Giro 2019: Speciale wisselzone tijdens openingstijdrit
Wel of niet van fiets wisselen? Dat is de vraag voorafgaand aan de openingstijdrit van de Giro d’Italia. Mochten renners toch voor een wissel opteren, dan kunnen ze dit doen in een speciale wisselzone, zo laat organisator RCS weten.
Volgens de organisatie komt de zone op 150 meter van de voet van de San Luca, waar de finish van de tijdrit is gelegen. De wisselzone was aanvankelijk niet ingepland, maar verschillende ploegleiders zouden bij de UCI hebben geïnformeerd naar de verschillende mogelijkheden.
Commissaris ter plekke
RCS laat weten dat het alleen is toegestaan om aan de rechterkant van de weg te wisselen, tot vijftig meter van de voet van de San Luca. Het einde van de wisselzone wordt aangegeven met een bord met daarop ‘Fine cambio bici’. De mechaniker mag de renner vervolgens maximaal tien meter aanduwen.
Er zal een commissaris ter plekke in de gaten houden of de fietswissels op de juiste manier verlopen. De vraag is echter of de renners daadwerkelijk zullen wisselen, aangezien ze met een behoorlijke snelheid zullen aankomen. Eerder wilde Tom Dumoulin niks kwijt over een mogelijke fietswissel.
Yates wisselt niet
“Dat is een overweging, maar ik ga het jou niet vertellen”, aldus een lachende Dumoulin. “Ik start op mijn tijdritfiets, maar of ik ga wisselen houd ik voor mijzelf.” Iemand die niet gaat wisselen, is Simon Yates. De Britse favoriet maakte dit bekend op een persconferentie.
Anche Simon Yates conferma: non cambierà bici per la crono #giro102 pic.twitter.com/0wsWTHzsvl
— Stefano Rizzato (@stefanorizzato) 10 mei 2019
Ik zou een technisch euvel veinzen op een tactisch moment
Als men wil wisselen moet men dit zelf maar uitzoeken vind ik eigenlijk
Fietswissels moeten gewoon verboden worden*, dan ben je van het gezeur af.
* Bij technisch mankement mag het natuurlijk, maar dan moet de reserve-fiets wel exact dezelfde specs hebben.
Ik kan me niet voorstellen dat er uberhaupt gewisseld gaat worden.
De tijd die je met een wissel verliest, win je toch niet op die 2 km (ook al is het steil) terug?
De ploegen zullen het vast uitgerekend hebben, dus ik ben erg benieuwd naar hun berekeningen.
En dan nog het risico op problemen, tempoverschillen met andere renners etc.
Beetje raar om het te overwegen wat mij betreft, eigenlijk alleen maar leuk voor de materiaalsponsors.
Of zie ik dit verkeerd?
Ik denk dat dit je al gauw alleen met het stoppen al 20 seconden kost en dan nog die snelheid terugbrengen .. maak er maar ene halve minuut van. Op een korte klim zal daar weinig qua tijdsverschil van terug te zien zijn.