Jan Bakelants kritisch op Tourorganisatie: “Ze laten het na om wedstrijd spannender te maken”
foto: Fotopersburo Cor Vos
vrijdag 24 oktober 2025 om 17:30

Jan Bakelants kritisch op Tourorganisatie: “Ze laten het na om wedstrijd spannender te maken”

Jan Bakelants is niet helemaal tevreden met het parcours in de Tour de France. De oud-wielrenner is in Het Laatste Nieuws hard voor de ASO: “De Tourorganisatie laat het na om de wedstrijd spannender te maken.”

Donderdag werd in Frankrijk het parcours van de Tour de France in 2026 bekendgemaakt. De ronde krijgt volgend jaar twee aankomsten bergop op de Alpe d’Huez, trekt al vroeg de Pyreneeën in, kent een ploegentijdrit en een tijdrit van 26 kilometer rond Thonon-les-Bains.

Dat is volgens Bakelants geen ideaal recept om de ronde wat spannender te maken. De Belg ziet namelijk opnieuw een parcours dat in het voordeel van Tadej Pogacar is. “Wat ergens te betreuren valt. De Tourorganisatoren hebben in de uitbouw van hun parcours niet bepaald rekening gehouden met Evenepoel.”

Bakelants doelt daarmee vooral op het ontbreken van echte tijdritkilometers. De Belg vindt de tijdrit van 26 kilometer slechts ‘een halve tijdrit’. “Sowieso is een tijdrit van 26 kilometer niet heel lang als je het afweegt tegen het totale aantal hoogtemeters of wedstrijdkilometers. Het tijdrijden wordt in deze Tour nog stiefmoederlijker benadeeld dan anders. Deze chronorace zal amper invloed hebben omdat ze zo dicht bij Parijs ligt.”

Een extra tijdrit?
De Belg had graag nóg een tijdrit van 40 of 50 kilometer gezien. “Die zou de koers nog spannender maken. Deze tijdrit is slechts een tijdrit van rond het half uur, daarmee maak je niet veel goed in het klassement. Dat de Alpe d’Huez twee keer wordt aangedaan, lijkt op een gebrek aan inspiratie. Niemand zit daar op te wachten in die fase van de Tour. Een paar extra uitstapjes in het middengebergte waren beter geweest.”

“Mocht Remco een Fransman zijn geweest, hadden we wel een ander parcours gekregen, denk ik”, eindigt hij.

RIDE Magazine
29 Reacties
24-10-2025 17:35
Ach Janneman, zullen we 100 km tijdrit erin doen? Hoezo moet t in t voordeel van Rev
    24-10-2025 18:14
    Waarom stoppen bij 100km?? Ik zeg 21 tijdritten!
    25-10-2025 18:27
    Dan opteer ik liever voor 21 ritten over kasseien met de finish op een heuvel van 600 meter tegen 8 procent. Dan heeft de minderbedeelde Matje ook een keer kans op de winst.
24-10-2025 17:36
Het beste wat ze kunnen doen is er 200km aan tijdritten inleggen zodat Pogacar en Vingegaard alsnog dik 1e en 2e worden dan zijn we eindelijk van dat gezeik over parcoursen voor Evenepoel af.
24-10-2025 17:43
Weet je wat er nodig is om het klassement spannend te maken? Meer duidelijke en beter verdeelde sprintersritten, die als halve rustdagen kunnen fungeren tussen zware klassementsblokken van twee dagen. Alle sprints aan het begin: saai begin en saai einde van de tour.
24-10-2025 18:13
Huilebalk! Laat Remco maar harder werken aan zijn klimcapaciteiten. Red Bull geeft toch vleugels?
    24-10-2025 18:37
    Ah ja? Toch niet aan van aert dan
24-10-2025 18:23
Te weinig tijdritkm’s, JB heeft gelijk..
Inspiratieloos AlpeD’Huez tweeluik, alweer gelijk..
Een parcours op maat van Pojacar ? Tja..
Weer gelijk want élk parcours ligt binnen zijn mogelijkheden…
De Bakelants-politie heeft een zware dag…
    24-10-2025 18:24
    Zwaar? Nee! Het weekend is weer begonnen. Ik mag weer los. :D
    25-10-2025 09:15
    JB kletst teveel vanuit zijn (Belgische) onderbuik, heeft vrijwel nooit gelijk en is veel meer fan dan analyticus.
24-10-2025 18:43
Wie gaat Pogacar anders bedreigen als het om de knikkers gaat behalve Evenepoel in een tijdrit of heel misschien Vingegaard in een bergrit? Dus zo gek is die visie van Jan Bakelants niet.
    25-10-2025 09:17
    Als we 21 vlakke ritten doen kan Nerlier wellicht de tour winnen. Ook dat gaat nergens over. De tour is nou eenmaal een combi van diverse ritten waarin in 2026 zowel een individuele tijdrit als een ploegentijdrit zit. Prima dus.
24-10-2025 19:37
Waarom zouden ze de Tour op Evenepoel moeten afstemmen, die niet eens de belangrijkste uitdager van Pogacar is? Hoe gaat dat helpen om het spannender te maken? Bovendien: dit jaar wist Evenepoel maar 16 seconden goed te maken op Pogacar in een tijdrit over 33 km. Dat soort verschillen maakt Pogacar in 1 km bergop goed. Het 'probleem' is gewoon dat er geen enkel normaal parkoers is te bedenken waar Pogacar het verschil niet kan maken.
    25-10-2025 00:29
    Omdat evenepoel in iets echt beter is dan pogacar, vingegaard niet. Evenepoel zou met 3 minuten voorsprong de bergen in kunnen gaan bij tijdritten die tussen 1990 en 2010 tot voor kort normaal waren. Wordt het leuker van
    25-10-2025 09:18
    3minuten? Haha. Dan moeten er voor de bergen 9 tijdritten zijn.
24-10-2025 20:07
De insteek Bakelants klopt wel. De tour die Wiggins won bevatte 2 langere tijdritten en een proloog als ik me niet vergis.
Toen de Franse renners Pinot en Bardet op hun top waren, werden de tijdritkilometers ingekort om hen een voordeel te geven. In het geval Evenepoel een Fransman was, zouden de tijdritkilometers serieus opgetrokken worden.
In de jaren 90 en 00 hadden tijdrijders vaak een voordeel op de klimmers, maar de laatste jaren is het aantal kilometer tegen de klok serieus verminderd.
    25-10-2025 08:40
    En wat is de reden om het nu niet te doen? Een Fransman begunstigen?
    De jaren met Indurain, Armstrong met lange tijdritten waren vreselijk saai. Froome ging aantrekkelijker rijden toen de tijdritkilometers werden ingekort.
24-10-2025 20:14
Tijdritten trekken relatief gezien veel minder kijkers. Waarom zou de ASO dan meer tijdritten in het parcours opnemen? Uiteindelijk is het een commerciële club. Een langere tijdrit zou nog kunnen, maar ook daar zitten meer kosten aan qua organisatie (meer afzettingen, stewards, camera's, helicopters langer in de lucht etc.).
Dat zal ook de reden zijn dat er steeds minder échte sprintersetappes zijn: te saai.
    24-10-2025 20:28
    Maar trekken sprintritten wel kijkers? Want daarvan zitten er weer een pak in… Dan liever voor de verandering nog eens een lange tijdrit, hoelang is dat geleden?

    Verder verandert het wellicht weinig aan de uitkomst, maar het tijdrijden wordt wel érg stiefmoederlijk behandeld de laatste jaren.
    24-10-2025 20:56
    Dat ben ik met je eens. En pure sprintersritten van 200 km met een groepje van vijf vluchters die onder controle gehouden worden door het peloton trekken ook geen kijkers. Die echt vlakke rotte zijn er wel minder de afgelopen jaren. Ik heb de profielen van de genoemde zes sprintersetappes nog niet gezien, maar ik betwijfel of deze allemaal echt zo vlak zijn.
    24-10-2025 21:08
    Nou, de strekking van wat er steeds meer gebeurt is dat mensen hier de tv uitzetten op het moment dat Pogacar wegrijdt. Wanneer hij nog eens tijd aan zn broek gesmeerd krijgt is dat in een tijdrit, en dat is altijd van Remco Evenepoel. Dat zou een reden kunnen zijn om meer te kijken naar die tt's.
    25-10-2025 00:30
    Omdat het klassement dan iets meer spanning heeft. Tijdrit zelf trekt geen kijkers maar effect ervan zou positief kunnen zijn op andere etappes
24-10-2025 21:13
De meeste eindregisseurs nemen tegenwoordig vooral de stad en omgeving (in geval van tijdrit) vaak en mooi in beeld, en dan is een lange tijdrit naast een belangrijk sportief element ook een belangrijk marketing element voor de betalende stad.
En dan hoeven er nauwelijks mensen langs het parcours te staan.

It's the television, stupid (television in al zijn moderne facetten)
25-10-2025 01:34
26 km tijdrit is wel erg weinig, eerlijk gezegd.
25-10-2025 09:17
Ik ben akkoord dat er meer tijdritkilometers in een grote ronde mogen zijn (2 ITTs met samen zo’n 70 km lijkt mij ideaal) maar dit moet dan niet onder invloed van Evenepoel zijn dat komt arrogant over dat ze rekening zouden moeten houden met hem specifiek.
25-10-2025 10:42
De enige manier om de tour spannend te krijgen qua klassement op dit moment is alle bergen er überhaupt uit te halen.
25-10-2025 10:54
Ze hebben een Tour gemaakt voor Lenny, maar ze zeggen het niet.
25-10-2025 11:01
Ik mis het onverharde element. Er had wel weer een mooie Troyes-Troyes rit in mogen zetten. Itt tijdritten trekt dat wel massaal animo.
25-10-2025 21:07
Bakelmans ...

Om te reageren moet je ingelogd zijn.