Italiaanse ’teamspeler’ zet stap naar WorldTeam Visma | Lease a Bike
De Italiaan Pietro Mattio zet de stap naar het WorldTeam van Visma | Lease a Bike. De 20-jarige renner komt over van het eigen Development Team en maakt vanaf 2026 de overstap met een contract voor twee jaar.
“Toen Pietro zich voor het eerst bij ons meldde, sprak hij nauwelijks Engels en was hij een zeer jonge, wat verlegen jongen”, typeert Robbert de Groot, Head of Development bij Visma | Lease a Bike. “Maar hij heeft zich op een hele snelle en knappe manier ontwikkeld tot een tactisch sterke, taakbewuste en waardevolle renner. Pietro is nu een echte teamspeler en sfeermaker.”
“Pietro heeft indruk gemaakt in ons Development Team”, vult Grischa Niermann, Head of Racing bij de ploeg, aan. “Ook tijdens de verschillende wedstrijden waarin hij samen met ons WorldTeam reed, wist hij zijn mannetje te staan. We zijn blij dat er opnieuw een zelf opgeleide doorstroomt en denken dat hij zijn ontwikkeling ook in de WorldTour voort zal zetten.”
Mattio is bezig aan zijn derde jaar bij het Development Team van Visma | Lease a Bike. Zijn vijfde plaats in Parijs-Roubaix voor beloften springt het meest in het oog qua resultaten, naast een derde plaats op het Italiaans kampioenschap op de weg en een tweede plaats in een rit in de Orlen Nations GP.
Jaar | Team |
---|---|
2027 | Team Visma | Lease a Bike |
2026 | Team Visma | Lease a Bike |
2025 | Team Visma | Lease a Bike Development |
2024 | Team Visma | Lease a Bike Development |
2023 | Jumbo-Visma Development Team |
Andere Italiaan stilletjes vertrokken
Dario Igor Belletta maakt geen deel meer uit van Visma | Lease a Bike Development, ondanks dat hij daar wel was ingeschreven voor het seizoen 2025. De 21-jarige Italiaan heeft de ploeg moeten verlaten, ondanks enkele leuke resultaten de laatste twee seizoenen. Eind maart dook Belletta op bij het Italiaanse clubteam Solme Olmo en momenteel is hij met de Italiaanse selectie actief in de Vredeskoers. De Nederlandse wil na navraag van WielerFlits niets kwijt waarom er afscheid is genomen van Belletta.
Hij pakte in 2023 nochtans brons op het Italiaans kampioenschap op de weg (gewonnen door Francesco Busatto van inmiddels Intermarché-Wanty) en het Italiaans kampioenschap tijdrijden, werd elfde in Parijs-Roubaix U23 en tiende in Eschborn-Frankfurt voor beloften. Ook werd hij vierde in de Slag om Woensdrecht. Afgelopen seizoen reed hij nog een aantal wedstrijden met het WorldTeam mee, waaronder de Ronde van Duitsland. Kort daarna werd hij dertiende in de Muur Classic Geraardsbergen.

Robbert de Groot geeft een bidon aan Dario Igor Belletta in de Ronde van Duitsland – foto: Cor Vos
Het is gewoon een sympathiek team, maar er zijn wat pubertjes online die een afgunst hebben omdat VLAB een paar jaar lang iets teveel had gewonnen.
Daarom zie je nu dat mensen INEOS zoveel gunnen ondanks het grote budget, nadat ze een paar seizoenen lang niks gepresteerd hebben.
2016: 8 inkomende transfers, 0 eigen opleiding
2017: 9 inkomende transfers, 0 eigen opleiding
2018: 4 inkomende transfers, 0 eigen opleiding
2019: 7 inkomende transfers, 0 eigen opleiding
2020: 4 inkomende transfers, 0 eigen opleiding
2021: 7 inkomende transfers, 3 eigen opleiding
2022: 7 inkomende transfers, 2 eigen opleiding
2023: 5 inkomende transfers, 0 eigen opleiding
Het is pas de laatste jaren dat ze echt (weer) de vruchten plukken van hun opleidingsmodel, want het is een aantal jaren niets geweest. Lijkt me ook gewoon een logisch gevolg van hun status als topploeg. Het is niet vreemd dat de instroom van eigen opgeleide renners samenvalt met het ontploffen van Van Aert, Roglic en Vingegaard, die ze enkel konden binden met topcontracten. Dan is het logisch dat er gesnoeid wordt in het 'middenveld' met relatief zware contracten en de gaten in de kern worden opgevuld met getalenteerde youngsters die aan een veel lager loon rondrijden. Zeker nu ze financieel overvleugeld worden/werden door enkele concurrenten moeten ze nog harder terugvallen op hun eigen opleiding, omdat er een steeds groter opbod ontstaat voor de absolute toppers.
Datzelfde zag je bv ook jarenlang bij Lotto dat al zijn eieren legde in het mandje van enkele zeer dure vogels (Gilbert, Ewan, De Lie, Degenkolb,...), FDJ (Pinot, Kung, Démare,...), Décathlon (Van Avermaet, O'Connor, Naesen,...), ... en daardoor ook heel sterk moesten aanvullen met goedkope jongeren van eigen kweek, of recent in 2024 bij Soudal dat na de loonsverhoging voor Evenepoel plots 5 jongens uit de eigen opleiding haalde.
Sowieso valt het wat mij betreft enorm toe te juichen dat steeds meer profteams stevig(er) inzetten op opleiding en ik verwacht op korte termijn een zelfde soort instroom bij ploegen als Bahrain, Trek, ...
Vroeger had je een half dozijn machtige ploegen die overal de grotere talenten gingen wegpikken en dan een "koopploeg" zijn. Nu hebben die teams een development team opgezet, gaan die teams de grotere talenten nog steeds wegpikken, alleen doen ze dat een paar jaar vroeger bij de juniores en worden die renners nog een paar jaar bij dat development team gestald.
In theorie kan je dat dan verkopen als "in huis" renners, maar in praktijk hebben je nog steeds datzelfde half dozijn dat de kleintjes leegplukt, alleen hebben ze hun tijdlijn wat opgeschoven.
Het feit dat ze het in 2020 nieuw leven in (moesten) blazen hangt volgens mij zoals gezegd nauw samen met het feit dat ze enkele wereldtoppers in het team hadden.
Dan heb je nog 20 renners voor de grote wedstrijden, minder jongens teleurgesteld dat ze niet naar de Tour kunnen etc. En je kan altijd nog aanvullen met jeugd bij blessures.
Scheelt ook in het budget natuurlijk.