Iconische Cauberg is na negen jaar weer finale-klim in de Amstel Gold Race
Philippe Gilbert trekt door op 'zijn' Cauberg - foto: Cor Vos
donderdag 17 april 2025 om 08:33

Iconische Cauberg is na negen jaar weer finale-klim in de Amstel Gold Race

De organisatie van de Amstel Gold Race kwam in februari met een belangrijke mededeling: de Cauberg wordt weer de laatste klim in de Limburgse klassieker. En zo kiest organisator Flanders Classic na negen jaar voor het beproefde recept van weleer.

Na 2016 – de editie van Enrico Gasparotto – is het weer zover: de Cauberg is opnieuw de laatste beklimming in de Amstel Gold Race. De iconische wielerheuvel – waar al zoveel titanenduels zijn uitgevochten – lag vanaf 2017 op zo’n twintig kilometer van de streep, nadat de organisatie besloot om een extra ronde met de Geulhemmerberg en Bemelerberg in te lassen. Dit omdat de koers tot aan de voet van de Cauberg vaak op slot zat.

De Cauberg speelt altijd al een cruciale rol in de Amstel Gold Race. In 2003 werd de finish op de top van deze helling in Valkenburg gelegd. Na het succesvolle WK wielrennen van 2012 besloot koersdirecteur Leo van Vliet – vanwege ruimtegebrek op de top – al om de finishlijn enkele kilometers te verplaatsen precies tussen de dorpjes Berg en Terblijt en Vilt in. Sindsdien is dit de vaste finishplaats van de Nederlandse klassieker.

Het peloton op de flanken van de Cauberg – foto: Cor Vos

De organisatie besloot acht jaar geleden om de finale (deels) op de schop te gooien en dit bleek een schot in de roos, want de voorbije edities van de Amstel Gold Race waren bijzonder spectaculair en – bovenal – onvoorspelbaar. Toch kiest men nu weer voor het beproefde recept van weleer, met de Cauberg als allerlaatste en dus beslissende scherprechter.

De Cauberg staat komende zondag drie keer op het programma. De eerste passage volgt op 85 kilometer van de streep en zal wellicht nog niet veel teweeg brengen in de koers, de voorlaatste passage op 22,3 kilometer van de streep zal ongetwijfeld spektakel opleveren en de laatste passage is cruciaal. Vanaf de top van de derde keer Cauberg is het immers nog maar 2,5 kilometer tot de finish op de Rijksweg tussen Vilt en Berg en Terblijt.

Over de Cauberg
Als we het over klimmen in Zuid-Limburg hebben, kan één helling niet ontbreken. Het is de koning van de Nederlandse hellingen en volgens velen het meest legendarische lapje wielergrond wat we in Nederland hebben: de Cauberg.

De klim is amper 800 meter lang, waarin je een kleine 60 hoogtemeters overbrugt, maar toch is het een van de bekendste beklimmingen uit de wielersport. Dat laatste komt vooral door de Amstel Gold Race, waar de beklimming al jarenlang een graag geziene gast is en waar de koers al regelmatig in een definitieve plooi is gelegd.


Maar ook andere wedstrijden van naam bezochten de Cauberg. Zo trok de Vuelta a España in 2009 over de Alto de Cauberg onderweg naar Luik en bracht de Tour de France tweemaal een bezoek de Zuid-Limburgse helling, meest recent in 2006. Eén beklimming van de Cauberg zal er voor velen uitspringen: die van Philippe Gilbert tijdens het WK wielrennen in 2012. Zijn aanval op de flanken van deze helling bleek goed voor de wereldtitel.

[wf_ad]

Cauberg, Valkenburg, Netherlands

• Distance: 785 m, Elevation: 58 m, Avg. Grade: 7.8 %


Cauberg – de statistieken:
Lengte: 780 meter
Hoogste punt: 
134 meter
Hoogteverschil: 58 meter
Gemiddeld stijgingspercentage: 7,8%
Maximale stijgingspercentage: 13,2%


RIDE Magazine
12 Reacties
17-04-2025 09:45
Eeuwig zonde. De hertekende finale gaf de afgelopen jaren zulke mooie koersen, deze wijziging is echt een stap terug.
    17-04-2025 13:31
    Hoewel mij het koersverloop ook meer beviel dan de duistere jaren op de Cauberg, gaat de route niet volledig terug naar de oude situatie. De finaleronde gaat over dezelfde smalle weggetjes als de afgelopen jaren. Alleen wordt de Cauberg er aan toegevoegd. De hoop is dus dat door de smalle wegen de organisatie in het peleton lastig wordt en dat er met kleine groepjes dan ook nog vuurwerk is op de Cauberg.

    Of dat het geval gaat zijn blijft natuurlijk de vraag. Een aanstormend peleton kan veel goed maken op die beklimming, maar hoe het precies uitpakt weten we pas zondag.
17-04-2025 08:58
Gelukkig doet Pogacar mee, die wil er wel koers van maken. Anders was het weer de hele dag wachten tot de allerlaatste beklimming.
    17-04-2025 09:47
    Niet zo overdrijven. Destijds liep de Cauberg stuk doordat je met Gilbert, Valverde, Matthews etc zoveel punchers hebt. De huidige generatie wacht ook niet meer tot de Poggio, wacht niet meer tot de laatste keer Kwaremont.

    Je hebt met renners als Pogacar, maar ook Evenepoel en nog meer renners gewoon een generatie die koers maakt. Luik is er bijvoorbeeld al een paar jaar na de Redoute de spanning af na de wijziging.

    Op de Cauberg kwam Vino solo aan, Boogerd en Rebellin met twee, Schleck solo. Het is gewoon het type renner dat je op dat moment hebt, niet het parcours.
    17-04-2025 11:12
    @FDJ: vertel me eens wie er aan gaat vallen dan? Welke ploeg is daar sterk genoeg voor buiten UAE? TVLAB sowieso niet! Soudal- Quickstep misschien (Als REV sterk genoeg is) en wellicht het collectief van Lidl- Trek. Andere ploegen zijn niet sterk genoeg.
17-04-2025 09:44
Als deze pukkel al iconisch is, weet ik er nog wel een paar.
Ben benieuwd hoe dit uitpakt. Is het doel om een interessantere koers mogelijk te maken of om meer poen te verdienen aan ticketverkoop en baromzet?
    17-04-2025 09:56
    Welke Nederlandse klim is iconischer dan?
    17-04-2025 12:03
    We kennen in NL alleen de Cau en de Vam
17-04-2025 10:17
De Amstel Gold Race is nu in handen van Flanders Classic en die bepalen het hoe en wat.
Laat België nu een renner hebben die ongelooflijk hard zo'n pukkel kan opstomen, te weten Thibau Nys.
Wel toevallig om een mooi parcours om zeep te helpen en de eindstreep zowat bovenop die pukkel te leggen.
    17-04-2025 10:55
    Eerder een verdiend rustmoment voor Pogacar, die kan een paar uur wachten tot die pukkel, even gas geven en dan in tijdrit-modus een nieuwe overwinning bijschrijven. Hij heeft bovenaan maar een paar meter nodig.
    17-04-2025 11:01
    Tsja dat er in heel Nederland niemand te vinden is die ook maar een rotte cent in een wielerkoers wil steken is natuurlijk niet de schuld van de organisatie die je heeft gered van een financiële ondergang...

    We hadden uiteraard de Amstel Gold Race ook gewoon kunnen laten sterven om zo ruimte te maken voor een extra Belgische koers op de kalender.

    Je kan beter het beleid kritiseren van de man die ervoor gezorgd heeft dat de race zichzelf niet kan bedruipen.
17-04-2025 09:54
Dat scheelt een zondag voor de buis. Nu kunnen we rustig wachten tot 5 kilometer van de finish.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine