Grote rondes een week inkorten, kan dat?

woensdag 22 april 2020 om 15:32
Grote rondes een week inkorten, kan dat?

© Cor Vos

Bryan Cookson was de eerste die het idee opperde om de grote rondes dit jaar van drie naar twee weken te brengen. Later bleek dat ook Patrick Lefevere het voorstel genegen is. Van rennerszijde liet Dylan Teuns een balonnetje op. “Dit is toch het ideale moment om te experimenteren”, klonk het. Maar kan dat wel? Het is sowieso gevoelige materie, zo blijkt.

Het idee om de grote rondes in te korten, leeft al langer. Het zou een overvolle kalender ontlasten, het zou het format aantrekkelijker maken en een jonger publiek aanspreken. Korter en dus spectaculairder, weet u wel. Dit jaar leek een goed moment om het een keertje uit te proberen. Maar verder dan een aantal suggesties zoals in de inleiding beschreven, komen we voorlopig niet.

“Moeilijk dossier”
Het Laatste Nieuws belde erover met Belgisch bondsvoorzitter Tom Van Damme, die in zijn rol van voorzitter van de wegcommissie van de UCI mee aan tafel zit bij het overleg over de invulling van de nieuwe kalender. Van Damme legt liever geen verklaringen af. Verder dan ‘het is een moeilijk dossier”, komt hij niet. “Hoe minder er over gezegd wordt, hoe beter.”

Tomas Van Den Spiegel, CEO van Flanders Classics, is iets duidelijker. “Er speelt meer dan het klassieke emotionele verhaal waarin chauvinisme, trots en prestige de doorslaggevende elementen zijn. Op dit moment staat niemand te springen om wedstrijddagen in te leveren. Het zijn moeilijke tijden voor iedereen. Voor RCS (Giro, red), voor ASO (Tour en Vuelta, red). Iedereen hoopt op zoveel mogelijk racedagen om de financiële schade te beperken.”

Solidariteit
Concreet: organisatoren leven van sponsoring en mediacontracten. Voor een wedstrijd van drie weken wordt meer betaald dan voor een van twee weken. Of beter nog: een wedstrijd met vier weekends is meer waard dan een race me drie weekends. Het zijn immers de weekenddagen die extra rendabel zijn. Vandaar dat ook kleinere rittenkoersen niet staan springen om weekends vrij te maken voor de klassiekers.

De UCI wil nu zo snel mogelijk met een kalender komen, maar het getouwtrek is nog volop bezig. “Wij zeggen al langer dat er een keer kritisch naar de kalender gekeken moet worden,” gaat Van De Spiegel voort. “Maar financieel gezien is dit geen gemakkelijk moment om grote aanpassingen door te voeren.”

Maar of een kortere Giro of Vuelta voor dit jaar nu ook echt overwogen, dat wil niemand met zoveel woorden bevestigen. Halen ASO en RCS – de grootste spelers – hun slag thuis? Of kiest de UCI voor solidariteit en gunt ze de kleinere rittenkoersen extra ruimte op de kalender? Antwoord rond 15 mei, dan maar…

(Foto: Mauro Vegni en Christian Prudhomme (rechts) poseerden samen in de Giro 2017)

Dit artikel delen:

20 Reacties

Jean Dumas 22 april 2020 om 16:25

Si ASO le veut?

IlPirata 22 april 2020 om 16:46

NOOIT doen, dan krijg je als winnaar altijd verwijten dat hij in de 3e week zou breken/lossen. Was hij een volwaardig grote ronde winnaar, krijg je dan. Óscar Pereiro praktijken. Maar goed, we gaan het beleven.

Polleke 22 april 2020 om 19:12

ALTIJD doen… Het maakt niks uit, de besten gaan hun taktiek echt wel aanpassen en blijven de besten…

Plaggie 22 april 2020 om 19:27

Ik denk dat je als je van de vrijdag in het 1ste weekend t/m de zondag in het 3de weekend, zonder rustdagen dus, koerst inderdaad dezelfde winnaars krijgt en dat het een stuk leuker is voor het grote publiek om te volgen. Ook klassieke derdeweeksrenners als Kruiswijk komen dan in etappe 14 t/m 16 wel bovendrijven. Kan me tours uit de jaren 90 herinneren met 1 rustdag op de woensdag van de tweede week. Toen had je op maandag en dinsdag voor de rustdag ook al een pak renners die niet meer fris zaten.

Arie den Blanken 22 april 2020 om 21:59

Nou en wat dan nog. Het profcircus zit een overlevingscrisis en dan spelen dit soort sportieve bijzaken geen rol. Als de sponsors van de ploegen en de evenements sponsors maar enigszins aan hun trekken komen is waar het om gaat.

EricV 22 april 2020 om 16:59

Volgend jaar gaan we weer fietsen

Dumoulist 22 april 2020 om 17:18

Ik zie Alaphilippe al in zijn handjes wrijven.

jan jansen 22 april 2020 om 17:57

Nee

SnellePelle 22 april 2020 om 18:37

Eerst maar eens bedenken hoe je een wedstrijd gestart krijgt.

2022 op zijn vroegst.. met amateurs want de rest is ter zielen.

koos verrek 22 april 2020 om 18:37

niet doen , op een menseleven is dit 2 jaar minder koers kijken :(

Emergo 22 april 2020 om 18:57

Natuurlijk kan dat, in bijzondere tijden kunnen wielrenners ook bijzondere dingen doen (hoewel ik vermoed dat ze daar dit jaar niet aan toekomen).

KennyKlimmen 22 april 2020 om 19:31

Je laat je penis toch ook niet 2cm inkorten…

Derierre de la course 22 april 2020 om 21:18

Sterkste argument wat ik tot op nog toe gelezen heb hier.

S. Morgenstern 22 april 2020 om 21:24

Dat is niet zo'n grote dan, degene die jij gebruikt als referentie…

koos verrek 22 april 2020 om 21:47

Van 6 naar 4cm?

JVD 22 april 2020 om 20:00

Het kan, maar dan heet het geen Grote ronde meer. :)

vanSpringel 23 april 2020 om 10:52

De omtrek kan dan wel eens groter zijn dan de lengte.

Arie den Blanken 22 april 2020 om 20:14

De “bedrijfstak” profwielrennen zit in een situatie hoe te overleven. Dan spelen de sportieve aspecten van de plannen toch geen rol.

stalle 23 april 2020 om 08:08

Er komen dit jaar geen Tour,Giro,Vuelta enz.

Koers 23 april 2020 om 09:38

Laten we eerst eens beginnen met op die belangrijke weekenden geen tijdritten en vlakke etappes te plannen. Dat kwam verleden jaar te vaak voor. Een mooie afsluitende tijdrit op de laatste dag, die het klassement nog kan veranderen, heeft natuurlijk wel zn charme.

Headlines

Materiaalzone

Populair