‘Giro d’Italia en Vuelta a España vragen UCI om extra wildcard’
foto: Cor Vos (archief)
zaterdag 8 februari 2025 om 17:05

‘Giro d’Italia en Vuelta a España vragen UCI om extra wildcard’

De organisatoren van de Giro d’Italia en de Vuelta a España hebben bij de UCI gevraagd om een extra wildcard voor de edities van 2025. Dat meldt Cyclingnews. Als zij een extra ProTeam mogen uitnodigen worden veel ‘problemen’ opgelost, is de gedachte vanuit de Giro en de Vuelta. Anderzijds roept het ook vragen op in het kader van de veiligheid.

Volgens Cyclingnews zou RCS Sport bij de UCI gevraagd hebben om een vijfde wildcard, waardoor het totaal aantal ploegen in de Giro d’Italia zou uitkomen op 23. Naar verluidt heeft de ASO eenzelfde verzoek neergelegd bij de internationale wielerunie, maar dan voor de Vuelta a España. De ASO heeft namelijk de Vuelta-organisatie Unipublic onder haar hoede.

Veel ProTeams azen op een wildcard
Eerder was er ook al sprake van ProTeams die druk hadden gezet op de UCI om een extra ProTeam toe te laten in de grote rondes. Er zijn namelijk veel teams die de Giro, de Tour en de Vuelta willen rijden. Organisatoren mogen naast de achttien WorldTeams ook vier ProTeams uitnodigen, maar twee wildcards moeten verplicht aangeboden worden aan Lotto en Israel-Premier Tech, op basis van hun prestaties in 2024. Zij mogen die weigeren, wat Lotto al gedaan heeft voor de Giro.

Onder meer Tudor (met Julian Alaphilippe en Marc Hirschi) en Q36.5 (met Tom Pidcock) azen op die andere Giro-wildcards, terwijl Uno-X Mobility en Tudor graag de Tour willen rijden. En dan zijn er nog de ’thuisploegen’ die grote rondes graag willen uitnodigen. Voor de Giro zijn dat Polti VisitMalta en VF Group-Bardiani CSF-Faizanè, in Frankrijk is dat TotalEnergies en in Spanje geldt dat voor Equipo Kern Pharma, Caja Rural-Seguros RGA, Eusktaltel-Euskadi en Burgos Burpellet BH.

Hoewel in het verleden weleens een extra wildcard is toegestaan, staat de UCI niet meteen open voor een extra achttal. Daardoor groeit het peloton naar 184 renners in een grote ronde, terwijl de laatste jaren dat aantal renners juist afnam vanwege veiligheidskwesties. Daarnaast zit er een prijskaartje aan, dat ook moet worden opgehoest als er een 23ste ploeg gaat meedoen.

In afwachting van een reactie van de UCI zouden de organisatoren van de Giro, Tour en Vuelta wachten op het uitdelen van de wildcards. Vorig jaar waren op dit moment namelijk de uitnodigingen wel al verzonden.

RIDE Magazine
15 Reacties
08-02-2025 17:10
Lijkt me duidelijk dat dit niets te maken heeft met Polti of Equipo Kern of dat soort ploegjes, maar dat alle organisatoren de Tietema Rockets aan de start willen hebben.
08-02-2025 20:22
Je kan niet ploegen inkrimpen omwille van de veiligheid en dan een paar jaar later een extra ploeg toelaten, wat zelfs nog erger is dan grotere ploegen want meer ploegen = meer volk dat voorin wilt zitten. Je gaat toch ook niet even in het midden van een seizoen je regels gaan aanpassen.

Het komt ook een beetje raar over. Wanneer er opeens rijkere ploegen naast Wild Cards lijken te grijpen, gaan we alles opeens aanpassen?
08-02-2025 17:19
Ik vind dit natuurlijk ontzettend lachen. Ze hadden juist die teams van 9 naar 8 gebracht ivm kleiner peloton = veiliger, wat ik altijd al een ontzettend onnozele kronkel gevonden heb trouwens. Dus nu is het óf (voortschrijdend inzicht) die piste overboord gooien of (tadaa) teams verder terugbrengen en wel 3 (!) extra teams erbij.
08-02-2025 18:19
Die extra wildcard moet er gewoon komen! De UCI heeft deze situatie zelf veroorzaakt door te eisen dat 20 ploegen automatisch toegang krijgen. Ze hebben daarbij geen rekening gehouden met de belangen van de organisaties en de nationale ProTeams, laaststgenoemden zijn vaak voor een groot deel van hun jaarlijkse publiciteit afhankelijk van de grote ronde van het eigen land.

Dat een extra team extra kosten met zich meebrengt kan nooit een argument zijn het niet te doen: de organisaties kunnen deze kosten makkelijk dragen, anders zouden ze er immers ook niet om vragen.
En 8 extra renners in het peloton gaat qua veiligheid echt het verschil niet maken, dat mag ook nooit een argument zijn om geen extra wildcard toe te staan.
08-02-2025 20:25
Regels zijn regels. Die regels zijn de voorbije jaren niet gewijzigd. Dus moeten ook RCS en de Vuelta die volgen, hoe moeilijk de keuze ook is. In eendagswedstrijden mogen ook maar 25 ploegen starten. Daardoor vallen er ook goeie teams af. Dat is dan jammer maar elkeen kent de regels.
08-02-2025 17:39
Welke "problemen" worden hiermee dan opgelost? Dat er ploegen niet blij zijn dat ze geen wildcard krijgen?
    08-02-2025 17:47
    Er zijn al meer dan 5 profploegen minder.
    08-02-2025 18:16
    Ja, dat dus. Voor de Vuelta betekent het dat ze bijvoorbeeld Burgos en Caja Rural kunnen uitnodigen, terwijl ze ook niet om Kern Pharma heen kunnen. Voor de Giro betekent het dat ze, naast de Italiaanse ploegen, Tudor en Q36.5 kunnen uitnodigen. Uno-X kan dan naar de Tour. Of naar de Giro als Tudor naar de Tour gaat.
08-02-2025 18:38
Zorg dat alle proteams maximaal 1 grote ronde mogen rijden, behalve de twee beste van vorig jaar. Dan verdeelt het zich vanzelf. En dan zorgen dat je dit jaar de beste van de proteams wordt, dan hoef je niet meer te leuren om startbewijzen.
08-02-2025 22:55
Hoe meer ploegen, des te meer er vooraan willen rijden, zeker aan het einde van een etappe.
Wat mij betreft kleinere ploegen niet de juiste oplossing maar minder ploegen wel.
    09-02-2025 08:58
    Die Pro-ploegen gaan echt niet met 4-5 man duwen en trekken om bij een rotonde voorin te zitten. Het wordt pas link als er bijvoorbeeld een nevenklassement komt voor de beste niet WT-renner.
    Daarnaast zijn de de beoogde wildcardploegen wel de teams die tenminste nog de moeite nemen om in de vlucht van de dag te zitten. Lotto en IPT voelen zich daar al een beetje te goed voor heb ik de indruk.
    Het systeem van standaard de 2 beste Pro Teams uitnodigen is een paar jaar geprobeerd, en kennelijk niet als ideaal bevonden. Er kan dan best wel over aanpassing gesproken worden. Laat de vakbond ook maar zijn zegje doen.
08-02-2025 18:56
Als je de teams terug brengt tot 7 renners, kan je zelfs 25 teams toe laten, wordt de koers misschien ook interessanter door. Of je laat de worldtourploegen met 8 renners starten en de ploegen daar onder met 7 of andersom.
    08-02-2025 20:22
    Interessanter waarschijnlijk wel, maar ook nog chaotischer. Dat zijn gewoon nog extra ploegen die bij elke rotonde of scherpe bocht voorin willen zitten.
08-02-2025 20:56
Klinkt belachelijk maar op clubniveau reden we vaak interclubs met mix-teams omdat niet elke club 6 renners konden afvaardigen die wat te zoeken hadden om dat niveau.
Vier wildcardploegen van 8 vervangen door vijf wildcardploegen van 6?
    08-02-2025 21:39
    Het hele probleem is dat er maar 2 wildcards zijn....
    En waarom zouden de wildcardploegen met kleinere ploegen moeten starten? Er zit echt geen verschil tussen 5 ploegen van 6 of 5 ploegen van 8.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine