie en co komen (na massale val) te laat
foto: Cor Vos
donderdag 14 maart 2024 om 15:54

Vroege vluchter Steimle wint boeiende GP de Denain, De Lie en co komen (na massale val) te laat

Jannik Steimle heeft voor een stunt gezorgd in de GP de Denain. De Duitser van Q36.5 zat mee in de vroege vlucht die standhield en wist metgezel Ceriel Desal in een sprint-a-deux te kloppen. De groep der favorieten kwam, mede door een massale valpartij, te laat. Dries Van Gestel sprintte nog naar een derde plaats.

De Grand Prix de Denain voerde het peloton ook dit jaar weer over vier lastige lussen rond de omgeving van Denain. Vooral het tweede deel van de tweehonderd kilometer lange wedstrijd was pittig, want hier kwamen de coureurs maar liefst twaalf kasseistroken tegen. De laatste daarvan was die van Aversnes-le-Sec-Hordain (1800 meter), op een kleine dertien kilometer van de finish.

Stefan Küng jaagt op kopgroep
In de openingsfase ontstond een kopgroep van vijf. Ceriel Desal (Bingoal WB), James Fouché (Euskaltel – Euskadi), Paul Hennequin (Nice Métropole Côte d’Azur), Maxime Jarnet (Van Rysel – Roubaix) en Jannik Steimle (Q36.5) sloegen de handen ineen en verzamelden een voorsprong van bijna zeven minuten. Bij het bereiken van de eerste kasseienstroken van de dag, waren daar nog een kleine vijf minuten van over. Alsnog een behoorlijk bres, maar Stefan Küng besloot in zijn eentje de oversteek te maken. Of alleszins een poging daartoe te wagen.

Desal leidt de kopgroep – foto: Cor Vos

De Zwitser was zestig kilometer voor het einde genaderd tot op dik drie minuten van drie overgebleven vluchters: Jarnet, Desal en Steimle. Daarna reed hij er niet echt meer wat af, maar op veertig kilometer van de finish kregen hij en de teruggevallen Fouché wel steun. Vanuit het peloton kwam een een tiental renners met onder meer Arnaud De Lie, titelverdediger Juan Sebastián Molano en diens teamgenoot Filippo Baroncini oversteken.

Die laatste wachtte niet af en ging al snel in zijn eentje in de achtervolging op de drie vluchters. Een onmogelijke missie. Vijfentwintig kilometer voor het einde keek hij nog altijd tegen een achterstand van twee minuten aan en vijf kilometer later viel hij terug in het groepje Küng, De Lie en Molano. Die groep (met ook Küngs ploegmakker Lewis Askey, Brent Van Moer, Dries Van Gestel, Piet Allegaert, Aimé De Gendt en Hugo Page) reed aanvankelijk niet veel verder weg van het sterk uitgedunde ‘peloton’. Daar was het vooral Tour de Tietema-Unibet dat het tempo bepaalde.

Küng valt en neemt iedereen mee
Richting de laatste kasseistrook kwam de tweede groep toch snel dichter bij de koplopers, die wat stil leken te vallen. Het verschil was minder dan een minuut op twaalf kilometer van de streep. Kwamen ze dan toch nog terug? Nee, want vrijwel de complete groep ging onderuit op de laatste sector. Küng reed op kop, gleed weg in de modder en de rest ging over hem heen. Alleen Van Gestel en Van Moer kwamen er redelijk ongeschonden door, maar met zijn tweeën konden ze de achterstand op de vluchters niet meer goedmaken. Zeker niet omdat Van Moer niet overnam van Van Gestel om te wachten op De Lie.

Ondertussen was er ook vooraan actie op de laatste kasseistrook. Door een versnelling van Desal, ging Jarnet overboord. We bleven zo met twee man over. Zij hadden op zes kilometer van de finish een minuut en twintig seconden op Van Moer en Van Gestel, die De Lie en Page in deze fase weer aan zagen sluiten. Dit viertal zou strijden voor de ereplaatsen, Desal en Steimle gingen het uitvechten om de zege.

Steimle snelt naar zege
Aanvallen kwamen er niet meer. Desal en Steimle reden samen naar de streep. Het was Desal die in de slotkilometer de kop had, maar Steimle had nog de meeste jus in de benen. Op ruim tweehonderd meter van de streep kwam hij uit het wiel van de Belg en sprintte hij met overmacht naar de zege. Desal werd tweede. Daarachter werd Jarnet in de slotkilometer nog ingelopen door het groepje De Lie, waar Van Gestel zich de snelste toonde. De renner van TotalEnergies mocht mee het podium op. De Lie moest genoegen nemen met een vierde plaats.

RIDE Magazine
22 Reacties
14-03-2024 15:58
Spectaculaire koers om te kijken, wel zonde van alle vervelende valpartijen. Steimle verdiend gewonnen, altijd blijven rijden. Zuur moment waarop de achtervolgende groep valt, die strook was zo spekglad dat Kung daar echt niks aan kon doen.
14-03-2024 15:55
Wat een walgelijk moment voor een heel onnodige valpartij. Wedstrijd kapot... heel erg zonde.
14-03-2024 15:58
Was gewoon ongelukkige val, Kung gleed gewoon weg
14-03-2024 16:27
Mijn hemel wat zijn die gasten van SQS aan het doen zeg? Als ze in deze wedstrijd al totaal onzichtbaar zijn....
    14-03-2024 16:54
    Gisteren nochtans nokere gewonnen.
    14-03-2024 18:43
    Tjah, miss moet je ook eens kijken naar de renners die hier meerijden.
    Buiten Lampaert, Van Lerberghe en de jonge Vangheluwe zit hier niemand bij die maar in aanmerking komt voor de klassieke selectie.
    Lampaert mocht misschien wel verwacht worden in die achtervolgende groep met De Lie en Kung, maar voor de rest mocht je er toch echt niet veel meer van verwachten.
    Niet dat ze een goeie koers gereden hebben, maar je moet toch ook wel verwachtingen aanpassen naar opgestelde renners.
    14-03-2024 18:55
    [quote]Mijn hemel wat zijn die gasten van SQS aan het doen zeg? [/quote]

    Wat bedoel je precies? (https://www.procyclingstats.com/rankings/me/season-teams)
14-03-2024 17:19
There’s no denying it, na Denain en Nokere: er wordt weer wat afgevallen dit jaar.
Benieuwd wat dat wordt als het nog meer om de knikkers gaat op Vlaamse wegen…
14-03-2024 16:34
Nu is het zeker de schuld van de weg dat die glad is? Ze kunnen ook met licht profiel op de banden gaan rijden (of dit gaan verplichten)
    14-03-2024 17:02
    Zeer relevante opmerking.

    Bij dit type koersen kan je gewoon zeggen leg er 28 op met genoeg grip, dan iedereen maar iets langzamer op de tussenstukken. Scheelt vast erg weinig ook nog. Parcours en/of renners op een bibberend vingertje trakteren is altijd eenvoudiger, qua materiaal liggen er misschien wel meer kansen.
    14-03-2024 17:29
    Ik denk dat je behoorlijk wat profiel moet hebben om op zulke modderige keien rechtop te blijven. Zal je een soort gravelband moeten steken, en die zijn er niet echt in 28mm. Lijkt me trouwens dat ze wel al rijden met 28mm of breder. In Parijs-Roubaix wordt in ieder geval al vaak met 30mm voorbanden en 32mm achterbanden gereden.
    14-03-2024 18:49
    @Eroba
    Licht profiel geeft je in tegenstelling tot wat veel mensen denken niet meer grip, helemaal niet op (modderige) kasseien of natte wegen.

    @RV vrijwel alle profs rijden al op 28 en bij deze koers zullen ze zeer vermoedelijk op 30 of zelfs 32 hebben gereden. Het enige wat ik me nog wel eens afvraag is of ze de daarbij corresponderende bandendruk wel gebruiken of stiekem gewoon toch hoger gaan dan nodig.
    14-03-2024 21:32
    Het lijkt me nu niet echt slim om tegen atleten in een sport die om snelheid draait te gaan zeggen dat ze dan maar trager moeten rijden. Ik kan me 1 geval herinneren van zo'n bobo (in Nascar, 1969) die vervolgens bijna in elkaar werd geslagen.
14-03-2024 16:01
Ik kijk deze wedstrijd voor het eerst, maar is die weg altijd zo kapot in deze koers? Naast de kasseien ook op het asfalt zoveel mega gaten en scheuren in de weg dat het een wonder is dat er niet tientallen meer valpartijen zijn voorgekomen.
    14-03-2024 16:30
    Frankrijk is de derde ecenomie van Europa en daar is precies niks van te zien. Koersen in de Balkan en Oost Europa gaat over betere wegen.
    14-03-2024 16:55
    De koers is ook gebaseerd op het type wegen he. Of moeten we ook gaan zeuren dat de Strade hoognodig geasfalteerd moet worden?

    Persoonlijk vind ik het in al zijn mistroostigheid juist wel tof die streek in het noorden. Liggen trouwens zat prima wegen rond omheen.
    14-03-2024 17:03
    Je kunt een weg asfalteren of je kunt het niet doen. Een weg asfalteren en er vervolgens gewoon gaten in laten vallen van tientallen centimeters midden op de weg heeft niks met keuzes te maken.

    Ja, met de keuze om niks te doen.
    14-03-2024 17:06
    Of wegen wel of niet goed onderhouden worden hangt ook gewoon af van hoe belangrijk die weg is. In NL is het overal druk en is elke weg belangrijk, Noord Frankrijk heeft dat al een stukje minder. Sowieso vind ik het, sorry, iets mufs hebben altijd: ‘yo, ik kom uit NL en daar hebben we echt goeie wegen hoor’ :p
14-03-2024 16:31
Begint nu toch echt wel op jinxen te lijken wat RV steeds bij de Lie flikt! :D
    14-03-2024 16:57
    Hij is hier wel weer een stukje harder en wijzer geworden.

    Ik volg dit leerproces intensief en denk dat het uiteindelijk leiden gaat naar wijsheid en kracht. Qua grinta en emotie is het 1 van de tofte renners die er rondrijden momenteel.
14-03-2024 17:10
Ik begrijp steeds beter waarom VLab deze koers en gisteren links laat liggen (en de komende weken ook nog een paar).Grote valpartijen op plaatsen in het peloton waar zij gegarandeerd ook zouden zitten. Als er bij hen één onderuit gaat is het vrijwel altijd met grote gevolgen.
14-03-2024 19:46
En ? Ook maar afschaffen deze wedstrijd ?

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine