Gulperberg verandert finale Amstel Gold Race

Gulperberg verandert finale Amstel Gold Race
vrijdag 25 februari 2022 om 09:24

De Eyserbosweg was in het verleden vrijwel altijd het startpunt voor de finale van de Amstel Gold Race die op zondag 10 april plaats vindt. De organisatie van Nederlands enige klassieker heeft de finale echter aangepast, waardoor de wedstrijd eerder opengebroken kan worden. Na de Loorberg op ruim 50 kilometer van de streep volgt nu via smalle wegen de afdaling van Koning van Spanje waarna de renners de Gulperberg vanuit Gulpen moeten beklimmen.

“Juist omdat je door een haakse bocht vrijwel stil staat en dan direct aan het steile deel begint, is dit een lastige klim”, oordeelt koersdirecteur van de Amstel Gold Race Leo van Vliet. In de eerste 150 van de 920 meter lange klim zit al een deel met een stijgingspercentage van meer dan 17%. Terwijl de wind halverwege de klim bijna altijd vol in het gezicht van de renners blaast.

Via de afdaling aan de andere kant naar Partij gaan de renners vervolgens via de Geuzeweg en Cappucijnenweg over smalle, onoverzichtelijke­­­­­ wegen naar de voet van de Kruisberg. “Anders moest je hier 3,5 kilometer over de brede provinciale weg, waar de wedstrijd zich meestal weer neutraliseerde. Denk aan de aanval die Mathieu van der Poel in 2019 op de Gulperberg vanuit Partij deed, waarna hij op grote baan werd achterhaald. Nu is deze plek veel geschikter om iets te ondernemen”, aldus Van Vliet.

Dit artikel delen:

19 Reacties

ZK 25 februari 2022 om 09:40

Goede ontwikkeling dit!

Michelangelo 25 februari 2022 om 10:00

Met name het weghalen van het stuk “autosnelweg” vanuit Gulpen richting Kruisberg gaat denk ik veel meer mogelijkheden geven. Op deze baan werd altijd wel een organisatie opgetuigd, nu gaat dat een stuk lastiger zijn.

Benieuwd hoe dit uitpakt.

Boomie1 25 februari 2022 om 14:12

Precies dat ja

Aristos 25 februari 2022 om 10:31

Op zich wel leuk, vooral dat die beklimming wat langer blijft doortrekken, zal ervoor zorgen dat het peloton op een lint wordt getrokken.

FDJ 25 februari 2022 om 10:42

Dus vanaf de Loorberg in Heijenrath linksaf, langs het zwembad in Gulpen en dan Gulperberg over om in Partij rechtdoor te gaan in plaats van naar de Rijksweg. Klinkt interessant, maar wel valpartij gevoeliger.

Michelangelo 25 februari 2022 om 11:03

Kan me anders ook stevige valpartijen herinneren van de afdaling van de Gulperberg, daar waar ze nu opdraaien.
Blijft overal draaien en keren als je van de doorgaande wegen af gaat in die hoek van het land.

JVD 25 februari 2022 om 14:56

Onderaan de Koning van Spanje is het best rommelig inderdaad. Maar het gewring op hoge snelheid op de Rijksweg in aanloop naar de Kruisberg vond ik nog meer vragen om problemen.

FDJ 25 februari 2022 om 18:11

@jvd eens mbt rijksweg. Gebeurde ook veel valpartijen, maar de nieuw gekozen afdaling van de Gulperberg heeft ook risico’s wat dat betreft. Richting Partij heb je ook een aantal aardige obstakels waar je nu met hoge snelheid op aankomt. Het plateau naar de koning van Spanje is overigens wel mooi. Met wat gunstige wind kun je daar de boel al eens mooi op een lint trekken.

Bontempi 25 februari 2022 om 10:48

Een goeie aanpassing. De aanvallers zullen daar meer in het voordeel zijn nu.

Ivo_1978 25 februari 2022 om 11:38

mooie ontwikkeling. ik had nog liever gezien dat ze na de afdaling van de gulpenerberg in partij de rodestraat zouden nemen in Partij. die is dusdanig smal dat je een aanval afdwingt.

girardengo 25 februari 2022 om 12:56

Goede aanpassing van het parcours is dit.

Sjoerd102 25 februari 2022 om 13:38

Van partij naar Mechelen is ook redelijk open en kun je ver vooruit kijken.

vanSpringel 25 februari 2022 om 17:54

Tis maar een kort steil stukske. Ik betwijfel of de renners daar warm van worden. Na de 15% effe wat eten en drinken en dan weer aansluiten in de rij, verwacht ik.

Jacco van Stierop 25 februari 2022 om 18:37

Ik vraag me ook af of het zo veel uitmaakt. Het steile gedeelte is inderdaad maar een heel kort stukje, bovendien beschut tussen de bomen dus de wind heeft daar nauwelijks invloed. Door het gebrek aan uitdagend bochtenwerk en het ruime zicht is de afdaling naar Partij ook niet erg uitnodigend om iets te ondernemen.

Guushovd 25 februari 2022 om 18:54

Ik moet nog het hele parcours zien. Voor mij blijft het een probleem dat de laatste 30 km de geulhemmelberg en de bemelerberg als finale worden gebruikt. Dat rondje is alleen om de renners in de finale twee keer door Valkenburg te laten rijden. Om de koers echt mooi te maken heb je op dat punt andere klimmen nodig, dus gewoon over de eijserbosweg, fromberg en keutenberg naar de cauberg.

Romāns Vainšteins 25 februari 2022 om 19:15

Doen ze dat niet meer? Dat was nochtans het parcours waar MvdP de laatste echte uitgave binnenhaalde.

Lazaridies 25 februari 2022 om 20:01

Wat betreft laatste kilometers in AGR zou je ook een helling kunnen rijden parallel aan de Bemelerberg ,die vrij smal is een beslissing kan bewerkstelligen! Past zeker in de rest van de kilometers richting finish!

Monsieur vdS 25 februari 2022 om 20:30

De Rootherweg! zeker een leuk, lastig en onbekend klimmetje

Jean Dumas 26 februari 2022 om 09:43

Ik vind de huidige finale wel mooi genoeg. Baat het niet, dan schaadt het niet, maar op de Eyserbosweg gebeurt ook al weinig de laatste jaren.

Headlines

Materiaalzone

Populair