Honoré klopt eindwinnaar Vingegaard in slotrit Coppi e Bartali

Honoré klopt eindwinnaar Vingegaard in slotrit Coppi e Bartali

foto: Cor Vos

zaterdag 27 maart 2021 om 15:49

Mikkel Frølich Honoré heeft de laatste etappe in de Internationale Wielerweek van Coppi e Bartali gewonnen. De Deen van Deceuninck-Quick-Step bleef in de straten van Forli zijn landgenoot Jonas Vingegaard voor, die met twee ritzeges en eindwinst afscheid neemt van de Italiaanse ronde. 

In de slotrit kozen zeven renners al vroeg in de etappe het hazenpad. Met Mikkel Frølich Honoré (Deceuninck-Quick-Step) Giovanni Carboni (Bardiani), Matteo Jorgenson (Movistar), Ben Swift (INEOS Grenadiers), Alessandro De Marchi (Israel Start-Up Nation), Alejandro Osorio (Caja Rural) en Alessandro Fancellu (EOLO Kometa) zaten er toch een aantal gevreesde hardrijders mee.

Een heel grote voorsprong kregen zijn dan ook niet van het peloton, waar Jumbo-Visma de touwtjes in handen had. De ploeg van leider Vingegaard gunde de zeven renners vooraan nooit meer dan drie minuten.

De Jumboys in Coppi e Bartali – foto: Cor Vos

Om toch kans te maken op de ritzege, begon de vroege vlucht op vijftig kilometer van de meet al met versnellen. Voor Jorgenson, Fancellu en Carboni ging het in de kopgroep daarna te snel, want zij moesten lossen. De voorsprong bleef daarna weer even constant rond de twee minuten.

Slotklim brengt elitegroep bij elkaar
In de finale kwamen zij dan toch tekort. Op de slotklim Rocca delle Caminate kwam een elitegroepje met Vingegaard, Ben Hermans, Nick Schultz, Ethan Hayter, Mauri Vansevenant, Sergio Henao, Shane Archbold, Antonio Tiberi en Juan Ayuso weer vooraan in de koers.

Met nog een kleine afdaling naar finishplaats Forli voor de boeg gingen Vingegaard en Honoré er samen vandoor. Op vier kilometer van de meet hadden zij een voorsprong van twintig seconden te pakken. Genoeg om samen de strijd om de ritzege uit te vechten.

Honoré boekt eerste profzege, Vingegaard grijpt eindzege
De intrinsiek snellere Honoré bleef in een sprint zijn landgenoot voor en boekte zo zijn eerste profzege. Vingegaard was ondanks zijn tweede plaats de andere winnaar van de dag: hij gaat naar huis met de eindzege.

Dit artikel delen:

31 Reacties

Wheely 27 maart 2021 om 15:51

Wat vreten die Denen joh?

josi 27 maart 2021 om 15:55

Smørrebrød, dat weet je toch wel?

Wheely 27 maart 2021 om 15:57

Oja, met gravlaks toch?

josi 27 maart 2021 om 16:01

Ik begin honger te krijgen…

Posterix 27 maart 2021 om 17:05

Smörrebröd, vrij vertaald: smerig brood…. hahaha is dat niet Zweeds?

Limal 27 maart 2021 om 17:36

Wat ze eten weet ik niet, maar wat ze drinken wel: Gammel Dansk. Wellicht het smerigste spul dat ik ooit door mijn keelgat gegoten heb…

WernerFranke 27 maart 2021 om 18:58

@limal
Een beginnersfoutje

josi 27 maart 2021 om 15:53

Toch knap hoe Vingegaard dit rondje overheerst heeft, ook al heeft het dan geen topbezetting.

Murcia 27 maart 2021 om 15:53

Vingegaard zal met een grote grijns op het podium stappen, twee etappes, 1 keer tweede en de Eindzege. Beter kan bijna niet. Dit seizoen al meer zeges dan de grote twee binnen de ploeg.

lo squalo dello Stretto 27 maart 2021 om 16:14

Laat Roglic of Van Aert hier starten en ze winnen 4 of 5 etappes & eindwinst

nasibal 27 maart 2021 om 17:06

Nee hoor. Roglic zou het op de laatste dag weer laten liggen en v. Aert zou te weinig ondersteund zijn om te winnen ;)

harryjohan71 27 maart 2021 om 15:56

Fantastisch werk van het jonge team JV. Ik had echt niet verwacht dat ze in staat waren de koplopers terug te halen. Vingegaard heeft deze ronde verdiend gewonnen.

Wim Kruithof 27 maart 2021 om 16:16

Geheel eens, echt een heel puike prestatie. Wat een mooie week, in een mooie rittenkoers.

kelderfan 27 maart 2021 om 16:34

Ja, dat is zeker knap van die jonge gasten. Chapeau Jonas Vingegaard.

molovin 27 maart 2021 om 16:04

Mooie overwinning, zal heel goed werken voor zijn zelfvertrouwen.

De jonge gasten van JVDT hebben ook goed gereden, mooie koers voor die lui.

Peter Lippens 27 maart 2021 om 16:22

puike prestatie, volgens mij zat Jonas geisoleerd in de ‘hoofdgroep’ en toen die andere Deen nog maar eens aanviel ging hij zelf mee, knap werk van de twee Denen

Verweggistan 27 maart 2021 om 16:56

Al vanaf het begin gezegd: prima ploeg hier aan de start, kan best toe met een mannetje minder. ;)

nasibal 27 maart 2021 om 17:08

Dat heb ik volledig gemist, los van dat Jumbo nóg een mannetje minder had zie ik bij elke ploeg inderdaad een DNS op de startlijst. Wat is het verhaal hier achter? Ergens een link naar een nieuwsbericht?

Verweggistan 27 maart 2021 om 17:12

Op PCS vermelden ze tegenwoordig ook de DS: directeur sportif ofwel ploegleider.

nasibal 27 maart 2021 om 18:02

De tering hé, vergeet mijn opmerking maar snel dan haha

Posterix 27 maart 2021 om 17:08

Hoe oud is Vingegaard eigenlijk? 2 etappes en eindwinst in een ronde met een wel heel mooie naam. Ik vind het knap.

Murcia 27 maart 2021 om 17:38

Nog maar 24 of met die jonkies al 24, met deze ploegmaten was hij de routinier.

Turtlehead 27 maart 2021 om 17:11

Verliest ie nu van een gast die al de hele dag voorop rijd ;)

Mooi werk, een leiderstrui waardig!

zietemgaan 27 maart 2021 om 17:58

nr 13 alweer voor DQS?

dumoman 27 maart 2021 om 19:18

Gewoon niet leuk meer, maar goed moeten andere ploegen ook maar zo aanvallend koersen. Verder valt het op dit moment niet mee met het Nederlandse wielrennen, waar we het blijkbaar alleen van VDP moeten hebben en de als die niet scoort……..

Cochise 27 maart 2021 om 19:20

Archbold toch meer dan het (omwille van Morkov overbodige) hulpje van Bennett.

En als je die Italiaanse koersen wat bekijkt blijft het toch een schande dat Vini Zabu naar de Giro mag…

gavirialaphilippe 27 maart 2021 om 19:22

Ayuso gaat dit jaar al meedoen voor de prijzen

Melkzuur 27 maart 2021 om 19:39

lander, ben jij dit?

Frank V 28 maart 2021 om 20:43

Voor die van koekoek van de maand?

lander luypaert 27 maart 2021 om 19:45

Neen, maar die persoon heeft wel gelijk :)

is een enorm talent.

Melkzuur 27 maart 2021 om 20:00

:-)

Hij is enorm goed, beter dan ik op basis van zijn uitslagen van de laatste jaren kon vermoeden. Extreem goede testwaarden vermoed ik?

Headlines

Materiaalzone

Populair