In deze koersen doet de UCI nieuwe tests met 3 kilometer-regel en het beperken van ‘oortjes’
maandag 15 juli 2024 om 11:58

In deze koersen doet de UCI nieuwe tests met 3 kilometer-regel en het beperken van ‘oortjes’

De UCI gaat dit najaar verder met het testen van enkele veiligheidsmaatregelen die tijdens de Tour de France zijn geïntroduceerd. Ook worden enkele nieuwe maatregelen getest, zoals de internationale wielerbond in juni al aankondigde. Daar is nu meer informatie over naar buiten gekomen.

Tijdens de Tour de France wordt momenteel geëxperimenteerd met het oprekken van de driekilometer-regel. In veel etappes kunnen klassementsrenners vanaf 3 kilometer voor het einde opgelucht ademhalen, maar in verschillende Tour-etappes wordt de ‘veilige zone’ opgerekt naar vier en vijf kilometer. Dit zal na ‘positieve feedback van de stakeholders’ ook gebeuren in twee etappes van de Tour de France Femmes avec Zwift en vier ritten van de Vuelta a España, laat de UCI weten in een persbericht. Het is nog niet bekend om welke etappes het gaat.

Het oprekken van de driekilometer-regel is slechts een van de maatregelen die getest wordt na aanbevelingen van SafeR (een project dat ervoor moet zorgen dat de kans op zware valpartijen drastisch verkleind wordt). Vanaf 1 augustus zal worden geëxperimenteerd met nog twee maatregelen.

Ten eerste wordt het gebruik van oortjes, waarmee renners kunnen communiceren met de ploegleiding, tijdens enkele wedstrijden beperkt. Het gaat om de Ronde van Polen (12-18 augustus) en de Vuelta a Burgos (5-9 augustus). In het persbericht wordt niet precies benoemd wat deze beperking inhoudt, maar eerder noemde de UCI het een mogelijke oplossing om slechts twee renners per ploeg een oortje te laten dragen.

Daarnaast gaat de UCI, zoals eerder aangekondigd, werken met gele kaarten. Van 1 augustus tot 31 december 2024 zal er een testfase zijn met deze gele kaarten. Die mogen worden uitgedeeld door commissarissen voor een overtreding die een risico kan vormen voor de veiligheid van de wedstrijd. Vanaf 1 januari 2025 zullen de gele kaarten onderdeel zijn van een streng reglement. Renners die twee of meer gele kaarten ontvangen, kunnen een schorsing verwachten.

RIDE Magazine
2 Reacties
15-07-2024 15:40
2 renners met oortje is een beetje vlees noch vis, ik denk dat je dan juist onrust in het peleton krijgt van renners die hun instructies moeten halen bij die twee renners. Schaf ze dan helemaal af / of laat ze alleen de neutrale koersradio luisteren voor veiligheidsmededelingen en zo. Het doel moet juist zijn dat renners meer zelf gaan nadenken en eigen verantwoordelijkheid nemen. Maar goed dat er geëxperimenteerd gaat worden in ieder geval.
15-07-2024 12:38
Koerse zonder oortjes maakt het spannender maar is zeker ook gevaarlijker en zolang de UCI niet in staat is meer veiligheid te voorzien is dit niet verstandig.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine