‘Giro d’Italia en Vuelta a España vragen UCI om extra wildcard’
De organisatoren van de Giro d’Italia en de Vuelta a España hebben bij de UCI gevraagd om een extra wildcard voor de edities van 2025. Dat meldt Cyclingnews. Als zij een extra ProTeam mogen uitnodigen worden veel ‘problemen’ opgelost, is de gedachte vanuit de Giro en de Vuelta. Anderzijds roept het ook vragen op in het kader van de veiligheid.
Volgens Cyclingnews zou RCS Sport bij de UCI gevraagd hebben om een vijfde wildcard, waardoor het totaal aantal ploegen in de Giro d’Italia zou uitkomen op 23. Naar verluidt heeft de ASO eenzelfde verzoek neergelegd bij de internationale wielerunie, maar dan voor de Vuelta a España. De ASO heeft namelijk de Vuelta-organisatie Unipublic onder haar hoede.
Veel ProTeams azen op een wildcard
Eerder was er ook al sprake van ProTeams die druk hadden gezet op de UCI om een extra ProTeam toe te laten in de grote rondes. Er zijn namelijk veel teams die de Giro, de Tour en de Vuelta willen rijden. Organisatoren mogen naast de achttien WorldTeams ook vier ProTeams uitnodigen, maar twee wildcards moeten verplicht aangeboden worden aan Lotto en Israel-Premier Tech, op basis van hun prestaties in 2024. Zij mogen die weigeren, wat Lotto al gedaan heeft voor de Giro.
Onder meer Tudor (met Julian Alaphilippe en Marc Hirschi) en Q36.5 (met Tom Pidcock) azen op die andere Giro-wildcards, terwijl Uno-X Mobility en Tudor graag de Tour willen rijden. En dan zijn er nog de ’thuisploegen’ die grote rondes graag willen uitnodigen. Voor de Giro zijn dat Polti VisitMalta en VF Group-Bardiani CSF-Faizanè, in Frankrijk is dat TotalEnergies en in Spanje geldt dat voor Equipo Kern Pharma, Caja Rural-Seguros RGA, Eusktaltel-Euskadi en Burgos Burpellet BH.
Hoewel in het verleden weleens een extra wildcard is toegestaan, staat de UCI niet meteen open voor een extra achttal. Daardoor groeit het peloton naar 184 renners in een grote ronde, terwijl de laatste jaren dat aantal renners juist afnam vanwege veiligheidskwesties. Daarnaast zit er een prijskaartje aan, dat ook moet worden opgehoest als er een 23ste ploeg gaat meedoen.
In afwachting van een reactie van de UCI zouden de organisatoren van de Giro, Tour en Vuelta wachten op het uitdelen van de wildcards. Vorig jaar waren op dit moment namelijk de uitnodigingen wel al verzonden.
Het komt ook een beetje raar over. Wanneer er opeens rijkere ploegen naast Wild Cards lijken te grijpen, gaan we alles opeens aanpassen?
Dat een extra team extra kosten met zich meebrengt kan nooit een argument zijn het niet te doen: de organisaties kunnen deze kosten makkelijk dragen, anders zouden ze er immers ook niet om vragen.
En 8 extra renners in het peloton gaat qua veiligheid echt het verschil niet maken, dat mag ook nooit een argument zijn om geen extra wildcard toe te staan.
Wat mij betreft kleinere ploegen niet de juiste oplossing maar minder ploegen wel.
Daarnaast zijn de de beoogde wildcardploegen wel de teams die tenminste nog de moeite nemen om in de vlucht van de dag te zitten. Lotto en IPT voelen zich daar al een beetje te goed voor heb ik de indruk.
Het systeem van standaard de 2 beste Pro Teams uitnodigen is een paar jaar geprobeerd, en kennelijk niet als ideaal bevonden. Er kan dan best wel over aanpassing gesproken worden. Laat de vakbond ook maar zijn zegje doen.
Vier wildcardploegen van 8 vervangen door vijf wildcardploegen van 6?
En waarom zouden de wildcardploegen met kleinere ploegen moeten starten? Er zit echt geen verschil tussen 5 ploegen van 6 of 5 ploegen van 8.