Harm Vanhoucke (Lotto Dstny) wil niet langer wachten en zoekt andere oorden op
Foto: Cor Vos
vrijdag 4 oktober 2024 om 07:02

Harm Vanhoucke (Lotto Dstny) wil niet langer wachten en zoekt andere oorden op

Harm Vanhoucke vertrekt bij Lotto Dstny. Meerdere bronnen bevestigen aan WielerFlits dat hij de komende twee jaar uitkomt voor Q36.5 Pro Cycling. De 27-jarige klimmer was – jaren bij de opleidingsploeg inbegrepen – negen jaar actief bij Lotto Dstny, maar kiest nu eieren voor zijn geld.

De transfer van Vanhoucke is een rechtstreeks gevolg van de penibele financiële situatie bij Lotto Dstny op dit moment. Na het afhaken van co-sponsor Dstny, heeft de ploeg voor 2025 nog steeds de budgetten niet rond. Enkele renners met wie de ploeg al een mondeling akkoord had bereikt, waaronder dus Vanhoucke maar ook Arjen Livyns, zagen hun overeenkomsten ‘on hold’ gezet worden. Zolang er geen extra budget binnenkwam, konden ze niet officieel bijtekenen.

Begin oktober willen veel renners niet langer wachten en kiezen ze liever voor zekerheid. Vanhoucke heeft zijn reddingsboei intussen dus gevonden bij het Zwitserse Q36.5 Pro Cycling van CEO Douglas Ryder. Daar is hij naast de Spanjaarden Enekoitz Azparren (Euskaltel-Euskadi) en David Gonzalez (Caja Rural-Seguros RGA), de Let Emīls Liepiņš (dsm-firmenich PostNL) en Sjoerd Bax (UAE Emirates) de vijfde nieuwkomer. Vanhoucke vindt er ook zijn maatje Frederik Frison terug, met wie hij jarenlang bij de Lotto-ploeg actief was.

Klimbelofte
Vanhoucke staat al van bij de jeugdcategorieën gekend als een grote klimbelofte. Met name in zijn eerste beloftejaren vormde hij bij Lotto Dstny U23 een sterk duo met zijn goede vriend (wijlen) Bjorg Lambrecht. Vanhoucke won op die manier de Ronde van Lombardije voor beloften en een etappe in de Giro della Valle d’Aosta Mont Blanc, vooraleer hij midden 2018 de stap naar de hoofdmacht van de ploeg mocht zetten.

Vanhoucke op de Etna – foto: Cor Vos

Vanhoucke mocht in zijn eerste volledige profjaar meteen de Vuelta rijden, maar pas in de corona-editie van de Giro d’Italia in 2020 zette hij een grote stap. In de derde etappe naar de Etna, reed hij in het zog van twee vroege vluchters alle Giro-favorieten uit het wiel. Het leverde hem een knappe derde plaats op. Een jaartje later leek hij dan weer op weg naar winst in de gravelrit naar Montalcino in de Giro, maar een val en fietswissel namen al zijn kansen weg.

Intussen werd Vanhoucke ook regelmatiger. In 2021 eindigde hij ook als vijfde tussen een aantal wereldtoppers in de koninginnenrit van de UAE Tour naar Jebel Hafeet, negende in de Parijs-Nice-etappe naar Valdeblore La Colmiane en vijfde in de Ronde van Catalonië op Vallter 2000. In het najaar won hij ei zo na de Tour de l’Ain, maar dat was buiten Michael Storer gerekend. Na een wat minder 2022, voelde Vanhoucke dat hij nood had aan een nieuwe omgeving. Dat werd het ‘strikte’ Team DSM. Alleen bleek dat – ondanks opnieuw een sterke start in de UAE Tour op Jebel Jais – geen ideale match voor de twee partijen.

Vanhoucke kwam al na acht maanden terug naar Lotto Dstny, waar hij voor eigen kans zou kunnen gaan in rondjes van een week en eendagskoersen met het nodige klimwerk. Het is daar waar de huidige specialiteit van Vanhoucke, die afgelopen zomer zijn eerste Tour reed, ligt. Dit voorjaar werd hij nog zesde in de Ronde van Hongarije, zestiende in de Ronde van Romandië en derde in de Mercan’Tour Classic Alpes-Maritimes. Voor de komende weken staan vooralsnog Gran Piemonte en de Japan Cup op het programma.

RIDE Magazine
18 Reacties
03-10-2024 16:39
Als de ploeg zo door blijft sukkelen gaan ze niet het papierwerk rondkrijgen om weer WT te worden in 2026, wat een hoop gaat schelen voor het degradatiespook dat rondwaart onderin de WT-ranking.
    03-10-2024 16:57
    @Awestie
    Volledig met uw zienswijze eens.
03-10-2024 13:52
Grappig die omschrijving: klimmer Harm Vanhoucke. 130e in de Tour op ruim 5 en een half uur.

On topic: hij heeft groot gelijk dat hij eieren voor zijn geld kiest natuurlijk. Maar het geeft ook de kritieke situatie bij Lotto wel goed weer als een loyaal Lotto renner als Vanhoucke het vertrouwen al verliest. En laten we eerlijk zijn: mannen als Vanhoucke en Livyns (!) zullen toch ook weer niet de allerduurste renners zijn??
    03-10-2024 15:08
    Loyaal Lotto renner is ook weer een grappige omschrijving natuurlijk, voor iemand die vorig jaar zelf nog andere oorden opzocht (en 8 maanden later weer terugkwam)
    03-10-2024 15:42
    @David Janssens
    Vandaar dat er 'klimmer' staat en niet 'ronderenner' ...
    03-10-2024 16:43
    Nou ja, zelfs de grootste anti-tijdrijder onder de klimmers zou nooit 130e mogen eindigen in een grote ronde. Het kunnen klimmen is nog steeds verre weg het belangrijkste aspect van een klassementsrenner anno 2024. Sterker nog, meeste klimmers komen na een extreem slechte dag in de bergen nog altijd bovendrijven in het klassement.
    03-10-2024 17:46
    Lenny Martinez was 124ste, is hij dan ook geen klimmer?
    05-10-2024 14:30
    Lenny Martinez kwam - als ik het goed voorheb - volledig onvoorbereid aan de start van de Tour na een nochtans vruchtbaar en veelbelovend voorjaar en volgens mij was het zelfs beter geweest af te stappen, het draaide echt voor geen meter.
03-10-2024 16:55
Bwa ja veel hebben ze niet aan hem gehad he het voorbije jaar
03-10-2024 15:19
Gezien de huidige situatie is het volkomen normaal dat renners Lotto-Dstny (voorlopig heet het team nog zo) achter zich willen laten.
Het zijn beroepsrenners dus hun broodwinning -en beleg ook- immers.
Management van deze ploeg is bepaald niet slagvaardig en dat zou wel eens een massale uittocht tot gevolg kunnen hebben.

@David Janssens
Het woord / begrip "klimmer" is inderdaad niet correct.

@Maiilot à Pois
Loyaliteit kent ook zijn grenzen.

Zie de toekomst voor deze Belgische formatie somber in!
3 oktober en dan nog geen zekerheid voor seizoen 2025.....
    03-10-2024 15:51
    Met Van Gils (UCI 15), De Lie (UCI 18) hebben ze twee renners in de top 20. Dat is beter dan pakweg Ineos of Movistar. Tel daarbij nog Van Eetvelt (UCI 65) en Segaert (UCI 95). Ze hebben hun sterkste renners weten te behouden.
    03-10-2024 16:12
    @Stablinsky
    Voor hoelang nog?
    Als er met de geldbuidel gerammeld wordt zullen Maxim van Gils, Arnaud de Lie, Lennart van Eetvelt & Alec Segaert echt goed gaan nadenken.
    Tegen echt kapitaalkrachtige teams zoals bv. INEOS-Grenadiers, LIDL-Trek etc. valt eenvoudig weg niet op te boksen.
    03-10-2024 17:20
    @Stablinsky
    Ze hebben inderdaad een aantal van hun sterkste renners en tevens grootste talenten weten te behouden. Alleen heeft dat blijkbaar een hoop gekost: de ervaring loopt de deur uit en wordt vervangen door een groep hele jonge renners. De vraag is nu of die sterke renners nog genoeg ondersteuning overhouden.

    Het is een lastige situatie voor de ploeg, het vinden van een nieuwe co-sponsor is blijkbaar erg moeilijk. Wat dat betreft op zich wel goed dat het management geen contracten afsluit die ze niet kunnen nakomen mocht de zoektocht naar extra geld onverhoopt falen.
03-10-2024 16:28
Akkoord, maar renners als Van GIls en Van Eetvelt weten maar al te goed dat ze bij grote ploegen minder kansen zullen krijgen. Dus zolang er voldoende budget is om hen te betalen, zullen ze niet weglopen.
    03-10-2024 16:54
    @Stablinsky
    U schrijft het zelf; " zolang er voldoende budget is.....".

    Nogmaals Lotto weet al geruime tijd dat Dstny absoluut niet gaat verlengen bij dit team.
    Het is oktober 2024 en over 2 maanden begint seizoen 2025.

    Neem aan dat de renners en de staf toch heel graag zekerheid voor het nieuwe seizoen willen hebben.
    Of gaat staatsbedrijf De Nationale Loterij ineens alles betalen?
    03-10-2024 17:05
    @A.M.M. Jonkers

    Er is gewoon zekerheid voor 2025 hoor. Het probleem is dat ze geen extra budget hebben om iemand als Vanhoucke nog te verlengen, geld dat ze gehoopt hadden ondertussen wel te hebben. Maar alles wat getekend heeft, is geen probleem. Het is niet dat de ploeg op het punt staat op te houden met bestaan de komende maanden hoor. Het is niet dat je geen ploeg kan hebben met een 12 tal miljoen, Intermarché doet het al jaren. Alleen zal er zeker ongerustheid zijn bij de toppers, want het middenveld vertrekt en dat betekent dat zij minder steun zullen hebben in koersen.
    03-10-2024 17:23
    @Samamba
    Lijkt mij toch geen ideale situatie zoals u die voortreffelijk weergeeft.
03-10-2024 19:52
Komende koersen zullen dan bij hem ook wel geschrapt worden. Zo gaat dat bij die amateurploeg.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine