Jakobsen over concurrentie tussen sprinttreinen: “Het is een apenwereld”

vrijdag 5 juni 2020 om 08:42
Jakobsen over concurrentie tussen sprinttreinen: “Het is een apenwereld”

foto: Cor Vos

Fabio Jakobsen heeft zijn plek op de rots bij Deceuninck-Quick-Step moeten verdienen. De 23-jarige Nederlander heeft in zijn nu drie jaar bij de ploeg van Patrick Lefevere met diverse concurrenten te maken gehad, binnen de ploeg. “Het is een apenwereld. We trokken op trainingskampen de stoelen bij elkaar vandaan. En dat waren geen geintjes, hé.”

Iljo Keisse en Fernando Gaviria haalden continu “rotgeintjes” uit met Fabio Sabatini en Elia Viviani, en vice versa. “Het zijn wel concurrenten van elkaar”, is Jakobsen openhartig in Podcast De Polder. “Ze zitten elkaar gewoon te pesten. Dan weer pieste iemand in de waszak van een ander of deed iemand er een garnaal in.”

Concurrentie met Viviani en Sabatini
Jakobsen had zelf de grootste concurrentiestrijd met Viviani en Sabatini. Het kwam voort uit een van de eerste trainingskampen van de Nederlander bij de Deceuninck-Quick-Step, waarin hij Viviani regelmatig de baas was. “Ik klopte hem gewoon met een halve fiets”, vertelt hij. “Ik had zelf niet door dat ik een concurrent was omdat ik dacht dat Viviani niet fit was, maar later kwam Yves Lampaert naar me toe met de vraag of ik het gezicht van Viviani al gezien had, haha.”

“Vanaf dat moment was ik dus zijn concurrent. Ik had nooit veel contact met hem, maar ze zeiden sowieso niet zoveel omdat ze Italiaans waren. Ik had met Viviani nooit echt problemen, maar met zijn lead-out Sabatini wel. Omdat Sabatini niet goed was, had ik voorgesteld om Sabatini eens met Michael Mørkøv te wisselen. Ik heb dat met goede intenties gedaan, maar ik kan het niemand aanbevelen. Sabatini heeft toen een half jaar geen woord tegen mij gezegd. Uiteindelijk heb ik hem toen maar een berichtje gestuurd.”

“Ploeg met hanen”
Dat dit soort taferelen zich uitgerekend bij Deceuninck-Quick-Step voordoen, is niet heel gek volgens Jakobsen. “We zijn een ploeg vol hanen”, lacht hij. “En zelfs de knechten willen af en toe testen of ze ook de kophaan kunnen zijn. Het is echt een mannenwereld. Ik zelf ben niet echt een haan, denk ik. Maar ik wil het wel graag zijn.”

“Ik zal een voorbeeldje geven”, zo sluit hij af. “Op trainingskamp deden we wedstrijdjes en werd ik ingedeeld in een groepje met João Almeida, Remco Evenepoel en Bob Jungels. Dan weet ik al dat Evenepoel en Jungels achter elkaar aan gaan rijden omdat ze dezelfde type coureur zijn. Almeida laten ze ook niet gaan omdat hij eerstejaars is. En dan ga ik als lachende vierde met de zege aan de haal.”

Dit artikel delen:

19 Reacties

Vinyakke 5 juni 2020 om 09:34

Hanen? Eerder kinderen zou ik zeggen. Pissen in een toiletzak, ik ben daarmee gestopt rond mijn zestiende. Goed bezig Iljo Keisse…

Marik 5 juni 2020 om 09:53

Dit is vergelijkbaar met voetbalhumor, pissen in andermans schoenen etc. Zijn toch ook volwassen mannen, maar wij weten, mannen blijven altijd kinderen. En gelukkig maar.

Cyclinglife 5 juni 2020 om 09:51

Zolang ze er zelf om kunnen lachen zie ik geen probleem met geintjes uithalen. Het wordt anders als het pesten wordt.
Maar vindt de genoemde geintjes van weinig gevoel voor humor getuigen.

Marik 5 juni 2020 om 09:52

Dit vind ik nou een mooi verhaal van hoe het binnen een ploeg kan gaan. Mooi artikel!

LB108 5 juni 2020 om 10:15

Ik ben al benieuwd naar de verhalen over Dumoulin – Kruiswijk – Roglic..

Marik 5 juni 2020 om 10:44

Dumoulin vult expres het kruiswoordraadsel van Kruijswijk verkeerd en Kruijswijk neemt wraak door de Procycling van Dumoulin om te wisselen voor de Libelle.

Luke 5 juni 2020 om 10:25

Plassen in iemands waszak getuigt toch niet echt van goede smaak, het lijken wel pubers…

Arie den Blanken 5 juni 2020 om 11:01

Dit soort "geintjes zijn van een zeer laag niveau maar helaas niet ongebruikelijk in de topsport. Kwam ook al voor bij TI-Raleigh in de tijd van Jan Raas en Gerrie Knetemann

Poeksel 5 juni 2020 om 11:17

Zou dit niet vallen onder ‘Daar praat je niet met anderen over’?

Maar voor ons leuk dat hij het wel gedaan heeft!

brambino 5 juni 2020 om 11:27

Tikkie makkelijk nieuws jongens. In iedere ploeg worden geintjes uitgehaald. Het is geen Nationaal Balletgroep oid. In de podcast hoor je juist een grote achting van Fabio voor ploegmaats. Even helemaal afluisteren, zou ik zeggen.

DeTourwinjeinbed 5 juni 2020 om 11:57

Hardstikke interessante(&gezellige) podcast en dan scoor je met zo’n makkelijke kop….
Fabio heeft zoals je in de podcast kan horen, vooral heel veel respect voor zijn collega’s.

Adelaar 5 juni 2020 om 12:04

Ik heb net de hele podcast geluisterd. Mooi gemaakt en leuke gozer!

En ik ben het volledig met mijn voorgangers eens dat de kop de lading niet dekt.

Rechter K 5 juni 2020 om 12:05

Trieste zaak dat Wielerflits uit zo’n fraaie Podcast uiteindelijk met deze kop op de proppen komt. Zegt in mijn ogen veel over hoe de site tegenwoordig bezig is om clicks binnen te halen.

Aan alle Wielerflitsers: de podcast is het beluisteren waard!

Romāns Vainšteins 5 juni 2020 om 12:11

Jakobsen lijkt me zo’n ploegmaat waar je altijd wat aan hebt of je nou voor hem rijdt, hij voor jou rijdt of je tegen hem rijdt. Jongvolwassene met een serieuze arbeidsethiek en het juiste type waas voor de ogen als de helm er op zit.

brambino 5 juni 2020 om 12:15

EXACT! Met stijl geformuleerd.

LB108 5 juni 2020 om 14:40

Dan denk ik toch dat we een andere Jakobsen kennen als ik even terug denk aan enkele koersen zoals RvB etc vorig jaar.

Jacco van Stierop 5 juni 2020 om 13:29

Altijd erg prettig naar Jakobsen te luisteren. Nooit vaag gezever, maar erg helder en oprecht. Geeft de indruk zaken snel op een rijtje te kunnen zetten terwijl hij ten volle beseft dat het leven ook zo z’n emotionele kanten kent. Open geest, leergierig en zelfbewust zonder nare trekjes.

Die Lekdijk is inderdaad een fraai decor, door die kronkelingen is de altijd aanwezige wind steeds weer anders, goede training om toch in een vloeiend ritme te blijven fietsen.
Erg fijne podcast, ja.

Rechter K 5 juni 2020 om 13:45

Juistem, spijker op de kop van Stierop!

Marveloke 5 juni 2020 om 13:59

Ik vind dit een smakelijk artikel met leuke anekdotes. Keisse is me dr eentje zeg!

Headlines

Materiaalzone

Populair