Jakub Mareczko voor twee jaar naar Alpecin-Fenix
Alpecin-Fenix heeft de komst van Jakub Mareczko bevestigd. De Italiaanse sprinter tekende een contract voor twee jaar bij het Belgische ProTeam, waar hij ploeggenoot wordt van onder andere Mathieu van der Poel, Tim Merlier en Jasper Philipsen.
Afgelopen maand wist WielerFlits al te melden dat Mareczko op weg was naar Alpecin-Fenix. De 27-jarige renner zou er het vertrek van snelle mannen Sacha Modolo en Roy Jans moeten kunnen opvangen. De Italiaan reed in 2019 en 2020 op WorldTour-niveau bij Team CCC en verhuisde dan naar Vini Zabù.
“De ploeg is gespecialiseerd in sprints en eendagskoersen. Ik ben ervan overtuigd dat het voor mij een goede keuze is om hier te komen”, laat Mareczko via zijn nieuwe team weten. “Het is echt speciaal voor mij om voor Alpecin-Fenix te hebben getekend, omdat ze de knowhow hebben in sprintkoersen en geweldige leadouts doen.”
De Italiaanse sprinter is benieuwd hoe goed hij kan sprinten in de trui van zijn nieuwe werkgever. “Volgend seizoen zal nieuwe kansen bieden om mijn kwaliteiten te tonen.”
Havik duidelijk meer inhoud voor vooral klassiekers dan Mareczko wat de basis is om in veel finales te komen.
PS had IntermachéWG Havik gevraagd dan was hij niet gestopt.
En door deze specialisatie kunnen ze met de beste meedoen.
En of het eerlijk is of niet? Franse ploegen krijgen veel sneller een wildcard voor de TdF dan andere ploegen. Italiaanse ploegen eerder voor de Giro.
Eerlijk of niet is eigenlijk gewoon een calimero-discussie.
Alpecin was in de meeste WorldTour wedstrijden present, dat klopt.
Maar ze namen niet deel aan bijvoorbeeld de rondes van Catalonië en Baskenland, en de Dauphiné.
Met andere woorden als er een dubbel WorldTour programma aan de gang is.
Voor hen waren dat ook de koersen waar er minder te halen was, dus logisch vanuit hun standpunt en uiteraard hebben ze gelijk van dat recht gebruik te maken, maar het is een feit dat WorldTour ploegen niet de luxe hebben om die keuze te maken.
De regel is bedoeld om ProTeams met kleinere budgetten een kans te geven om startrecht voor grote wedstrijden te bemachtigen, dus ik pleit niet meteen voor afschaffen, maar ik vind dat Beer wel een punt heeft dat het Alpecin in de huidige situatie wel in een soort van luxepositie brengt. Je kan het er niet mee eens zijn, maar calimero is in dit geval niet van toepassing.
Arkea bijvoorbeeld heeft ook best wat centen geinvesteerd in goede renners, maar daar komt het niet uit. En het is ook gewoon verdomde knap om als Pro team een topper als VdP aan boord te krijgen en vooral ook te houden.
De regels zijn zoals ze zijn, en daar maakt AF goed gebruik van. Al zou ik er wel voorstander van zijn dat na bijv 3 jaar een ploeg verplicht zou moeten promoveren...
Dat zou inderdaad een oplossing zijn om de regel in stand te houden, zonder dat ie zijn doel voorbijschiet.
Los daarvan, eens dat het heel knap blijft hoe Alpecin presteert tussen de grote jongens.
Dit is een goede aankoop vind ik. Op biljartlakens tegen niet al te beste tegenstand iemand om voor te rijden en wie weet gaat ie wel mee in de flow en weet hij alsnog eens een giro rit te winnen.
Uiteraard zouden ze een selectie kunnen sturen mochten ze WT zijn, en uiteraard hebben ze gelijk dat ze ervoor kiezen dat nu niet doen, en hun renners inzetten waar ze wel renderen.
Het punt is dat ze deze keuze nu KUNNEN maken, als ze WT hebben ze die keuze niet. Wat dan ook weer de keuze evidenter maakt om niet in AK renners te investeren.
Terecht of onterecht, het is onmiskenbaar een voordeel tov WT ploegen, en zal wel een van de redenen zijn waarom ze het nog niet zijn.
het ECHTE concurrentievoordeel heeft AF tov de andere proteams. Met hun startrecht zijn ze zowel aantrekkelijker voor sponsoren, alsook hebben ze meer kans om punten te pakken om ook volgend jaar weer als eerste te eindigen. Een beetje vergelijkbaar met Brugge/Ajax dat zich elk jaar kwalificeert voor de Champions league, en daarmee steeds ongrijpbaarder wordt voor de concurrerntie in de nationale competitie.
WT teams hebben volgens mij de mogelijkheid afstand te doen van hun licentie en een niveau lager te fietsen... maar zeker weet ik dit niet.
Verder vind ik het nu niet zo uitzonderlijk knap dat AF gewoon in staat is om op deze manier mee te doen. Ze hebben nu eenmaal het budget en de sponsoren om VDP, Merlier en Philipssen te betalen. Dan heb je gewoon kopmannen op WT niveau. Er is maar één plaatsje te bemachtigen zoals Alpecin heeft, dus Arkea hoeft daar ook niet meteen op afgerekend te worden. Ook zij hebben met Quintana, Bouhanni en Barguil WT-waardige kopmannen; maar het zijn natuurlijk geen VDP's.
Verplichte promotie na 3 jaar: goed idee!
Klopt, maar dat kan je dan als beloning zien omdat ze van die ProTeams de beste resultaten haalden.
Andere WorldTour teams kunnen er natuurlijk ook voor kiezen om een niveau lager te kiezen. Maar da's dan alleszins al één jaar zonder startrecht overal.
Maar je hebt natuurlijk gelijk dat niets andere teams belet om om dezelfde manier gebruik te (proberen) maken van de regels zoals Alpecin, en dat het een verdienste van Alpecin is dat ze daarin slagen.
@Beer die positie hebben ze afgedwongen door prestatie. Maar ja, MvdP rijd bij AF en aldus is de blik van Beer sterk vertroebeld. Het feit dat ploegen uit eigen land vaak voorrang krijgen is al jaren zo. De UCI kwam met een oplossing, de regel die nu toevallig AF mag gebruiken.
Ofwel de UCI bracht een oplossing voor de oneerlijkheid die Beer benoemt. Deze oplossing is met veel inzet door AF goed benut en dus is Beer wederom op de gevoelige xxx getrapt.
Die reed bij Intermarché en niet bij Alpecin ;-)
Maar hij moet daar inderdaad vertrekken, in het interview met Aike Visbeek van gisteren kan je ook lezen waarom
Zo herinner ik me me ene Roberto Ferrari