Iljo Keisse: “Het zou niet slecht zijn voor Remco om weg te gaan uit België”

zaterdag 14 november 2020 om 14:21
Iljo Keisse: “Het zou niet slecht zijn voor Remco om weg te gaan uit België”

foto: Cor Vos

Iljo Keisse had normaal gesproken dit seizoen moeten werken voor Remco Evenepoel, maar de ervaren renner zag zijn jonge ploeggenoot door een val een groot deel van het jaar missen. “Het klikt goed tussen Remco en mij.”

Evenepoel heeft laten zien wat hij kan en dat is niet normaal, zegt Keisse in Het Laatste Nieuws. De hardrijder, die in december 38 jaar wordt, is de steun en toeverlaat van de ronderenner (20) bij Deceuninck-Quick Step. “Het is een uitdaging, maar ook dankbaar om me over hem te ontfermen en zoveel mogelijk te doen waardoor hij zo snel mogelijk nog beter kan worden. Noem het een spoedcursus. Het moet nu allemaal gebeuren, gewoon omdat het kan.”

Dat er te veel wordt verwacht van Evenepoel, vindt hij. “Wat kan je nog te veel verwachten van hem? Hij zal dit misschien niet graag lezen, maar het zou niet slecht zijn voor hem om weg te gaan uit België. Naar een plek waar hij meer bergop kan trainen en waar het beter weer is. Naar Monaco? Dat maakt niet uit. Een plek waar hij meer met rust wordt gelaten. Dat zou het voor hem gemakkelijker maken. Want het gaat alleen maar erger worden.”

‘Die rare manier van doen van Nibali werkt Evenepoel op de zenuwen’
Ook gaat Keisse in op de houding van Vincenzo Nibali richting Evenepoel. “Nibali heeft het met iedereen moeilijk. En iedereen heeft het moeilijk met Nibali. Soms komt hij naast je rijden en maakt hij uit het niets een praatje. ’s Anderendaags rijdt hij je straal voorbij. Intimiderend? Natuurlijk. Nibali is een grote coureur. Wat hij doet, doet hij bewust. Die rare manier van doen van Nibali werkt Evenepoel op de zenuwen.”

foto: Cor Vos

Volgens de ervaren kracht van Deceuninck-Quick Step heeft Nibali Evenepoel in de Ronde van Lombardije in de fout gedwongen in de afdaling van de Muro di Sormano, waardoor Evenepoel een bocht miste en viel. “Ja. Maar dat doet hij met iedereen. Dat heeft hij in de Giro ook gedaan. Daar kan je niks van zeggen. Dat is koers. Evenepoel had het wiel van Nibali moeten houden. Hoe verder je achter komt, hoe moeilijker het is.”

Dit artikel delen:

90 Reacties

Dikke Vrouw 14 november 2020 om 14:40

Was ik hem ik zou in monaco ga wonen

Groetjesaandevoetjes 14 november 2020 om 15:33

was ik een dikke vrouw ik zou iets doen aan mijn interpunctie

Wim Kruithof 14 november 2020 om 15:42

lol…

SnellePelle 14 november 2020 om 21:09

Ik zou hoofdletters gebruiken bij het begin van een zin. :p

Turtlehead 14 november 2020 om 21:40

Ik zou ook in Monaco gaan wonen, was ik hem. Goed voor de centjes ook. Maar dat is natuurlijk bijzaak. In Monaco kun je veel beter trainen dan in, bijvoorbeeld, Nice.
In Andorra kun je precies net zo goed trainen als in Monaco, en dus beter dan in Girona.

CechRepublic 15 november 2020 om 08:24

Bij Monaco vraag ik me altijd af of de krankzinnige huizenprijzen niet ieder fiscaal voordeel teniet doen. En zelfs al is dat niet het geval: wat een zinloos sch#tdorp om te wonen. Betaal dan bewoon wat belasting en leef in een aantrekkelijker omgeving.

Wheely 15 november 2020 om 14:28

@Turtlehead
Hoezo kun je in Monaco beter trainen dan in Nice? Ze liggen ca 20 km van elkaar verwijderd, dan kun je toch prima in beide gebieden terecht. Volgens mij trained Mollema juist altijd bij Nice.

Turtlehead 15 november 2020 om 18:07

@Wheely: precies. ‘t was in sarcasme-modus geschreven.

lander luypaert 14 november 2020 om 14:40

Jeej nog een artikel over Evenepoel. Was al even geleden. Overigens vind ik het zeer flauw van meneer Keise dat hij Nibali de schuld wil geven. Laat ons hopen dat Evenepoel ooit aan het palmares geraakt van dat van Nibali.

SnellePelle 14 november 2020 om 15:00

Lander, wij zijn samen Remco moe!

Overigens niet verassend dat Keisse partij trekt voor de ploegmaat. Dit is exact was de teambaas ook doet: het ligt nooit aan hen.

OllekeBolleke 14 november 2020 om 15:02

Hij zegt dat Nibali Evenepoel in de fout gedwongen heeft. Ik zie hem nergens zeggen dat de val van Evenepoel Nibali's schuld was. Verder zegt hij ook 'dat is koers'. Vergelijkbaar met Kruijswijk in de Giro enkele jaren geleden. Ook daar was de crash de fout van Kruijswijk zelf, maar werd hij ook duidelijk in de fout gedwongen door Nibali. Misschien een ideetje om voor kerst een spoedcursus begrijpend lezen te vragen als cadeau?

Erik33 14 november 2020 om 16:12

Hoort wel een beetje bij de cultuur van die ploeg om anderen de schuld te geven voor hun eigen falen. Alainphillip vind ik een uitzondering wat dat betreft.

Panache 14 november 2020 om 16:27

De schuld geven?
“Daar kan je niks van zeggen. Dat is koers.”
Analyseren, concluderen – zeker geen zondebok zoeken.

Joachim 14 november 2020 om 16:30

Keisse geeft Nibali toch niet de schuld? “Evenepoel had het wiel van Nibali moeten houden. Hoe verder je achter komt, hoe moeilijker het is.”

boenk 14 november 2020 om 23:48

Ik ben Lander-moe.

CechRepublic 15 november 2020 om 08:26

Ik ben Boenk moe. Maar ik Lander moet beter lezen wat Keisse zegt.

Corné 't Glansarm 14 november 2020 om 14:44

Edit redactie: Niet doen

boenk 14 november 2020 om 23:49

Is Kelderman in Afrika gaan wonen?

CechRepublic 15 november 2020 om 08:32

Boenk, Kelderman stond in Milaan op het podium. Waar stond Evenepoel? Kon hij eigenlijk alweer staan?

Het kan dat je vindt dat RE hier tekort wordt gedaan. Maar het wordt nogal saaaaaai om dat in iedere post te herhalen en dan met een “grap” van het niveau Geubels en de Hollanders te proberen een Nederlandse renner neer te halen. Er zijn hier RE-haters en RE-fanboys. Beiden zouden kunnen overwegen hun mening ietwat te nuanceren.

Lalsacien 15 november 2020 om 10:41

@boenk voor jouw tijd was er nog ene Frank Vandenbroucke… Daar alludeert Corné naar.

FDJ 14 november 2020 om 14:51

Die opmerkingen over Nibali gaan ver. Je kunt vinden van Nibali wat je wilt, maar het is iemand die ik in koersen nog nooit op gekkigheid heb kunnen betrappen. Hij daalt goed, al jaren, en dat is een wapen. Om daar nu de mindere stuurkwaliteiten van Evenepoel aan te gaan afmeten is een beetje makkelijk.

Het buiten België wonen zou een optie kunnen zijn, maar de omgeving van Evenepoel moet dan zelf ook wel een keer wat minder aandacht zoeken. Het is allemaal iets te.

vincenzo 14 november 2020 om 20:59

Ik herken precies wat Keisse zegt. Kruijswijk kan er over meepraten. Er is geen sprake van gekkigheid maar van onder druk zetten.

Turtlehead 14 november 2020 om 21:44

@FDJ: Natuurlijk is Nibali wel een enorme irritante zuiger. Deze Giro ook, zogenaamd partij trekken met Fuglsang (omdat hij weet dat hij die wél kan hebben), en tekeer gaan tegen Sunweb. Is een enorme treiterkop (zie ook Giro van Kruissie, Giro vorig jaar met Roglic), …).

Murcia 14 november 2020 om 15:16

Remco kan zelf die keuze voor zijn woonplaats wel maken daar heeft hij Keisse niet voor nodig. Het blijft grappig om renners nooit de grootste reden te zien noemen voor Monaco en Andorra als hun domicilie. De opmerkingen over Nibali zijn een beetje in de trant van: Het is niet zijn schuld maar….. Daar hou ik nooit zo van, Remco maakt een fout door een gaatje te laten in de afdaling en daar hoef je de persoonlijkheid van Nibali niet omfloerst als een verklaring voor te gebruiken.

girardengo 14 november 2020 om 15:19

Je kunt Nibali toch niet verwijten dat hij anderen in afdalingen onder druk zet? Iedere renner is er zelf verantwoordelijk voor dat hij veilig beneden komt.

peterwinnen 14 november 2020 om 15:43

Dat is toch precies wat Keisse zegt?

Cintu 14 november 2020 om 16:13

Waar lezen jullie allemaal dat Keisse Nibali de schuld geeft? Dat staat er toch helemaal niet? Zoals ik het lees zegt hij gewoon dat Remco daar moeilijk mee om kan. En dat hij dat dus moet leren.

Panache 14 november 2020 om 16:30

Lijkt alsof verschillende lieden bij de twee reclamebanners gestopt zijn met lezen en de laatste alinea niet opgemerkt hebben…

Marco Willems 14 november 2020 om 16:12

Die gasten moeten hun emotie eens uitschakelen en objectief kijken. Remco gaat zelf in de fout, we weten allemaal dat Nibali een mafklapper is in de afdaling. Dan heb je de keuze om rustiger op eigen tempo omlaag te gaan of voor de top te demarreren. Ik word moe van dit zielige gejank steeds.

Romāns Vainšteins 14 november 2020 om 16:54

Ten Dam vatte het eens fraai en kordaat samen in de tour van 2013.

‘Ik zat eerst in de afdaling bij Nibali, maar wil nog niet dood’

Marco Willems 14 november 2020 om 17:08

@RV haha mooie quote man, thanks!

boenk 14 november 2020 om 23:52

Ik word ook moe van dat gejank van mensen die het artikel niet lezen, of lezen wat er niet staat.

Wheely 14 november 2020 om 16:26

“Soms komt hij naast je rijden en maakt hij uit het niets een praatje. ’s Anderendaags rijdt hij je straal voorbij.”

Haha, Vincenzo heeft geen tijd voor een babbeltje met Iljo en nu voelt hij zich gedist.

vincenzo 14 november 2020 om 21:01

Nee, staaltje psychologische oorlogsvoering. Je weet niet wat je aan Nibali hebt.

CechRepublic 15 november 2020 om 08:34

Ik ben ook altijd zwaar geïntimideerd als een collega met wie ik de vorige dag nog bij het koffie apparaat een babbeltje maakte me de volgende dag zo maar voorbij loopt.

LSEQS 14 november 2020 om 16:27

Keisse zegt toch helemaal niets verkeerd?

Murcia 14 november 2020 om 16:42

Ik vind de zin: “Nibali heeft het met iedereen moeilijk. En iedereen heeft het moeilijk met Nibali. wel een rare als je dat vervolgens beargumenteerd met een keer dat Nibali niet een praatje met je wilde maken. En hoe vaak heeft Remco in een koers met Nibali gereden om nu al een probleem met diens karakter te hebben? Wat ik verder bijzonder vind is dat Nibali (zie Fuglsang en eerder ook Tom) al dit soort uitlatingen opslaat. De man heeft trots en een relatieve nobody als Keisse gaat hem bekritiseren. Kan nog wel leuke momenten opleveren volgend jaar.

52voor11achter 14 november 2020 om 16:29

Dus als Vincenzo eenmaal met je is komen praten dan moet hij dat elke keer doen? Lijkt me lastig in een peloton van 200 man.

john 14 november 2020 om 17:03

Als je niet kan sturen ,moet je niet de schuld op een ander schuiven ,ja daar zijn ze bij dat ploegje ZEER goed in

Michelangelo 14 november 2020 om 17:50

Remco wil denk ik helemaal niet weg uit Belgie. Hij en zijn entourage vinden het denk ik fantastisch dat er om de haverklap weer een journalist komt kijken hoe hij met zijn konijn speelt.

Stel je voor dat je dan in Monaco of Andorra zit, en er komt maar 1 keer in de maand een reporter om een verhaaltje van je te maken. Dan moet je van ellende zelf maar wat rondtwitteren om op die manier toch de spotlights op je gericht te krijgen…

Melkzuur 14 november 2020 om 18:35

Het zit diep precies, is me al eerder opgevallen. Heeft er een Belg ooit jouw lief afgepakt ofzo?

Peter Lippens 14 november 2020 om 19:48

Volgens mij is Remco al ooit van plan geweest om naar Monaco te verkassen maar daar kwam nogal negatieve reacties op in België, nogal wat Vloamingen kunnen nogal verzuurd reageren als iemand anders wat meer centjes kan verdienen en wat minder belastingen moet betalen

plattenband 14 november 2020 om 20:36

@Michelangelo
Weet je wat de essentie is van sponsoring? Gezien en vermeld worden. En liefst zo veel mogelijk en natuurlijk liefst op positieve manier. DQS heeft véél sjans met een veelbesproken manager, springt een gat in de lucht met een supertalent als Rev en boft 100% met de gigantische wielercultuur die in het DNA van Vlaanderen ingebakken is.

Je mag van mij kakken op die mensen zoveel je wil, maar já, PL slaagt er wel al jaaaren in het beste (of zowat het beste) team ter wereld op de rails te houden én is veelbesproken dankzij zijn impulsieve reacties máár uiteraard ook door zijn ongeëvenaard oog voor talent.
En já, we hebben nu eindelijk eens een jong megatalent die én KANS maakt een grote ronde te winnen, én zijn talen kent, én (net zoals jullie Nederlanders) lef heeft en zijn mond durft open te trekken!

Jullie Nederlanders hébben dan al jaren minstens 3 potentiële GR-winnaars. Is er dan frustratie dat er daarvan slechts 1 in slaagt om 1x een GR te winnen? Of is er frustratie dat zowat alles bij JV gewonnen wordt door buitenlanders en de Nederlanders moeten knechten?
Jullie hebben met JV nu een schitterende ploeg die makkelijk de komende jaren het wielrennen kan domineren, wees daar verdorie toch content mee!

Maillot à Pois 14 november 2020 om 21:09

Michelangelo zijn vrouw is DQS fan, als ik me goed herinner. Nog erger dus dan een Belg die je lief afpakt :-)
Grapje he, Michelangelo

Ik denk trouwens dat je gelijk hebt, Remco heeft overwogen naar Monaco te verhuizen maar wil liever in België blijven. Maar dat heeft volgens mij meer met vriendin en familie (hotel mama) te maken dan met negatieve reacties of gebrek aan persaandacht

Panache 14 november 2020 om 22:09

@plattenband
Suggereer je nu jaloezie? Of nog erger: afgunst?
Die conclusie zou je pas kunnen trekken op het moment dat Evenepoel grote wedstrijden wint.
De irritatie over en weer is niets anders dan een verschil van mening over de manier waarop men de grote ronde capaciteiten van Evenepoel inschat. Kan hij alles tot ooit blijkt dat er ergens een tekortkoming is? Of extrapoleer je de kunde in kleine rondjes en klassiekers niet en wil je eerst bewijs van een sterke 3e week zien, alvorens je die kwaliteit toedicht?
Je zit denk ik wel warm met je opmerking over slechts één GT overwinning van een Nederlander recent. Maar de verbinding kan ook zijn dat wij Nederlanders echt goed beseffen hoe lastig het is om zo’n GT te winnen. De puzzle moet op alle punten kloppen. Je grootste kracht bepaalt niet je kansen, maar je grootste zwakte bepaalt je kansen.
Renners van Lefevere blinken door hun training, sturing en interpretatie uit in tijdrijden en explosiviteit. Waar schort het steeds aan? Aan duurzaamheid. Gaat Remco deze cirkel doorbreken? Durf het niet te zeggen. Gaat Remco (mits fit/gezond/clean) nog heel veel wedstrijden winnen? Ja natuurlijk.

FDJ 14 november 2020 om 23:18

Ben het er mee eens dat zijn entourage veel aandacht zoekt. De media overigens hem ook teveel geeft. Je kunt zeker de Belgische websites amper openen zonder dat er weer een bericht over hem staat. Ik vind zelf dat het op WF ook wel wat minder mag, zeker op het NL gedeelte. Kies de echt belangrijke dingen eruit, maar behandel niet elke scheet die ze laten.

Zijn prestaties kijk ik redelijk nuchter naar en vooralsnog hebben we geen enkele indicatie wat Evenepoel kan in een ronde met meerdere zware bergritten achter elkaar kan en wat hij in grote ronden kan. Toen een Bernal vorig jaar de Tour won liet hij in elk geval in Zwitserland al zien meerdere bergritten achter elkaar goed te kunnen presteren. Die referentie hebben we nu bij hem niet. Ik zie het wel.

Je hoopt dat de omgeving om hem heen hem af en toe ook gewoon eens tegenspreekt. Dat stukje mis ik bij de groep mensen om hem heen. Waar ze, juist in een land als België dat wielergek is, ze hem moeten beschermen genieten er een aantal teveel van zelf de nodige aandacht hebben.

boenk 14 november 2020 om 23:57

Jaja, Michel zijn vrouw is grote DQT fan maar zij moet ook al van Remco niet meer weten. Dus hij heeft recht van spreken, als zelfs zijn vrouw hem al gelijk geeft. Dus Michel zijn vrouw vind Lefevere dik OK, want anders is het onmogelijk om fan te zijn van dat team, maar Remco, dat gaat een brug te ver.

HAHAHAHAHAHAHA.

plattenband 15 november 2020 om 00:28

@Panache,
Vlaanderen kent koers al sinds het bestaan ervan als dé volkssport naast het voetbal. In Nederland vallen de ogen nog steeds uit de oogkassen bij het zien van onze beleving van die sport.
Helaas is er hier ook een bijna ziekelijke manier van journalistiek rond de grote talenten. Die worden de hemel in geprezen zolang het goed gaat en worden snel de grond ingeboord als het minder of zelfs slecht gaat.

Een paar jaar terug zei menig oud-wielrenner nog dat ze bij ons helaas niemand capabel zagen om de eerstvolgende jaren een rol van betekenis te spelen in de GR’s tot er plots (echt wel plots) ene Rev opduikt. De pers springt erop en maakt er in no time een Vlaamse wielergod van. Nu zitten we in de fase van de spanningcreatie rond het al dan niet aankunnen van een GR. En ja, daarbij wordt iedere scheet onder de loep genomen. Buitenlanders gruwen ervan. De meeste Vlamingen smullen er nog van, sommige Vlamingen beginnen het ook welletjes te vinden.

In normale omstandigheden was er intussen al een antwoord op die ene vraag. Maar nu wordt die spanningcreatie gewoon nog wat doorgetrokken.

Maar als ik de giftige reacties op dit forum lees geeft me dit sterk het gevoel dat het ons niet gegund is om ook eens een potentiële kandidaat GR-winnaar te hebben. Jullie hebben met JV een ijzersterk team, dus geniet ervan zolang dat meegaat! Alleen missen jullie toch wel de figuren die wat kleur aan het geheel geven. Geen Wolfpack-sfeer, geen uitspraken die discussie uitlokken,…

klootje kriekeljon 15 november 2020 om 08:18

Even een wake up call.

Nederland kijkt eigenlijk helemaal niet naar Vlaanderen met iets. Het is vooral andersom, iets met een collectief minderwaardigheidscomplex.

Als er al gekeken wordt vanuit Nederland dan is het smalend en spottend. Ogen uit de kassen lees ik hier. Ons hele land is een open fietsbaan, vaak apart van de weg. Prima onderhouden. In Vlaanderen ben je levensmoe op de fiets. Nergens goed onderhouden, overal verschrikkelijk donker s nachts. Fietsers gaan maar eigen helmen met verlichting dragen enz. Alleen in Limburg is het wel eens redelijk goed.
Ogen uit kassen. Laat me niet lachen. Jullie liggen überhaupt niet op de radar joh bij de gemiddelde Nederlander. Maak jezelf niks wijs.

Wat mij opvalt is dat in Vlaanderen wielrennen ook echt vooral een sport van ‘het volk’ is. En hoe weinig koersliefhebbers je tegenkom in een land dat zo prat gaat op haar koersbeleving. Eigenlijk nooit, behalve in de klei van WestVlaanderen.
In Nederland zie je dan weer bovengemiddeld hoogopgeleide wielerliefhebbers, is mij opgevallen. Het totaal niet volkse type. Zie Amsterdam. Links, hoogopgeleid, lifestyle dingetje.

CechRepublic 15 november 2020 om 08:42

Klootje heeft daar deels zeker een punt. Op Tom Waes, en misschien Kevin de Bruyne na, kunnen Nederlanders nauwelijks een Belg of nog specifieker een Vlaming noemen die zij kennen. Evenepoel heeft in Nederland waarschijnlijk een bekendheid van zo rond de 0,0000001%. Wat vergelijkbaar zal zijn met de bekendheid van de Belgische MP in Nederland. Vraag me wel af of Vlamingen omgekeerd dan wel naar Nederland kijken. Dat valt volgens mij reuze mee. Tussen Vlaanderen en Nederland is volgens mij nauwelijks nog een band, behalve de verschillende varianten van dezelfde taal die Nederlanders en Vlamingen spreken.

FDJ 15 november 2020 om 09:31

Ik heb juist het idee dat Nederlanders de Belgen best iets gunnen. Toen wij er 2x niet bij waren op grote toernooien met voetbal kwam er ineens een stroom op gang waarin Nederlanders ineens heel veel sympathie voor de rode duivels kregen. Iets waar ik mij behoorlijk over heb verbaasd, maar dat geheel terzijde.

Ik denk dat het feit dat er nu een deel van de Nederlandse wielerliefhebbers niet veel op heeft met Evenepoel vooral bij Evenepoel zelf en zijn entourage gezocht moet worden. De meeste Nederlandse wielerliefhebbers hebben denk ik altijd gewoon een zwak gehad voor types als Wellens, Van Avermaet, Gilbert, De Gendt en Vanmarcke. Kortom met nationaliteit heeft het niets te maken.

klootje kriekeljon 15 november 2020 om 09:39

Denk het ook. Thomas Dekker was bijv. ook zo populair niet hier. De uitspraken van Stroetinga maakten hem al snel een karikatuur op WF. Er wordt hier gewoon met veel meer een kritische blik naar alles gekeken. En dat is niet goed of slecht, dat is anders.

Wheely 15 november 2020 om 09:49

@CechRepublic
Ik denk dat Milow of Henk Brusselmans de bekendste Belg is in NL, zo kan ik er nog wel een paar noemen. Evenepoel haalt de top 1000 in ieder geval niet inderdaad!

Ben persoonlijk wel gecharmeerd van het Vlaamse maar dat zal gedeeltelijk wel door de koers komen.

Verweggistan 15 november 2020 om 10:06

@wheely: Max Verstappen, Mathieu van der Poel, Ruben Nicolai ;). Bart Peeters, Evi Hanssen,

Maillot à Pois 15 november 2020 om 10:27

@wheely
HENK Brusselmans??
Die kennen we zelfs in Vlaanderen niet (Herman wel) ;-)

klootje kriekeljon 15 november 2020 om 10:36

2x man in zijn naam en toch nog veel last met de vrouwen.

Wheely 15 november 2020 om 10:38

Ha Herman bedoel ik inderdaad. Kan zo bij Bora aan de slag trouwens. ;)

Romāns Vainšteins 15 november 2020 om 11:06

Ik ken ook die zelfverklaarde bad boy ban de helaasheid der dingen, wat een tenenkrommende ijdeltuit is me dat dan.

CechRepublic 15 november 2020 om 11:13

Nou is De Helaasheid der Dingen niet van Henk/Herman Brusselmans…..

CechRepublic 15 november 2020 om 11:24

Wel benieuwd wat De Mooie Jonge Oppergod van de Vlaamse Letteren er zelf van vindt om Henk genoemd te worden.

Gitan 15 november 2020 om 12:04

Ik heb net het gevoel dat er in België nog amper aandacht is voor Nederland de laatste jaren. De fietspaden liggen er goed ja, maar verder…

Het land is al een tijdje niet meer het progressieve baken in Europa, daarvoor richten ze in België steeds meer de blik op Scandinavische landen. Er zijn ook amper nog items in het journaal over Nederland.

De Belgen zijn ook nog maar weinig op de hoogte van wat er in Nederland gebeurt. Vroeger keken Vlamingen massaal naar de Nederlandse televisie, maar dat is nu nog amper het geval.

Ook op vlak van cultuur is er zelden aandacht voor Nederlandse muziek, films of zelfs literatuur. Het heeft op 1 of andere manier zijn relevantie verloren in België.

Wat sport betreft was dat minderwaardigheidscomplex er vroeger wel. Nederland doet het traditioneel goed op de OS en was decennialang een erg sterke voetbalnatie.

Nu met de ‘gouden generatie’ Rode Duivels (al moeten we dat ook niet overdrijven), lijkt die rivaliteit grotendeels verdwenen. Misschien ook omdat Nederland de laatste jaren niet echt de beste resultaten behaalde. Maar ik heb het gevoel dat België in het voetbal veel meer bezig is met de grote naties zoals Frankrijk, Duitsland en Brazilië.

Op vlak van wielrennen heeft België eigenlijk nooit echt wakker gelegen van Nederland. Die hebben de laatste tijd vooral goede ronderenners (hoewel enkel Dumoulin er de laatste decennia in slaagde er ook daadwerkelijk eentje te winnen), terwijl in België meer aandacht is voor de klassiekers. Mocht Dumoulin nu à la Froome verschillende keren de Tour gewonnen hebben, was dat misschien anders geweest. Maar nu ligt men er echt niet wakker van Nederland als wielernatie.

De enige waar wel naar gekeken wordt, is van der Poel. En dan vooral omdat dat een duel is met hun beste eendagsrenner zoals ze er echt van smullen in de wielrennerij. Dat MvdP een Nederlander is (en dus dezelfde taal spreekt en zelfs in België woont) helpt, maar diezelfde opgeklopte rivaliteit was er bv. ook bij Boonen-Cancellara of Museeuw-Tchmil en speelt vaak nog veel meer tussen Belgen onderling (denk maar aan De Vlaeminck-Merckx). In het veldrijden is die drang naar duels en sensatie er nog een stuk meer dan in het wegwielrennen, dus hun crossverleden drijft het duel wel nog méér op de spits.

Kan me dus niet echt vinden in de analyse van Klootje. Dat was vroeger misschien zo, maar de laatste jaren richten ze in België nog amper het vizier op de Noorderburen.

Zal ook wel te maken hebben met de verdere mondialisering, maar ik denk dat de wereld sowieso minder naar Nederland kijkt nu het niet langer duidelijk het etiket heeft van hét vrije land met het progressieve gedachtengoed.

Hier op Wielerflits speelt dat NL-BE natuurlijk veel meer. In Vlaanderen is niet echt een vergelijkbare site, dus zijn er ook veel Vlamingen actief op Wielerflits. Die kijken wel eens anders tegen de dingen aan dan Nederlanders aangezien beide ‘kampen’ vaak toch met een ietwat gekleurde bril naar het wielrennen kijken. Niet vreemd dan ook dat dat wel eens botst en dat mensen dan wat beginnen door te slaan. Zou hetzelfde zijn mochten hier pakweg Duitsers of Fransen op het forum zitten.

Frank V 15 november 2020 om 12:11

Op het feit dat de paden er in NL beter bijliggen na sla je van de eerste tot de laatste zin onzin uit. Het lijkt me ook dat je in geen 15 jaar langer dan 1 dag in België geweest bent dus kan je totaal niet geïnformeerd oordelen.

Maillot à Pois 15 november 2020 om 12:11

@cech
Hij vindt vast wel een scabreus-literaire manier om te melden dat hij daar het schijt aan heeft.

Dimitri Verhulst is mogelijk dan wel een irritante ijdeltuit, hij schrijft wel veel betere boeken dan Brusselmans (naar mijn idee dan toch)

Frank V 15 november 2020 om 12:31

@klootje kriekeljon
Even een wake up call.

Over dat minderwaardigheidscomplex: Ik heb in mijn leven never nooit iets opgevangen van ontzag voor de noorderburen. De wereld is zo mondiaal nu, ieder kijkt met zijn visie naar de kant waar hij iets voor voelt. Noord, Zuid, West of Oost.

Smalend en spottend zou ik de kinderen noemen die het hollandse accent en 'genounou' imiteren om onnozel over te komen bij hun vriendjes.
Wat de fietspaden en zeker de verlichting betreft, dan heb je dus in geen 15 jaar in BE rondgereden. De paden zijn in NL over het algemeen qua kwaliteit en afscheiding van de weg natuurlijk beter. Ze zijn staan samen met Denemarken op eenzame hoogte in de wereld. Daar heb je gelijk in.

"En hoe weinig koersliefhebbers je tegenkom in een land dat zo prat gaat op haar koersbeleving. Eigenlijk nooit" Jah, wat moet ik daarop zeggen. In BE kun je overal waar je binnewandelt wel met iemand over koers praten en 9 van de10 keer zijn ze nog heel goed geïnformeerd ook. De laatste jaren is dat alleen maar toegenomen, ook bij het jongere publiek.

"Bovengemiddeld hoogopgeleide wielerliefhebbers, is mij opgevallen. Het totaal niet volkse type. Zie Amsterdam. Links, hoogopgeleid, lifestyle dingetje." Weet niet precies wat je hiermee bedoelt? Haha Hoeveel wedstrijden organiseer je überhaupt in NL? Ik ken er 1, dat met dat Bier daar, (nu ja, wat je bier durft te noemen…), en die werd heel snel afgeblazen. Al die "hoopgeleide" en "fietscultuur" en het overgrote merendeel wat naar Sporza gluurt. Hah, is dat een soort van SM? Merkwaardig…

Romāns Vainšteins 15 november 2020 om 12:32

Ik bedoel ook niet Brusselmans maar die andere knakker, Dimitri Verhulst, nu weet ik het weer. Niks aan te merken op zijn schrijven inderdaad.

Lalsacien 15 november 2020 om 13:11

Ik denk dat Frank V en klootje niet van dezelfde generatie zijn. Dat botst natuurlijk in je ervaringen.

Panache 15 november 2020 om 13:16

Toch mooi om te zien dat gezond verstand wél goed verdeeld is tussen Nederlanders en Belgen. Iedereen is er van overtuigd zelf rijkelijk bedeelt te zijn.

klootje kriekeljon 15 november 2020 om 13:25

Frank, kom er elke werkdag.
Op sommige plekken is het natuurlijk beter dan elders. Tussen Koersel en Oostham heb je bijv. een extra goed verlichte weg. En omgeving Peer zie je ook wel extra nachtverlichting zoals in Nederland. Maar buiten Limburg kan ik niet zo snel bedenken waar je ziet dat ze er extra aandacht aan schenken. Het is niet dat het nergens is, maar je ziet niet snel meer dan gebruikelijke straatverlichting. Ook zijn het vaak kruispunten waar er geen verlichting is, dat zie je hier eigenlijk Nergens.
Juist het ontbreken van goede verlichting ’s nachts maakt het heel gevaarlijk in België, van de snelweg af. In Wallonië is het helemaal een ramp.

En de fietspaden afgescheiden van de rijbanen zoals je zelf al zegt, je ziet het bijna nergens in Vlaanderen, behalve bij rotondes. Wel zie je bijv. wegen waar je 90 kilometer mag met een meter neutrale strook tussen het fietspad en de rijbaan. Ongekend gevaarlijk.
In Vlaanderen zie je in de vroege ochtend ook behoorlijk wat fietsers met net zulke felle verlichting als scooters in Nederland, maar dan op het lichaam bevestigd oid. Nog zo'n verschil wat wellicht wel wat zegt over hoe goed de straatverlichting is.

CechRepublic 15 november 2020 om 13:40

Toch even over de staat van Nederlandse fietspaden: jaarlijks vallen er ongeveer 21.500 zwaar gewonden in het Nederlandse verkeer. Het overgrote deel daarvan (16.500) zijn fietsers die vallen zonder dat daar gemotoriseerd verkeer bij aan te pas komt, ofwel fietsers die gewoon zelf vallen of op andere fietsers rijden. Hoofdreden? De slechte staat van fietspaden. Laten we niet al te juichend zijn over die prachtige Nederlandse fietspaden.

Murcia 15 november 2020 om 13:48

@CechRepublic
Je hebt gelijk dat de staat van de fietspaden hier in Nederland op meerdere plaatsen te wensen overlaat, maar het stijgend aantal fietsongelukken heeft zeker ook te maken met de opkomst van de E-bike. Met name ouderen blijken door de hogere snelheden en een moeilijke omgang met die zwaardere fietsen ernstiger letsel op te lopen.

PS: Van een artikel over Keisse die vooral spreekt over Remco uiteindelijk eindigen op fietspaden en Nederland vs Vlaanderen is wel een compliment waard voor alle deelnemers aan dit nieuwsartikel.

Frank V 15 november 2020 om 14:00

@klootje kriekeljon
Even je valse feiten rechtzetten. België is de meest verlichte plek ter wereld. https://www.nieuwsblad.be/cnt/gv7le8vd
Daar hoor Brabant en Noord-Holland ook nog bij maar alles boven Zwolle is al een heel stuk donkerder op de kaarten. Om de lichtvervuiling tegen te gaan schakelt men massaal straatverlichting uit s nachts. Vooral in 'dunbevolkte'gebieden. En
jij spreekt vanuit beperkte ervaring. Voor het werk kom ik in elke regio van Vlaanderen, Henegouwen (eerder Noord Frankrijk, NL, Parijs Brussel & Antwerpen). Wallonië lijkt qua infrastructuur (of lak aan) meer op Noord Frankrijk. Er is ook veel minder nood aan want er is nauwelijks verkeer in Henegouwen buiten de stadjes.
Maar bon, Ik ben zonet vertrokken uit Berchem over de nieuwe Kwaremont tot in Ronse afgescheiden fietspad. Ik kom het de hele dag tegen. Google streetview gewoon even. Je wil weer heel negatief doen maar het klopt gewoon niet.
In mijn regio zijn de laatste jaren alle dorpskernen en ook veel wijken uitgerust met LED verlichten. Zo zie je niet meer alles als tinten in geel maar lijkt het alsof je in een straatmagazijn loopt.
Om af te sluiten lijkt het me opportuun om in elke omstandigheid zo goed mogelijk gezien te zijn.

Michiel De Rooij 15 november 2020 om 14:15

Nederland geen vrij progressief land meer vandaag de dag? We zijn nog steeds een heel vrij land. Progressief is maar net wat je eronder verstaat. Dat op scholen leraren moeten onderduiken wegens cartoons en de daders niet eens geschorst worden, dat klinkt idd als een niet vrij land. Waar zgn progressieven niet bepaald de juiste beslissingen hebben genomen de laatste decennia. Universiteiten die steeds minder een vrijplaats van het open debat zijn…

Gelukkig hebben we wel een uitstekend fietsnetwerk dmv veelal veilige fietspaden. En veel hoogopgeleide, progressieve, wielrenners en liefhebbers.

Puur praktisch zou ik als Evenepoel ook meer de bergen opzoeken,.en dus verkassen.

Panache 15 november 2020 om 14:21

“ Een grote oorzaak van de lichtvervuiling is de straatverlichting op ons wegennet. Vaak staat die verkeerd gericht…”
Daarom gebruiken astronauten het als referentie :-)

CechRepublic 15 november 2020 om 17:19

@Murcia, I’ll take the compliment :)
Maar over die e-bikes, die dragen zeker bij tot het aantal ongelukken. Maar 90 tot 95% van deze ongelukken betreft nog steeds mensen op hun normale stadsfiets die in een gat o.i.d. rijden. Was voor mij ook een enorme verrassing toen ik me onlangs in het onderwerp moest verdiepen.

klootje kriekeljon 15 november 2020 om 20:13

Lets agree to disagree. Ik kom in elke plaats in België waar er een bepaalde supermarkt is, elke hoek van het land. En mijn ervaring is anders.

nummer3 16 november 2020 om 09:25

@Cech

Zal toch ook wel te maken hebben met de weigering van Nederlanders om een helm te dragen op de fiets. Hierdoor ontstaat er natuurlijk sneller letsel. En valpartijen zonder letsel worden sowieso niet gemeld.
Grote oorzaak voor valpartijen met de fiets zal toch ook het weer (lees gladheid in de winterperiode bijvoorbeeld) zijn. Gaten in het fietspaden ben in in de 43 jaar die ik al rondfiets nog maar zelden tegengekomen eigenlijk.

SoloSlim 14 november 2020 om 17:59

Mensen, reageer hier niet altijd op. Altijd klagen over de DQS spotlights terwijl jullie de clicks geven. Ben sommige reacties hier echt beu aan het worden.

plattenband 14 november 2020 om 20:41

Bedankt voor de steun!

DQS heeft jarenlang gewerkt aan de opbouw van hun identiteit! ‘The wolfpack’ is een natuurlijk een marketingcreatie maar ze doen het er ook dáár toch maar weer mee!

Als er jaloezie is op wat DQS bereikt heeft moeten andere ploegen maar een gelijkaardig verhaal opbouwen. En já, daar horen uitgesproken figuren bij!

Frank V 14 november 2020 om 21:11

Dat probeert Bora met Band of Brothers maar daar heeft nog haast niemand van gehoord om de een of de andere reden.

Michiel De Rooij 15 november 2020 om 14:18

That’s life

alvaro mejia 14 november 2020 om 18:17

Is Nibali eigenlijk al aangeklaagd?

Peter Lippens 14 november 2020 om 19:45

Mooi interview met iemand met kennis van zaken, kunnen velen hier nog wat van opsteken, tenminste als ze er open voor staan wat ik niet direct verwacht ….

harryjohan71 14 november 2020 om 20:30

Hij geeft in ieder geval duidelijk aan dat Evenepoel dit jaar nog te licht was om de Giro te winnen. De valpartij van Evenepoel kwam niet onverwacht

boenk 15 november 2020 om 00:04

Waar geeft hij dat duidelijk aan, Johan & Harry?

harryjohan71 15 november 2020 om 08:36

Dat Evenepoel in de fout is gedrongen in de afdaling. Al voor Lombardije is gezegd dat Evenepoel wel eens in de afdaling de Giro kon verliezen. Het goed onder druk kunnen dalen is een essentieel onderdeel in een GT. Dit zien we elke GT weer. Hier bevestigt Keisse dat dat Evenepoel hier niet goed mee kan omgaan. Alleen hebben we dit in de Giro niet gezien, omdat Evenepoel in Lombardije de druk al niet aan kon. Het is voor hem te hopen dat hij hier van geleerd heeft. Daarom was ik het ook niet eens met de opmerking van Evenepoel ik had Lombardije anders gewonnen, omdat goed dalen gewoon een essentieel onderdeel is van het wielrennen. Als je dit niet beheerst dan wel de rest niet kunt volgen, win je bijvoorbeeld Lombardije en San Remo niet.

Romāns Vainšteins 15 november 2020 om 11:09

Lombardije is natuurlijk wel een heel erg moeilijke koers, de afdaling daar met de sterksten is niet linea recta door te vertalen naar giroafdalingen in algehele zin.

Marik 14 november 2020 om 21:17

Een hoop overtrokken reacties. Keisse mag dit gewoon zeggen en zegt overigens niks raars. Gewoon hoe hij er tegenaan kijkt.

rogierb 14 november 2020 om 23:52

Nibali weet niet eens wie Keisse is.

Deel Koeper 14 november 2020 om 23:59

Renners die al duizenden kilometers op kop hebben gereden, zijn gekend en gerespecteerd bij het gehele peloton.

Evenepoel had trouwens niet het wiel van Nibali moeten houden, hij had gewoon beheerst moeten dalen en die groep met Nibali gewoon een meter of 50/100 moeten geven, als er iemand dat beneden nog vrij vlotjes kan dichten, dan is dat Evenepoel wel.

boenk 15 november 2020 om 00:01

Ik denk dat jij niet weet wie Keisse is.

Headlines

Materiaalzone

Populair