Hindley: “Ik ben hier om Kelderman aan de Girozege te helpen”

vrijdag 23 oktober 2020 om 08:41
Hindley: “Ik ben hier om Kelderman aan de Girozege te helpen”

foto: Cor Vos

Er was gisteren veel te doen over de ploegtactiek van Team Sunweb tijdens de koninginnenrit van de Giro d’Italia. Kopman Wilco Kelderman kreeg het moeilijk op de Passo dello Stelvio en moest lossen, maar zijn ploeggenoot Jai Hindley kreeg de opdracht om Tao Geoghegan Hart te volgen richting de finish.

Aan de streep bleek Team Sunweb de grote winnaar. Hindley won de etappe aan het meer van Cancano, terwijl Kelderman met nog drie etappes te gaan de roze trui wist te veroveren. Toch zijn de verschillen nog erg klein in de top van het klassement. Kelderman, Hindley en Hart staan als nummers één, twee en drie binnen de vijftien seconden.

Hindley liet gisteren zien dat hij de beste klimmer is binnen Team Sunweb, maar de jonge Australiër benadrukte na afloop op de persconferentie dat er maar een leider is binnen de Duitse formatie. “Ik ben hier voor Wilco. Hij koerst nu in de roze trui en ik wil dat hij straks op het hoogste schavotje staat. Hij gaat nu aan de leiding en de tijdrit op de slotdag ligt hem goed.”

Jai Hindley won de zwaarste etappe in de Giro – foto: Cor Vos

“Ik weet hoeveel pech hij heeft gehad de voorbije jaren en hoe hard hij heeft gewerkt om weer terug te komen. Het maakt niet uit waar hij volgend jaar koerst, ik zal me volledig geven voor Wilco. Ik respecteer hem als renner en persoon en ik wil dat hij de Giro wint. Ik heb er vertrouwen in dat hij het kan afmaken op de slotdag.”

Of hij vertrouwen heeft in zijn eigen capaciteiten, werd hem nog gevraagd op de persconferentie. “Of ik de Giro kan winnen? Dat zal toch moeilijk worden, aangezien Wilco nu de roze trui heeft en mijn tijdrit ook niet zo goed is. Maar ik herhaal nog maar eens wat ik aan het begin heb gezegd: ik ben hier voor Wilco.”

Kelderman over tactische keuze Team Sunweb: “Ik had het liever anders gezien”
Wilco Kelderman, die na achttien etappes dus in het bezit is van de roze trui, kreeg in de finale richting het meer van Cancano dus geen hulp van ploeggenoot Hindley. “Ik had liever anders gezien, maar uiteindelijk wint hij de etappe en staat hij ook nog kort in het klassement. Als hij had gewacht, had ik misschien nog wat meer ruimte gehad”, zo reageert Kelderman bij de NOS.

Wilco Kelderman op de Stelvio – foto: Cor Vos

Ploegleider Luke Roberts deed ook nog zijn zegje na de koninginnenrit. “Jai had heel goede benen en hij bleef bij Geoghegan Hart. We wisten namelijk niet hoe goed die nog zou zijn op de slotklim. Door die keuze kon Jai ook de etappe winnen. Daarachter heeft Wilco ontzettend gevochten voor zijn plek in het klassement en het roze gepakt. Al met al kunnen we heel blij zijn met hoe we ervoor staan met nog drie dagen te gaan.”

Lees ook: Team Sunweb speelt met vuur op top Stelvio

Dit artikel delen:

107 Reacties

Abu Bakr al-Meida 23 oktober 2020 om 08:50

Zondag weten we het pas echt! Spannend!

Lucas1234 23 oktober 2020 om 08:51

Voor mij was de tactiek meer dan logisch. Toen ik Kelderman zag lossen, was mijn eerste gedachte die gaat 5 minuten verliezen. Met of zonder ploegmaat. Dan moet je op twee paarden gaan gokken. Kelderman heeft vervolgens gevochten voor wat die waard was, en dat heeft die geweldig gedaan, maar dat lag zeker niet in de lijn der verwachting. Hindley heeft vervolgens alles goed gedaan, niet de meest nette manier van koersen, maar je gaat natuurlijk geen kopwerk doen om je kopman eraf te rijden. De enige fout die Kelderman heeft gemaakt was om in de afdaling niet te wachten op Bilbao en Fuglsang, die hadden kop over kop kunnen rijden en dan had Kelderman nog wat kunnen sparen op het vlakke voor de slotklim, want Hart en Hindley reden echt niet voluit op die klim.

SnellePelle 23 oktober 2020 om 08:56

Ik denk dat je achteraf kan zeggen dat wachten op Bilboa beter was. Maar ik weet ook dat er veel kritiek was op de keuze van Dumoulin een paar jaar terug om wel te wachten terwijl Froome zijn mega ontsnapping reed. Dat pakte niet zo best uit want uiteindelijk kijkt men toch naar de best geklasseerde om te achtervolgen.

Sestriere wordt heel spannend. Ineos gaat er alles aan doen om Kelderman daar in de vernieling te rijden. Ben benieuwd hoe ze dit willen tackelen

Lucas1234 23 oktober 2020 om 09:05

SnellePelle achteraf is het natuurlijk makkelijker zeggen inderdaad, en het was ergens ook wel verassend dat zeker Bilbao zich nog zo goed had herpakt in de slotfase van de rit nadat hij er eerder al vanaf was gereden.

Van Sestiere verwacht ik overigens niet zo veel, na de koerswijziging is de moeilijkheidsgraad er grotendeels wel vanaf en is het een klim die op het lijf is geschreven van Kelderman met een percentage rond de 6%. Ze moeten bij Sunweb dan het initiatief nemen en hoog tempo rijden dat iedereen op zijn limiet zit en een aanval bijna niet mogelijk is.

F4L 23 oktober 2020 om 09:07

@SnellePelle, terechte opmerking over het wachten. Als hij had gewacht en Bilbao bleek toch niet zo sterk, dan had je ook weer discussie gekregen.

Chris Van Uden 23 oktober 2020 om 09:27

Ik ben het ook wel met Pelle eens. Destijds wachtte Dumoulin blijkbaar ook op Reichenbach (meen ik) om in de achtervolging op Froome mee te rijden, en dat kwam ook heel anders uit. Het is achteraf pas te zeggen wat de juiste tactiek is. Nu het verlies van Kelderman beperk blijft tot 2.18 kun je zeggen dat Hindley had moeten wachten, maar als hij het wel had gedaan en het verlies was groter uitgevallen was het ook niet goed geweest. Daarnaast had ik op een bepaald moment ook het gevoel dat Kelderman liet lopen, om daarna toch weer de draad op te pakken. Had hij bij Bilbao en Fuglsang kunnen aanhaken, was het plaatje ook weer heel anders geweest.

Daarnaast: het rijden van Dennis verdient wel een onderzoek lijkt me. De dag ervoor kon hij niet eens volgen in de kopgroep bergop, en gisteren rijdt hij op twee man na iedereen de vernieling in..?

Ab Normaal 23 oktober 2020 om 09:30

@Lucas
Als Sunweb alles goed gedaan heeft, leg mij dan eens uit waarom Hindley, die duidelijk een slechtere tijdrit rijdt, geen enkele poging gedaan heeft om afstand te nemen van Hart?
Mer deze verschillen is het 99% zeker dat Hart boven Hindley eindigt in het klassement.
Ik vond de tactiek van Sunweb dramatisch.
Of je kiest voor Kelderman en laat Hindley wachten, of je kiest voor Hindley en laat hem Hart aanvallen en een minuutje pakken.
Nu hebben ze geen keuze gemaakt en lopen ze mijns inziens een zeer reeël risico dat Hart zaterdag Kelderman op achterstand zet en zondag met Hindley afrekent.

En als dat gebeurd is het 100% de schuld van de ploegleiding.
Dus alsjeblieft, leg mij uit wat goed was aan deze tactiek want ik snap het niet.

Lucas1234 23 oktober 2020 om 09:40

Ab normaal als Hindley was gaan aanvallen ging het tempo de hoogte in, waardoor ze Kelderman zeker hadden gelost. Hart zat volgens mij ook nog niet op zijn limiet te rijden waardoor ik echt betwijfel of Hindley een minuut had kunnen wegrijden. En als ze vol op Hindley hadden ingezet had hij veel tijd moeten pakken op Hart omdat hij de mindere tijdrijder is. Het enige wat ze in mijn ogen nog hadden kunnen proberen is een aanval op de Stelvio in een poging om Dennis overboord te gooien, dat had een hoop verschil gemaakt op het vlakke gedeelte.

Ab Normaal 23 oktober 2020 om 09:47

@lucas
Als ze denken dat hij Hart niet had kunnen lossen hadden ze ‘m of moeten laten wachten en de kaart Wilco spelen, of inderdaad op de Stelvio moeten aanvallen om Dennis overboord te gooien.
Sowieso slechte keuze gemaakt dus.

zwiggelbig 23 oktober 2020 om 10:34

toen kelderman op maar 40 seconden zat onder aan de afdeling hadden ze hem kelderman moeten laten helpen. Wilco stond nog 2 min voor en de volgende klim was niet extreem zwaar. Hij is de kopman, hij heeft constant tijd gewonnen in de heuvel etappes, de tijdrit. Hoe het team hem daar heeft laten vallen slaat nergens op

Olly 23 oktober 2020 om 15:19

@snellepelle. Idd die hadden geen meter op kop gaan rijden voor Wilco.

Navardauskas 24 oktober 2020 om 12:15

+1 en +1 voor Ab Normaal

Barry Batsbak 23 oktober 2020 om 09:06

Als je in de luxepositie bent om op 2 paarden te kunnen wedden moet je dat ook een keer durven. Dit is als ploegleiding toch ook wel koersen met lef ook al hangt er dan een sfeer van verraad omheen. Gegokt en gewonnen, in elk geval gisteren dan. Het zou mooi zijn als ze de 1-2 vast kunnen houden.

SolitaryShell 23 oktober 2020 om 09:39

Ja prima, dat wedden op twee paarden. maar dat hebben ze niet gedaan, want om de Giro te winnen moet Hindley tijd pakken op Hart, veel tijd, en daar is geen enkele poging toe gedaan. Dat paard is dus op stal blijven staan.

Morgen kunnen ze daardoor nog maar op één paard wedden: of ze gaan voor Kelderman in de hoop dat die kan blijven volgen en nog jus heeft voor de tijdrit, of ze gaan voor een alles-of-nietspoging van Hindley.

Barry Batsbak 23 oktober 2020 om 10:28

Dat je wedt op 2 paarden betekent niet dat je ook wint met 2 paarden. Iedereen gaat er trouwens maar vanuit dat Hart zaterdag toeslaat maar die kan zaterdag zijn mindere dag hebben zoals Kelderman gisteren he? Roglic strandde ook in het zicht van de haven. De vorm en de voorsprong geven Sunweb geen zekerheid, de vorm en geringe achterstand geven Ineos geen zekerheid. Met mannen op de posities 1 en 2 in het klassement staat Sunweb er op dit moment gewoon het beste voor. Ineos móet aanvallen als ze wat willen, Sunweb kan zich in principe beperken tot volgen. Laten we trouwens blij zijn dat de Giro zich op deze manier ontvouwt, als de koploper 8 minuten voorstaat op nummer 2 is er ook geen klap aan.

deluxe 23 oktober 2020 om 13:39

Eens met batsbak.
@SS, Hindey hoefde pas aan te vallen als Kelderman er volledig door zou zakken. Dat gebeurde niet, daarom heet het op 2 paarden wedden. Indien Hindley nu had aangevallen hadden ze dus Kelderman opgegeven en nog maar op 1 paard kunnen wedden.

Ik ben(was) dus absoluut geen sunweb fan, maar wel onwijs genoten van deze tactiek gisteren. Slim gespeeld en niet zomaar een renner opgeofferd. Bluffen, heerlijk.
Misschien stiekem toch een beetje fan geworden na de afgelopen 100 dagen koers.

Navardauskas 24 oktober 2020 om 12:45

Ik heb nog nooit zoiets doms gezien.
De enige reden dat Pello en Fugl er voorbij reden was omdat Kelderman een TT had moeten rijden in het dal. En dit is echt niet de eerste keer dat we dat gezien hebben.

Oooooooh hoe fijn was het geweest als Kruijswijk nog een knecht had gehad achter Nibali. In plaats van 4 concurrenten die hem in de afdaling zo snel mogelijk voorbij reden. Een sterke knecht voor de finale, laten we daar een ploeg op bouwen!!

Ooooooooh hoe fijn zou het geweest zijn als Tom nog een knecht had gehad in het dal achter Froome. In plaats van 4 concurrenten die geen trap meer kunnen. Een sterke knecht! Ja, laten we daar een ploeg op bouwen!! (SUNWEB HÈ!)

Oooooooooooh hoe fijn was het geweest als Kelderman in het dal…. maar wacht eens. Een sterke Knecht. Hij had er verdamme nog een. Ja eeeeh…. dan laten we die in het wiel van de concurrent zitten. Om vervolgens NIETS te doen om de kopman te helpen. Geen aanvallen, geen tempowisselingen, geen gaatje trekken. Niet eens de secondensprint aangaan fucking 3e daar onderaan! Hart zijn bloed had moeten koken. Wat een stupiditeit. Kortsluiting. Error #080: IQ points not found. Insufficient resources.

2 minuten voorsprong in het klassement en een goeie tijdrit. Een slotklim als die van de dag ervoor, waar een knecht zijn kopman daadwerkelijk uit de wind kan houden en een afdaling plus vlak stuk van 20 kilometer waar je met een mannetje voor je 15-25% energie kan besparen. Samen naar de klim rijden zonder dat stuk in het rood te rijden en dan tempo rijden zoals Sunweb het kan.

Luke Roberts moeten ze met een grote boog uit de ploeg stampen. En Curvers erbij. Eruit. Maakt niet eens uit of Kelderman alsnog nog wint. Zo ongelooflijk slecht.

Merlinappa 23 oktober 2020 om 09:06

Hindley heeft natuurlijk gewoon echt een belabberde tijdrit dus natuurlijk vrij logisch dat Wilco nog de echte kopman is. Al gaat Hindley zeker niet wachten als er zaterdag wat gebeurd.

Ragnar Danneskjold 23 oktober 2020 om 10:56

Uitslag tijdrit Tirreno-Adriatico 2020 (10,1 km):

Winnaar: Ganna
Kelderman: 0.47
Hart: 1.00
Hindley: 1.06

Hindley verloor in de tijdrit van de eerste etappe van deze Giro 1.15 op Ganna. Er vanuit gaande dat ze allebei ongeveer dezelfde wind omstandigheden hadden, helemaal niet zo slecht.

Conclusie: ook bij de huidige verschillen in het klassement is Hindley niet kansloos in de tijdrit. Zeker gezien hij de meest frisse lijkt van de drie.

Cap 23 oktober 2020 om 14:52

@Ragnar en waarom zet je deze er dan niet bij dan? Veel recenter en zegt dus een stuk meer:

Uitslag tijdrit 14e etappe van deze giro, 34.1km:
Winnaar: Ganna
Kelderman: 1:47
Hart: 2:24 (+37s Kelderman)
Hindley: 3.39 (+1:52s Kelderman)

Omgerekend naar 15.7km:
Hart +17s op Kelderman
Hindley +51s op Kelderman

Uiteraard is het geen wiskunde, de rit is korter en dat heeft ook invloed op de prestaties, maar gezien de vorm van de 3 mannen is het niet vreemd om erop te rekenen dat het verschil minder zal zijn dan hierboven aangegeven, dus dat Hart rond de tijd van Kelderman zal zitten en Hindley op hoogstens enkele tientallen seconden zal eindigen in de tijdrit.

Ragnar Danneskjold 23 oktober 2020 om 16:42

Precies om de reden die je zelf al aangeeft. De laatste tijdrit is slechts 15,7 km.

Het is inderdaad geen wiskunde en het zou mij dus niet verbazen als Hindley ongeveer dezelfde tijd kan rijden als Hart en Kelderman.

F4L 23 oktober 2020 om 09:09

Op het moment zelf is de terechte keuze gemaakt door de ploegleiding. Als Hindley had gewacht en Kelderman had het roze niet gepakt, dan hadden ze helemaal niets gehad. Nu hebben ze sowieso al een etappezege en twee man in de top drie.

Chris Van Uden 23 oktober 2020 om 09:29

Dat hangt af van hoeveel tijd Kelderman dan op Hart verloren zou hebben. Wanneer het tijdverlies heel beperkt was gebleven, was er in de tijdrit ook nog wel wat mogelijk geweest.

F4L 23 oktober 2020 om 10:00

Maar voor hetzelfde geldt zakte Kelderman er volledig doorheen. Dan heb je helemaal niets meer.

NDI22 23 oktober 2020 om 12:55

Typische Sunweb keuze, daarom gaan er zoveel gearriveerde renners daar weg. Geen vertrouwen en ondersteuning voor kopmannen. Structureel probleem.

AdZ 23 oktober 2020 om 09:14

Hart is duidelijk sterker dan Kelderman. Ineos zal naar Sestriere een trein op de rails zetten, die alles en iedereen uit elkaar gaat trekken. Ik moet nog zien of Wilco die trein kan volgen. Dan doet t er weinig toe dat die klim Wilco op t lijf geschreven is. Hij gaat het zaterdag zwaarder krijgen dan gisteren…

Lucas1234 23 oktober 2020 om 09:17

Die klim naar de Sestiere is denk ik niet lastig genoeg om Wilco te kunnen lossen. Ze zijn korter en minder stijl dan de Stelvio. Dat moet hij prima kunnen overleven. Wellicht dat Hart wat tijd (en misschien het Roze) kan pakken door weg te springen in het slot. Maar met het ook op de tijdrit moet hij toch wel zeker een minuut gaan pakken, en dat zie ik gewoon niet meer gebeuren.

Ab Normaal 23 oktober 2020 om 09:34

@Lucas
Het is een korte tijdrit zondag

Lucas1234 23 oktober 2020 om 09:44

In de openingsrit verloor Hart ook al rond de 35 seconden in een korte tijdrit, ik denk dat we een dergelijk verschil ook wel op de slotdag mogen verwachten.

nickdt 23 oktober 2020 om 09:48

Precies. En toen had Kelderman (In tegenstelling tot Hart, die vroeg startte) ook nog eens last van het weer en die was nog eens zeshonderd meter korter ook en niet volledig vlak.

Lucas1234 23 oktober 2020 om 09:53

nickdt Dat was niet het geval. Hart startte een kwartiertje voor Kelderman in de openingsetappe. Dus volgens mij hadden ze gelijkwaardige omstandigheden.

Cyclinglife 23 oktober 2020 om 09:17

Toen in de afdaling van de stelvio bleek dat kelderman dichterbij kwam. En wel zo dichtbij bleef dat hij ruim in het virtueel roze reed. Hadden ze Hindley moeten laten wachten. Dan hadden ze samen de vallei over gestoken en hierdoor minder tijd verloren op ineos. Wilco had dan ook geen mentaal tikje gekregen toen de ploegwagen hem voorbij reed. Als wilco nu nog 1 minuut voorsprong had zou dat voldoende kunnen zijn voor andere ploegen tot rijden om plaats behoud over te gaan ipv strijden om de roze trui.

Wildebert 23 oktober 2020 om 11:31

Dat met die ploegleiderswagen zag er heel slecht uit. Eerste het tegenovergestelde van een plakbidon, daarna het weggassen.

Arie den Blanken 23 oktober 2020 om 12:48

Dat met die ploegleiderswagen die snel een bidonnetje afgaf en vervolgens vol naar voren was juist een mooi moment.

rovi 23 oktober 2020 om 09:23

Enerzijds logische tactiek. Maar ergens had ik een splijtende demarage van Hindley verwacht aan de voet van de slotklim, moest dan wel echt hard want je mag Hart nooit mee op sleeptouw nemen.

Als dat gelukt was dan had je mogelijk Hart een mentale dreun gegeven, waardoor Kelderman misschien iets minder op Hart verloren had. Daarnaast had je Hindley met wat voorsprong in het roze gezet zodat hij ook in de tijdrit voor Hart kan blijven. Als er zaterdag dan niet veel gebeurt pakt Kelderman nog steeds de eindwinst in de tijdrit. En als Kelderman wel breekt op zaterdag heeft Hindley in ieder geval genoeg marge op Hart om alsnog de winst in de ploeg te houden.

LaurentJalabert 23 oktober 2020 om 09:26

Als hij geen 30 seconden op Hart pakt, wint hij de Giro niet. De kans is het grootst als ze Kelderman bij Hart houden.

Jean Dumas 23 oktober 2020 om 09:45

Eens.

nickdt 23 oktober 2020 om 09:50

Hart moet minimaal een minuut hebben op Kelderman, zeker met die tijdrit.

NDI22 23 oktober 2020 om 12:57

Tijdrit is 15km, geen 40.. Met een halve minuut kan Hart het nog houden denk ik.

Panache 23 oktober 2020 om 13:15

Hart met een doel kan uitstekend tijdrijden. Doel + vorm maakt dat hij Kelderman misschien zelfs verslaat in de tijdrit. Voorbeeldje openingstijdrit Giro 2019 (met heuvel), maar ook 8e Algarve (redelijk vlak), of 2018 3e in tijdrit Californië.
Feit is dat de gemiddelde volger hier de intrinsieke tijdritcapaciteiten van Hart onderschat.

wielrenner 23 oktober 2020 om 09:28

Wel een klim die stoomlocomotief Dennis goed ligt!!

Limal 23 oktober 2020 om 09:33

Laten we het er op houden dat het een moeilijke beslissing was voor Sunweb en dat ze voor de zekerheid hebben gekozen. (Het was niet in te schatten of Kelderman totaal zou ontploffen op de laatste klim, maar zo goed als zeker dat Hindley vanuit het wiel het roze kon pakken als dat toch gebeurde.)

Pedalo 23 oktober 2020 om 09:34

Er wordt weleens naar Jumbo gewezen met slechte ploegleiders maar dit is echt het slechtste wat ik ooit gezien heb. Hindley verliest meer dan een minuut in de tijdrit. Ze kiezen voor de etappe!!! Bonificatie vergeet Hindley mee te sprinten! Hart had maximaal 10 seconden voor de etappe en 3 seconden bij de tussensprint kunnen halen, is 13 seconden. Kelderman had tweede/derde geworden in de etappe en derde in de tussensprint, is 5/7 seconden. Maar het is toch duidelijk dat als hij vanaf de top Stelvio met Hindley naar de finishlijn rijdt maximaal een minuut verliest. Nu is het zaterdag hopen dat het verlies beperkt blijft. Want Hindley gaat nooit een minuut kunnen pakken!

Yenssen 23 oktober 2020 om 09:40

Denk ook niet dat Hindley hier al dan niet de schuldige is van het wel / niet wachten op Kelderman, maar dat dit vooral voortkomt vanuit de ploegleiderswagen (lees: Luke Roberts, inderdaad Australiër…)
Als Wilco kopman is, dan houd je ten allen tijde een ploegleiderswagen bij hem en laat je hem niet alleen spartelen na een bidonnetje en een 'succes jongen'. Hier spreekt niet heel erg veel waardering uit en voor hetzelfde geld laat Kelderman zijn koppie hangen en verliest ie veel meer tijd. Nu heeft Kelderman het aan zich zelf te danken dat ie in het roze rijdt.

La Primavera 23 oktober 2020 om 09:48

Er zat ook nog een ploegleiderswagen achter hem…

madeinstars 23 oktober 2020 om 09:50

Er zat gewoon een ploegleiderswagen achter Kelderman hoor. Ze koersen met meerdere wagens he.

xistnc 23 oktober 2020 om 10:02

Er zat niet ‘gewoon’ een ploegleidersauto achter Kelderman. De tweede ploegleidersauto heeft pas op kunnen schuiven vanuit het achterland, toen de eerste auto richting Hindley was gedemarreerd, Kelderman gefrusteerd achterlatend. In de beklimming van de smalle Stelvio is dat opschuiven geen ABC-tje met renners, auto’s en motoren all over the place. Daar is dus best een tijdje overheen gegaan en in die tussentijd zat er ‘gewoon’ géén auto achter Kelderman.

madeinstars 23 oktober 2020 om 10:10

Dan had hij harder moeten fietsen, dan had hij bij zijn ploeggenoot kunnen blijven. Kom op hoor. Het is rot voor hem, maar zo was het nu een keer.

Cyclinglife 23 oktober 2020 om 10:12

Je gaat nooit met 2 wagens van je ploeg achter deze kopgroep rijden. Je hebt maar 2 ploegleiders wagens en die ga je niet beide achter de vier koplopers zetten. Zo haal je de steun weg voor de rest van je ploeg. Pas toen het gat groot genoeg was om conclusies te trekken dat ze niet meer samen komen ga je de 2e ploegleiders wagen oproepen om naar voren te komen.
En dan krijg je op de stelvio het probleem wat xistnc schetst. De vraag is ook hoever zatten de ploeggenoten van kelderman achter hem en in welk groepje. Dit beïnvloed aanzienlijk de tijd om naar voren te rijden.

Yenssen 23 oktober 2020 om 10:38

Je wacht dan in ieder geval totdat de 2e ploegleiderswagen ter plaatse is (bij Kelderman) om vervolgens als eerste auto op te schuiven naar voren. Ook al kan dit een tijdje duren. Nog beter zou zijn om de als 2e auto door te schuiven naar Hindley en de 1e auto achter Kelderman te laten. Die auto heeft waarschijnlijk ook de 1e reservefiets van Kelderman op het dak staan.

Jean Dumas 23 oktober 2020 om 09:48

Complimenten voor Wilco. Waar kom je tegen dat iemand in de derde week de trui pakt, en hij krijgt geen ondersteuning? Volgens Luke Roberts was het ook nog eens gepland zo. Ammehoela.

Merlinappa 23 oktober 2020 om 09:49

Iedereen die hier zo kritisch is vergeet wel even dat de aanwezigheid van Hindley ervoor zorgde dat Hart niet volle bak de klim op reed. Als Hart alleen/met Dennis had gereden waren ze absoluut sneller boven geweest.

madeinstars 23 oktober 2020 om 09:54

Dennis was gewoon het toverwoord gisteren. Met een Dennis die 1% minder is, staat Kelderman nu ruim een minuut in het roze. Er was helaas niets aan te doen, omdat Dennis zo ijzersterk was.

Ik geloof ook niet zo in het idee van aanvallen op de Stelvio om Dennis te breken. Eigenlijk zijn er dan twee mogelijkheden. 1) Hart kan niet volgen en rijdt in hetzelfde tempo van Dennis omhoog en dan moet Hindley alles alleen doen en verliest ie alsnog op het vlakke. De situatie van Kelderman is dan status quo alleen Hindley is slechter op de laatste klim. 2) Hart kan wel volgen en dan moet Hindley de benen stil houden, anders sloopt ie zn kopman nog meer. Dan komt Dennis gewoon weer aansluiten en is de hele situatie alsnog gelijk.

Kelderman was gewoon niet sterk genoeg. Daar kan geen tactiek tegenop.

Merlinappa 23 oktober 2020 om 09:57

Precies, volledig mee eens. Al is 5e worden in deze etappe terwijl je dik 40km solo rijdt alsnog enorm indrukwekkend.

madeinstars 23 oktober 2020 om 10:11

Nee, zeker. Kelderman was geweldig en heeft gewoon fantastisch gevochten. Daarom ook een terechte rozetruidrager vandaag en een terechte winnaar als ze hem er zaterdag niet afrijden.

Japiejo 23 oktober 2020 om 09:50

Over 1 ding kunnen we het allemaal eens zijn: de manier waarop de ploegleider weg rijdt bij Wilco was érg onhandig. Het wegwerpgebaar van Wilco sprak boekdelen. Blijkbaar was ook niet duidelijk dat dat ging gebeuren, en het meest knullige van allemaal is dat hij nog wat gelletjes wilde …. sorry hoor. Je zag hem op de laatste klim tegen beter weten in ook nog zoeken naar gelletjes in z’n achterzak.
Als ze dat iig goed hadden gedaan, had dat ook weer tijd gescheeld op de laatste klim.

flipper 23 oktober 2020 om 09:53

Ik denk niet dat Sunweb veel anders had kunnen doen dan ze nu gedaan hebben.

Alleen het mentaal breken van Kelderman met dat ploegleidersauto-"incident" was een beetje jammer; tot dat moment reed Wilco op 40-50 seconden, daarna verloor hij rap een minuut extra. Ik vermoed echter dat dit kwam omdat de ploegleider voor de 15 km bij Hindley moest zijn (i.v.m. bevoorrading)?? Het zag er in ieder geval erg lullig uit en kwam volgens mij hard aan bij Wilco.

Voor de rest valt er (zonder de wijsheid van achteraf) weinig af te dingen op de tactiek van Sunweb.

De huidige situatie maakt de etappe van zaterdag wel extra boeiend; Hart/Ineos zal moeten proberen Wilco te lossen, Hindley moet Hart volgen, maar ook eigenlijk bij hem wegrijden i.v.m. de tijdrit.

Ik hoop dus dat Wilco zich vandaag weer een beetje weet op te laden, zodat hij niet de volgende Nederlandse renner is die in het zicht van de haven toch nog "verdrinkt"…

Wheely 23 oktober 2020 om 09:56

Nou, benieuwd naar zaterdag. Belangrijk is dat de etappe naar de vluchters gaat ivm de boni’s maar mocht Hart wegrijden en Kelderman instorten wat moet Hindley dan doen?

Merlinappa 23 oktober 2020 om 09:57

Hangt er vanaf op welk moment in de etappe dat is, hoe erg Kelderman instort en wie Hart nog heeft.

Wheely 23 oktober 2020 om 10:03

Hopelijk geeft het roze Wilco vleugels en is er van instorten geen sprake.

Joaquim Agostinho 23 oktober 2020 om 10:38

Hopen dat b.v. Oomen wat beter is, was in principe schaduw kopman, maar door een val niet op z’n best.

jeffrey222 23 oktober 2020 om 10:42

Inderdaad kopgroep laten wegrijden. Ik verwacht dat Hart pas op de laatste klim wat gaat proberen. Het maximale percentage is ongeveer 8.4, 1 km lang. De overige km’s liggen rond de 5/6 procent. Als er tegenwind staat en sunweb heeft nog 2 a 3 man, dan moet het lukken om in gelijke tijd met Hart binnen te komen.

jeffrey222 23 oktober 2020 om 10:43

Het is ook niet zo dat Hart zo verschrikkelijk goed was. Zonder Dennis hadden ze gewoon bij elkaar in het wiel geëindigd op de Stelvio.

Johnny7 23 oktober 2020 om 09:58

Het is gewoon ontzettend domme tactiek geweest van Sunweb. Ze hadden Hindley op de top van de Stelvio moeten laten wachten. Daar zagen ze toch dat Wilco niet heel veel tijd verloor… IN ZIJN EENTJE… Dus samen met Hindley had hij nu ruim een minuut gehad op Hart. Nu deze onzin waardoor Sunweb de Giro nog dik kan verliezen ook nog. PRUTSERS en schande dat je je kopman zo te kakken zet.

Joaquim Agostinho 23 oktober 2020 om 10:10

Hadden ze Dumoulin nog maar….Sjonnie. Helaas, die maakt nu furore in Spanje.

Koers 23 oktober 2020 om 10:34

Precies dit. Had hindley rustig 50 sec om zn jasje aan te doen en daarna als een beest knechten

lathumnees 23 oktober 2020 om 10:56

Niet mee eens.

Als hindley had gewacht had Kelderman misschien 20-30 seconden minder verloren op het vlakke tussenstuk (laten we eerlijk zijn, hindley op t vlakke is geen match voor Dennis)

In dat geval was Hart alleen op de slotklim en had hij volle bak naar boven kunnen rijden. Hart zou in dat geval minimaal 20-30 seconden extra hebben gepakt!

(Het bleek dat Hart reserves had, gezien zijn eindsprint en het feit dat Blibao de slotklim aanzienlijk sneller reed dan Hart)

Uiteindelijk goede keuze van Sunweb. Tactische fout juist van Hart dat hij niet vol durfde te gaan op de slotklim.

Ronald Klappe 23 oktober 2020 om 16:48

@lathumnees, daar gaat het niet om. Het gaat niet oim de 20-30 seconden die Hindley aan verlies had kunnen voorkomen in dat vlakke stuk. Het gaat erom dat Kelderman nu de tank helemaal leeg moest trekken. Je ziet het ook in de punten van tijdverlies. Op de stelvio “maar” 45 seconden, op de slotklim ook “maar” 30 seconden…..daar waar hij eerst nog tijd terugpakt, maar dan is de tank helemaal leeg…….we doen allemaal aannames wat er zou zijn gebeurt als…..maar gebaseerd op de structuur van het tijdverlies kan je niet anders dan concluderen dat het alleen laten bengelen van Kelderman hem de meeste tijd heeft gekost op de vlakke stukken (daar waar hulp waarschijnlijk dit deels had voorkomen). En Hindley heeft nu niets gewonnen tov Tao, die 4 dagen daarvoor Hindley ff een minuut aan de broek geeft in de tijdrit…..sorry, ik zie echt niet in hoe je dit een slimme tactiek kunt vinden…

klimmer99 23 oktober 2020 om 09:58

Hoop dat Wilco uiteindelijk zal winnen. Veel respect hoe hij gisteren is blijven vechten. Het geluk mag deze keer wel eens aan zijn zijde zijn na al de pech die hij al heeft gekend.

David Janssens 23 oktober 2020 om 09:59

Sunweb heeft de enige juiste tactiek toegepast. Als Kelderman helemaal was ingestort en Hindley op hem had moeten wachten hadden ze helemaal niets gehad. En hadden we nu de discussie gehad dat Hindley nooit had moeten wachten. Hoe graag ik Kelderman ook de Giro zie winnen: tot nu toe heeft hij altijd in een grote ronde OF pech OF een zwarte dag gehad. Met dat in gedachten heeft Sunweb absoluut de juiste keuze gemaakt. Kelderman heeft echter knap stand gehouden, nu hebben ze dus en de ritzege en nog twee ijzers in het vuur. Hopelijk was dit Kelderman’s zwarte dag en staat hij zondagavond nog in het roze!

madeinstars 23 oktober 2020 om 10:13

Laten we eerlijk zijn: iedereen die ervan overtuigd is dat Hindley had moeten wachten, heeft gewoon een enorme oranje bril op.

Westfalen 23 oktober 2020 om 10:57

Dan hebben ze bij Sunweb nu blijkbaar ook weer een oranjebril op. Ik lees in de kop bij dit artikel dat ze Kelderman aan een Giro-zege willen helpen. Dan hadden ze gisteren toch duidelijke keuzes moeten maken. Maar de ploeg die het rijden voor 1 kopman hoog in het vaandel heeft laat deze visie op het moment suprême vallen.

Brummel 23 oktober 2020 om 10:58

@david daar ben ik het ABSOLUUT niet mee eens. Als je wilt winnen moet je ook durven verliezen. Met hindley op het vlakke en de slotklim had Wilco nu een grotere voorsprong gehad op Hart. Mogelijk zelfs een minuut. En daarbij moet Wilco ook nog nog eens extra van de solo-inspanning herstellen, waardoor hij mogelijk morgen tijd gaat verliezen. Was allemaal niet nodig geweest.

Een etappezege gister en tweede/derde/vierde plek in het AK voor Hindley in Milaan is vele malen minder interessant dan roze voor Wilco. Als Hindley een prima tijdrit had gehad zou ik hem niet laten wachten, maar de arme jongen is helaas een pure klimmer. Ze hebben zelfs de boni-seconden voor Hindley laten liggen in de tussensprint.

Ajvenema 23 oktober 2020 om 10:09

Ik kan hier wel een heel lulverhaal ophangen, maar als Sunweb op zondag met roze staat was dit de juiste beslissing, en zo niet, dan niet. :D

lathumnees 23 oktober 2020 om 10:57

haha

Ronald Klappe 23 oktober 2020 om 16:56

ik waardeer de humor in deze, maar natuurlijk niet waar; je kunt ook ondanks een fout de Giro winnen…..als zondag Kelderman wint betekend dat geheel niet dat Sunweb gelijk had in zijn keuze, das een beetje hetzelfde als zeggen; Dumoulin heeft de Giro in 2017 gewonnen omdat hij in de berm zijn behoefte ging doen…..nee dat was ongelukkig en had niet moeten gebeuren, maar desondanks won hij

jv88 23 oktober 2020 om 10:11

Dat Hindley bij Hart blijft op Stelvio is logisch. Maar op het moment dat ze op de top zien dat Wilco kan beperken moeten ze hem terug laten zakken voor de afdaling en vallei. Dan stond hij nu nog 1,5 minuut voor minimaal. Of je gaat voor Hindley maar die moet tijd pakken gezien tt maar doet niks. Nu zit Hart in een zetel met Kelderman die kapot is en Hindley zonder tt. Zelfs als zaterdag zo blijft zie ik Wilko nog verliezen omdat hart gewoon frisser is!

SteelHorseCowboy 23 oktober 2020 om 10:30

In de koers vond ik het een begrijpelijke tactiek. Maar als je Kelderman inderdaad als enige kopman ziet was het misschien toch niet zo handig. Het zou nu heel goed kunnen dat Hart de lachende derde wordt.

SteelHorseCowboy 23 oktober 2020 om 10:38

Wat ik de ploegleiding in ieder geval wel verwijt is dat er niet getraind is op het aantrekken van jasjes.

Amsterdam2028 23 oktober 2020 om 11:20

Tenenkrommend … allemaal in training bij triatleten om te leren hoe je dat doet én deugdelijke jasjes/body’s/vestjes aanreiken, dus niet van die regenjacks met wapperende lange mouwen.

Wheely 23 oktober 2020 om 11:36

Klopt, net als fietswissels iets waar keihard op getraind moet worden. Wel met allerlei dure Ceramicspeed spulletjes rondfietsen en dan vervolgens hier tijd en energie mee verliezen.

Arie den Blanken 23 oktober 2020 om 13:01

Dat trainen van het aantrekken van jasjes is natuurlijk grote onzin. Dat valt nauwelijks te trainen. Je opmerking over de contradictie van modern snel en lichter materiaal t.o.v. het tijd- en energieverlies bij pech weten ze zelf ook wel. Dat komt door de druk van de fietsfabrikanten die de schijfremmen op de markt willen doordrukken. Daar kunnen veel ploegen contractueel niet onderuit. Met velgremmen gaat dat allemaal veel sneller. Met schijfremmen gaat alleen een volledige fietswissel net zo snel als die fiets rechts voor op de drager staat maar daar kan er maar een van de 7 of 8 staan.

Laatste nieuws

Materiaalzone

Populair