Iconische Cauberg is na negen jaar weer finale-klim in de Amstel Gold Race
De organisatie van de Amstel Gold Race kwam in februari met een belangrijke mededeling: de Cauberg wordt weer de laatste klim in de Limburgse klassieker. En zo kiest organisator Flanders Classic na negen jaar voor het beproefde recept van weleer.
Na 2016 – de editie van Enrico Gasparotto – is het weer zover: de Cauberg is opnieuw de laatste beklimming in de Amstel Gold Race. De iconische wielerheuvel – waar al zoveel titanenduels zijn uitgevochten – lag vanaf 2017 op zo’n twintig kilometer van de streep, nadat de organisatie besloot om een extra ronde met de Geulhemmerberg en Bemelerberg in te lassen. Dit omdat de koers tot aan de voet van de Cauberg vaak op slot zat.
De Cauberg speelt altijd al een cruciale rol in de Amstel Gold Race. In 2003 werd de finish op de top van deze helling in Valkenburg gelegd. Na het succesvolle WK wielrennen van 2012 besloot koersdirecteur Leo van Vliet – vanwege ruimtegebrek op de top – al om de finishlijn enkele kilometers te verplaatsen precies tussen de dorpjes Berg en Terblijt en Vilt in. Sindsdien is dit de vaste finishplaats van de Nederlandse klassieker.

Het peloton op de flanken van de Cauberg – foto: Cor Vos
De organisatie besloot acht jaar geleden om de finale (deels) op de schop te gooien en dit bleek een schot in de roos, want de voorbije edities van de Amstel Gold Race waren bijzonder spectaculair en – bovenal – onvoorspelbaar. Toch kiest men nu weer voor het beproefde recept van weleer, met de Cauberg als allerlaatste en dus beslissende scherprechter.
De Cauberg staat komende zondag drie keer op het programma. De eerste passage volgt op 85 kilometer van de streep en zal wellicht nog niet veel teweeg brengen in de koers, de voorlaatste passage op 22,3 kilometer van de streep zal ongetwijfeld spektakel opleveren en de laatste passage is cruciaal. Vanaf de top van de derde keer Cauberg is het immers nog maar 2,5 kilometer tot de finish op de Rijksweg tussen Vilt en Berg en Terblijt.
De klim is amper 800 meter lang, waarin je een kleine 60 hoogtemeters overbrugt, maar toch is het een van de bekendste beklimmingen uit de wielersport. Dat laatste komt vooral door de Amstel Gold Race, waar de beklimming al jarenlang een graag geziene gast is en waar de koers al regelmatig in een definitieve plooi is gelegd.
Maar ook andere wedstrijden van naam bezochten de Cauberg. Zo trok de Vuelta a España in 2009 over de Alto de Cauberg onderweg naar Luik en bracht de Tour de France tweemaal een bezoek de Zuid-Limburgse helling, meest recent in 2006. Eén beklimming van de Cauberg zal er voor velen uitspringen: die van Philippe Gilbert tijdens het WK wielrennen in 2012. Zijn aanval op de flanken van deze helling bleek goed voor de wereldtitel.
[wf_ad]Cauberg, Valkenburg, Netherlands
• Distance: 785 m, Elevation: 58 m, Avg. Grade: 7.8 %
Cauberg – de statistieken:
Lengte: 780 meter
Hoogste punt: 134 meter
Hoogteverschil: 58 meter
Gemiddeld stijgingspercentage: 7,8%
Maximale stijgingspercentage: 13,2%
Of dat het geval gaat zijn blijft natuurlijk de vraag. Een aanstormend peleton kan veel goed maken op die beklimming, maar hoe het precies uitpakt weten we pas zondag.
Je hebt met renners als Pogacar, maar ook Evenepoel en nog meer renners gewoon een generatie die koers maakt. Luik is er bijvoorbeeld al een paar jaar na de Redoute de spanning af na de wijziging.
Op de Cauberg kwam Vino solo aan, Boogerd en Rebellin met twee, Schleck solo. Het is gewoon het type renner dat je op dat moment hebt, niet het parcours.
Ben benieuwd hoe dit uitpakt. Is het doel om een interessantere koers mogelijk te maken of om meer poen te verdienen aan ticketverkoop en baromzet?
Laat België nu een renner hebben die ongelooflijk hard zo'n pukkel kan opstomen, te weten Thibau Nys.
Wel toevallig om een mooi parcours om zeep te helpen en de eindstreep zowat bovenop die pukkel te leggen.
We hadden uiteraard de Amstel Gold Race ook gewoon kunnen laten sterven om zo ruimte te maken voor een extra Belgische koers op de kalender.
Je kan beter het beleid kritiseren van de man die ervoor gezorgd heeft dat de race zichzelf niet kan bedruipen.