Guillaume Martin brengt zijn tweede boek uit

donderdag 11 november 2021 om 19:56
Guillaume Martin brengt zijn tweede boek uit

foto: Cor Vos

Guillaume Martin (28) heeft deze week zijn tweede boek gepresenteerd. Het boek heet La société du peloton, letterlijk vertaald De gemeenschap van het peloton. Daarin vergelijkt de Cofidis-klimmer het wel en wee in het peloton met andere groepen in de samenleving.

“Vanuit een wereld die ik goed ken, het wielerpeloton, probeer ik na te denken over wat er in elke samenleving speelt. Hoe kan je deelnemen aan een collectieve groep, zonder je persoonlijke ambities op te geven? En hoe kan je samen leven zonder jezelf op te offeren? Het zijn vragen die elke wielrenner zullen aanspreken en die volgens mij erg actueel zijn”, vertelt Martin.

Het boek van Martin, die afgestudeerd is als filosoof, is woensdag in het Frans verschenen. “Ik hoop dat het boek in de toekomst ook vertaald kan worden in het Engels en andere talen”, laat de Fransman (dit jaar achtste in de Tour de France en negende in de Vuelta a España) weten op social media.

De kopman van Cofidis is naast wielrenner en filosoof dus ook een begenadigd schrijver. Eerder bracht hij ook al het boek Socrates op de fiets uit.

Dit artikel delen:

12 Reacties

Romāns Vainšteins 11 november 2021 om 20:19

Leuk om er zo een bij te hebben, los van of zijn boek leesbaar is of niet.

de adelaar 11 november 2021 om 20:29

Deze man is afgestudeerd filosoof en weet wel goed zaken onder woorden te brengen

Verweggistan 11 november 2021 om 20:41

De een kan makkelijk voor het peloton uitrijden en voor de ander is het altijd aanklampen. En voor Martin meestal beide in dezelfde etappe.

JVD 11 november 2021 om 21:14

Vorige boek viel me tegen. Toch wel nieuwsgierig naar deze.

horsm 11 november 2021 om 21:34

Ah, leuk. Dat eerste boek was best aardig, dus ik ga dit zeker lezen. Er is een (oud) radio interview met hem in het filosofie-programma van France Culture dat wel leuk is om te beluisteren: https://www.franceculture.fr/emissions/les-chemins-de-la-philosophie/profession-philosophe-5074-guillaume-martin-cycliste-philosophe

JVD 12 november 2021 om 08:23

Dank voor de tip!

the student 12 november 2021 om 08:38

Kan niet wachten tot Maarten Ducrot in de volgende touruitzending gaat reciteren uit zijn boek.

‘wisten jullie al dat hij filosoof is’

Die coveromslag kan trouwens wel wat moderner. Het plaatje is ook een peloton van rond 2010 of iets dergelijks aan de shirtjes te zien.

Romāns Vainšteins 12 november 2021 om 09:11

Ik vind het juist wel een mooie cover die meteen duidt wat een raar bubbeltje het is waar die lui veel tijd doorbrengen. Ik vraag me overigens ook af wat het met je doet om het hele jaar een helicopter boven je knar te hebben klapperen, dat kan nooit goed voor je hersens zijn, Guillaume?

girardengo 12 november 2021 om 15:25

Alvast een prachtige titel en ondertitel.

Alfons Haavers 12 november 2021 om 19:27

En dan als derde boek:

Titel: Il nous fait chier, ce type !

Ondertitel: Mathieu doit finir le Tour.

Lalsacien 12 november 2021 om 19:58

Titel: Les supporters nous engueulent.

Ondertitel: Leurs raisons pourquoi

Spartacus 12 november 2021 om 18:44

Vond het eerste boek erg tegenvallen. Hij is dan wel filosoof, maar geen schrijver.

Laatste nieuws

Materiaalzone

Populair