In briefing Visma | Lease a Bike werd al gewaarschuwd voor ‘chaos’ in afdaling naar Kanarieberg
Dwars door Vlaanderen 2024 werd overschaduwd door de zware valpartij in de afdaling naar de Kanarieberg, met als grootste slachtoffers Jasper Stuyven en Wout van Aert. Visma | Lease a Bike, de ploeg van de onfortuinlijke Van Aert, had deze passage voor de koers al aangeduid als sleutelpunt.
Dat blijkt uit de briefing van Visma-Lease a Bike, die de uiteindelijk winnaar Matteo Jorgenson na de wedstrijd op Instagram postte. “Kilometer 121: het wordt chaos in de afdaling, maar fight like hell om bij de jongens te blijven en ga dan vol op de Kanarieberg!”, zo beschrijft de ploeg de zone waar Van Aert op hoge snelheid viel, gevolgd door een rood zwaailicht.
De massale valpartij vond plaats op 67 kilometer van de finish. Wout van Aert en Jasper Stuyven bleken bijzonder zwaar getroffen. Die eerste liep bij de val maar liefst negen (sleutelbeen, borstbeen en zeven ribben) botbreuken op. Zijn landgenoot Stuyven kampt dan weer met een gebroken sleutelbeen.
Ook Mads Pedersen, Biniam Girmay, Michele Gazzoli (drie gebroken ribben), Gianni Vermeersch, Anthony Turgis, Alex Kirsch (gebroken middenhandsbeentje), Brent Van Moer en Harry Sweeny lagen erbij.
IP is dit centraal geregeld via de rennersbond (CPA), dus die zou bij voorbaat kunnen optreden tegen dit soort passages. Individuele renners of teams kunnen weinig veranderen.
Hier rijdt Visma op volle vaart op kop, met de grote favoriet in hun gelederen, en toch gaan er teams proberen ze in te halen, met als gevolg dat Van Aert aan Benoot de opdracht geeft om nog sneller te gaan en het mis gaat.
Dat is puur het gemis van een ouderwetse 'patron' of een groepje daarvan die onderling afspraken maken over dit soort zaken en het gezag hebben om anderen tot de orde te roepen.
Eigenlijk op de Paterberg hetzelfde. Dat zo'n Kung zich in het gat tussen Van der Poel en Van Aert gooit, in plaats van gewoon heel even in te houden en mee proberen te gaan in het wiel van Van Aert. Zou al uitdaging genoeg geweest zijn.
Misschien moeten de grote mannen toch iets minder krampachtig aan hun eigen ploeggenoten klitten en iets vaker met elkaar praten in het peloton, in plaats van te luisteren naar het opgefokte geblèr van hun ploegleiders.
Hij wou de oorspronkelijke strategie duiden en de veerkracht van hemzelf en Benoot tonen in het uitvoeren van het oorspronkelijke plan.
Niet dat TREK het in de ochtend in hun mailbox had.