Gloednieuwe Copenhagen Race toegevoegd aan WorldTour-kalender 2025, vlak voor de Tour de France
foto: Cor Vos
vrijdag 14 juni 2024 om 10:49

Gloednieuwe Copenhagen Race toegevoegd aan WorldTour-kalender 2025, vlak voor de Tour de France

De UCI WorldTour wordt in 2025 uitgebreid met een wedstrijd. De internationale wielerunie heeft bekendgemaakt dat volgend seizoen de Copenhagen Race, een gloednieuwe eendagskoers in Denemarken, toegevoegd wordt aan de kalender. Bij de mannen en de vrouwen stroomt de wedstrijd gelijk in in de WorldTour, vlak voor de Tour de France.

De Copenhagen Race zal in het weekend van 21 en 22 juni verreden worden, twee weken voor de start van de Tour de France 2025. Op zaterdag komen dan de vrouwen in actie in de Women’s World Tour en op zondag rijden de mannen hun wedstrijd in de Deense hoofdstad, waar in 2022 nog de Ronde van Frankrijk van start ging.

Voor de rest zijn er niet zoveel wijzigingen in de WorldTour-kalenders bij de mannen en de vrouwen. De grootste wijziging is nog dat alle wedstrijden weer hun ‘normale’ plek op de kalender hebben. In 2024 is met meerdere WorldTour-wedstrijden geschoven vanwege de Olympische Spelen. Zo gaat de Tour de France Femmes in 2025 van start op zaterdag 26 juli, in het slotweekend van de Tour voor mannen.

Bij de vrouwen keert de Tour of Scandinavia terug op de kalender in 2025. Die rittenkoers is dit jaar afgelast vanwege financiële problemen binnen de organisatie van de rittenkoers.

Bekijk hier het persbericht van de UCI

WorldTour-kalender 2025
flag-au Tour Down Under (21-26 januari)
flag-au Cadel Evans Great Ocean Road Race (2 februari)
flag-ae UAE Tour (17-23 februari)
flag-be Omloop Het Nieuwsblad (1 maart)
flag-it Strade Bianche (8 maart)
flag-fr Parijs-Nice (9-16 maart)
flag-it Tirreno-Adriatico (10-16 maart)
flag-it Milaan-San Remo (22 maart)
flag-es Ronde van Catalonië (24-30 maart)
flag-be Classic Brugge-De Panne (26 maart)
flag-be E3 Saxo Classic (28 maart)
flag-be Gent-Wevelgem (30 maart)
flag-be Dwars door Vlaanderen (2 april)
flag-be Ronde van Vlaanderen (6 april)
flag-es Ronde van het Baskenland (7-12 april)
flag-fr Parijs-Roubaix (13 april)
flag-nl Amstel Gold Race (20 april)
flag-be Waalse Pijl (23 april)
flag-be Luik-Bastenaken-Luik (27 april)
flag-ch Ronde van Romandië (29 april-4 mei)
flag-de Eschborn-Frankfurt (1 mei)
flag-it Giro d’Italia (10 mei-1 juni)
flag-fr Critérium du Dauphiné (8-15 juni)
flag-ch Ronde van Zwitserland (15-22 juni)
flag-dk Copenhagen Race (22 juni)
flag-fr Tour de France (5-27 juli)
flag-es Clásica San Sebastián (2 augustus)
flag-pl Ronde van Polen (4-10 augustus)
flag-de BEMER Cyclassics (17 augustus)
flag-nlflag-be Renewi Tour (20-24 augustus)
flag-es Vuelta a España (23 augustus-14 september)
flag-fr Bretagne Classic-Ouest France (31 augustus)
flag-ca GP de Québec (12 september)
flag-ca GP de Montréal (14 september)
flag-it Ronde van Lombardije (11 oktober)
flag-cn Tour of Guangxi (14-19 oktober)

Women’s WorldTour-kalender 2025
flag-au Tour Down Under (17-19 januari)
flag-au Cadel Evans Great Ocean Road Race (1 februari)
flag-ae UAE Tour Women (6-9 februari)
flag-be Omloop Het Nieuwsblad (1 maart)
flag-it Strade Bianche (8 maart)
flag-nl Ronde van Drenthe (16 maart)
flag-it Trofeo Alfredo Binda (23 maart)
flag-be Classic Brugge-De Panne (27 maart)
flag-be Gent-Wevelgem (30 maart)
flag-be Ronde van Vlaanderen (6 april)
flag-fr Parijs-Roubaix (12 april)
flag-nl Amstel Gold Race (20 april)
flag-be Waalse Pijl (23 april)
flag-be Luik-Bastenaken-Luik (27 april)
flag-es Vuelta España Femenina (5-11 mei)
flag-es Ronde van het Baskenland (16-18 mei)
flag-es Ronde van Burgos (22-25 mei)
flag-gb RideLondon Classique (30 mei – 1 juni)
flag-gb Tour of Britain (5-8 juni)
flag-ch Ronde van Zwitserland (12-15 juni)
flag-dk Copenhagen Race (21 juni)
flag-it Giro d’Italia (6-13 juli)
flag-fr Tour de France (26 juli-3 augustus)
flag-no Ronde van Scandinavië (19-24 augustus)
flag-fr Classic Lorient Agglomération (30 augustus)
flag-ch Ronde van Romandië (5-7 september)
flag-nl Simac Ladies Tour (7-12 oktober)
flag-cn Tour of Chongming Island (14-16 oktober)
flag-cn Tour of Guangxi (19 oktober)

RIDE Magazine
15 Reacties
14-06-2024 11:09
Bijzondere plek voor een nieuwe WT koers terwijl iedereen in voorbereiding zit naar de Tour en we zelfs al merken dat veel renners de NK laten schieten vanwege de Tour. Naar mijn mening is er vooral in het najaar veel winst te behalen voor de WT. Prachtige koersen als Giro dell'Emilia en Parijs Tours zie ik liever WT worden of wellicht een Parijs Roubaix naar het najaar halen (2021 was een prachtige editie).
    14-06-2024 11:23
    Het probleem is dat de UCI niet bezig is met mooie koersen of rijke historie maar met geforceerde internationalisering van de kalender (en waarschijnlijk ook geld). Mooie koersen in tradiitionele wielerlanden zijn kansloos maar als je in een land zonder WT koers, en dan bijvoorkeur buiten Europa, wat geld hebt en een koers gaat organiseren ben je direct WT.
    14-06-2024 12:20
    Absoluut. In Belgie zie je dat veel najaarskoersen (zowel Brussel Cyclassic) nu naar voorjaar zijn gegaan.
    14-06-2024 12:42
    Je moet natuurlijk ook breder denken ( zeker in het huidige wielrennen).
    Als nieuwe koers zomaar natuurlijk je plaats innemen op de kalender is zeer moeilijk. Als je als 1.1 koers moet beginnen en zo opwerken naar .pro en WT is bijna onbegonnen werk. Zeker naar sponsors/tv-gelden toe moet je wat toppers garanderen. En om die toppers te lokken moet je al WT-status ( en bijkomend geld/punten) hebben.

    Naar datum toe: Ja ik moet ook nog afwachten wie zijn voorbereiding op de tour aanpast hiervoor. Veel zal natuurlijk ook afhangen van het type koers. Als het echt een sprinterskoers wordt zullen er wel voldoende sprinters aan de start staan (ploegen met klassementsman in tour of met A en B sprinter).
    Klassieke types (of zelfs klimmers) zie ik ook enkel de niet-Tour renners starten.

    Meer koersen in het najaar zou ik als liefhebber ook toejuichen. Maar daar zie je nu eenmaal al dat vele toppers hun seizoen na het WK afgelopen is. Tevens rijden ze in aanloop naar het WK ook weinig koersen ( want voorbereiden doe je tegenwoordig op hoogtestage).
    Dan kan ik nog ergens begrijpen dat je je koers in het ( al overvolle) voorjaar propt in de hoop dat je toch paar toppers lokt.
    Want uiteindelijk telt het voor de organisatoren ook vooral om geld. En hoe meer sterren aan de start staan, hoemeer volk er zal gaan/kijken.
    En oude klassieke koersen moeten niet perse WT worden. Die hebben al hun prestige en plaats in klassieke wielerlanden. Die trekken zowiezo wel al mooi deelnemersveld.
14-06-2024 11:34
Het is toch allemaal niet zo heel gek om in Denemarken te gaan rijden? Hebben zich bewezen in de Tour, met veel toeschouwers, recent en momenteel een aantal stevige namen in het wielrennen (Vingegaard & Pedersen).

Die combinatie maakt toch dat een koers daar niet gek is. Het is inderdaad even afwachten of er een mooie koers uit gaat komen. En daarbij speelt ook de datum misschien mee, dat had anders kunnen zijn.
    14-06-2024 12:08
    Het is niet gek dat er een koers in Denemarken is nee, maar het is een nieuwe koers die direct WT status krijgt, terwijl er tientallen prachtige koersen zijn die niet verder dan .pro komen. Daarnaast is de positie op de kalender enigzins vreemd voor mij. Het proces om van deze koers direct een WT koers te maken toont hoe idioot de UCI alleen aan mondialisering (lees geld) denkt.
14-06-2024 12:02
Mooi dat ze dit doen! Denemarken een echt fietsland met veel wereldtoppers bij de profs en ook bij de jeugd. Dit zat er al aan te komen. Lijkt me een super coole wedstrijd die wel eens uit kan groeien tot een grote.
14-06-2024 12:33
Het is voor de Deense wielerfans prachtig natuurlijk, en een beetje afhankelijk van het parkoers ook een prachtige kans voor veel rappe mannen om een World Tour race te winnen.

Maar heel eerlijk had ik liever een prachtige ronde als de Tour of Utah, of de ronde van Californië op de World Tour kalender gehad. Een land dat momenteel over zoveel goede renners beschikt en twee world tour ploegen heeft zou toch eigenlijk ook "gewoon" races in eigen land moeten hebben... Ik weet dat veel Amerikaanse wielerfans dit dolgraag zouden willen en ik denk een ruime groep met fans van buiten de VS ook....

Ik in ieder geval wel... Je hebt de bergen, de infrastructuur en dol enthousiaste fans. :D
    14-06-2024 12:37
    Helemaal mee eens, dan ben je structureel aan het bouwen met wt teams en wt koersen, in plaats van 4 jaar wat cash opstrijken en dan verdwijnt die Deense wedstrijd waarschijnlijk weer.
    14-06-2024 12:41
    California had zelf in het verleden zelf geen behoefte aan de WT status, beperkt ook de startmogelijkheden voor ‘lokale’ teams sterk. Dat de WT-status zaligmakend is, denken ze enkel in China en Vlaanderen …
14-06-2024 11:06
Belachelijk beleid weer bij de UCI.... niet alleen is de WT kalender al behoorlijk vol, maar het toevoegen van een totaal nieuwe koers slaat echt nergens op. Laat die koers zichzelf eerst bewijzen! Ze maken zichzelf en de WT echt belachelijk op deze manier.
    14-06-2024 12:34
    Ja mee eens, waarom niet lombardije meer versterken door Emilio als wt koers toe te voegen
14-06-2024 13:02
Ik vind het niet zo'n raar idee. Ten eerste is de World Tour status vooral een kwestie van geld en organisatievermogen, dus dat veel andere koersen op een lager niveau blijven hangen, heeft hier niets mee te maken. Tevens zal het voor de sprinters best een aardige koers kunnen worden in aanloop naar de Tour of als tussendoortje na de Giro.
14-06-2024 12:34
Denemarken natuurlijk een land waar een WT koers zou moeten zijn als je een kalender vanaf nul zou maken. Alleen zou men nu er parallel wel eentje mogen wegstrepen. De Panne of Dwars door hoeft die status echt niet.
14-06-2024 12:36
Los hier van inderdaad snoeien in de overvloed eind maart / begin april en een mooi najaarsblok maken met Roubaix als afsluiter. Daar profiteren ook koersen als Parijs-Tours die zelf helemaal geen WT status willen van.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine