Girowinnaar Tao Geoghegan Hart: “Dit had ik in mijn stoutste dromen niet verwacht”

zondag 25 oktober 2020 om 16:54
Girowinnaar Tao Geoghegan Hart: “Dit had ik in mijn stoutste dromen niet verwacht”

foto: Cor Vos

Tao Geoghegan Hart zal zondag 25 oktober 2020 niet snel vergeten. De Brit kroonde zich vandaag namelijk tot winnaar van de Giro d’Italia. “Dit had ik in mijn stoutste dromen niet verwacht. Dit zal lang nodig hebben om in te dalen”, zo vertelde de kersverse Girowinnaar in het flashinterview.

Hart moest in de slottijdrit naar Milaan nog wel even Jai Hindley uit de roze trui zien te fietsen, maar de renner van INEOS Grenadiers was aan het eerste tussenpunt al 22 seconden sneller dan zijn Australische opponent. “Ik kreeg op een gegeven moment van de ploegleider te horen dat ik tien seconden voorsprong had.”

“Ik wist toen al dat ik een goede uitgangspositie had. Mijn ploegleider gaf in de finale aan dat ik geen risico’s meer moest nemen. Dat hoor je niet vaak in een tijdrit. Het is echt ongelofelijk om hier te winnen. Dit had ik echt nooit durven dromen. Het doel was om ooit een keer top-10 of top-5 te rijden in een wedstrijd als de Giro d’Italia.”

“Dit is echter iets totaal anders. Ik ga nu vooral genieten van deze zege. Ik zal dezelfde persoon blijven en net zo toegewijd blijven. Ik blijf genieten van de koers en ik ben ontzettend dankbaar dat ik dit leven mag leiden. Het is een privilege dat ik dit mag doen”, zo besluit Hart.

Dit artikel delen:

12 Reacties

Romāns Vainšteins 25 oktober 2020 om 17:01

Qua uitstraling past ie naadloos in het rijtje Froome en Thomas, zeer benieuwd of ze hem verder gaan polijsten tot de nieuwe kopman.

flitsvolger 25 oktober 2020 om 17:28

Denk je dat hij de ideale opvolger is voor de nieuwe generatie? (van Ineos-klassementsrenners)

Joachim 25 oktober 2020 om 19:26

Wiggins en Thomas zou ik eerder zeggen. Die typisch Britse humor hebben ze alledrie heb ik de indruk, maar vind ik bij Froome minder terug.

Gilberto 25 oktober 2020 om 19:53

Wat vind jij typische Britse humor aan Wiggins en Thomas? Ik bespeur nx aan Tommy Cooper, Allo Allo-achtige Benny Hill en Frank Spencer overeenkomsten

Jacco van Stierop 25 oktober 2020 om 17:51

Ineos blijft voor mij voorlopig nog wel een poenerige, vervelende ploeg met een bedenkelijke reputatie, maar ze hebben deze Giro heel leuk gekoerst en de aanwezige kwaliteit op de juiste wijze uitgebuit.
Vind Geoghegan Hart een wat kleurloze renner maar wie weet geeft deze zege hem een flinke boost; ieder jaar meedoen voor de eindzege in een grote ronde zie ik hem overigens niet doen.

La Primavera 25 oktober 2020 om 18:32

Toch wel knap hoe ze geschakeld hebben na het vroege verlies van Thomas. Vind het ook een vervelende ploeg en Dennis ben ik ook geen fan van, maar heb wel respect voor de manier waarop ze hebben gekoerst deze Giro. Hart beetje kleurloos inderdaad maar dat kan ik die jongen vergeven aangezien hij nog jong is en deze positie totaal onverwachts was.

CechRepublic 25 oktober 2020 om 18:40

Maar het blijft toch bizar dat Dennis het hele jaar als een pannenkoek rijdt en dan ineens uit het niets de (kennelijk) snelste ooit Stelvio beklimming rijdt. Ik heb daar echt moeite mee.

Peter Lippens 25 oktober 2020 om 18:40

toch knap hoe ze overgeschakeld zijn naar ritwinst en dan uiteindelijk nog de Giro winnen ook, je moet het maar doen. Vond het rijden van Sky/Ineos ook altijd knap vervelend maar het rijden van Team Jumbo-Visma in de Tour moest daar zeker niet voor onderdoen.

Chris Van Uden 26 oktober 2020 om 09:33

Ik heb er ook heel veel vraagtekens bij Cech, maar dat mag je hier niet zeggen omdat je dan meteen wordt weggezet als nationalist.

fietsvriend 25 oktober 2020 om 18:58

Beetje kleurloze renner bij een vreselijk ploeg die, en dat moet gezegd, de Giro kleur hebben gegeven. Kan me geen uitgesproken moment van TGH deze ronde herinneren, behalve dat ie met Hartley als enige het wiel van Dennis kon houden. Beetje duel van de lamme tegen de blinde.

Maar wel heel geinig dus dat ie geen dag in het roze heeft gereden, alleen de trui gewonnen heeft. Hebben Jeroen en Karsten hier nog antwoord op gegeven vandaag, welke renner dat eerder is overkomen.

ProfrondeZevenbergen 25 oktober 2020 om 22:07

Geen idee, maar ze hebben wel uitvoerig hun bokkepotentaartje uit de doeken gedaan. Dat is natuurlijk veel belangrijker.

Sven.99 26 oktober 2020 om 01:12

Echt de meest saaie renner die de giro heeft gewonnen in heel wat jaar en ook een van de meest matige giro’s die ik kan heugen. Typische winnaar voor dit jaar.

Laatste nieuws

Materiaalzone

Populair