Van Avermaet: “Denk dat ik in elke klassieker mee ga doen voor de overwinning”

maandag 8 januari 2018 om 16:50

Greg Van Avermaet kijkt met vertrouwen uit naar komend wielerseizoen. De nummer 1 van de UCI-ranglijst verwacht dat hij ook in 2018 een goed seizoen gaat rijden. “Ik denk dat ik in elke klassieker mee ga doen voor de overwinning”, vertelt hij in een interview met Sporza.


Momenteel verblijft Van Avermaet met zijn ploeg BMC op een trainingskamp in het Spaanse Denia. Zijn voorbereiding verliep voorspoedig. “Ik heb een goede winter gehad”, geeft hij aan. Hij heeft zichzelf moeten intomen om ervoor te zorgen dat hij niet teveel traint. “Dat is toch een beetje de aard van het beestje. Maar ik heb een goed evenwicht gevonden voor een ideale voorbereiding. Ik ben klaar voor de voorjaarsklassiekers. Al is het nog een eind weg. De belangrijkste afspraak is begin april.”

Vertrouwd programma
Van Avermaet zijn wedstrijdprogramma is de eerste maanden identiek aan dat van 2017. Hij begint zijn seizoen begin februari in de Ronde van Valencia. Daarna rijdt hij de Ronde van Oman, Omloop het Nieuwsblad en Kuurne-Brussel-Kuurne. In Italië rijdt hij vervolgens Strade Bianche, Tirreno-Adriatico en Milaan-San Remo. Daarna volgen de voorjaarsklassiekers. In juli staat hij aan de start van de Tour de France.

Met overwinningen in Omloop Van Nieuwsblad, Harelbeke, Gent-Wevelgem en Parijs-Roubaix kende Van Avermaet in 2017 een buitengewoon goed voorjaar. Hij erkent dat het lastig wordt om dat te evenaren. “Ik denk dat het heel moeilijk wordt. Vorig jaar had ik een superconditie”, kijkt hij terug. “Ik ga ervan uit dat ik opnieuw een heel regelmatig seizoen ga rijden. Met hopelijk een paar uitschieters. Ik denk dat sowieso ik in elke klassieker mee ga doen voor de overwinning. Hopelijk zitten daar opnieuw een paar goede overwinningen bij”, geeft hij aan.

Zijn zeges in het voorjaar hebben hem rust gegeven. “Ik ben rustig en weet dat ik het kan. Ik weet dat het er op een bepaald moment uit gaat komen”, aldus Van Avermaet. “Ik kan nu andere doelen stellen. Het was een heel groot doel om een monument te winnen. Dat is gelukt met Parijs-Roubaix. Nu zou ik graag de Ronde van Vlaanderen winnen.”

Toekomst BMC
Het is momenteel nog onzeker of zijn ploeg BMC volgend seizoen nog in het peloton actief zal zijn. Van Avermaet wacht rustig af “Wanneer je een paar jaar aan de top hebt gestaan, is er altijd de keuze om ergens anders te gaan fietsen. Ik zou het liefste hier blijven omdat ik hier iets heb opgebouwd. Ik zit eindelijk in een positie waar ik wil zitten. Wanneer de sponsoren doorgaan, zou ik graag hier verlengen. Maar ik ben ook niet blind en ik zal misschien een keer aan een nieuw avontuur beginnen. We zullen zien wat de toekomst brengt.”

40 Reacties

ronddraaien 8 januari 2018 om 17:05

Blijkbaar heeft niemand hem al verteld dat hij dit jaar tegen Wout van Aert moet opboksen.

vluggejapie 8 januari 2018 om 17:18

edit wf: laat insinuaties achterwege svp

Andreotti 8 januari 2018 om 17:46

In de omloop heeft hij nog vrij spel, maar dan…..

marehoek 8 januari 2018 om 17:55

Oh wat blaast hij hoog van de toren.
Het zou hem dit jaar wel een s tegen kunnen vallen, want Greg is niet de meest
sympathieke renner in het peleton, en dan is de ” gunfactor” niet snel
aanwezig.
Ik denk dat 2018 niet die pieken zal hebben van 2017.

assen 8 januari 2018 om 18:09

Goh, het lijkt wel een Hollander, met die arrogantie.
Alle klassiekers? Ook LBL en WP? Of bedoelt ie waaraan ie meedoet? Dat laatste.

Maar arrogant of niet, ik denk wel dat ie gelijk heeft. ;-)

Doordrijver 8 januari 2018 om 18:10

Hoeft een kampioen sympathiek te zijn?

polke 8 januari 2018 om 18:10

Ik denk het ook . De meeste constante renner in voorjaar

RRobson 8 januari 2018 om 18:10

@marehoek: de gunfactor is inderdaad niet erg aanwezig – op dit forum. Je eerste zin is daar trouwens een perfecte illustratie van. Als je goed gelezen hebt, moet het je toch zijn opgevallen dat hij net zegt dat het erg moeilijk wordt om even goed te doen als vorig jaar??

RemyM 8 januari 2018 om 18:32

Lekker jixen

bloemist 8 januari 2018 om 18:40

Wie Greg van nader bij kent, kan niet anders dan grote waardering voor hem opbrengen.Als nederigheid nog mogelijk is voor top sporters, dan kom je bij Greg terecht. Greg is één van de renners die een heel wieler jaar op niveau kan presteren.Van Wout zal hij nog geen last hebben,al verdient die jongen in zijn eerste voor jaar op de weg respect.

Mwielerfan 8 januari 2018 om 19:09

In msr is ie er meestal niet echt bij na de poggio toch? Verder snap ik niet waar de antipathie vandaan komt. Altijd bereid tot koersen, aanvallen en op kop rijden als ie weg is. Maakt wedstrijden leuker maar niet zo dominant dat ie altijd wint. Ook vorig jaar geen kvk strade bianchi en rvv gewonnen. Dus het wordt er nooit saai van. Wint ook op meerdere manieren. Gewoon super goede renner.
Enige wat ik kan bedenken is dat hij al dan niet een vage alternatieve geneeswijze heeft gebruikt die niet als doping geldt en dus iedereen vrij staat om te doen.

fringale 8 januari 2018 om 19:22

Het lijkt er hier op of GVA voor lof, sympathie en een torenhoge gunfactor weer wat omstuimiger moet beginnen rijden en telkens 2e worden. Vreemd forum dit.

Domestique 8 januari 2018 om 19:22

Arrogant? En de vleesgeworden arrogantie (al vind ik hem ook geinig hoor) Sagan wordt hier door iedereen geadoreerd? In interviews bv. antwoordt Van Avermaet toch altijd normaal en oprecht op de vragen, terwijl Peto de God niet verder komt dan de journalist in kwestie eerst een aantal seconden aankijken alsof hij een stuk stront is om dan nonchalant een paar totaal irrelevante woorden te prevelen? Rare jongens hier :-P

Mathieu Moller 8 januari 2018 om 19:41

Ik vind Van Avermaet soms wel wat arrogant overkomen (en gelijk heeft ie gezien het afgelopen voorjaar), maar juist in dit interview vind ik dat alles meevallen. Hij zegt alleen dat hij denkt dat hij er weer bij gaat zijn, niet dat hij met twee vingers in de neus even vanaf de Omloop tot en met Luik alles gaat winnen.

@assen
LBL was hij afgelopen jaar ook nog 11e. Niet zo hoog als in de kasseikoersen, maar nog steeds zeer verdienstelijk.

Jan Blokland 8 januari 2018 om 19:42

Arrogantie wordt hier veelal gezegd.
Hoezo arrogantie. Als er één is die dit kan zeggen over de klassiekers in het voorjaar is het Van Avermaet wel. Die arrogantie heeft hij zelf afgedwongen. Dat bewijst hij al jaren en de laatste twee jaar geen tweede plaatsen meer maar diverse eerste plaatsen. Door zijn aanvallende strijdwijze mag hij dat inderdaad zeggen.

Kwibus 8 januari 2018 om 19:47

Niets arrogantie. Gva is een klasbak, zegt deze ollander.

Een man die koerst, dus top.

Mwielerfan 8 januari 2018 om 19:48

Bizar hoe mensen bij arrogantie uitkomen soms.
Ik denk trouwens dat in de kassei klassiekers altijd wel 1/3-de helft van de tijd de topfavoriet niet meedoet in de finale door tactiek of pech

GreenDay 8 januari 2018 om 20:20

Ik kom regelmatig profrenners tegen op training en slechts één van die renners zal uit zichzelf een praatje beginnen slaan wanneer je in diens wiel zit. Hoezo, arrogant? Ik denk dat Van Avermaet niet de grootste spreker is en bijgevolg nogal onzeker is over publiek optreden in de media. En onzekerheid wordt helaas vaak verward met arrogantie. Ik gun het de Greg wel!

Nibs 8 januari 2018 om 20:20

Ben absoluut geen greg supporter maar hem arrogant noemen is er toch wel compleet naast.
Als hij al arrogant is wat zeggen jullie dan van sky?
Hij spreekt wel met meer zelfvertrouwen nu, veel meer dan vroeger maar dat heeft met arrogantie niets te maken.
Voor 2019 naar bahrain, zijn schoonbroer zit er al.

west 8 januari 2018 om 20:40

San Remo is 1 grote Loterij, Luik is misschien de wedstrijd die hem het minst ligt en voor ook nog Lombardije rijdt hij een te vol programma. Maar hij was op de Poggio wel de laatste die net niet mee kon metKwiat/Sagan/Alaphillipe en in Luik eindigt hij op 7 seconden van de echte puncheurs… Dus why not?

Romāns Vainšteins 8 januari 2018 om 20:53

van Avermaet komt op mij totaal niet arrogant over maar heeft wel een wat verongelijkte uitstraling, opgewonden fans in zijn kielzog hangen die hem op elk moment en om elk wissewasje zullen en moeten gaan verdedigen en wordt al een half decennium op bijzonder intense wijze bewierrookt in de Vlaemsche pers. Dat helpt alle 3 niet op dit forum hier. Dat het eerst een toffe, wat chaotische renner was en nu een slimme koerslezer en winnaar alsmede zijn strapatsen mbt eventueel dopinggebruik zijn eerder bij- dan hoofdzaken aangaande zijn (non-)populariteit denk ik.

wimpy 8 januari 2018 om 20:53

Greg is een goed renner, maar toch niet van het niveau cancellara, Boonen en Gilbert die grote wedstrijden gewonnen hebben met lange solo’s. Greg Stemt meer zijn koers af op andere renners.

Romāns Vainšteins 8 januari 2018 om 20:55

Meer sportinhoudelijk vind ik hem 1 van de meest complete eendaagse coureurs en zie ik hem altijd en immer als minimaal outsider.

EddyB1958 8 januari 2018 om 20:55

Greg Van Avermaet,wat met een opkomend talent als Dylan Teuns?
Idem dito voor Tom Dumoulin en Sam Oomen….

miguelon 8 januari 2018 om 20:58

Ik heb het net meer voor Gilbert omdat GVA een veel te bescheiden uitstraling heeft, Gilbert heeft meer een houding van, kom hier in mijn wiel als je kan, dan rijd ik je er opnieuw af. Die rijdt dan heel vaak met zijn kop tegen de muur óf hij maakt het schitterend af, Sagan heeft dat ook, maar die is sneller.

  • 1
  • 2