Ide Schelling kan bolletjestrui niet geloven: “Sta ik echt in deze trui?”

zaterdag 26 juni 2021 om 19:24
Ide Schelling kan bolletjestrui niet geloven: “Sta ik echt in deze trui?”

“Ik kan het nog niet geloven. Sta ik echt in deze trui?” Het antwoord is ‘ja’. Tourdebutant Ide Schelling sprong in de openingsrit van de Tour de France mee met de vroege vlucht en vergaarde dankzij een solo genoeg punten om de eerste leider in het bergklassement te worden.

“Dat het lukte om in de kopgroep mee te zitten, was al heel mooi. Bij de eerste twee bergsprints merkte ik wel dat er een of twee sterker waren dan ik. Toen dacht ik ‘hé, hoe gaan we dit oplossen?'”

De 23-jarige Hagenees van BORA-hansgrohe besloot zijn medevluchters te verrassen. “Ik heb altijd wel een paar sneaky plannetjes achter de hand, dus ik bedacht om aan het begin van het klimmetje te verrassen met een aanval en dat lukte. Ik riep: ‘gelletje, gelletje!’, dus ze dachten dat ik mij ging laten uitzakken en ineens kletste ik weg. Toen had ik gelijk zo’n groot gat dat ik vanuit de ploegauto hoorde: ‘Ide, rijd maar door’. Dat heb ik gedaan en dat ging erg goed. Ik heb ervan genoten”, klinkt het koeltjes.

foto: Cor Vos

Vroege vlucht
De vroege vlucht en daarna een solo leverde hem naast de bollentrui ook de prijs voor de strijdlust op. Een dubbele gang naar podium op de dag van zijn Tourdebuut. “Dit had ik echt niet durven dromen. Echt ongelooflijk.
Vanochtend liet ik weten voor de bollentrui te gaan, maar om het dan ook te doen is wel even iets anders.”

In de tweede etappe van Perros-Guirec naar de Mur-de-Bretagne zijn onderweg drie beklimmingen van vierde categorie op het programma en moeten de renners tweemaal de Mur-de-Bretagne (derde categorie) beklimmen. Of hij zijn trui gaat verdedigen weet Schelling nog niet. “Vanavond eerst even het rondeboek bekijken”, grapt hij. “Dat het zo goed gaat had ik niet verwacht. Maar ik denk dat de ploeg wel wil dat ik de trui vasthoud.”

Dit artikel delen:

33 Reacties

Westland95 26 juni 2021 om 19:31

Wat een man, mooie nieuwe smaakmaker erbij.

ThorHushovd 26 juni 2021 om 19:32

Wat een heerlijke enthousiasteling!

Turtlehead 26 juni 2021 om 19:44

Wat een verhaal. Maakt ie geen vrienden mee in zo’n kopgroep, maar ik vind t prachtig.

Koers 26 juni 2021 om 19:44

Altijd mooi om een tourtrui thuis te hebben, die heeft ie maar vast.

Wheely 26 juni 2021 om 19:46

Heerlijke dag met Ide, niet voor niks mijn juichcape aangetrokken.

Verweggistan 26 juni 2021 om 19:51

Haha, dat gelletjes trucje

nickdt 26 juni 2021 om 19:57

Ja alleen 1 problem door dit nu zo in de media te gooien: Gaat hem geen 2de keer lukken.

Verweggistan 26 juni 2021 om 20:10

Volgende keer een lekke band.

Aart van Woud 26 juni 2021 om 19:54

Aangevallen en de trui als verdiend resultaat!

La Primavera 26 juni 2021 om 19:59

In je Tour debuut als broekie zo’n plannetje smeden en uitvoeren. Prachtig!

Gilberto 26 juni 2021 om 20:32

Jawel, dit is een mooi mannetje hoor :)
Me moedertje haalde net nog ff wat ouwe foto’s tevoorschijn waarop een kleine Gilberto te zien is op ze Superia kinderracefietsie, strak zwarte broekie met zemen lappie, ouwerwets rubbere helmpie en lere handschoentjes, en tot slot gehult in een simpel wit t-shirtje van de mart van 3 voor een tientje, waarop ik zelf de rode bollen had gekalkt met een stift, aangezien we nie aan een echte bollentrui konde kome.
Want dat was mijn droom, niet het geel, nee, ik was Chiappucci of Theunisse.
Helaas nooit van gekome, maar oh wat was ik blij met mijn armesloeber bolletjestrui en trots op de Briejenoordbrug-trofee die me vader zelf had gegraveert op een beker van de sportprijzen-winkel, die ik won door me vader en oom maar net achter me te laten op de top van die dekselse beklimming :)
Maar was wel stinkend jaloers ja toen ik Ide zag staan daar…

Wim Kruithof 26 juni 2021 om 20:51

mooi verhaal Gilberto. De ‘Brien’ is ook een beetje van mij, al honderden keren met de fiets overheen geknald, slalommend tussen konijnen aan de overzijde.

Alleen Schelling is niet mijn koppie thee. Zijn maniertjes, Voecklerstijl, camerabewust-zijn steeds… nee voor mij hoeft dit soort renners niet. Maar soit, zal hem zijn reet roesten.

Gilberto 26 juni 2021 om 21:22

Ja, mooie herinneringe van een Rotterdams straatschoffie. Nog te jong voor echt lange tochten, en zat er financieel niet in voor papa en mama om te reize naar meer 'romantische' en pittorekse omgevinge, dus mijn Palmares der Plebejers is blijve steke op de 'Briejenoord-trofee', de 'Keienkoers van de Kaap' , de Omloop van Oostvoorne, de Ronde van de Rhoonse Grienden, de Brielle-Bokaal en de Zesdaage Wielerronde Willemstad door wind en regen, gouwe herinneringe, en een traantje… :)

Wim Kruithof 26 juni 2021 om 22:36

wat mooi. Mijn ere-doos is gevuld met een aantal bokaaltjes, maar allen met voetballen van de plaatselijke IJVV de Zwervers, onder ‘de brug’, naast LMO.

Gilberto 26 juni 2021 om 23:20

DCL hier :)
Ware overigens allemaal door mijn vader in het leven geroepen wielerkoersjes- en prijzen voor de duidelijkheid :) maar wel MET medaille en bekers met opdruk en certificaten haha, allemaal nog legge hiero

Romāns Vainšteins 27 juni 2021 om 10:53

Hebben ze een beetje goede hotels daar?

mauke bollema 26 juni 2021 om 20:35

Mooi hoor! Waardige opvolger voor Terpstra!

KnightBiker 26 juni 2021 om 20:51

Dat soort associaties krijg ik ook.. (ook Jens Voigt ging door mijn hoofd) dit gaat een hele leuke renner worden om te volgen!

Wheely 26 juni 2021 om 23:56

Hoogerland bedoel je, dat was de laatste Nederlander in de bollen.

CechRepublic 26 juni 2021 om 20:46

Kelderman morgen knechten voor Ide.

NotJohan 26 juni 2021 om 20:58

Gekneusde elleboog… maar het schijnt mee te vallen

josemanuelfuente 26 juni 2021 om 20:59

Mooi dat vuistje op de top

Gilberto 26 juni 2021 om 21:24

Mooi altijd die specifieke bolletjes fanclub :)

Alfons Haavers 27 juni 2021 om 00:31

Het was wel geinig. Toch vraag ik me af wat de reacties zouden zijn mocht Evenepoel op zo’n heuvel ineens zijn vuist in de lucht steken. Ik moet nu al om de situatie lachen eigenlijk.

Romāns Vainšteins 26 juni 2021 om 22:38

Persmagneet dit. Wanneer de betere renners maar even wat mindere beentjes hebben is het alle balluh op Iduh. Zoals vandaag al.

Pole Pole 26 juni 2021 om 22:57

Komt bij mij erg over als een aansteller, helaas.

Wheely 26 juni 2021 om 23:55

Volgens mij stel jij je nu eerder aan.

Reiger 27 juni 2021 om 00:40

Dan is het misschien wel een oudere broer van REV!

willem96 26 juni 2021 om 23:55

Zie je niet vaak. Een renner die net zo enthousiast is en geniet als de dichtgetikte toeschouwer. Heer-lijk. Altijd een big smile als deze man überhaupt al in beeld is.

Jean Dumas 27 juni 2021 om 05:57

Mag ik dat zeggen? Ja, dat mag je zeggen jongen.

Schollekop 27 juni 2021 om 08:08

Beetje Boogerd smoel met de praatjes van Kneteman. Enthousiast blufgozertje en ook nog mijn stadgenoot. Heerlijk!

Anders kijken 27 juni 2021 om 09:52

Wat je er ook van vind, hij deed het en kreeg het podium en vulde het in. Ieder gebruikt zijn talenten. Prachtig.

Txirrindularitza 27 juni 2021 om 10:45

Gelletje! Gelletje! Haha, straf nummer hoor.

Headlines

Materiaalzone

Populair