woensdag 13 maart 2024 om 14:14

IJzersterke Lotte Kopecky in Nokere Koerse: “Ik kan nog steeds over kasseien rijden”

Video Er was niets te doen aan Lotte Kopecky in Nokere Koerse. De wereldkampioene soleerde naar de zege in het centrum van Nokere en won zo de Vlaamse eendagskoers voor de tweede keer gewonnen. “Het werd een man tegen man gevecht”, vertelde Kopecky na afloop in het flashinterview.

“Het is eigenlijk een identieke zege aan vorig jaar. Het is een leuke koers met een leuk parcours. Daar heb ik dan ook gebruik van gemaakt”, opende de renster van SD Worx-Protime. “Ik wilde de koers hard maken. Toen ik het vroeg probeerde, had ik gehoopt dat er een paar zouden meespringen. In de auto zeiden ze dat ik zelf mocht beslissen wat ik zou doen. Ik probeerde een steady tempo te rijden, maar het was iets te vroeg.”

In de volle finale kwam Kopecky weer in een gunstige situatie terecht. “We hadden afgesproken om het te proberen op de Lange Ast. We waren daarna nog met vier. De wind stond schuin, wat ideaal was. Dan krijg je echt een man tegen man gevecht.” Kopecky won dat man tegen gevecht overtuigend. Uiteindelijk kwam ze met een riante voorsprong over de streep. “Ik kan nog steeds over kasseien rijden”, lachte ze. “Ik kan daar, denk ik, weinig in leren. Het kan niet beter.”

Kopecky kwam wel met kleerscheuren over de streep, want in het begin van de koers kwam de Belgische nog ten val. “Ze vielen voor mij en ik kon geen kant meer op. Voorlopig valt de schade mee, misschien dat het vanavond wat stijf wordt.”

RIDE Magazine
8 Reacties
13-03-2024 14:44
Toch wel bizar dat de rensters blijkbaar de baas zijn, en de tactiek niet vanuit de auto wordt aangegeven. Benieuwd naar het verhaal van Wiebes, die met haar supergoede poten gevangen zat in Lotte's ploegtactiek.
    13-03-2024 16:11
    Wiebes paste toch gewoon duidelijk zelf? Ze worden hier nu 1 en 2, hoe kan je daar nu kritiek op hebben? (Oh ja, de Belgische wint, vandaar)
    13-03-2024 16:34
    [i]edit wf: dergelijke bijdragen mag je achterwege laten[/i]
    13-03-2024 16:43
    Wie weet was hier afgesproken dat het vandaag voor Kopecky was? Of was de tactiek op voorhand dat Kopecky mocht proberen weg te raken en Wiebes zo in een zetel kwam te zitten. Komen ze terug, dan wint een frisse Wiebes makkelijk.

    Hoe kom je er precies bij dat de rensters de baas zijn in dit geval?
    13-03-2024 17:00
    @Domestique
    Wouter doelt denk ik op de quote waarin Lotte aangaf dat ze vlak na haar eerste aanval, waarbij ze geen rensters mee kreeg aan de ploegleiding vroeg wat nu te doen. Zij lieten de beslissing aan haar, waar ze zelf voelde dat alleen doorrijden te vroeg zou zijn. Gewoon een normale interactie tussen renster en ploegleiding. Niks desastreus aan.
    13-03-2024 18:06
    “Zo werkt het in het wielrennen” ken je wel, maar dat je met 2 op 4 een overtal probeert uit te spelen door de traagste te laten demarreren dat snap je niet?
    13-03-2024 18:33
    @Steven_E,
    Je luistert/leest totaal het punt niet waar het om gaat. Namelijk dat het interview doet uitschijnen dat de tactiek niet vanuit de auto wordt bepaald, maar door de renster(s) zelf.

    Ik kan de tactiek die gekozen is prima snappen. Net als dat ik het gesnapt zou hebben mocht Lotte vol op kop rijden om Wiebes af te zetten aan de voet van Nokereberg om zichzelf te lanceren. Maar ik zou hier een keuze van de ploegleiding in verwachten, aangezien die als het goed is overzicht hebben over het geheel.
    13-03-2024 18:40
    Eigenlijk is dat gewoon de ideale klassieke wielertactiek. Zorgen dat je met verschillende mannetjes (of vrouwtjes) mee bent, en dan eentje laten springen en de snelste in een zetel zetten bij de rest, die dan twijfelen om vol te achtervolgen omdat ze de rapste meenemen in hun wiel. Perfect uitgespeeld dus.

    Eigenlijk had Lotte bij Quick-Step in de wagen moeten zitten toen Vandenbergh achter Terpstra aanreed, met Stannard in zijn zog in de Omloop destijds: Stop Stijn, laat Stannard dit oplossen met Boonen in zijn wiel. Dat had hen een afgang bespaard. :-)

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine