Hoofdrol Roglic met demarrage en valpartij: “Dat was even wat actie, hè?”
Primož Roglič heeft op geheel eigen wijze gereageerd op zijn valpartij in de finale van de tiende etappe van de Vuelta a España. De kopman van Jumbo-Visma, die zijn rode trui kwijtraakte aan Odd Christian Eiking, demarreerde op de enige klim van de dag en viel daarna in de afdaling. “Dat was even wat actie, hè?”, aldus de Sloveen bij de samengestroomde pers.
“Zonder de valpartij zou het iets beter zijn nu, maar het is niet al te erg”, vertelt hij over de schade van de valpartij in de afzink van de Puerto de Almáchar. Daar plaatste hij vroeg op de klim een aanval en reed hij de concurrentie op twintig seconden. “Waarom zou ik dat niet doen? Als je geen risico neemt, kan je ook niet winnen. Het was een goed moment”, blikt Roglič terug op de demarrage.
Zijn voorsprong verdween echter als sneeuw voor de zon toen de drager van de rode trui onderuit schoof in de afdaling. Roglič zat snel weer op de fiets en finishte uiteindelijk in een groep met Enric Mas, Miguel Ángel López, Jack Haig en Aleksandr Vlasov. Hij pakte 37 seconden op een groep met onder meer Egan Bernal en Adam Yates.
En dan nog even over die valpartij. Roglič is vooral aan de rechterkant van zijn heup en bil wat geschaafd. “Het is niet al te erg. Ik gleed vooral toen ik viel”, legt hij uit. “Dat zou goed moeten komen, hoop ik.”
https://twitter.com/WielerFlits/status/1430201602502238213
Verder niet al teveel woorden over vuilmaken. Het was een glijder en dat beetje smakkerd ving hij al prima op. Die fietst morgen een onsje rosbief lichter juist nog sneller bergop.
Dat je dit weet samen te brengen in één zin is al een gave. Maar dat je dan ook nog doelt op de klassementsleider waarvan velen vinden dat hij te weinig aanvalt, is werkelijk ongehoord.
Sean Kelly, zelf destijds ook niet vies van riskant rijgedrag, liep ook al zo door te drammen.
Werd door de interviewer wel even subtiel op zijn nummer gezet met een conclusie van dezelfde strekking.
Denk eerder dat sommige mensen, inclusief commentatoren, niet buiten hun kader van ‘die renner mag ik wel, en die niet’ durven te denken.
Vreemde kostgangers op deze site.
Die aanval was super, maar je moet dan in de afdaling rustiger doen. Daar verlies je nooit zo heel veel, zeker niet op lichtgewichten als Bernal en Yates.
Met gemak hadden ze twee minuten van de voorsprong afgesnoept bij Jumbo en Roglic in het wiel van kop af laten afdalen. Maar nee: twee keer gezondigd tegen de regels van het ronderijden, bad karma.
De analyse van Kroon leek me correct: Roglic nam de bocht technisch prima, maar kennelijk lag er wat en dus nam hij wel degelijk teveel risico.
Zit waarheid in allebei de standpunten.
Ik ben benieuwd hoe hij de 15s op de top zonder val had kunnen uitbouwen. Vooral Mas daalde als een oud wijf.
ik valverde
jij valverdet
hij / zij valverdet
wij valverden
ik heb gevalverded?
Het was een verrassende aanval. Doet hij dit niet dan valt hij misschien alsnog in de afdaling met als mogelijk gevolg tijdverlies op Bernal en consorten etc.
Nu pakt hij tijd en valt hopelijk de schade zodanig mee dat hij daar weinig last van zal hebben de rest van deze week.
En voor de toeschouwers, want die kunnen net als bij rally's maar beter in de binnenbocht gaan staan.
Morgen zal wel blijken op het muurtje of er meer schade is dan twee schaafplekken.
Begin daarom ook te vermoeden dat Roglic juist vanwege die gladde afdaling voor de aanval koos. Movistar was hier ook van op de hoogte, en wellicht was zijn plan om met een beetje voorsprong op de top extra risico in de afdaling te nemen.
Ik was al ‘fan’ van Roglic. Maar mijn respect voor hem groeit verder. En wat een reactie, hilarisch. Meer van dit a.u.b.
2. Val was geen gevolg v teveel risico. Msn wel technische fout: achterremdosering en/of gewichtsdistributie niet goed. Of pech: olievlek. Vraag me af of ie route op scherm had.
Ev. kan team bandkeuze bekijken. Sponsorgedoe!?
3. Ik heb idee dat R. wel wat training kan gebruiken.
4. Alleen dalen betekent geen baken hebben. Team zou een daalspecialist moeten hebben die in etappes als deze mee in de vlucht gaat... Klaar!!