In briefing Visma | Lease a Bike werd al gewaarschuwd voor ‘chaos’ in afdaling naar Kanarieberg
Wout van Aert was het zwaarste slachtoffer van de val - foto: screenshot
donderdag 28 maart 2024 om 12:52

In briefing Visma | Lease a Bike werd al gewaarschuwd voor ‘chaos’ in afdaling naar Kanarieberg

Dwars door Vlaanderen 2024 werd overschaduwd door de zware valpartij in de afdaling naar de Kanarieberg, met als grootste slachtoffers Jasper Stuyven en Wout van Aert. Visma | Lease a Bike, de ploeg van de onfortuinlijke Van Aert, had deze passage voor de koers al aangeduid als sleutelpunt.

Dat blijkt uit de briefing van Visma-Lease a Bike, die de uiteindelijk winnaar Matteo Jorgenson na de wedstrijd op Instagram postte. “Kilometer 121: het wordt chaos in de afdaling, maar fight like hell om bij de jongens te blijven en ga dan vol op de Kanarieberg!”, zo beschrijft de ploeg de zone waar Van Aert op hoge snelheid viel, gevolgd door een rood zwaailicht.

De massale valpartij vond plaats op 67 kilometer van de finish. Wout van Aert en Jasper Stuyven bleken bijzonder zwaar getroffen. Die eerste liep bij de val maar liefst negen (sleutelbeen, borstbeen en zeven ribben) botbreuken op. Zijn landgenoot Stuyven kampt dan weer met een gebroken sleutelbeen.

Ook Mads Pedersen, Biniam Girmay, Michele Gazzoli (drie gebroken ribben), Gianni Vermeersch, Anthony Turgis, Alex Kirsch (gebroken middenhandsbeentje), Brent Van Moer en Harry Sweeny lagen erbij.

RIDE Magazine
14 Reacties
28-03-2024 13:05
Zo zie je maar, de renners klagen over een passage die er vervolgens in de Ronde wordt uitgehaald, maar gaan willens en wetens oorlog maken op dezelfde passage in een andere koers. Zo kan je wel bezig blijven met het parcours aanpassen, maar er is ook een deel eigen verantwoordelijkheid.
    28-03-2024 13:16
    Moeten renners dan maar die afdaling laten lopen om vervolgens achter de feiten aan te lopen? Dan kan je net zo goed niet starten.
    28-03-2024 13:16
    De mening van eigen verantwoordelijkheid en de opmerkingen over zelf de risico's nemen zijn de afgelopen dag door velen gedeeld. Zit natuurlijk ergens een kern van waarheid in, maar ik kan me er niet in vinden. Wanneer je je bij ieder risicovol punt in een koers inhoudt verlies je de race. Als jij de ploeg bent die bij dit soort afdalingen zegt: wij blijven in de staart hangen, dan kan je net zo goed niet aan de start verschijnen. Het ontbreekt gewoon aan een goede keuze, en dat is geen verantwoordelijkheid van de renners.
    28-03-2024 13:33
    @Kubus Hear hear. Het blijft me verbazen hoe weinig er door ploegen aan gedaan wordt om de renners waar miljoenen in geïnvesteerd worden beter te beschermen met veiligere kleding...
    28-03-2024 14:21
    Het is een gezamenlijke verantwoordelijkheid. Of je gaat met zn allen tegen dit soort passages in of je rijdt er vol voor met zn allen.
    IP is dit centraal geregeld via de rennersbond (CPA), dus die zou bij voorbaat kunnen optreden tegen dit soort passages. Individuele renners of teams kunnen weinig veranderen.
    28-03-2024 14:21
    Het is vooral een kwestie van gebrek aan respect en hiërarchie in het peloton. Je ziet het ook bij het sprinten of dat gedoe rond het 3km punt. Elk team komt met een trein aanzetten en heeft de fantasie hun B-sprinter de perfecte lead-out te kunnen geven of hun klassementsrenner 'veilig' voorin te krijgen. Het gevolg: chaos.

    Hier rijdt Visma op volle vaart op kop, met de grote favoriet in hun gelederen, en toch gaan er teams proberen ze in te halen, met als gevolg dat Van Aert aan Benoot de opdracht geeft om nog sneller te gaan en het mis gaat.

    Dat is puur het gemis van een ouderwetse 'patron' of een groepje daarvan die onderling afspraken maken over dit soort zaken en het gezag hebben om anderen tot de orde te roepen.

    Eigenlijk op de Paterberg hetzelfde. Dat zo'n Kung zich in het gat tussen Van der Poel en Van Aert gooit, in plaats van gewoon heel even in te houden en mee proberen te gaan in het wiel van Van Aert. Zou al uitdaging genoeg geweest zijn.

    Misschien moeten de grote mannen toch iets minder krampachtig aan hun eigen ploeggenoten klitten en iets vaker met elkaar praten in het peloton, in plaats van te luisteren naar het opgefokte geblèr van hun ploegleiders.
28-03-2024 14:05
Heeft opperhoofd Plugge (“veiligheid, veiligheid en nog eens veiligheid”) zijn troepen al bij elkaar geroepen op het hoofdkwartier om een donderspeech te houden?
28-03-2024 14:06
Waarschuwen maar gelijktijdig ook aan poken om er desnoods je leven te laten, zijn ze dan zelf het probleem niet...
28-03-2024 14:49
Ik zou zulke strategisch belangrijke informatie nooit posten. Maar al helemaal niet vóór de wedstrijd (lees ik dat goed?)
    28-03-2024 15:24
    Goed punt...
    28-03-2024 16:09
    Jorgenson poste dit ná de wedstrijd, las ik elders. Maakt ook deel uit van zijn ‘verdediging’ want hij lag onder vuur voor zijn aanval op de Kanarieberg zo kort na de val van Van Aert.
    Hij wou de oorspronkelijke strategie duiden en de veerkracht van hemzelf en Benoot tonen in het uitvoeren van het oorspronkelijke plan.
    28-03-2024 16:09
    Dit is natuurlijk een achteraf geposte interne briefing.

    Niet dat TREK het in de ochtend in hun mailbox had.
28-03-2024 13:42
Renners moeten zich voegen naar wat het parcours hen voorschotelt, als de cruciale passage een smerige afdaling met meteen daarna een heuvel waarop de koers opengegooid moet worden is? Dan gaan ze daar gewoon 90 aan het uur terwijl ze ondertussen proberen op te schuiven. Niets anders dan een massaspurt met een bocht op 150 meter. Daat staat ook 'in de boekjes' 'ga aan op 250'.
28-03-2024 15:52
Dit was een rechte weg waar een renner een fout maakt door een achterwiel aan te tikken met grote gevolgen. Is niet te voorkomen volgens mij. In bijvoorbeeld PR is de aanloop naar Wallers veranderd om met minder vaart en kleiner peloton het Bos in te rijden , dat is iets wat veranderd kan worden. Deze valpartij niet want het is een wonder dat in de aanloop en afdaling van de Poggio bijna nooit valpartijen zijn…

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine