Haalt Wout van Aert Parijs-Roubaix?
foto: Cor Vos
dinsdag 5 april 2022 om 12:28

Haalt Wout van Aert Parijs-Roubaix?

Het is dé vraag die de wielerfan dezer dagen bezighoudt. Haalt Wout van Aert Parijs-Roubaix? Fiftyfifty, zei Michel Wuyts vorige week. Waarop viroloog Marc Van Ranst prompt reageerde met een niet mis te verstane tweet. “De kans op Roubaix hoort niet fiftyfifty te zijn, maar nul.”

Wout van Aert staat op de voorlopige startlijst van de Amstel Gold Race van aanstaande zondag. Maar daar zal de vorige week door corona besmette Belgische kampioen zo goed als zeker niet van de partij zijn. En als het van Marc Van Ranst, de bekende Belgische viroloog afhangt, moet Van Aert ook Parijs-Roubaix uit zijn hoofd zetten.

“Na een corona-infectie mag het lichaam – en dus het hart – niet te snel overbelast worden”, tweette Van Ranst. “Wout van Aert zal Parijs-Roubaix winnen, maar niet dit jaar. Ook profsporters kunnen best volledig uitzieken en dan rustig opbouwen.”

Bij Jumbo-Visma wordt voorlopig voorzichtig gereageerd, wegens te vroeg. “De eerste stap in het proces is wachten tot Wout niet meer ziek is”, zegt ploegleider Arthur Van Dongen aan Het Laatste Nieuws. “Hoeveel dagen dat duurt, kunnen we niet zeggen. Als hij zich weer fit voelt, gaan we een aantal medische checks doen. Als die goed zijn, komt de laatste stap: dan moeten we zien of het prestatiegewijs zinvol is om hem te laten koersen.”

Minimaal zeven, liefst tien dagen aan de kant
Sportarts Tom Tueglinkx, deel uitmakend van de medische staf van de Belgische Wielerbond en voorzitter van de Vereniging van sport- en keuringsartsen, predikt alvast voorzichtigheid. “We weten nog lang niet alles over de gevolgen van een Covid-infectie”, zegt hij aan HLN. “Onze richtlijn is dat je na een besmetting minimaal zeven, liefst tien dagen aan de kant blijft. Dat is de algemene regel, maar de uiteindelijke beslissing ligt bij de ploegarts. Een voordeeltje is dat Wout slechts milde symptomen had.”

De grootste schrik is het risico op ontsteking van de hartspier. “Neem tijd om uit te zieken, screen wat de eerste trainingsprikkels doen, bouw langzaam op en hervat dan pas de competitie”, zegt Tueglinkx. “Hoelang dat duurt? Je moet elk geval individueel bekijken. Dylan Teuns bijvoorbeeld, hervatte na een week, maar voelde een vreemde reactie op de longen, waarop hij besloot de fiets vier dagen langer aan de kant te laten. Verstandig.”

Tueglinkx voegt nog toe dat hij toejuicht dat Van Aert open over zijn situatie heeft gecommuniceerd. “Zo wordt het thema meer bespreekbaar. En zijn beslissing om te passen voor de Ronde is moedig. Andere renners hebben andere keuzes gemaakt. Wij hebben een vragenlijst die door meer dan 25.000 sporters is ingevuld en daaruit blijkt dat 45 procent van de besmette atleten weerkerende of aanhoudende klachten heeft. Dat is gigantisch.”

RIDE Magazine
83 Reacties
05-04-2022 12:33
Kom op dit moet toch lukken voor woutie... na een paar dagen was ik al terug te been
    05-04-2022 12:39
    Ja, want terug te been is praktisch hetzelfde als jezelf over een afstand van 280km met uiterste krachtinspanningen compleet uit elkaar trekken met al je systemen op het randje van bezwijken. Misschien nog even aan Colbrelli denken?
    05-04-2022 12:43
    @Barry veel mensen hebben niet meer dan een hele lichte snotneus en merken er amper iets van dat ze covid hebben. Het is maar net hoe zwaar de klachten zijn. Heb je 2 dagen een lichte snotneus, dan kan hij een week later gewoon weer 100% presteren
    05-04-2022 12:45
    En er zijn er ook die het nauwelijks merken, een lichte verkoudheid hebben en toch plots tegen een muur botsen als ze zware inspanningen gaan doen.
    05-04-2022 12:48
    Dat klopt en ik heb zelf gedurende mijn eigen besmetting niks gemerkt en hooguit een paar uurtjes lichte hoofdpijn gehad. Ik gun een ieder mijn ziekteverschijnselen als het dan toch moet. Maar de verschijnselen zijn per persoon zó compleet willekeurig dat je er geen zinnig woord van kan zeggen. En laten we niet doen alsof wij dezelfde lichamelijke inspanningen doen die beroepsrenners zichzelf opleggen.
    05-04-2022 15:31
    Het is kennelijk nog altijd niet tot iedereen doorgedrongen dat de gevolgen langdurig en soms ernstig kunnen zijn.
    05-04-2022 15:32
    Ik ben drie dagen flink ziek geweest. Nu vier weken verder kan ik nog steeds niet meer dan 50km fietsen op het gemakje. Topfit voor de besmetting en nu zit er niets meer in het vat. Per persoon dus anders.
    05-04-2022 15:50
    Laat WvA dat met de ploeg maar verstandig aanpakken. Als het bij 3-4 dagen licht grieperig/verkouden is gebleven, dan kan PR misschien nog wel. Maar heeft dat zin als hij niet in absolute topvorm is? Ik denk het niet. En kies dan maar het zekere voor het onzekere.
    Maar ik ben geen topsporter uiteraard en maak dus veiliger keuzes dan sommige anderen ;)
05-04-2022 12:35
Dat zal helemaal afhangen hoe zwaar de klachten zijn. Waar de 1 toevallig positief test omdat er in zijn omgeving iemand positief teste zonder klachten te hebben is de ander een paar weken flink ziek. Veel lijkt af te hangen van geluk hoe ziek je er van word. Hopelijk valt het mee voor wout.
    05-04-2022 18:08
    Het lastige is dus dat het niet alleen met de zwaarte van de klachten te maken heeft. Er zijn mensen die geen/weinig klachten hebben en toch een ontsteking aan de hartspier oplopen bij te zware belasting.
    05-04-2022 20:41
    @YogiBear Dat wordt gezegd ja. Ik vind dat verhaaltje nogal sterk, een milde infectie met daarna hartproblemen. Maar ja, alle problemen worden tegenwoordig door covid veroorzaakt.
    06-04-2022 09:57
    @Darren Is niet eens zozeer een Covid verhaal. Ook een griep maakt je kwetsbaarder op dit vlak. Een virusinfectie kan wat betreft heel vervelend zijn als deze niet volledig uit je lichaam is verdwenen (geen idee of volledig verdwenen een medische term is, maar zo is het ooit door een cardioloog aan mij verteld).
05-04-2022 12:38
Dus Wielerflits weet al dat AGR geen optie is, of neemt dit aan?
    05-04-2022 14:21
    Ik weet niet wat de wettelijke of uci regels zijn, maar ik denk dat de ploeg het niet wil riskeren met het op PR. Daarnaast is het ook maar de vraag met hoeveel % fitheid Wout aan Agr kan beginnen.
05-04-2022 12:46
"Het is dé vraag die de wielerfan dezer dagen bezighoudt." Nou, dat valt wel mee hoor. :-)
    05-04-2022 15:50
    Jij kan je idd beter bezig houden met woke zijn
05-04-2022 12:48
Behalve de direkt (medisch) betrokkenen en ingewijden die het medisch dossier van Van Aert kennen, valt er niets zinnigs te zeggen. Al het andere is speculeren.
    05-04-2022 12:53
    Ja, lekker speculeren! Is er iets mooier?
    05-04-2022 13:41
    Niet helemaal waar Pietspeed. Waar Van Ranst op doelt (pericarditis) is gewoon een normale topsportbegeleiding na een virusinfectie. Hoe Van Aert met de risico inschatting om gaat is verder aan hem aan daarna aan het team.
    05-04-2022 13:49
    Eens met Piet. Enige waar men wel op kan reageren is van Ranst die claimt dat het 0% kans is na een infectie. Ik ken mensen die 0,0 klachten hebben gehad en na een week weer volop konden sporten. Dat gezegd te hebben, weet ik niet hoe erg de klachten van Van Aert waren. Ik hoop dat de ploeg hem enkele uitvoerige tests laat doen voordat hij weer volluit gaat.
    05-04-2022 18:58
    @panache
    Het staat allerminst vast dat er sprake is van een virusbesmetting als oorzaak van het zich niet fit of goed voelen. Die antigeen of pcr tests geven daar geen 100 % zekerheid over. Bovendien is al maanden in de medische wereld bekend dat die coronaprikken myocarditis of periocarditus als bijwerking kunnen hebben. Dat staat ook in de bijsluiters. Overigens is een besmetting iets anders dan een virusinfectie, en nog iets anders dan ziek of ernstig ziek zijn.
    Elke mens is besmet met / drager van virussen en bacteriën. Dat is de aard en symbiose van de natuur.
05-04-2022 12:56
Hij heeft klachten gehad want hij ging eerst niet mee op verkenning omdat hij zich slecht voelde. Daar bestaat dus geen twijfel over. Later kwam naar buiten dat het om het welbekende C*r*na ging.

Dan ben ik het dus volledig eens met Van Ranst. Roubaix hoort geen vraag te zijn die moet hij niet rijden. Zeker aansluitend met de berichtgeving over hartproblemen (ook bij milde klachten) waar de ploegarts van Lotto Soudal en Lefevere voor waarschuwden.

Als Jumbo Visma verstandig is gaat het vizier gewoon volledig op de Tour nu.
05-04-2022 12:57
Als er nou één ding is dat ik niet ga missen nu de coronacrisis op zijn einde loopt, dan zijn het al die aandachtsgeile virologen en medici die overal en nergens(social media, talkshows, etc) hun mening ventileren over zaken waar ze geen verstand van hebben of waarvan ze de detail helemaal niet van weten.

Alleen de ploeg zelf weet hoe ziek Wout is en wanneer het verantwoord is om hem weer op te stellen. Al het andere is dom gelul in de ruimte..
    05-04-2022 13:45
    Bij 90% van de blessures heb je een punt, maar in dit specifieke geval niet. Pericarditis na een virusinfectie en de bijbehorende risico's, daar kan je over mee praten zonder het dossier van Van Aert zelf te kennen.
    05-04-2022 14:09
    Ja, nee, niet dus. Een virusinfectie is niet zwart-wit, er zijn bijna oneindig veel gradaties in hoe mild of heftig je een virus kan hebben.
    We weten de exacte ernst van de situatie bij Wout niet, dus het slaat ook nergens op om het te hebben over Pericarditis of bijbehorende risico's. Jij, ik, en figuren als Marc van Ranst kunnen er simpelweg niks zinnigs over zeggen wegens gebrek aan kennis.
    05-04-2022 14:14
    Ze hebben het over visrusifecties, dus ik denk dat ze er wel degelijk verstand van hebben.
    En als je kijkt naar Colbrelli laatst, hebben ze gewoon gelijk dat er voorzichtiger omgegaan moet worden met de renners na een infectie
    05-04-2022 20:36
    Maar Colbrelli had al PR gewonnen, dus dan kan het wel een risicootje nemen. Wout nog niet en die heeft misschien nog wat pogingen nodig om daar te geraken dus moet je voorzichtiger zijn dat je wel meerdere pogingen krijgt
05-04-2022 13:01
Ik dacht dat Wout ook echt ziek in bed lag toch?
Dan gaat het herstel dus wel iets langer duren dan bij een snotneus...

Hopelijk gaat hij Roubaix halen! En in goeie conditie natuurlijk!
Maar hopelijk nemen ze ook niet teveel risico's. Je leest toch hier en daar de verhalen over sporters/topsporters met klachten aan de hartspier e.d.
Dan de focus maar vol op de Tour, of mogelijk nog een ardennenklassieker meepakken hier of daar. Volgend jaar weer een seizoen.
05-04-2022 13:17
Onwaarschijnlijk hoeveel virologen Wielerflits aangrijpen om het schijnbaar beter te weten dan een vooraanstaand en opgeleid Belgisch viroloog.
    05-04-2022 13:19
    Nou inderdaad, maar die zien van Ranst natuurlijk als Belgisch boegbeeld van het WEF en de great reset blabla geneuzel.
    05-04-2022 13:27
    Van Ranst heeft Van Aert gewoon niet in zijn pooltjes. Meestal de man van de nuance, nu plots heel stellig en absoluut.
    05-04-2022 15:34
    Hopeloos ja.
    05-04-2022 17:51
    'Vooraanstaand' is nu niet meteen een woord dat ik link aan iemand als Van Ranst. Expert is hij misschien, maar dan toch vooral in het voordeel van het farmaciebedrijf dat de hoogste som betaalt.

    Blijft een raadsel voor mij waarom iemand die, ten tijde van de Mexicaans griep, al eens veroordeeld werd voor belangenvermenging toch in de corona-adviesraad terecht is gekomen? Wellicht is heel de sector gewoon corrupt?
05-04-2022 13:32
Die Marc is een echte Wout-fan en heeft op de eerste plaats het beste voor met zijn idool. Goed dat hij zijn expertise inzet in het belang van de renner. Van een ploegarts moet ie het blijkbaar niet hebben.
Zie Wout ook liever 100% gezond aan de start. Om te kunnen winnen is dat absoluut noodzakelijk. Welke fan zit nu te wachten op een deceptie?
    05-04-2022 17:52
    Ik denk dat Marc vooral een Marc-fan is.
    05-04-2022 18:12
    [i]edit wf: niet doen[/i]
    05-04-2022 18:29
    En ik denk dat hier boven straks in italic "niet op de man" gaat staan. ;)
    05-04-2022 20:43
    @YogiBear: MVR is een expert is narcisme en belangenverstrengeling…
    06-04-2022 10:00
    @Daren Het één sluit het ander niet uit. Hij is zonder twijfel ook een expert mbt Corona.
05-04-2022 13:41
Tadej Pogacar had vlak voor de UAE Tour Corona, en presteerde als in zijn beste dagen. Had die ook naar Marc moeten luisteren ??
    05-04-2022 13:48
    De variant op twee pakjes sigaretten per dag roken en 95 jaar oud geworden.
    05-04-2022 13:53
    Nieuwsbericht Pogacar corona was op 8 februari. 20 februari startte hij in UAE en won hij. Nieuwsbericht Van Aert corona was op 2 april. 18 april start Parijs Roubaix. Hopen dat het lukt en voor de rest vertrouw ik op de ploeg en Van Aert dat ze de juiste keuze maken.
    05-04-2022 16:35
    Ik ben geen medicus, maar met alle respect, de UAE Tour minder risico dan voor de winst naar Roubaix rijden. Paar vlakke etappes in de warmte om te zien hoe de benen het houden, constateren dat het meevalt, dan twee keer gas geven bergop. Redelijk controleerbaar.

    Ieder individu reageert anders, 'k denk dat ze best een vermogenstestje zullen doen om te zien of de waardes van WvA competitief zijn. TJV heeft vast herstelprofielen van hun coronapatienten, om te vergelijken hoe ver hij volgende week is.
05-04-2022 13:42
Dit is een zaak van van Aert en zijn medische begeleiding. Die bemoeienis van een viroloog en arts voor wat aandacht is gewoon zielig.
    05-04-2022 18:36
    Als je de man zijn twitter-profiel bekijkt heeft hij duidelijk last van profileringsdrang. Duidelijk klaar voor de politiek na zijn geslaagde optredens als BV de afgelopen jaren.
05-04-2022 13:43
Volgens mij zijn er weinig sporters met beperkte ziekteverschijnselen door Corona 3 weken langs de kant staan. Bij het voetbal is dat in ieder geval niet zo. Volgens wielerflits ook niet bij Alaphilippe want die reed geen Milaan - San Remo door Corona en rijdt nu al weer Baskenland. Dit is ook 2 weken later. Alleen hier hoor je niemand over. Ik kan alleen nergens anders dan op wielerflits terugvinden dat hij Corona heeft gehad
    05-04-2022 14:05
    Zo'n beetje alle profvoetballers hebben inmiddels corona gehad inderdaad(en een heel aantal ook nog de meer ziekmakende Delta-variant). En die keerden, op een handjevol uitzonderingen na, ook allemaal direct na hun verplichte quarantaine zonder problemen terug op het veld.
05-04-2022 13:56
"Zijn beslissing om te passen voor de Ronde is moedig."
Had Van Aert een andere keuze?
Positief is toch niet starten?
    05-04-2022 14:04
    Hij had ook zijn mond kunnen houden, zeker bij milde klachten. Gelukkig is Wout in dat opzicht verstandig / moedig geweest enheeft hij het juiste gedaan.
    05-04-2022 14:24
    Je zult ws altijd een paar procentjes minder zijn als je zo diep moet gaan. Dat hoeft de normale sterveling niet te voelen, maar als je tegen andere klasbakken 280km moet koersen komt die iets mindere fitheid ws wel bovendrijven. Dan neem je ws alleen onnodig risico.
05-04-2022 14:31
Nee, haalt 'ie niet.
05-04-2022 14:39
Ik wens Wout van Aert van harte beterschap. Jumbo-Visma is geen opportunistische ploeg, dus die zullen hem ongetwijfeld nergens opstellen wanneer dat niet verantwoord is. Als hij Roubaix haalt, zal dat dus verantwoord en zinvol zijn. Lukt dat niet, dan haalt hij misschien Luik of anders rustig herstellen en opbouwen richting de Tour.
05-04-2022 14:41
Hoe dan ook: Van Ranst zet hiermee wel druk op de ketel. Stel dat de medische staf van TJV besluit dat van Aert kan starten en er gebeurt onverhoopts toch iets...
    05-04-2022 15:04
    Tim Declercq hebben ze ook niet voor de sier even wat langer uit koers gehouden. Het zal je gebeuren joh. 2e kasseistrook van PR 2018... weten we het nog?
    05-04-2022 18:38
    Wat dan misschien? Krijgt Van Ranst dan de nobelprijs omdat hij voor de eerste keer in twee jaar iets twitterde dat achteraf geen onzin bleek te zijn?
    05-04-2022 20:51
    LeoR16 geef Van ranst iig de credits dat hij als viroloog uit België openlijk zijn bedenkingen uitte bij Veronica Inside over het nogal voorzichtige Nederlandse overheidsbeleid toen nog tal van lockdown maatregelen actief waren. Het is veel triester dat een man uit het werkveld Ernst Kuipers, ineens selectief ging plukken uit statistieken en met pseudo-wetenschap overheidsbeleid verdedigde waarvan Jan met de korte achternaam nog kon begrijpen dat het niet meer nodig was.
05-04-2022 14:42
Blijkbaar denkt iedereen dat er een rechtstreeks verband is tussen het risico op pericariditis en de ernst van je andere klachten.
Enkel een snotneus en wat hoofdpijn, DUS hij zal ook wel geen hartspierontsteking krijgen?
Ik weet niet of dat zo is, en ik vermoed dat ook de wetenschap er nog niet heel veel over weet. Volgens mij is dàt de aanleiding van de tweet van Van Ranst. We weten er niet genoeg over, dus better safe than sorry.
    05-04-2022 15:55
    Dat rechtstreeks verband is er niet. Het is een indirect verband: de infectie door het virus maakt je ziek(ig)/verkouden of erger (of juist minder dan dat) én die infectie kan effect hebben op de hartspier.
    Áls je minder zwaar en korter geïnfecteerd bent, is de tijd en mogelijkheid van het virus om je hartspier aan te tasten 'dus' ook minder. Maar niet uitgesloten. En dat laatste is wel belangrijk als het om je hart gaat...
    05-04-2022 18:43
    Bedankt Turtlehead, dat is wat ik bedoelde.
    De redeneringen "Wout heeft alleen maar een snotneus, dus van zijn hart zal hij ook wel geen last hebben" kunnen dus de vuilnisbak in.
05-04-2022 14:43
Je zou kunnen overwegen om Amstel niet te rijden en onder medische begeleiding te testen. Er moet zo langzamerhand toch meer bekend zijn over de effecten? Optimaal is het uiteraard niet.
05-04-2022 14:45
Maakt me niet uit . Als hij het volgende WK veldrijden maar haalt vind ik belangrijker.
    05-04-2022 14:51
    Precies, prioriteiten stellen. Waarom denk je dat Toon Aerts geen voorjaarsklassiekers rijdt?
05-04-2022 14:57
Misschien is Parijs-Roubaix net dat tikkeltje te vroeg of te risicovol, anders van de nood een deugd maken en nu dan maar eens proberen wat er mogelijk is in LBL.
05-04-2022 15:36
De eigenwijsheid is vaak grenzeloos, ondanks gemis van expertise. Hoe kan dat?
    05-04-2022 17:54
    Dunning-Kruger strikes again ;-)
05-04-2022 15:47
Van mij mag hij doen wat hij wil, zolang hij en zijn staf denken dat het zowel medisch verantwoord is alsook sportief wat brengt. En het zou mooi zijn als het hem lukt om gezond en wel weer in goede conditie te kunnen starten binnen 2 weken.

Mijn eigen ervaring met dit beestje is dat het een hap neemt uit je conditie, ondanks het feit dat ik slechts een dagje koorts had en 2 dagen eromheen een beetje energieloos. Maar vanaf het moment dat ik inspanningen ging doen, merkte ik dat ik een hoop kwijt was van mijn fitheid. Hartslag snel omhoog maar niet vooruit komen.

Nu is iedereen anders, maar mijn ziektebeeld heb ik bij heel veel mensen om mij heen ook terug gehoord. Als Wout hetzelfde doormaakt, dan lijkt het mij sterk dat hij rond PR weer de conditie heeft om mee te doen voor de knikkers...
05-04-2022 15:49
Zou Wout nog wel eens aan dat WK veldrijden in Amerika denken?
05-04-2022 15:55
Is toch zo te zien aan z'n powermeter met een kleine training of die wel of niet kan starten
    05-04-2022 22:20
    Froome kijkt nog dagelijks zo naar beneden, meerdere keren zelfs op 1 dag, of hij de Tour nog kan winnen.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine