Jan-Willem van Schip kritisch op KNWU en bondscoach Stöpler na tegenvallende Spelen en WK
foto: Cor Vos
vrijdag 14 februari 2025 om 15:18

Jan-Willem van Schip kritisch op KNWU en bondscoach Stöpler na tegenvallende Spelen en WK

Jan-Willem van Schip heeft bij de NOS voor het eerst zijn verhaal gedaan over de diskwalificatie op de Olympische Spelen en zijn emotionele uitbarsting op het WK baanwielrennen, wat uiteindelijk tot een schorsing leidde voor de excentrieke baanrenner. Volgens Van Schip zijn er in aanloop naar de Spelen in Parijs dingen voorgevallen en daarbij is hij kritisch op bondscoach Nick Stöpler en het baanprogramma van de KNWU. Volgens de wielerbond ‘doet dat geen recht aan de werkelijkheid’.

In een uitgebreid interview blikt Van Schip terug op de voorbereidingen richting de Olympische Spelen, waar hij voorbestemd was om met Yoeri Havik (zij werden in 2023 wereldkampioen koppelkoers, red.) mee te doen aan de koppelkoers. De selectieprocedure bleef echter open tot vier maanden voor de Spelen, wat bondscoach Stöpler de kans gaf om nog te wisselen.

Testmomenten waren er op het EK en bij de Nations Cup in Canada, maar bij het EK ging het volgens Van Schip mis door een tactische keuze. “Dat werkte dus niet. Vervolgens werd alleen ik erop afgerekend. Dat voelde echt onrechtvaardig”, zegt hij daarover. “Er werd gedaan alsof ik niets meer kon, gezegd dat ik een onbetrouwbare renner was. Dat gevoel is nooit weggegaan. Veiligheid is ook dat mensen fouten kunnen maken.”

Yanne Dorenbos maakte plots serieuze kans op de olympische plek van Van Schip, wat bij de baanrenner uit Schalkwijk leidde tot stress. Volgens de NOS zagen teamgenoten Van Schip ‘worstelen’ die maanden, onder meer door keuzes van de bondscoach. “Niemand wist wat er omging in ‘black box Nick’. Iedereen had daar last van, maar alleen ik zei er wat van”, aldus Van Schip, die zegt dat ‘er niets gedaan werd’ met objectieve selectiecriteria.

Havik en Van Schip op de koppelkoers in Parijs – foto: Cor Vos

Uiteindelijk mochten Van Schip en Havik samen naar Parijs, maar de manier-waarop bleef hangen. “Dit was helemaal niet nodig. En het ergste was dat er helemaal geen erkenning was hoe onprettig het was geweest”, vond hij. Op de Spelen voelde Van Schip zich niet fris. “Ik merkte dat ik moe was. Moe van die hele voorbereiding. Moe van al het gezeik.”

Op de Spelen stelde Van Schip teleur op het omnium en in de koppelkoers kegelde hij met een flinke kopstoot een Brit omver, wat leidde tot diskwalificatie van Nederland. “Het klinkt raar, maar ik heb die aanrijding helemaal niet meegekregen. Na de koers lieten ze me de beelden zien. Ik schrok me te pletter”, aldus Van Schip, die later in het jaar op het WK baan ook gestraft werd in de afvalkoers. Te zwaar, vond hij. “Vervolgens flipte ik op het middenterrein. Verloor de controle. Dat was hartstikke stom natuurlijk. Alles kwam er op dat moment uit.”

Het leidde tot een schorsing van een maand voor de 30-jarige Van Schip. Inmiddels is die voorbij, maar op het EK baanwielrennen in Heusden-Zolder ontbreekt hij wel. Aan stoppen denkt Van Schip niet; hij wil doorgaan tot en met de Olympische Spelen 2028 in Los Angeles.

Eerste reactie KNWU aan WielerFlits
“De realiteit is dat we een generatie renners hebben die zich razendsnel ontwikkelen en hun kansen grijpen. De prestaties op het afgelopen WK, de Olympische Spelen en dit EK zijn daar treffende bewijzen van. We begrijpen dat dit voor Jan-Willem moeilijk is, maar dit is de dynamiek van topsport.”

De KNWU heeft bij de NOS ook een uitgebreide reactie gegeven op het artikel, die is hier te lezen.

RIDE Magazine
29 Reacties
14-02-2025 16:22
Eerste 3 reacties hier staan meteen met een spiegel klaar. Is topsport niet ook vanuit de KNWU weten hoe je sporters in elkaar steken en daar mee om weten te gaan? 'Complexe' jongens als van t Schip zo lang laten hangen in onwetendheid vind ik minstens net zo gestoord en onprofessioneel
    14-02-2025 17:33
    Ik snap je punt hoor, het menselijke aspect mag zeker over nagedacht worden. Maar wat had de KNWU dan moeten doen? Speciaal voor hem eerder een keuze maken zou ik ook raar vinden.
    14-02-2025 18:56
    Hij is net zo lang als afgesproken in 2023 blijven hangen in onwetenheid, dat is toch niet gestoord. Het is niet omdat iemand ‘complex’ is dat het maar aangepast moet worden.
    14-02-2025 19:15
    Tsja als ze wereldkampioen worden is het absurd om ze op een tactisch onderdeel aan het lijntje te houden. Als je niet iedereen eraf rijdt heb je tactiek nodig, tactiek moet je over Meerdere wedstrijden beschouwen want je kunt niet elke keer dezelfde tactische foefjes gebruiken etc etc het is niet dat dorenbosch opeens meer kansen bracht voor Nederland. Het is ook super simplistisch om van je grote duur ster op de baan opeens te gaan verlangen dat hij zijn neurodiversiteit aan de kant zet, dat kan helemaal niet. Zorg voor psychologische begeleiding, van je sporters maar ook van je staf!
14-02-2025 17:35
Ik raad iedereen aan om het interview op de NOS te lezen, daar zit véél meer nuance in dan in dit artikel. Er lijken wel degelijk problemen, Havik stond hier ook aan Jan-Willem's kant, en Leo Adegeest kan het ook beamen. Door de selectiecriteria van Stopler had niet alleen JW stress, maar de hele ploeg, zo is ook te lezen. Daarnaast zijn er nog wat vreemde dingen gebeurd: er is 'm een vakantie praktisch ontzegt, bij een koppelkoers in Canada is Havik opeens uit de opstelling gehaald om JW en Dorenbos te laten rijden, en bewezen trainingsschema's zijn helemaal omgegooid.

Wat mij betreft duidt dit erop dat Stopler er een flink potje van heeft gemaakt, en dat JW als een van de enige er iets over durft te zeggen - en wellicht ook als enige er écht last van heeft gehad. Neemt niet weg dat hij zelf ook schuld heeft in bepaalde zaken, zoals die woede-uitbarsting, maar volgens mij ontloopt hij dat ook helemaal niet.
    14-02-2025 17:43
    Klopt, het NOS artikel schets een goed beeld over de situatie waar vooral 'Black Box Nick' en zijn team 'wetenschappers' genoeg valt aan te rekenen
    14-02-2025 19:20
    In deze tekst staat hetzelfde maar dan met minder voorbeelden. Maar als mensen niet bij voorbeeld JW al veroordelen wegens zijn neurodoversiteit net als campenaerts lang gebeurde (tot hij bij jumbo terug kwam), hadden ze dat ook wel serieus kunnen nemen. Het is tamelijk duidelijk vooringenomenheid om JW hierom hard te veroordelen
    14-02-2025 21:36
    Net of de bondscoach de trainingschema's maakt
14-02-2025 16:48
Hij steekt toch echt ook hand in eigen boezem, dat siert hem.

De man is wel tweevoudig wereldkampioen, tweevoudig Europees kampioen, en zevenvoudig zilver op internationale kampioenschappen. Daar komen die andere mannen nog lang niet in de buurt.

Leuk, die ‘dynamiek’ van topsport die de KNWU noemt, maar in de topsport tellen resultaten. Daar hoor je je begeleiding op af te stemmen, ook bij complexere persoonlijkheden.
    14-02-2025 19:16
    Precies gewoon professioneel met elkaar omgaan als coach in plaats van de spanning laten voortduren en zo de kansen van team NL schaden
14-02-2025 19:43
Uit artikel van NOS, een quote van de reactie van de KNWU.. "Dit artikel schetst een eenzijdig beeld van één persoon en doet geen recht aan de werkelijkheid"

Niet zo netjes van de KNWU om iemand =van Schip zijn verhaal zo af te doen. Dit is de werkelijkheid van een topsporter van de KNWU. Dus neem dit verhaal serieus en ga je zelf niet verdedigen; gaan hier van leren in plaats van je eigen werkelijkheid als zoals het moet en hoort verkondigen..
    14-02-2025 19:55
    Ok, de reactie kan beter, maar elk verhaal heeft toch 2 kanten? Mss moet JW hier uit leren? Of beiden? JW geeft een uitgebreid interview in de pers, KNWU moet toch niet onmiddellijk met alles akkoord gaan, gewoon een oproep toch overleg zou al een start zijn.
    14-02-2025 21:28
    Moet JW in de pers leren? De KNWU zijn de ervaren begeleiders die juist een stabiel topsport klimaat moeten creëren, JW moet vooral hard en slim fietsen. Niet logisch om van hen hetzelfde te verwachten.
14-02-2025 15:23
makkelijk om te zeggen dat je je eigen vreemd gedrag niet meekrijgt. Ook als je een complexe psyche hebt.
14-02-2025 15:54
Af en toe zelf eens In de spiegel kijken is een groot goed.
14-02-2025 16:58
Het is allemaal de schuld van de 'wetenschappers', wat er in feite precies 1 hele wetenschapper is
14-02-2025 17:11
Hij kan beter excuses maken aan Havik die door zijn kinderlijke gedrag een gouden plak heeft misgelopen
    14-02-2025 19:17
    Ik denk dat havik als geen ander dit proces van dichtbij heeft gevolgd. Ook hebben ze elkaars telefoonnummer waarschijnlijk dus waarom hij dat via de pers zou doen?
14-02-2025 15:34
Ja ja, het zijn altijd de anderen!
14-02-2025 17:06
Ongelooflijk interview. Ik tel 8 a 9 uitspraken die enkel als doel hebben om verantwoordelijkheid voor falen af te schuiven op anderen.
14-02-2025 17:16
Ja, het is iedereen z'n schuld behalve die van Jan Willem zelf. Vermoeiende actie die Jan Willem van 't Schip.
    14-02-2025 19:18
    Makkelijk gezegd, hij geeft heel concreet aan dat veel andere in het duur team hetzelfde voelen maar zich niet uit durven spreken. JW is degene met genoeg status en genoeg scheid aan wat andere denken om dat wel te doen.
14-02-2025 18:53
Artikel op NOS gelezen, maar ik vind JW nog steeds een “droeftoeter” (excuses, dit was niet netjes) Wat huilen over veilige omgeving als je zelf doorflipt. Ookal dacht hij van wel, de evenaar loopt niet door JW zijn reet. Wat heeft hij moeite met beslissingen te aanvaarden, kritiek omgaan of zelfreflectie. Een dekentje van zelfmedelijden is natuurlijk warmer dan de realiteit.
    14-02-2025 19:22
    Ja wiggins is daar een topper in met zijn alcohol, geld smijten, pakjes laten versturen en doping bij zijn baas op kantoor. Eerlijk gezegd vind ik emoties van een sporter tijdens en direct na de wedstrijd veel meer te begrijpen dan langdurig onveilige situatie scheppen als leidinggevende.
    14-02-2025 19:49
    Emoties zijn prima, maar een kopstoot uitdelen is minder prima. Het was ruim op voorhand aangeven dat er pas 4 maand voor de spelen zekerheid zou zijn, plus de selectiecriteria zijn bevraagd aan meer renners dan enkel JW, dus die langdurige onveilige situatie ontstaat toch vooral omdat JW moeite heeft om zich hier in te vinden en niet omkan met onzekerheid.
    14-02-2025 19:58
    Excuses want droeftoeter was niet netjes! En huilen ook niet! Sorry wielerflits!
    14-02-2025 21:26
    Los van of het op tijd gemeld is, kun je je afvragen of het iets toevoegde als je één wereldtop duo hebt en een aankomend talent in de subtop. En als de hele groep het negatief ervaart (zie nos) is de coach dan wel goed bezig qua begeleiding en communicatie?Overigens nette reactie Wiggins!
14-02-2025 19:56
Sneeuwvlokjes. Een wegpiraat is het.
15-02-2025 00:33
Heel vermoeiend persoontje die blijkbaar altijd maar om aandacht vraagt.

Reacties zijn gesloten.