Iwan Spekenbrink: “Dit wordt het jaar van de revanche van Fabio Jakobsen”
Foto: Cor Vos
Raymond Kerckhoffs
woensdag 19 februari 2025 om 17:00

Iwan Spekenbrink: “Dit wordt het jaar van de revanche van Fabio Jakobsen”

Drie jaar geleden was Fabio Jakobsen nog een van de beste sprinters van het peloton. De eerste sprint in de Tour de France en het EK op de weg in München waren overwinningen die zijn status benadrukten. Na zijn rampzalige seizoen 2024 is er bij Team Picnic Post NL de overtuiging dat hun Nederlandse sprinter in 2025 weer terug keert aan de top.

In de UAE Tour zijn meerdere snelle mannen present, waardoor dit direct een goede graadmeter is hoe de onderlinge verhoudingen tussen de sprinters zijn. Naast Jakobsen koersen ook Tim Merlier, Jonathan Milan, Jasper Philipsen, Sam Welsford en Dylan Groenewegen in de Emiraten.

In de AlUla Tour, zijn eerste wedstrijd van het jaar, kon Jakobsen het vertrouwen nog niet terugwinnen. En in de eerste rit van de UAE Tour zat hij net als de meeste sprinters niet meer op de plek waar voor de prijzen werd gesprint.

Teammanager Iwan Spekenbrink geeft in een gesprek met WielerFlits op de vooravond van dit wielerseizoen aan dat hij toch veel vertrouwen in de 28-jarige Zuid-Hollander heeft.

“Fabio heeft in 2024 een moeilijk eerste jaar gehad”, aldus Spekenbrink. “Waar de grote groep jonge renners vorig jaar misschien wel grotere stappen heeft gezet dan verwacht, daar hadden we met Fabio op meer gehoopt. Eigenlijk liepen we met hem al vanaf de winter achter de feiten aan. We zijn er niet in geslaagd om dat recht te trekken.”

Foto: Cor Vos

Het waren allemaal kleine dingen die in de wintermaanden niet lekker liepen, waardoor zijn debuut bij de Nederlandse ploeg verre van ideaal was. Spekenbrink: “Fabio heeft vorig jaar gewoon geen goede winter gedraaid. Er was niet één reden dat het niet lekker liep, maar een optelsom van zaken. Net iets later beginnen te trainen. Een kleine blessure aan zijn voet. Griep en dan net voordat hij naar de Ronde van Oman vorig jaar vertrok werd hij nog eens ziek. Vervolgens werden destijds in Oman enkele etappes flink ingekort, waardoor hij zijn kilometers niet kon maken.”

“Toen moest hij in Oman blijven tot en met de UAE Tour. Dan zit je al ver in februari en heb je al een behoorlijke achterstand. Er is vervolgens hard gewerkt om die achterstand om te buigen, maar dat is niet goed genoeg gelukt. Achter de feiten aanlopen betekent voor een sprinter dat je in iedere sprint net iets te kort komt.”

Iwan Spekenbrink. Foto: Raymond Kerckhoffs

Spekenbrink is positief gestemd over de daadkracht van Jakobsen in dit seizoen. “Dit jaar wordt het voor Fabio het jaar van de revanche”, zegt hij stellig. “Tot dusver hebben we met Fabio een heel goede winter gedraaid. Hij is ook niet echt ziek geweest. Met een goede break en vervolgens een gedegen opbouw staan we er nu goed voor. Het gevoel is een stuk beter dan twaalf maanden geleden.”

Jakobsen is nog altijd een van de vaandeldragers van de ploeg, die steeds meer oranje gevormd gaat worden. Volmondig bevestigt Spekenbrink dat de nadruk in de komende jaren weer meer op Nederlandse renners komt te liggen.

 “We hebben vier prestigieuze Nederlandse bedrijven (Picnic, Post NL, dsm – firmenich en Accell Group) gevonden waarmee we de concurrentie met de rijkste ploegen willen aangaan. We zitten in een internationale sport en we zijn een internationale ploeg, maar we hebben wel degelijk Nederlandse wortels. Dat zal absoluut aandacht krijgen in de samenstelling van onze ploegen.”

Fietsen in Abu Dhabi, de nieuwe hotspot voor wielrenners: In Abu Dhabi hebben ze de fiets ontdekt. Het emiraat investeert volop in het stimuleren van een gezonde levensstijl en de racefiets is in de ogen van de Emirati het perfecte middel daarvoor. Abu Dhabi wil zowel inwoners als toeristen in het zadel helpen. Lees hier meer op WielerFlits. (Branded content)
RIDE Magazine
17 Reacties
19-02-2025 12:21
Uiteraard hoop ik van harte dat Spekenbrink gelijk heeft, aan de andere kant vrees ik dat hij dat absoluut niet heeft. Sterker nog: dit interview had hij misschien zelfs beter achterwege kunnen laten want ongewild zet hij er zo nog meer druk op. En ik denk dat er al genoeg (lees: te veel) druk op Fabio staat.

Het verhaal van 2024 heb ik ook zo mij twijfels over: een paar kleine tegenslagen in de voorbereiding en je loopt een heel seizoen achter de feiten aan? Dan las je toch een pauze in om weer op te bouwen? En als je doorhebt dat het seizoen toch al verloren is waarom stuur je hem dan toch nog naar China aan het einde van het seizoen? Die trip zal Fabio ook qua vertrouwen geen goed hebben gedaan.
    20-02-2025 08:29
    Ach een beetje rond fietsen en centjes beuren wat kan je nog meer geeh
19-02-2025 11:40
Ik gun Fabio het beste maar ook dit jaar zie ik nog geen enkel aanknopingspunt dat het nu wel gaat lopen. Bij elke moeilijk aanloop rijdt hij achter de feiten aan.

Verder ga ik ook niet helemaal mee met de gebrekkige voorbereiding verleden jaar. Niet dat het gebrekkig was, maar dat het zo bepalend is voor de rest vh jaar. Je ziet zat rijders die in de winter of het voorjaar een veel grotere tegenslag te verwerken krijgen en later in het jaar weer op niveau zijn. Waarom zou dat bij Jakobsen niet kunnen?

Al met al denk ik dat niveau in het peloton dusdanig grote stappen heeft gezet (en hij dus niet) de laatste jaren dat hij het niet meer kan bijbenen.
    19-02-2025 16:29
    Ja vraag me ook af wat ze bij de begeleiding doen, veel teams zijn veel beter in rust als het nodig is. Ander punt inderdaad dat niet alleen peloton sneller rijdt en meer koerst, maar ook veel sprint ritten vaker een heuveltje hebben. Ook niet in zijn voordeel
19-02-2025 11:40
Ik hoop het, maar de voortekenen zijn niet echt gunstig. In de AlUla Tour kwam hij er in een matig veld niet aan te pas.
19-02-2025 12:26
Lijkt me idd ook maar een snel/zwak excuus om Jakobsen in bescherming te nemen.
Maar anderzijds zie ik ook wel weinig goeie tekenen. Ik wil gerust wel meegaan in het verhaal dat het algemeen niveau (lees FTP) gestegen is de laatste jaren (en miss onvoldoende bij Jakobsen).
Maar ik zou wel graag eens weten hoe het zit met de piekwaardes in de sprint. Want met uitzondering van Milan, zijn een Merlier, Philipsen, Girmay etc niet echt de powerhouses die je bij topsprinter verwacht ( genre Greipel, Kittel en ook wel een Jakobsen).

Dat hij iets minder fris aan de finish komt kan zeker invloed hebben op de sprint. Maar er zijn toch al meerdere voorbeelden geweest dat hij na 'rustige' rit goed wordt afgezet en toch achteruit lijkt te sprinten. Dan is er toch meer mis dan gewoon iets minder grote motor.

Maar natuurlijk, zou niet de eerste sprinter zijn die 'uit de doden' verrijst en nog successen heeft. Kijk maar naar Kittel en Cav bij Quickstep
    19-02-2025 12:57
    Het probleem van Jakobsen is dat hij juist van QS kwam ipv dat ie daarnaartoe gaat. Ik zie het kortom niet gebeuren.
    19-02-2025 16:33
    Cavendish kwam ook bij dimension data al eens weer on top of the hill, met minder top lead out dan bij quickstep. Verder niet alleen niveau in breedte van peloton maar ook daardoor koersgedrag en veel vaker heuveltjes in sprint ritten. Denk dat daardoor jacobsen met zelfde kracht als in 2022 aan het einde van etappes van nu minder fit is.
19-02-2025 12:45
Slecht verhaal
(van Iwan, prima artikel overigens)
19-02-2025 12:50
Het probleem voor Jakobsen is ook, dat er nog ene Andresen rond rijdt in zijn team, die al vele malen beter is geweest.
19-02-2025 13:37
Komt goed met Fabio , geef hem wat tijd
    19-02-2025 16:34
    Toch nog iemand die spekenbrink geloofd, ik heb even moeten zoeken
19-02-2025 11:35
Het zou kunnen dat Jakobsen weer aan de top komt, maar ik denk het zelf van niet. Hij is wel héél slecht gaan sprinten en hij moet weer van héél ver terugkomen. Dat in combinatie met een nieuwe generatie snelle jongens die inmiddels aan de top staat. Twijfelachtig.
    19-02-2025 16:27
    Ja snap het het was wel heel bar echt nauwelijks aan sprinten toekomen zelfs op b en c niveau. Wel hoopvol dat het zoveel beter is gegaan tot nu toe, maar hij moet niet alleen op niveau van 2022 komen. Sindsdien zijn wedstrijden veel sneller, langer vechten om de break, harder tussendoor, langere finales. Je moet echt fitter zijn om op het einde dezelfde sprint neer te leggen. Ben benieuwd of die stap er in zit
19-02-2025 11:47
Als ik ergens jeuk van krijg dan is het wel op voorhand de zegeruikers uitdelen. Dit zijn gevaarlijke uitspraken van Spekenbrink, type boemerang... Ik hoop overigens oprecht dat hij gelijk heeft en dan slik ik met het grootst mogelijke plezier deze woorden weer in.
19-02-2025 13:15
Nee, ik heb niet het idee dat dit nog wat gaat worden. Wellicht kan hij in een treintje voor Andresen/Uden plaatsnemen?
19-02-2025 13:51
X for doubt

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine