Ide Schelling (27) zet heel bewust punt achter carrière
Ide Schelling is bezig aan de laatste maanden van zijn wielerloopbaan. De 27-jarige Hagenees van XDS Astana is klaar met de wielerwereld en beleeft niet zo veel plezier meer aan het wielrennen als dat hij ooit deed. De rasaanvaller doet zijn verhaal in de podcast De Grote Plaat van zanger Blaudzun en ex-renner John den Braber.
“Met mij is alles heel goed!” vertelt een opgewekte Schelling. “Ik zit lekker in mijn vel. Ik ben hier om mee te delen dat ik ga stoppen als WorldTour-renner. En dat ik niet meer zo verliefd ben op het wereldje en het leven als dat ik eens was. Voor mij is dit een heel normale en logische keuze. Maar ik weet dat veel fans, mede-renners en wielervolgers dat niet zo zien, dacht ik: ‘het is een goed moment, een goede beslissing om daar openhartig en wat langer dan een kwartiertje over te praten’. Zodoende kwam ik bij jullie aankloppen.”
Een van de redenen voor Schelling om ermee te stoppen, is het feit dat hij niet meer meedoet voor zeges in finales van wedstrijden. “Er is veel veranderd in het peloton sinds ik in 2020 prof werd. Al die veranderingen hebben er ook voor gezorgd dat het algehele niveau in het peloton zo’n vaart heeft genomen, dat ik soms voel dat ik niet meer mee kan doen. En het daarom ook een stuk minder leuk vind. Het is voor mij altijd lastig geweest in de koers. Ik won wel die rit in de Ronde van het Baskenland (2023, red.) met verse benen, maar ik reed die koers nooit uit omdat die laatste rit zo verrotzwaar was.”

In 2023 won Schelling nog een sprint in de Ronde van het Baskenland – foto: Cor Vos
Eigen tekortkomingen
Hij was ten tijde van die rit altijd al ‘naar de kloten’. Schelling gaat verder: “Ik heb niet een al te grote motor. Dat weet ik van mezelf, maar zo’n grote motor heb je vandaag de dag wel nodig om mee te kunnen doen in een finale. Het gaat heel de wedstrijd hard, van start tot finish. Daardoor heb ik het gevoel dat ik niet echt meer meedoe. Maar dat vind ik wel belangrijk. Sinds corona is er in het peloton heel veel veranderd, zeggen oudere ploeggenoten van mij ook. Dat heb ik ook gemerkt, om het kort door de bocht te zeggen. Dat is niet nadelig voor de sport, maar wel voor mij.”
Daarbuiten zijn er nog tal van andere redenen waarom ik tot de conclusie ben gekomen om te stoppen. “Uiteindelijk was het een heel makkelijke keuze voor mij. Ik heb er altijd van genoten en natuurlijk is fietsen mijn leven, dat zal – denk ik – in de toekomst ook wel zo blijven. Maar niet meer op het allerhoogste niveau. Ik doe iedere dag nog alles voor mijn sport. Maar tijdens de Vuelta a España van vorig jaar dacht ik: ‘het is klaar’. Ik reed er voor mijn doen geweldige nummertjes, maar ik werd er wel bij de eerste vijftien af getoeterd.”
Ronde van Spanje 2024 opende zijn ogen
In die Ronde van Spanje eindigde Schelling – waarin hij last minute moest opdraven – als voorlaatste in het klassement. “Toen werd het voor mij duidelijk. Dit wilde ik de komende vijf tot tien jaar niet meer doen. Het had niet alleen met snelheid te maken, al heeft het daar wel veel mee te maken. Ik houd van koersen, ik houd van een beetje meedoen. Als je daar niet aan toekomt met hoe ik mijn leven wil leiden en hoe ik leef voor mijn sport, dan is het voor mij een stuk minder leuk. […] Als je niet als een monnik wilt leven voor deze sport, doe je niet meer mee.”

Schelling zag af in de Vuelta van 2024 – foto: Cor Vos
“Het heeft ook zeker een rol gespeeld dat als je erg voor je sport moet leven, het nauwelijks te combineren valt met een leven ernaast”, gaat hij verder. “Ik houd van een hele hoop dingen buiten het fietsen. Als je daar maar een aantal weken per jaar de tijd voor krijgt, dan vind ik dat persoonlijk te weinig. Dat is ook een reden geweest. Meer tijd voor mezelf, meer tijd voor andere hobby’s, meer tijd voor zaken om uit te vogelen wat je wel wil en leuk vindt, dat. Opgelucht is misschien niet het juiste woord, maar ik sta we met de volle 100% achter deze keuze.”
Tuinieren in Spanje
Schelling was in het bezit van een aflopend contract, maar hij liet al snel aan zijn management (SEG Cycling) weten dat ze voor hem niet per se een nieuwe ploeg hoeven te zoeken. Niet in de WorldTour, een ProTeam is voor Schelling ook geen optie. “Ik houd van dingen maken met mijn handen. Graag zou ik wat beter willen worden in koken. En ik heb een nieuwe droom. De afgelopen jaren heb ik twee appartementen verbouwd. Daar heb ik heel veel plezier uit gehaald, om dat compleet om te gooien. Samen met mijn vriendin Hannah hebben we een prachtig 17e eeuws pand gekocht in Campdorà.”
“Daar zit een mooi stuk grond bij waar we toekomst in zien”, gaat de geboren Hagenees verder. “Ik zou graag willen leren tuinieren, willen moestuinen, misschien een voedselbos maken. We gaan daar sowieso een paar jaar blijven, misschien nog wel veel langer. Een enorm strak plan hebben we niet. En ik hoop een manier te vinden zodat ik toch nog met de fiets bezig kan blijven. Ik hoop ook nog wel in koers te blijven, maar dan misschien maar de helft van het jaar in plaats van elf maanden. Een mooie mix tussen fixedgear en gravel, bijvoorbeeld.”

Schelling met vriendin Hannah – foto: Cor Vos
Rasaanvaller met mooie herinneringen
Schelling ziet zichzelf gelukkiger op een andere manier dan als wielrenner. “Ik vraag mezelf ook af of dit het einde van mijn carrière is. Ik zeg ook niet dat ik op pensioen ga, dat vind ik ook wat overdreven. Maar als ik voor nu moet terugkijken, is de bolletjestrui in de Tour de France van 2021 het absolute hoogtepunt. Toen ik prof werd had ik niet per se gedacht dat ik een koers zou winnen of echt een heel goede coureur ging zijn. Ik vroeg me af of ik ooit naar de Tour zou gaan. Maar dat gebeurde al een jaar later mét een hoofdrol in de eerste week.”
“Dat had ik nooit van mijn leven gedacht. Het was echt heel, heel bijzonder. Ik zal niet zeggen dat ik ineens wereldberoemd was, maar in Nederland wel”, zegt hij over die week, waarin duidelijk zichtbaar was dat Schelling zich amuseerde. Hij wil de komende periode in ieder geval alles geven. Over twee weken rijdt hij het Canadese WorldTour-tweeluik in Québec en Montréal. Voor het EK mag bondscoach Koos Moerenhout hem nog bellen, als hij Schelling nodig heeft. De Hagenees rijdt zijn voorlopig laatste wedstrijd in de NIBC Tour of Holland, eind oktober.
Jaar | Team |
---|---|
2025 | XDS Astana Team |
2024 | Astana Qazaqstan Team |
2023 | Bora - HansGrohe |
2022 | Bora - HansGrohe |
2021 | Bora - HansGrohe |
2020 | Bora - HansGrohe |
2019 | SEG Racing Academy |
2018 | SEG Racing Academy |
2017 | Seg Racing Academy |

Schelling genoot met volle teugen van de bolletjestrui in de Tour van 2021 – foto: Cor Vos
Hopelijk vind hij tussen het koken, tuinieren en verbouwen inderdaad een aantal mooie nieuwe hobbies. Ik heb in ieder geval genoten van hem in de jaren dat hij wel serieus mee kon doen, in met name de Tour maar ook in bijvoorbeeld de Amstel. Een behoorlijke light versie van Alaphilippe die nog eens wat onverwachte dingen durfde te proberen.
Waar ik nog wel benieuwd naar ben is wat er dan allemaal zo veranderd is tijdens de corona periode. Gaat dat dan puur om voeding, langere zone 2 trainingen en dat soort zaken?
Anyway het zou mooi zijn als Ide zijn profcarrière op de weg kan afsluiten met nog een laatste kunststukje.
Maar misschien heb ik het mis. Wiskunde was nooit mijn beste vak.
En als voeding veranderd is, dan zou Schelling toch ook mee kunnen gaan.
Meer renners hebben het nu over 'niveau gestegen'. Ok, waarom ga jij niet mee dan? Jij kunt ook gelletjes eten, denk ik dan. Misschien toch weer een nieuwe wondermiddel?
Of... vinden bepaalde renners de sport sowieso te hard?
En/of, moet ik zeggen...
Vooral voeding is het grote verschil, en als gevolg daarvan wel degelijk hogere gemiddelde snelheden over de hele koers. Zie o.a. https://www.wielerflits.nl/nieuws/de-snelste-tour-de-france-ooit-en-nog-meer-statistieken-over-de-editie-van-2025/
In het kort: vroeger zaten er in bijv de tour meerdere wandeletappes, en er werd in het begin van de wedstrijd vaak relatief rustig gereden zodat men genoeg energie (koolhydraten) over had om een finale te rijden. Dat was relatief voordelig voor renners met een sterk eindschot maar niet per se het grootste duurvermogen en hoogste FTP. Tegenwoordig gaat het bijna overal vanaf het begin hard, mogelijk gemaakt door het naar binnen werken van veel meer koolhydraten (overigens ook tijdens trainingen, waardoor die ook zwaarder en langer kunnen zijn tegenwoordig) vanaf kilometer 0. Dat is in het nadeel van mannen als Schelling die het vooral van hun eindschot moeten hebben. En dus ook van mannen die het niet op kunnen/willen brengen om dag in dag uit die lange en zware trainingen te doen.
Volg jouw dromen en geniet van het leven Ide!
Lijkt me een type dat 1 of 2 generaties eerder beter tot zijn recht was gekomen.
Probeer me voor te stellen dat een Thomas De Gendt nu als jonge gast in het peloton zou zitten.
Het zijn uitzonderingen als een De Bondt die in weerwil van hun wat dwarse en eigenzinnige karakter op wat latere leeftijd nog blijven meedraaien in het huidige circus.
Opvallende statistiek nog bij Schelling: 6 opeenvolgende DNF’s in zijn laatste 6 monumenten. Veelzeggend.
Alhoewel, ik het apart (en zonde) blijf vinden hoe hij van absolute revelatie en talent elk jaar verder is afgezakt. Is er in die tijd echt zóveel veranderd, of speelde het mentale aspect ook al eerder?
Maar jammer hoor. Vind het ergens wel een beetje een triest dat je echt geen prof meer kan worden zonder als een robot te leven. De kleurrijke figuren verdwijnen zo gevoelsmatig wel een beetje uit het wereldje.
Been there, done that, next.
Goede keuze - beter dan spijt achteraf van hetgeen je vooraf kon inschatten.
Wel spijtig, ja. Maar z'n wapenfeiten staan sowieso in ons collectieve geheugen.
Met tegelijk een steeds meer relgeile pers gaat dat leiden tot een vernauwing van de sport en vooral veel van die mentaalnuil-verhalen.
Verstandige jongen , IDE
Wielersport is onmenselijk geworden
En wat we niet mogen vergeten ....Elke dag kan je DOOD zijn