Chris Froome behoudt gele trui na bizar incident, Mollema vierde
foto: Sirotti
donderdag 14 juli 2016 om 17:23

Chris Froome behoudt gele trui na bizar incident, Mollema vierde

Chris Froome mag morgen ‘gewoon’ in zijn gele trui aan de tijdrit beginnen. De kopman van Sky kwam op achterstand binnen na een bizar incident in de slotfase van de twaalfde etappe, maar hij heeft dezelfde tijd gekregen als Bauke Mollema. Dat maakt de wedstrijdjury bekend. Froome blijft daardoor bovenaan staan in het klassement.

Het incident werd veroorzaakt door een struikelende toeschouwer, die een televisiemotor tot stilstand bracht. Richie Porte klapte vervolgens frontaal op de motor, waarna ook Bauke Molleme en Chris Froome ten val kwamen. Mollema kon zijn weg snel weer vervolgen, maar Froome zag dat zijn fiets kapot was en ging rennend verder. Pas veel later kreeg de geletruidrager een nieuwe fiets, waardoor hij op grote achterstand binnenkwam. De jury heeft echter besloten om hem dezelfde tijd te geven als Mollema, die als eerste klassementsrenner de finish passeerde.

In het klassement heeft Froome nu 47 seconden voorsprong op de nummer twee, Adam Yates. Bauke Mollema staat derde op 56 seconden.

Update 18:40
De wedstrijdjury heeft de uitslag opnieuw aangepast. Nairo Quintana is teruggezet naar de groep met Adam Yates en wint daardoor zeven seconden. De Colombiaan wipt hierdoor over Bauke Mollema, die nu dus vierde staat in het klassement.


Laat in de reacties weten wat de wedstrijdjury volgens jou moet beslissen.

RIDE Magazine
332 Reacties
1 4 5 6 7 8 14
14-07-2016 18:00
En wat hadden ze dan gedaan als de fiets van Mollema ook stuk was geweest? Kortom voortaan als je valt, gewoon lekker blijven staan.
14-07-2016 18:01
Yates voor de 2e keer gematst. Die heeft vrienden in de jury :)
14-07-2016 18:01
Blijft natuurlijk meten met 2 maten dit (het Sepulveda argument). Eerlijk gezegd is dit de schuld van Cancellara, hij begon er een paar jaar geleden mee de koers stil te leggen omdat 'kopmannen' vallen. Eerder vandaag legt Froome het stil omdat er knechten vallen (maar de andere renners doen zelf mee), maar nu blijkt de organisatie ook niet objectief. Juist deze beslissing is de ondergang van het professioneel wielrennen. Willekeur en bevooroordeling is de beslissingen
14-07-2016 18:01
@SolitaryShell, jij hebt het publiek niet gehoord?
14-07-2016 18:02
Daarnaast was de koers nog niet gereden. Anders dan in een vlakke etappe had je hier nog best de mogelijkheid dat bijvoorbeeld Mollema of Porte fantastisch had ingedeeld en nog had aan kunnen vallen. Of dat Mollema zichzelf juist over de kop had gereden door het gat op Froomey te dichten. Dit is niet eerlijk
14-07-2016 18:02
Mollema moet gewoon echt gaan protesteren hier (Samen met Froome en Porte).
14-07-2016 18:02
@tychobrink
Heeft helemaal niks met Froome haten te maken, er zijn oneindig veel motor incidenten het afgelopen jaar. Het belachelijkste voorbeeld is nog wel van Avermaet die aan kop fietst in Sebastian en omver gereden wordt door een motor. Niks mee gedaan. Nu gebeurd het de gele trui en dan is het opeens wel reden om wat mee te doen? Het einde is zoek, het is weer willekeur net zoals het lamleggen van de koers door de renners bij valpartijen. De ene keer wel (vandaag bijvoorbeeld) en de andere keer niet (Zeeland vorig jaar bijvoorbeeld).
14-07-2016 18:03
@zjoske inderdaad de regel is dat renner en fiets niet gescheiden van elkaar mogen zijn. Soms komen renners met fiets in de lucht als zegegebaar winnend over de streep.
14-07-2016 18:04
De Tour organisatie neemt de beslissing niet, maar de jury.
14-07-2016 18:04
Patrick Lefevere heeft overschot van gelijk, de tourorganisatie bevoordeelt Froome en dit keer is het erg flagrant !!!!
14-07-2016 18:04
Mollema is nu het grootste slachtoffer van dit hele verhaal. Qua klassement dan.
14-07-2016 18:05
Dus er zijn n.a.v. de valpartij geen tijdsverschillen aangehouden? Bizar..
14-07-2016 18:05
Maar stel nou dat hetzelfde gebeurd was met het achtervolgende groepje? Had zomaar gekund. Dan zou de jury ook moeten gaan sleutelen aan de tijdsverschillen. Toch?
14-07-2016 18:05
tja, ik weet niet wat ik er mee aan moet. aan de ene kant wel rechtvaardig maar aan de andere kant wordt het zo wel een jurysport. en valpartijen horen er bij, hoe bizar ook, en het ging vandaag bergop en dus geen 3 kilometer regel.
14-07-2016 18:05
@NDI22
Dat de renners het al dan niet zelf stilleggen bij valpartijen is vervelend. Maar dat is onderdeel van de koers. De renners mogen daarin wat mij betreft willekeurig zijn. De jury niet. Dus ik ben het er mee eens dat ze Froome nu niet moeten compenseren
14-07-2016 18:05
Als ik me niet vergis hebben Froome en Porte gewoon de tijd van Mollema gekregen. Volgens die redenering moeten Van Garderen, Quintana en Valverde de tijd van Yates krijgen, want zij waren ook opgehouden door die motor.

Ik denk niet dat er een goeie oplossing is, want er zijn ook nog renners (a la Yates) die een goed eindschot kunnen doen en die zich ook die kans ontnomen zagen.
14-07-2016 18:06
Deze beslissing is naar mijn mening inderdaad de allerslechtste, op alle alternatieven na dan.
14-07-2016 18:06
Terecht....
14-07-2016 18:06
De jury heeft geen andere keus, dan Froome het geel te laten behouden.
De Tour zou zichzelf anders onsterfelijk belachelijk maken.
14-07-2016 18:07
@tychobrink Idd de juiste oplossing, Quintana en consorten mogen blij zijn dat het uiteindelijk maar 19 seconden zijn
14-07-2016 18:07
waardeloze beslissing van de jury, dit hoort er gewoon bij, anders kun je iedere dag uitslagen gaan corrigeren. ik ben zeker geen hater van froome, maar hier wordt hij erg bevoordeeld en zal de tour wel moeten winnen.
14-07-2016 18:08
Froome geel yates tweede en mollema derde.
14-07-2016 18:08
Waarom was er niet zoveel ophef toen de jury Yates die 7 seconden teruggaf?
14-07-2016 18:08
Alle Froome haters kruipen uit hun schulp. Dit is natuurlijk de enige logische beslissing.
14-07-2016 18:08
Ik vind dat we in dit geval nogaltijd de oorzaak van de crash van Froome, Mollema en Porte missen. Namelijk dat een motor in panne valt (kan gebeuren!) maar dat er niet genoeg plaats is om te passeren als renners!
Dit probleem was wss vermeden mochten er dranghekkens staan.
Die toeschouwersmassa begint veel te gevaarlijk te worden. Hoe kan je eigenlijk nog koersen als je niet eens kan inschatten waar de weg loopt op een berg? Of als je op een stijl stuk niet kan wegspringen van je tegenstander omdat hij voor je rijdt en je er niet omheen kan?
1 4 5 6 7 8 14

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine