Indrukwekkende Enric Mas is Tadej Pogacar de baas in Giro dell’Emilia
Enric Mas heeft de Giro dell’Emilia op zijn naam geschreven. Op de laatste beklimming van de San Luca besliste hij de wedstrijd door weg te rijden uit een elitegroep van vijf. Hij rekende zodoende af met Tadej Pogacar en Domenico Pozzovivo.
De vlucht van de dag in de Giro dell’Emilia bestond uit Geoffrey Bouchard, Jacopo Guarnieri, Kobe Goossens, Johan Meens en Rick Pluimers. Zij kregen meer dan zeven minuten voorsprong. Samen kwamen ze over de Ca’ Bortolani (5,4 km aan 6,3%), maar op de Medelana (5,1 km aan 10,1%) spatte de kopgroep uiteen. Bouchard en Goossens bleven vooraan over en begonnen samen aan de finale in Bologna, waar ze vijf keer de mythische San Luca (2,1 km aan 10%) moesten bedwingen. Op deze helling lag ook de finish.
Met nog zo’n 35 kilometer te gaan kwam er een tegenaanval vanuit het peloton. Jan Bakelants, winnaar van de Giro dell’Emilia in 2015, trok op een stukje vals plat door en ging in zijn eentje op jacht naar Bouchard en zijn ploeggenoot Goossens. Eenmaal op de San Luca, zag Bakelants Rémy Rochas echter voorbij vliegen. Maar ook de Fransman zou de kop van de koers nooit zien, want hij kreeg materiaalpech op de beklimming en kwam zo te voet te staan. Aldus lag Goossens met nog drie rondes te gaan alleen op kop. Hij had Bouchard namelijk over boord gegooid.
Pogacar wacht niet tot slotklim
Het was voor Goossens evenwel uitstel van executie, want UAE Emirates hield het tempo zeer strak in het peloton. In dienst van Tadej Pogacar – de topfavoriet voor de zege – zorgden zij ervoor dat iedereen gegrepen was voordat begonnen werd aan de laatste twee rondes. De grote mannen mochten het nu uit gaan maken. En op de voorlaatste beklimming begonnen ze er al aan, want Pogacar zelf besloot door te trekken.
Enkel Enric Mas kon de tweevoudig Tourwinnaar bijbenen. Sterker nog, hij leek op zijn beurt Pogacar pijn te doen, want de Sloveen moest richting de top een gaatje laten. Toch begonnen de twee samen aan de afdaling richting de laatste keer San Luca. Achter hen ontstond een groepje van drie met Rigoberto Urán, Domenico Pozzovivo en Mas’ ploeggenoot Alejandro Valverde. Het trio wist voor de voet terug te keren bij het duo vooraan, waarna Valverde zich opofferde voor Mas.
Mas lost Pogacar
Dat was niet voor niets, want al in het eerste deel van de San Luca plaatste Mas een splijtende demarrage en liet hij de rest achter. Ook Pogacar moest passen. De kopman van UAE Emirates bleef bij Pozzovivo, met wie hij moest strijden om de tweede plek. Mas reed namelijk naar de zege. Achter hem pakte Pogacar nog wel de tweede plek, Pozzovivo werd derde.

Ik zie het nog gebeuren dat ze hem zullen opstellen in de Coppa Bernocchi waar hij als klimmer natuurlijk niet veel kan gaan doen.
De laatste 40 km gevolgd via de schotel op RAI Sport HD en een goede Kobe Goosens in de aanval.
Leuk voor Mas dat het er eens uitkomt, eigenlijk is die al een heel jaar goed, maar hij is zo vaak letterlijk uitgevallen.
Ja, jammer, toen zat hij duidelijk ook niet helemaal goed in zijn vel.
Hopelijk nu een déclic, en het vertrouwen dat nodig is om het vaker af te maken.
zo niet, dan kan dat er voor een groot deel mee te maken hebben... Dubbele jetlag en decompressie bij Pogacar, daar ga je niet harder van trappen lijkt me.
Wel minder in vergelijking met zijn Merckxiaans 2021 waarin hij de grote zeges aaneen reeg. ;) Zal erop gebrand zijn om in Lombardia alsnog af te sluiten met een topoverwinning.
Op WF, maar nog meer op buitenlandse forums, heb ik meermaals gesteld dat Pogacar de sterkste is/was, maar wel kon geklopt worden door de Jumbo-ploeg. Niet door Roglic, zoals we al een paar jaar wisten. Maar enkel als de foutieve ploegtactiek van de laatste jaren, t.e.m. de Dauphiné dit jaar, zou losgelaten worden. Dus niet meer met Roglic als kopman. Roglic is op zijn retour, en kan volgens mij nooit (nog) de Tour winnen. Hij kon/kan wel een belangrijke rol spelen als schaduwkopman en/of eerste luitenant. Ik zag het bijzonder "zwart" in toen opnieuw enkel Roglic als kopman uitgespeeld werd in de Dauphiné. Dit terwijl eigenlijk Vingegaard al de beste was. Roglic kon enkel de Dauphiné winnen omdat Vingegaard in de ene rit bij O'Connor in het wiel moest blijven, en de andere rit Vingegaard de verzwakkende Roglic naar boven moest sleuren, toen O'Connor terugvocht. Toch werd opnieuw Roglic als eerste kopman uitgespeeld in de Tour, en Vingegaard zogezegd als tweede kopman. In de rit naar Calais was al duidelijk hoe de krachtsverhoudingen binnen de Jumbo-ploeg lagen. Vingegaard de sterkste van de twee. Gelukkig (voor het latere resultaat dan toch) kwam Roglic de dag erna ten val. Zo waren zijn ambities weg. In de rit naar de Granon kon Roglic daardoor (noodgedwongen) zijn rol spelen, zoals ik die voorafgaand aan de Tour zag. Afwisselend met Vingegaard aanvallen en zo Pogacar afmatten. Pogacar was taai, maar brak uiteindelijk.
Ik denk dat nu zelfs de Jumbo-ploegleiding ingezien heeft hoe in de toekomst moet gereden worden. Het zal ook nodig zijn, want Pogacar zal volgend jaar met een betere vorm de Tour gaan rijden.
Een hoop tekst voor de man die de hilarische zin introduceerde dat hij en de neutrale analisten (?) alles beter zagen dan de rest op dit forum. Toen Vingegaard won op de Granon was jij als neutrale observator opeens vertrokken. Dat is gewoon een feit net als je rotsvaste overtuiging dat TJV alles fout deed in de Tour. Achteraf een hele pagina spenderen om daar van weg te draaien vind ik niet sterk. Prettige zondag nog!
PS: Dit goudmijntje blijft voor altijd altijd
"Ondertussen wacht ik al een paar uren op valabele argumenten waarom uitgerekend Jumbo het initiatief nam om de gele trui van Pogacar net te redden. Ik heb nog nergens een steekhoudend argument gelezen. De uitleg dat Jumbo Pogacar graag in het geel houdt, omdat Pogacar dan “vermoeid” raakt door de plichtplegingen na de aankomst, is werkelijk te gek voor woorden.
De eerste tien staan nog vrij dicht bij elkaar in de rangschikking. Dus als we deze onzinnige uitleg volgen, gaan we morgen en overmorgen Van Aert, Kruijswijk, Kuss, tenslotte Roglic en Vingegaard op elke aanval van Bardet, Gaudu, Pidcock en Adams zien reageren. Want anders komt de gele trui van Pogacar toch in gevaar. Tot hoe lang denken de zwetsers dat Jumbo deze tactiek zal aanhouden ? Tot de laatste week, als Pogacar dodelijk vermoeid van de fiets valt door de dagelijkse plichtplegingen ?"
Verder blijf ik ervan overtuigd dat Pogacar nog steeds lichtjes de betere ronderenner is t.o.v. Vingegaard. Het kleine verschil zal dus blijvend moeten gedicht worden door een betere ploeg (wat Jumbo wel is, denk ik) en door de juiste tactische keuzes.
Nogmaals: Let's agree to disagree.
https://twitter.com/floyyydddd/status/1573930689304711170?s=20&t=sIn0mFmmnj895RwZK_LZyA
Maar blijkbaar offline nu (?). Ben op zich niet zo thuis in Twitter. Op die beelden was te zien dat van Aert eerst zelf op Evenepoel afstapt en hem feliciteert. En dat was jammer genoeg niet te zien in de tv-uitzending, enkel dat REV zelf ook nog eens tot bij van Aert ging. En nogmaals, als er één renner die zich niet moet verantwoorden over sportiviteit is het van Aert toch? Bij uitstek de renner die zich de afgelopen jaren groots toonde in het verlies.