Is dit de nieuwe fiets van XdS (Carbon-Tech)-Astana Qazaqstan?
foto: X-account @lucasaganronald
zaterdag 16 november 2024 om 10:38

Is dit de nieuwe fiets van XdS (Carbon-Tech)-Astana Qazaqstan?

Grote veranderingen binnen de Kazachse formatie Astana Qazaqstan. De nieuwe sponsor XdS Carbon-Tech brengt een grote zak geld met zich mee en de ploeg wil de strijd aangaan om degradatie te voorkomen. De nodige nieuwe renners zijn al binnen, maar met welk materiaal zij zullen rijden blijft voorlopig nog gissen. Al zijn vermoedelijk de eerste beelden bekend.

Eerder meldde WielerFlits al dat de renners van Astana Qazaqstan afgelopen zomer kennis hebben kunnen maken met een van de nieuwe fietsen, waar ze op zullen rijden. Welke type het precies is, valt op de foto’s moeilijk beoordelen. Het lijkt echter om de X-Lab AD7 te gaan. CyclingNews meldt dat het gaat om de X-Lab AD9, waarvan XdS-Carbon Tech in promotiemateriaal stelt dat hun fiets beter uit de windtunnel op Silverstone kwam dan de Canyon Aeroad CFR, waar Mathieu van der Poel op rijdt.

Op een internetforum ging afgelopen zomer echter rond dat beide testen niet met elkaar te vergelijken zijn, omdat de condities niet hetzelfde waren. Ook insiders stellen dat windtunneltesten niet waterdicht zijn, vanwege de vele variaties en omstandigheden. Hoewel er dus nog veel onduidelijkheid bestaat rondom de veranderingen binnen de ploeg, staat in ieder geval vast dat de Chinees-Kazachse formatie in 2025 op de X-LAB hun koersen gaan afwerken.

RIDE Magazine
1 Reacties
18-11-2024 18:49
Een internetforum met ‘specialisten’ zou ik nu niet echt als referentie nemen om iets recht of krom te praten. Want nu komt het wat over alsof het wel slecht moet zijn omdat het van een onbekendere producent komt. Elke westerse fabrikant komt zowat elk jaar met de snelste fiets van allemaal af, ik weet niet volgens welke standaard ze die fietsen testen, maar het is dus sowieso vooral wat marketingpraat om wielertoeristen met veel geld te overtuigen om voldoende vaak van fiets te wisselen.

In elk geval, als ze hun kaders afmonteren met de gangbare merken qua onderdelen zie ik niet in waarom die fietsen slechter zouden moeten presteren dan de huidige topmerken. Het is niet dat China een achterlijk land is of zo, dus als ze genoeg ingenieurs/ontwerpers inhuren hebben ze even nel als de rest een topontwerp. Als ze nog eens zelf kunnen produceren staan ze zelfs waarschijnlijk in geen tijd zelfs verder…

Reacties zijn gesloten.