Giro 2019: Speciale wisselzone tijdens openingstijdrit
foto: Cor Vos
vrijdag 10 mei 2019 om 15:56

Giro 2019: Speciale wisselzone tijdens openingstijdrit

Wel of niet van fiets wisselen? Dat is de vraag voorafgaand aan de openingstijdrit van de Giro d’Italia. Mochten renners toch voor een wissel opteren, dan kunnen ze dit doen in een speciale wisselzone, zo laat organisator RCS weten.

Volgens de organisatie komt de zone op 150 meter van de voet van de San Luca, waar de finish van de tijdrit is gelegen. De wisselzone was aanvankelijk niet ingepland, maar verschillende ploegleiders zouden bij de UCI hebben geïnformeerd naar de verschillende mogelijkheden.

Commissaris ter plekke  
RCS laat weten dat het alleen is toegestaan om aan de rechterkant van de weg te wisselen, tot vijftig meter van de voet van de San Luca. Het einde van de wisselzone wordt aangegeven met een bord met daarop ‘Fine cambio bici’. De mechaniker mag de renner vervolgens maximaal tien meter aanduwen.

Er zal een commissaris ter plekke in de gaten houden of de fietswissels op de juiste manier verlopen. De vraag is echter of de renners daadwerkelijk zullen wisselen, aangezien ze met een behoorlijke snelheid zullen aankomen. Eerder wilde Tom Dumoulin niks kwijt over een mogelijke fietswissel.

Yates wisselt niet 
“Dat is een overweging, maar ik ga het jou niet vertellen”, aldus een lachende Dumoulin. “Ik start op mijn tijdritfiets, maar of ik ga wisselen houd ik voor mijzelf.” Iemand die niet gaat wisselen, is Simon Yates. De Britse favoriet maakte dit bekend op een persconferentie.

RIDE Magazine
28 Reacties
10-05-2019 16:08
Dus je mag niet wissele waar je zelf wil of zo? was het nut van zo'n wisselzone?
    10-05-2019 16:12
    De reden is dat het anders een zooitje wordt met her en der stoppende ploegwagens. En bij de cross heb je toch ook de wisselzone

    Ik zou een technisch euvel veinzen op een tactisch moment
    10-05-2019 16:59
    Ze starten om de minuut.. hoeveel chaos wil je?
10-05-2019 16:08
Ik hoop dat ze weer zo'n tapijt neerleggen om makkelijker te kunnen lopen op de schoenplaatjes en om de maximale duwafstand te bepalen.
10-05-2019 16:11
Wat raar dat mensen die willen wisselen geholpen worden
Als men wil wisselen moet men dit zelf maar uitzoeken vind ik eigenlijk
10-05-2019 16:19
Als de zone op een plek ligt waar je aan 50 per uur langs rijdt gaat niemand wisselen natuurlijk. Slimme truuk van de organisatie, haha
10-05-2019 16:20
Ik kan me niet voorstellen dat de eventuele kleine tijdwinst gaat opwegen tegen de risico's die een wissel met zich meebrengt. Lijkt mij heel sterk dat er iemand van de favorieten gaat wisselen.
10-05-2019 16:27
Denk niet dat hier veel gebruik van gemaakt gaat worden, op 150 meter voor de klim rijd je nog met zeer hoge snelheid waardoor de wissel nog weer extra tijd gaat kosten. Op zich snap ik de wisselzone wel gezien ook slechts 1 minuut interval tussen de renners.
10-05-2019 16:38
Ik vind de wisselzone van 150 meter nogal lang. Het doel is ook dat renners in zo'n zone op gang geduwd mogen worden. Daarbuiten niet meer. 40 á 50 meter zou toch genoeg moeten zijn.
    10-05-2019 16:40
    Er staat dan ook niet dat de wisselzone 150 meter van lengte is, maar dat de zone 150 meter van de voet van de klim is
    10-05-2019 17:03
    Sorry, je hebt gelijk. Heb ik even verkeerd gelezen. Maar de zone is wel dat het daarbinnen moet gebeuren, ook met het aanduwen.
10-05-2019 16:41
Het is natuurlijk het gunstigst om te wisselen in die scherpe bocht aan de voet. Maar daar is de zichtbaarheid natuurlijk een stuk minder. Stel er rijdt een sneller iemand achter je die niet wisselt, die draait door die bocht en knalt vol achterop een ploegleiderswagen?
Fietswissels moeten gewoon verboden worden*, dan ben je van het gezeur af.

* Bij technisch mankement mag het natuurlijk, maar dan moet de reserve-fiets wel exact dezelfde specs hebben.
    10-05-2019 21:59
    Dat van diezelfde specs zou betekenen dat een flink aantal knechten uitvallen in geval van een technisch mankement. Lang niet alle ploegen hebben 16 tijdritfietsen mee dus bij een aantal staat echt de gewone wegfiets op het dak als reservefiets
10-05-2019 17:01
Ik ben verrast door de aanvraag van ploegen.

Ik kan me niet voorstellen dat er uberhaupt gewisseld gaat worden.
De tijd die je met een wissel verliest, win je toch niet op die 2 km (ook al is het steil) terug?

De ploegen zullen het vast uitgerekend hebben, dus ik ben erg benieuwd naar hun berekeningen.
10-05-2019 17:42
Stel, de norm is 20km/u op de klim van 2km. Dan doe je er 6 minuten over. Als je na een fietswissel 1km/u harder kunt, maak je 17s goed. Dat komt al heel erg in de buurt van de tijd die een wissel kost.
    10-05-2019 18:22
    Geen voordeel dus
    10-05-2019 18:32
    Maar dan gerekend met dingen die mis kunnen gaan: uitglijden op je koersschoentje, niet in je pedaal komen, niet lekker worden aangeduwd, niet de goede versnelling hebben staan... Lijkt me het risico zeker niet waard. En ik vermoed niet dat het 1 km/u scheelt. Roglic maakte in Bergen op een soortgelijke klim maar 5 seconden goed op dumoulin.
    10-05-2019 21:17
    5% tijdwinst lijkt me nogal een optimistische inschatting veel eerlijk gezegd. En dan heb je dus inderdaad geen voordeel (fietswissel in het verleden in langere tijdritten kostten volgens mij tussen 20/30 seconden, afhankelijk van de uitvoering).
    En dan nog het risico op problemen, tempoverschillen met andere renners etc.
    Beetje raar om het te overwegen wat mij betreft, eigenlijk alleen maar leuk voor de materiaalsponsors.
10-05-2019 18:20
Ik heb het vermoeden dat geen van de favorieten zal gaan wisselen. Het risico lijkt me niet opwegen tegen het voordeel.
10-05-2019 18:50
Moet je fiets dan nog steeds van de auto komen of mag/ moet je een mechanieker met een fiets posteren?
    10-05-2019 19:54
    Volgens mij is dat de crux: als er geen wisselzone is, mag je alleen wisselen voor een fiets vanaf de auto. Als er wel een wisselzone is, mag daar iemand staan - en dan gaat het natuurlijk heel snel.
    Of zie ik dit verkeerd?
10-05-2019 19:25
Uiteraard wil je die heuvel beginnen met de snelheid je al meeneemt. Als je op 150 meter van de heuvel gaat wisselen, heb je die snelheid niet meer.
Ik denk dat dit je al gauw alleen met het stoppen al 20 seconden kost en dan nog die snelheid terugbrengen .. maak er maar ene halve minuut van. Op een korte klim zal daar weinig qua tijdsverschil van terug te zien zijn.
10-05-2019 19:58
Fiets klaar hebben staan tussen publiek aan de kant tpv de wisselzone. Niks andere fiets van de auto, en de heer Usain Bolt om aan te duwen. Hoe moeilijk kan het zijn.
    10-05-2019 21:15
    Joeseen?
10-05-2019 21:00
Hoe meer fietswisselzones hoe beter! Als ze in de F1 in een paar seconden 4 wielen kunnen wisselen (en vroeger ook nog tanken) dan moet een fietswissel met wat training toch ook in een paar seconden kunnen. Spektakel gegarandeerd. Ik voorzie meerijdende op- en afstap hulpstukken en natuurlijk gespecialiseerde aanduwers (waarom zou dat er maar 1 mogen zijn? Meer is altijd beter). Of een soort van katapult, zoals op vliegdekschepen. Afijn.
10-05-2019 21:20
Toptijdrijders zijn behendig genoeg op/met hun tijdrit fiets, voor klimmers zoals MAL brengt een wissel misschien wel een klein voordeeltje.
10-05-2019 21:23
Zonder fietswissel zullen de renners de klim op hoge snelheid naderen, waardoor ze de eerste 100 meter al "gratis" krijgen. Als ze zo'n fietswissel doen, moeten ze dat eerste stukje van de klim gelijk volle bak rijden, waardoor ze minder energie overhouden voor de rest van de klim. Denk niet dat veel renners gaan wisselen morgen
10-05-2019 21:32
Wat een achterlijke maatregel, uiteraard mag je overal wisselen, op elk deel van het parcours maar vanaf de auto... zo'n speciale zone is eigenlijk tegen de eigen regels en nog eens volstrekt nutteloos op die plek...way to go UCI...

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine