INEOS Grenadiers gaat door een moeilijke periode: “We moeten zeker in de spiegel kijken”
Ter Illustratie - foto: Cor Vos
zondag 15 september 2024 om 09:10

INEOS Grenadiers gaat door een moeilijke periode: “We moeten zeker in de spiegel kijken”

INEOS Grenadiers was jarenlang de dominante ploeg in het peloton, toch zeker op rondegebied, maar tijden veranderen. De Britse formatie is inmiddels voorbijgestoken door Visma | Lease a Bike en UAE Emirates, maar ook op bestuurlijk vlak is er het nodige gebeurd. Maar waar wringt nu precies de schoen? Geraint Thomas legt de vinger op de zere plek.

De inmiddels 38-jarige Brit was er al bij toen de ploeg in 2010 werd opgericht onder (toen nog) Sky Procycling en kan dus als geen ander een oordeel vellen. “Er is niet één oorzaak of reden waarom we momenteel door een moeilijke fase gaan. Er spelen verschillende dingen. Het belangrijkste is nu om samen op te trekken, dat we hetzelfde nastreven. Het is iets wat we samen moeten oplossen”, zegt Thomas in zijn podcast Watts Occuring.

“Er zijn grote ambities en doelen, maar laten we eerst beginnen met het winnen van een paar wielerwedstrijden. Laten we eerlijk zijn: Pogacar en Vingegaard zijn moeilijk te verslaan, maar er zijn nog heel veel andere wedstrijden. En er rijden nog altijd veel goede renners voor onze ploeg.”

Optimisme
“We kunnen nog altijd zeer succesvol zijn”, is de Tourwinnaar van 2018 van mening. “Het was dit jaar vaak net niet. Dat moet je kunnen omkeren. Maar we moeten zeker ook een paar eerlijke gesprekken voeren en in de spiegel kijken.”

Ook zijn ploeggenoot en vaste podcastmaat Luke Rowe, die aan het einde van het seizoen zal afzwaaien als profrenner, laat zijn licht schijnen op de huidige situatie. “Van buitenaf lijkt het allemaal kommer en kwel, maar ik geloof in de mensen binnen onze organisatie. Het geloof is er dat de ploeg kan terugkeren op het allerhoogste niveau, maar het is iets van de lange adem.”

Rigoureuzere methodes

Bij INEOS Grenadies is afgelopen winter de bezem door de organisatie gegaan. Met John Allert aan het roer wil de Britse miljoenenformatie het gat dichten met UAE Emirates en Visma | Lease a Bike, zo liet de nieuwe ploegbaas in mei weten in een uitgebreid interview met GCN. “Het is duidelijk dat we ons werk strategisch moeten herzien”, aldus Allert.

“Het is duidelijk dat we rigoureuzere methodes moeten gebruiken om onze achterstand op UAE Emirates en Visma | Lease a Bike te dichten. Wij hebben niet stilgestaan, maar anderen hebben zich sneller ontwikkeld dan wij de laatste twee, drie jaar. We moeten in de spiegel kijken en eerlijk zijn daarover.”

“Maar er is niet een specifieke oplossing. Wel is de tijd van marginal gains voorbij. We gaan voor maximal gains, maximale resultaten. En dat is best lastig om te bereiken, maar dat kunnen we alleen bereiken door ontwrichtend en innovatief te zijn.”

RIDE Magazine
15 Reacties
15-09-2024 10:03
Welke zere plek noemt thomas dan? Lees hem niet terug. Iemand de podcast beluisterd?
    15-09-2024 10:07
    De zere plek die ze benoemden was oa het transferbeleid en de focus op olympische spelen van een aantal renners. De voornaamste zere plek, die ze niet benoemd hebben, is het gebrek aan een development team.
    15-09-2024 10:20
    Dank bs. Jammer dat het niet in dit artikel
    15-09-2024 10:21
    ... staat maar dat zal met rechten te maken hebben.
15-09-2024 10:03
Wat ik vooral fascinerend vind is dat deze ploeg nog steeds zonder jeugd/belofte structuur werkt.

Als je ziet dat bijvoorbeeld Visma met Hagenes en Nordhagen twee toppers in spe langzaam klaar stoomt op die manier. Dat UAE zo’n Torres kan laten rijpen via dat Gen team.

Maar dat ook ploegen als Decathlon (Seixas), Lidl-Trek (Alvarez- Philipsen(al slaat die de belofte over)) en zelfs Intermarche (Orn-Kristoff) en Lotto (Widar) toptalenten voor de toekomst weten aan te trekken.

Dan heb ik toch sterk het gevoel dat Ineos het met name op dat vlak aan het verliezen is. Bijna alle toptalenten van 16+ liggen alweer vast in de opleiding van andere ploegen.
    15-09-2024 10:37
    Met Trinity Racing bestaat er in eigen land ook al een uitstekende opleidingsploeg die zomaar toegevoegd zou kunnen worden aan Ineos. Maar misschien wil sterke man Andrew McQuaid dat niet, al dan niet op aangeven van Peter Kennaugh die mentaal wellicht niet ongeschonden uit zijn "marginal gains" Sky periode is gekomen.
    15-09-2024 13:40
    Zou op zich een goede zet kunnen zijn, want het voortbestaan van Trinity Racing schijnt erg onzeker te zijn, was tijdens de Tour of Britain naar buiten gekomen en onder meer te lezen op Cycling Weekly.
    15-09-2024 14:12
    Al blijft het de vraag of jongens als Nordhagen of Hagenes dé toppers worden bij de profs (zie Foss en Staune-Mittet).
    Vingegard, Pogacar, Del Toro, Ayuso etc komen ook niet uit de opleidingsploegen
15-09-2024 10:32
Wat een hoop nietzeggende dooddoeners…alsof ‘een goed gesprek’ iemand wonderbenen (terug)geeft…
In de beginjaren konden ze cratief met TUE’s omspringen (zie Fancy Bears-lek) maar eenmaal dat te doorzichtig werd ging het gestaag bergaf met de prestaties
15-09-2024 09:21
Bij deze kapitaalkrachtige ploeg moet inderdaad de bezem door de organisatie.
Luke Rowe noemt het iets van de lange adem.
De huidige malaise bij dit Britse team is eigenlijk al jaren geleden ingezet.
Voortschrijdend inzicht tijdens de succesjaren had misschien dit kunnen voorkomen.
Maar ja, dat is de welbekende koe in de evenzeer bekend kont kijken.
15-09-2024 09:49
Ze hebben momenteel niet 1 van die paar supermannen, dan wordt het moeilijk om veel grote koersen te winnen.

Nog steeds een paar toppers net onder dat niveau in de rangen, zoals Thomas, Pidcock, Rodriguez en Ganna.

Maar de meeste jonge toptalenten gaan nu liever naar andere topploegen zoals UAE, dus het wordt niet makkelijk om hun plekje bij de allerbeste teams weer in te nemen de komende jaren.

Paar grote namen ook die voorbij hun piek zijn zoals Kwiatkowski, Thomas (hoewel nog steeds hun beste GT-troef) en Bernal, maar wel voor een stevige loonlast zorgen.
15-09-2024 10:00
Er lijkt inderdaad niet één duidelijke oorzaak te zijn. Het op tijd doorselecteren en aantrekken van nieuwe ronde talent en het laatste stukje brengen naar de top lijken mij toch wel de belangrijkste.

De uitval van Bernal was in te calculeren, er was echter geen plan B. Evenepoel proberen binnen te halen dan? Dat mislukte, en ze stonden weer weer lege handen. De selectie ronde talent is simpelweg te smal voor zo een grote ploeg.

Arensman is een prachtig voorbeeld wat er verder mis gaat. Hij heeft genoeg talent en de juiste mindset. Toch heeft hij niet kunnen groeien en dat laatste stuk kunnen verbeteren vergeleken zijn oude ploeg om podium te rijden. Omstandigheden? Natuurlijk moet je ook geluk hebben. Maar de stagnatie past in het hele plaatje van de ploeg.
    15-09-2024 10:10
    Ik denk juist wel dat er 1 aanwijsbare oorzaak is, namelijk het structureel overbetalen van renners als viviani, hayter, pidcock etc in combinatie met het algehele inkomende transferbeleid.
15-09-2024 11:28
Als de nieuwe ploegbaas niet verder komt dan onzin brabbelen zoals in het citaat in de laatste alinea dan vermoed ik dat deze ploeg verder gaat wegdeemsteren.
15-09-2024 11:27
Whahaha. Erg grappig die quote over marginal and maximal gains. Die kun je op oneindig veel manieren uitleggen. Je zou kunnen zeggen biedt je suf totdat je Remco binnen hebt. Klinkt als een maximal gain. Of gaan ze weer het randje opzoeken van wat mag op het gebied van prestatie bevorderende middelen? Zo kan het ook in iemands oren klinken. Het is in ieder geval wat mij betreft nogal holle retoriek.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine