Huub Artz snelt naar felbevochten Europese titel: “Ik had dit echt niet verwacht”
foto: Cor Vos
vrijdag 13 september 2024 om 17:37

Huub Artz snelt naar felbevochten Europese titel: “Ik had dit echt niet verwacht”

De vierde gouden medaille voor Nederland op het Europees kampioenschap wielrennen is een feit. Na eerdere zeges bij de junioren mannen (Michiel Mouris), Mixed Team Relay en beloften vrouwen (Sofie van Rooijen), veroverde Huub Artz vrijdag de titel bij de beloften mannen. En dat na een loodzware wedstrijd. “Dit is echt geweldig”, waren zijn eerste woorden in het flashinterview.

Artz rekende na 162 kilometer – in een sprint-à-deux- af met de sterke Duitser Niklas Behrens. Voor de start had de 22-jarige renner geen rekening gehouden met een dergelijk koersscenario. “Ik had dit echt niet verwacht. Ik was de hele week aan het denken: hoe kan ik hier winnen?”

“Ik zei tegen mijn ploegleider: het zal wel een sprint worden. De wedstrijd brak echter eerder open dan verwacht. We zaten in een heel mooie kopgroep, met daarbij drie Nederlanders”, doelt Artz op zijn landgenoten Tibor del Grosso en Jesse Kramer.

“We openden al in een vroeg stadium de koers, maar er zaten wel allemaal sterke renners in de kopgroep. Aan het einde was het gewoon de vraag wie nog over de beste benen beschikte. Blijkbaar was ik dat. Ik ben echt heel blij met de manier waarop ik heb gereden. Dit is echt geweldig.”

Behrens, Artz en Lozouet op het podium – foto: Cor Vos

Bekroning
Voor Huub Artz is deze Europese titel een bekroning op een al succesvol seizoen. De allrounder won eerder dit jaar namelijk al de beloftenversie van Gent-Wevelgem en reed ook naar een etappezege in de Giro Next Gen. Artz – die al een tweejarig profcontract bij Intermarché-Wanty op zak heeft – liet zich dit seizoen ook al meerdere keren zien tussen de profs, zoals in de Tour of Oman.

RIDE Magazine
7 Reacties
13-09-2024 18:05
Sterk en ook heel slim gereden. Ik vind het onvoorstelbaar dat een Nederlandse ploeg dit soort grote Nederlandse talenten niet oppikt.
    13-09-2024 18:08
    Ik vind het heel mooi dat Nederlandse talenten hun eigen route kunnen gaan en het niet enkel via de twee Nederlandse ploegen (met redelijk vergelijkbare manieren van werken) moet. Beetje benauwend om in termen van 'oppikken' te spreken. Fijn dat er meerdere smaken zijn, voor ons als volgers en voor alle verschillende renners en karakters die er rondrijden.
    13-09-2024 18:19
    Wat er benauwend is aan de term “oppikken “ is zie ik niet. Maar goed, ik zie het liefst een zo Nederlands mogelijk topteam met jongens die kunnen lezen en schrijven met elkaar. Een Nederlands Uno-X zeg maar. Momenteel word ik niet echt warm of koud van de Nederlandse wielerploegen.
    13-09-2024 18:33
    De veronderstelling dat er ploegen zijn die het voorrecht hebben om renners op te pikken, zonder dat er gekeken hoeft te worden of het wel bij elkaar past (beide kanten op), duidt voor mij op een wat benauwende zienswijze.

    Een wens dat er een Nederlandse Uno-X zou zijn kan ik begrijpen hoor, zou vast een mooie ploeg zijn. Zo'n wens hebben zou het echter niet onmogelijk moeten maken om daar voorbij te denken. Wanneer het onvoorstelbaar is dat een jongen als Artz zich via een opleiding bij buitenlandse WT-ploeg kan ontwikkelen tot een renner die past bij zijn kwaliteiten en karakter, dan werkt die wens behoorlijk beperkend op je denkvermogen.
    14-09-2024 02:59
    Het is toch geen geheim dat Nederlandse topsporters bij voorkeur voor een buitenlandse ploeg kiezen. Wielrenners zijn zelfs tot alles bereid om niet voor een Nederlandse ploeg te moeten rijden.
    Dus de Nederlandse ploegen zullen het moeten doen met buitenlanders.
    Dat geldt overigens ook voor sponsoren.
13-09-2024 18:28
Voor de kenners. Gezien de uitslagen is Artz vrij allround. Kan uit de voeten op de kasseien, de heuvels van Luik en ook behoorlijk bergop. Is dit een jongen die op termijn mee kan doen in klassementen van grote rondes, of toch meer het eendaagse werk?
    13-09-2024 18:30
    Ik krijg een beetje een Weening gevoel van hem

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine