“In de Tour halen teams en sponsors 65 % van hun totale media-visibiliteit”

“In de Tour halen teams en sponsors 65 % van hun totale media-visibiliteit”

© Cor Vos

Eerst de Tour de France, dan de rest. Met die ingesteldheid wordt de nieuwe wielerkalender opgebouwd. Een opvallende machtspositie, maar die is niet meer dan normaal, klinkt het uit de mond van onder meer Marko Heijl, sponsoringmanager bij Soudal en lector Sports Marketing Communications aan de Brusselse Universiteit. 

Voor de vele sponsors in het wielrennen staat of valt hun engagement met de aandacht die ze tijdens drie weken Tour krijgen. “De Ronde van Frankijk is buiten categorie”, zegt Marko Heijl in Het Laatste Nieuws. “Het is met voorsprong het belangrijkste marketinginstrument voor wielersponsors. In België zijn we verliefd op onze Vlaamse koersen, maar ons zicht is vertroebeld. In Duitsland bijvoorbeeld weet niemand wie vorig jaar de Ronde van Vlaanderen won.”

“Maar de Tour kent iedereen”, gaat Heijl voort. “Elk jaar nodigt Soudal tijdens die drie weken in juli klanten en relaties uit 30 verschillende landen uit. We doen er zaken, we doen er aan klantenbinding, we pakken er de meeste publiciteit.” En zo redeneert elk team die de Tour de France rijdt.

65 procent
Koen Bauwens van researchbureau Nielsen Sports: “De Tour duurt drie weken in een seizoen van negen maanden, maar in die drie weken halen de ploegen en hun sponsors bijna 65 procent van de media-visibiliteit.” Dit betekent dat de Tour dus dubbel zo belangrijk is als alle andere koersen samen. “De return is gigantisch. Dat de Tour straks nog kan doorgaan, betekent voor veel sponsors dat hun investering grotendeels gered is.”

ASO, organisator van de Tour, houdt de teams zelfs voor dat ze gemiddeld 66 miljoen euro aan publiciteitswaarde krijgen door deel te nemen. Al lijkt dat ruim gerekend. Nielsen Sports, waar dat soort berekeningen core business is, bevestigt wel dat “de bedragen oplopen tot acht cijfers”. “Maar het uiteindelijke totaal varieert sterk van sponsor tot sponsor. Er zijn veel variabelen in de analyse.”

Zelfs in Vlaanderen populairder dan ‘Vlaanderens Mooiste’
Volgens de BBC zou Team Sky in 2012, bij de zege van Bradley Wiggins, wereldwijd zelfs voor meer dan 500 miljoen euro aan media-aandacht gezorgd hebben tijdens de Tour, weet Het Laatste Nieuws. Ter vergelijking: de in totaal 300 à 325 wielersponsors (groot en klein) bij WorldTourploegen zouden jaarlijks het equivalent van zo’n 1,9 miljard euro aan publiciteit krijgen. Dit zijn opnieuw cijfers om met een stevige korrel zout te nemen, maar de verhouding zegt wel alles over het aandeel van de Tour.

De uitstraling van de race maakt dat ASO en de Tour oppermachtig zijn en daarom ook bepalen zij de kalender. Ja, ook in België is de Ronde van Frankrijk groter dan de Ronde van Vlaanderen. Opnieuw Koen Bauwens: “Uit onderzoek blijkt dat 61 procent van de Belgen geïnteresseerd is in de Tour, bij de Ronde van Vlaanderen is dat 54 procent.”

Dagelijks 10,5 miljoen mensen
ASO zet zijn dominante positie graag in de verf. Na elke editie krijgen de teams een uitgebreid overzicht van hoezeer de Tour wel voor aandacht heeft gezorgd: meer dan 24.000 uur televisie in 190 landen. 60 zenders brengen live-uitzendingen. Over drie weken en over de hele wereld gespreid betekent dat 1,1 miljard uren Tour bekeken door de fans. Sporteconoom Daam Van Reeth van de KU Leuven vertaalt als volgt: in West-Europa, de VS en Australië kijken dagelijks gemiddeld 10,5 miljoen mensen live naar de Tour.

Dit jaar is de Tour, na het schrappen van de Spelen en het Ek voetbal,  het enige mondiale sportevent. Maar wel in september in plaats van in juli. “Er wordt gewerkt en er is school”, weet Heijl. “We gaan dus geen gat in de lucht springen. Er zijn vier maanden weggevallen, dus we gaan er altijd op achteruit. Maar voor sponsors en ploegen blijft het bijzonder goed nieuws als de Tour er echt ook komt.”

Dit artikel delen:

20 Reacties

Romāns Vainšteins 17 april 2020 om 19:14

Als er dit jaar maar 1 koers gereden mag worden zou ik ook blind de tour kiezen.
Persoonlijk heb ik meer passie voor de eendaagse koersen doch is en blijft dit het kloppend hart van de wielersport.

Fred Postma 17 april 2020 om 19:29

Zeker omdat het parcours van dit jaar fantastisch is. Als het toch niet kan hopelijk volgend jaar dit parcours.

Hollow Knight 17 april 2020 om 22:05

Jammer eigenlijk, echt gezond is het niet voor de wielersport. Ook veruit de saaise wedstrijd van het jaar.

Lalsacien 17 april 2020 om 23:56

Gaap….

ProfrondeZevenbergen 18 april 2020 om 01:51

+1

Zucht

Cyclinglife 18 april 2020 om 07:27

Fijn dat alle cijfers met een korreltje zout genomen moet worden. Wat is dan het nut van dit artikel? Dat de tour belangrijk is wisten de meeste wel.

jan jansen 18 april 2020 om 08:37

Ongezond voor het wielrennen dat de tour zoveel belangrijker is dan de rest.
Het zou goed zijn om de verhouding rechter te trekken.
Wat hierbij zou kunnen helpen is als de almachtige tour wordt gedwongen, door dat kleine virusje, om een jaar over te slaan

Romāns Vainšteins 18 april 2020 om 09:25

En waarom helpt dat ?

Arie den Blanken 18 april 2020 om 09:39

Gaat nooit lukken want daar is veel meer voor nodig dan 1 jaar overslaan.
Voor de grote massa is wielrennen de Tour . Dat zal na 1 jaar overslaan niet veranderen.
Zelfs niet als andere koersen in de herfst wel zouden worden doorgaan en de Tour niet.
Wat jij noemt ongezond voor het wielrennen is historisch zo gegroeid. De belangrijkste oorzaak daarvan is dat de Tour al een eeuw in de vakantieperiode is geprogrammeerd.
In geval van 1 jaar overslaan gaat dat op de oude voet weer verder.

jan jansen 18 april 2020 om 11:25

RV
Er ontstaat nu al een discussie tussen verschillende partijen over de verhouding tussen de tour en andere wedstrijden. Veranderingen beginnen hiermee.

Arie
Alles verandert. De tour is ontstaan en groot geworden, maar kan ook weer kleiner worden of verdwijnen.

Arie den Blanken 18 april 2020 om 09:32

Conclusie in deze onzekere tijd. Probeer om de bedrijfstak beroepswielrennen te redden de Tour als het enigszins kan door te laten gaan en de rest allemaal schrappen.

tommietoko 18 april 2020 om 09:46

Tja op zich logisch. Je collega's beginnen bijvoorbeeld ook pas te praten over wielrennen als de Tour begint.

De RVV bijvoorbeeld zegt de meeste mensen (in NL) gewoon een stuk minder, tenzij een Nederlander gewonnen heeft.

Panache 18 april 2020 om 10:43

Het probleem is niet de Tour, dat wisten de intelligente volgers al lang. Als er al een probleem is, dan is dat het schijnbaar onderpresteren (op mondiaal niveau) van andere grote wedstrijden. De sleutel naar een grotere, gezondere en nóg beter gefinancierde sport is niet het bashen van de Tour, maar het populairder maken van het wielrennen als geheel en zorgen dat het aantrekkelijk is voor kijkers om de laatste anderhalf uur te kijken. Voorbeeld: een Waalse Pijl heeft een fantastische laatste 10 minuten, maar zelfs de liefhebber past er voor om de laatste 80 kilometer te willen volgen. Toch logisch dat er dan amper exposure is buiten de wacht-wacht-poefers die we de laatste 200 meter zien?

Romāns Vainšteins 18 april 2020 om 15:31

Precies. Meer uitdagende koersen op atypische terreinen helpen daarbij, in zware tegenstelling tot prutzooi als Canada dat alleen leuk is voor het groepje dat ziet dat Ventoso een mismatchende bandana draagt.

Koers 18 april 2020 om 11:01

Om die reden zou het ook fantastisch zijn als de dames gelijktijdig met de heren een tour rijden. Bijv. een 8-daagse van rustdag(bij de mannen) naar rustdag. Dan vallen al 2 ritten op dagen dat bij de heren niet gereden wordt. Op de dag van een tijdrit bij de mannen kun je ook nog wel een mooie rit plaatsen bij de dames. Voor de rest zul je een beetje creatief moeten zijn, maar ik vermoed dat de dames al blij zullen zijn met een samenvatting na afloop van de heren.

Panache 18 april 2020 om 11:21

Meeliften kan en wil iedereen. Maar je moet ook wat te bieden hebben, om aan die kapstok te mogen hangen.

Fred Postma 18 april 2020 om 11:28

Alles moet zo blijven als het is. Punt.

kleomantre 18 april 2020 om 16:31

Gezeur om media zichtbaarheid, jong jonge.

Iedere koers die nu nog gereden wordt krijgt echt wel zn exposure en het is niet zo dat de tour nooit meer gereden gaat worden. Beetje sponsor kan dan ook wel inzien dat het een jaartje pech is maar in de toekomst weer als vanouds verder kan. Krampachtig die Tour er doorheen douwen.

LB108 18 april 2020 om 17:21

Duidelijk geen besef hoe het er echt aan toe gaat in de sponsorwereld en de tour

kleomantre 18 april 2020 om 18:12

Ik denk dat je best uit dat gevangenschap kan komen. Beetje meer moeite, maar dat kan echt wel doorbroken worden als je de wil er maar voor hebt. Maar de meeste mensen gaan niet voor de moeilijke weg.

Ik zou zelf dit moment aangrijpen om van die gedrochten als de ASO en de UCI af te komen, of hun macht in te dammen. Beter moment krijg je niet gauw meer. ASO stopt renners soms in ruk hotels, prijzengeld is een lachertje, jury zo afhankelijk als wat en verder wordt je ook maar beperkt serieus genomen met veiligheidsissue, verplaatsingen etc. Moet je vooral net doen of je met dat soort partijen verder wil gaan.

Headlines

Materiaalzone

Populair