Giro d’Italia 2020: Het complete parcours

donderdag 24 oktober 2019 om 17:51
Giro d’Italia 2020: Het complete parcours

foto: Cor Vos

Het parcours van de Giro d’Italia van 2020 is vandaag officieel onthuld. De 103e editie van de drieweekse rittenkoers begint in Hongarije, maar eindigt drie weken later ‘gewoon’ in Milaan. De organisatie kiest verder voor een kort maar krachtig verblijf op het eiland Sicilië, een lange trektocht langs de Adriatische kust, een loodzware slotweek én drie individuele tijdritten.


De Giro d’Italia week in het verleden al uit naar San Marino, Monaco en het Waalse Seraing. In 1996 werd er zelfs gekozen voor het Griekse Athene. En nog niet zo lang geleden werd er gestart in Herning (Denemarken, 2012) en Belfast (Noord-Ierland, 2014). De Ronde van Italië begon echter nog nooit in Hongarije, maar volgend jaar is hoofdstad Boedapest voor heel even het epicentrum van de koers.

Van Hongarije naar Sicilië 
De Giro begint met een individuele tijdrit van 9,5 kilometer door de straten van Boedapest. Er is gekozen voor het Heldenplein (Hősök tere) als startlocatie van de tijdrit en daarmee ook de ronde. Hierna gaat het over vlakke wegen langs de rivier de Donau en het Parlementsgebouw naar de oude binnenstad, waar de weg plots begint te klimmen naar de finish. De laatste anderhalve kilometer stijgt aan ongeveer 4%.

De renners hoeven na de tijdrit geen lange verplaatsing te maken, aangezien de eerste rit-in-lijn gewoon vertrekt vanuit Boedapest. Het lijkt een etappe voor de sprinters, met onderweg slechts twee klimmetjes. De laatste etappe op Hongaars grondgebied is zo mogelijk nog vlakker. Ditmaal zijn er geen officiële beklimmingen, wat (opnieuw) in de kaart speelt van de snelheidsduivels.

Na drie dagen door Hongarije trekt het peloton naar Italië, al is het eerst tijd voor enkele etappes op het eiland Sicilië. Koersdirecteur Mauro Vegni kiest opvallend genoeg niet voor een rustdag na de derde en laatste Hongaarse etappe, waardoor de renners zich mogen opmaken voor een lange en ongetwijfeld vermoeiende verplaatsing. Het is maar de vraag wat de gevolgen (lees: vermoeidheid) zijn voor de vierde etappe naar het fraaie Agrigento.

Esteban Chaves wint op de Etna, voor ploegmaat Simon Yates – foto: Cor Vos

Vuurwerk op de Etna 
De grote kanonnen zullen waarschijnlijk wachten tot dinsdag 12 mei, als de renners finishen op de beruchte vulkaan Etna, de laatste jaren een terugkerende scherprechter in de Ronde van Italië. Het startschot voor de zesde etappe zal overigens klinken in Catania. Tweevoudig Girowinnaar Vincenzo Nibali, die volgend jaar opnieuw een gooi zal doen naar een derde eindzege, werd 35 jaar geleden geboren op het eiland Sicilië.

Na een derde en laatste etappe op Siciliaanse bodem (Catania-Villafrenca Tirrena) trekken de wielrenners eindelijk naar het Italiaanse vasteland, voor enkele ritten langs de Adriatische kust. Organisator RCS Sports heeft een aantal etappes uitgetekend voor de sprinters en puncheurs, het is nog even wachten op de hoge cols. De eerste rustdag volgt op 18 mei, één dag na de heuvelachtige etappe richting Vieste, wat ooit in Griekse handen was.

Een eerbetoon aan Pantani 
De 103e editie van de Giro d’Italia kan deels worden beschouwd als een eerbetoon aan de betreurde Marco Pantani, de heroïsche Italiaanse klimmer die in 1998 het eindklassement wist te winnen. De drieweekse ronde finisht op woensdag 20 mei namelijk in badplaats Rimini, de plek waar Pantani vijftien jaar geleden zijn laatste adem uitblies. Na enkele verraderlijke etappes naar Cesenatico (waar Pantani deels opgroeide) en Monselice, is het tijd voor de tweede individuele tijdrit.

Het is aan de betere tijdrijders om tussen Conegliano en Valdobbiadene tijd te pakken op de pure klimmers, zeker gezien de zwaarte van de slotweek. Al is de tijdrit van 33,7 kilometer zelf ook niet te onderschatten, de organisatie heeft duidelijk niet gekozen voor een biljartvlakke chronorit. Een dag na de (individuele) tijdrit is het woord aan de berggeiten, met een finish op de top van Piancavallo. In 2017 zagen we Mikel Landa hier nog zegevieren.

Vincenzo Nibali in de aanval op de Mortirolo – foto: Cor Vos

Een loodzware slotweek, drie tijdritten 
Een dag later kunnen de renners even bijkomen van alle hectiek tijdens de tweede en laatste rustdag. En dat is ook wel nodig, aangezien de derde week enkele zware bergritten in petto heeft. De zeventiende etappe finisht op Madonna di Campiglio, de achttiende rit gaat dan weer over de gevreesde Stelvio (het dak van deze Giro) naar Laghi di Cancano. En dan moeten de coureurs nog beginnen aan de helletocht tussen Alba en Sestriere.

De voorlaatste etappe staat te boek als de koninginnenrit, aangezien het dan tijd is voor passages over de Col d’Agnello, Col d’Izoard, de Monginevro en tot slot de fameuze beklimming naar skioord Sestriere. Mochten de verschillen nog speelbaar zijn op de top van Sestriere, dan kunnen we ons opmaken voor een bloedstollende strijd in hartje Milaan. Op de laatste dag staat namelijk een 16,5 kilometer lange tijdrit gepland.

De Giro d’Italia 2020 lijkt geschikt voor renners als Tom Dumoulin en Primož Roglič, aangezien er 58,8 tijdritkilometers op het programma staan, uitgesmeerd over drie individuele tijdritten. Ter vergelijking: de aankomende Tour de France telt slechts één tijdrit van 36 kilometer. Verder kiest de Giro voor negen etappes van boven de tweehonderd kilometer. Tot slot staan er vijf aankomsten bergop op het programma, waarvan drie in de slotweek.

Etappeschema Giro d’Italia 2020
Zat. 9 mei – Etappe 1: Boedapest – Boedapest (individuele tijdrit) (8,6 km)
Zo. 10 mei – Etappe 2: Boedapest – Gyor (195 km)
Ma. 11 mei – Etappe 3: Szekesfehevar – Nagykanizsa (204 km)
Di. 12 mei – Etappe 4: Monreale – Agrigento (136 km)
Woe. 13 mei – Etappe 5: Etna-Etna/Piano Provenzana (150 km)
Do. 14 mei – Etappe 6: Catania – Villafrenca Tirrena (138 km)
Vr. 15 mei – Etappe 7: Mileto – Camigliatello Silano (223 km)
Za. 16 mei – Etappe 8: Castrovillari – Brindisi (216 km)
Zo. 17 mei – Etappe 9: Giovinazzo – Vieste (198 km)

Ma. 18 mei – Rustdag 1
Di. 19 mei – Etappe 10: San Salvo – Tortoreto Lido (212 km)
Woe. 20 mei – Etappe 11: Porto San’Elpidio – Rimini (181 km)
Do. 21 mei – Etappe 12: Cesenatico – Cesenatico (205 km)
Vr. 22 mei – Etappe 13: Cervia – Monselice (190 km)
Za. 23 mei – Etappe 14: Conegliano – Valdobbiadene (individuele tijdrit) (33,7 km)
Zo. 24 mei – Etappe 15:  Rivolto – Piancavallo (183 km)

Ma. 25 mei – Rustdag
Di. 26 mei – Etappe 16: Udine – San Daniele del Friuli (228 km)
Woe. 27 mei – Etappe 17: Bassano del Grappa – Madonna Di Campiglio (202 km)
Do 28. mei – Etappe 18: Pinzolo – Laghi di Cancano (209 km)
Vr. 29 mei – Etappe 19: Morbegno – Asti (251 km)
Za. 30 mei – Etappe 20: Alba – Sestriere (200 km)
Zo. 31 mei – Etappe 21: Cernusco di Naviglio – Milaan (individuele tijdrit) (16,5 km)

Dit artikel delen:

50 Reacties

lander luypaert 24 oktober 2019 om 17:56

Zeer mooi parcours! Ik kijk er naar uit behalve die rit van 251km dan dat is toch echt wel te veel van het goeie…

Uae team emirates heeft de deelname van Pogacar en Aru bevestigd.

ditisdavid 24 oktober 2019 om 18:16

De meest directe route van Morbegno naar Asti is sowieso al 240 kilometer, ze zullen weinig keus gehad hebben.

Zjoske 25 oktober 2019 om 11:18

Niet finishen in Asti is natuurlijk ook gewoon een optie., Tortona ligt wat dichterbij.
Daarna met de bus de 50km naar Alba afleggen.

04398 24 oktober 2019 om 18:03

Denk niet dat Tom nog overgehaald moet worden. De groeten aan de Tour lekker voor de Giro gaan, laat die Fransen lekker naar Italië.

Lalsacien 24 oktober 2019 om 19:06

Hij heeft niets te zoeken in de Giro. Die heeft ie al gewonnen. Wat mij betreft zouden de Olympische zomerspelen de reden kunnen zijn waardoor hij daar start.

ditisdavid 24 oktober 2019 om 18:05

Profielen onder deze link. Echt wel een mooi parcours, en eindelijk is de oostkant van de Stelvio terug!

Covadonga 24 oktober 2019 om 19:30

Parcours ziet er goed uit. Dank je voor de link. Zeer nuttig, beter dan tekst.

lathumnees 24 oktober 2019 om 23:06

Dank voor de link. Veel tijdritkilometers en twee keer zware bergritten boven de 2.700! meter hoogte. Ter vergelijking de tour komt dit jaar niet boven de 2.000 hoogte. Goed op grote hoogte zijn vooral de zuid amerikanen. carapaz en bernal voor sky lijken me goede kanshebbers ondanks de vele tijdritkilometers. Ook kruiswijk is goed op grote hoogte en kan tijdrijden.. perfect parcour voor hem

katerkop 24 oktober 2019 om 18:06

Fantastisch afwisselend parcours. Wel eens met Lander. 251 km is echt veel te veel

dikkechaap 24 oktober 2019 om 20:38

Nonsens, juist goed dat er af en toe een hele lang etappe tussen zit. Een grote ronde moet een uitputtingsslag zijn. Er mogen ook best een aantal van die hele korte inzitten, maak er maar een mooie mix van.

Monsieur vdS 24 oktober 2019 om 18:07

Etappe 18 en 20 lijken me vooral erg leuk

Sonsbach Allstars 24 oktober 2019 om 18:11

Schitterend parcours…alles zit er wel in. Laatste week misschien wel erg bruut.
Maarrrrrrrr, wie gaan er deelnemen?

lander luypaert 24 oktober 2019 om 20:56

Sagan, Pogacar, Aru zijn bevestigd

McMulenga 24 oktober 2019 om 18:11

Leuk! Ik vind een tijdrit op de laatste dag ook altijd wel mooi. Tom vs Rogla?

Nul verstand 24 oktober 2019 om 18:15

Leuk dat het parcours zoveel van die heuvelritten bevat. Dat zijn ritten die zoveel renners kunnen winnen, echt leuk!

Daarentegen zijn er nauwelijks ritten die zich lenen om tijdsverschil te maken. In de eerste dagen kun je de Giro niet winnen (en ook niet verliezen als je op je fiets blijft zitten). Een groeiende vorm in de ronde is daarom (wederom) erg belangrijk. Tot zover mijn open deuren:)

Mijn conclusie: leuke ronde, maar het aantal bergritten had wat mij betreft hoger mogen zijn.

Trouwens, de zwaarte van de laatste week moet nog overdreven worden. Ik tel maar 3 bergritten bij de laatste 7 etappes. Die etappe naar Modanna di Campiglio leent zich bovendien niet tot tijdsverschillen. Verwacht dan ook niet dat de klassementsreners daar met de billetjes bloot gaan.

ditisdavid 24 oktober 2019 om 18:17

De Tour is voor kwantiteit gegaan in de bergetappes, de Giro duidelijk voor kwaliteit, en in ruil ook een paar echte heuvelritten (die ik mis in de Tour). We zullen zien wat beter uitpakt.

Monsieur vdS 24 oktober 2019 om 18:18

Ik tel 8 sprintkansen dus inderdaad wel wat veel

ditisdavid 24 oktober 2019 om 18:29

8 lijkt me al aardig hoog geschat.
– 2 en 3 sowieso natuurlijk
– Etappe 6 waarschijnlijk, maar tussen twee bergetappes kan die ook voor de vlucht zijn
– Etappe 8 lijkt me veilig
– Etappe 9 zal voor veel sprinters te lastig zijn, lijkt een mooie dag voor de vlucht. Zit zo te zien ook een venijnig klimmetje in de plaatselijke ronde.
– Etappe 10 zeker niet
– Etappe 11 is dan weer redelijk veilig
– Etappe 12, misschien, voor een uitgedund peloton, maar vlucht lijkt weer waarschijnlijker
– Etappe 13 zullen ook niet alle sprinters overleven
– Etappe 19 kan ook wel eens een snipperdag worden. Veel sprinters zullen er niet meer zijn, en wie kan en wil 250 kilometer de ploeg op kop zetten?

Dus 4 ‘veilige’ sprints, 2 waarschijnlijke, en 1 voor een uitgedund peloton. Meer dan dat zou me verrassen. Als een Groenewegen start verwacht ik dat hij maar 5 keer aan sprinten zou toekomen.

josi 24 oktober 2019 om 18:16

Mooi, gevarieerd parkoers. De slotweek is wellicht alleen wat topzwaar, met niet alleen veel klimwerk maar ook lange afstanden. Mooi parkoers voor Kruijswijk eigenlijk wel.

ditisdavid 24 oktober 2019 om 18:19

Mooi parcours voor alle Jumbo’s eigenlijk, veel meer dan de Tour (behalve misschien voor Roglic). Je zou hier toch minimaal één van Dumoulin en Kruijswijk heen moeten sturen in plaats van op z’n Movistars alles op de Tour te zetten.

Titaantje 24 oktober 2019 om 18:26

Leuk parcours. Had eigenlijk wel graag een individuele klimtijdrit weer eens zien terugkomen. Dat was een betere toevoeging geweest dan 3 ITTs.

Dit moet toch spek naar de bek zijn voor Dumoulin, maar ben benieuwd hoe Jumbo de rollen gaat verdelen (Giro: Dumoulin, De Plus; Tour: Roglic, Kruijswijk, Bennett?)

Zelfde voor Sky natuurlijk. toch de twee ploegen met de sterkste blokken nu.

FDJ 24 oktober 2019 om 18:32

Tom Dumoulin moet volgend jaar gewoon van zijn eigen kracht uitgaan en vol voor de Tour gaan. Hij heeft in 2018 laten zien dat hij geen tijdrit nodig heeft om een goed klassement neer te zetten.

Daarnaast deze eerste en laatste tijdrit gaan niet voor hele grote verschillen zorgen. De tijdrit daarentegen op weg naar La Planche… Dat is haast een WK waardige tijdrit. Een vlakke aanloop en dan nog klimmen.

Het Giro riedeltje hebben we wel gehad, KPMG mannetje zit hopelijk niet bij Jumbo, en Dumoulin gaf aan de Tour winst zelfs boven Olympisch goud te plaatsen. Hij heeft niet eeuwig de tijd om de Tour te winnen.

kleomantre 24 oktober 2019 om 20:01

Die rit naar Meribel lijkt me voor Dumoulin geen lekkere, evenals voor Kruijswijk. Kruijswijk gaat daar sowieso minstens een halve minuut verliezen, waarschijnlijk richting de minuut. Hoewel Dumoulin wat explosiever werk aankan gaat hij daar mank op z'n gewicht. Die etappe, die heel cruciaal kan zijn, is eigenlijk meer iets voor Roglic die lekker ging op de steile dingen in de Vuelta.

Waarom ik dit zeg. Die klim is gemaakt voor de Bernal's en Landa's. Heb 'm deze zomer zelf gedaan en hoewel over de gehele lengte de klim maar net wat steiler is dan de Tourmalet zit het venijn 'm in zes zeer onregelmatige kilometers en diverse fikse uitwaaiers richting de 20 procent.

dikkechaap 24 oktober 2019 om 20:45

@kleomantre
Roglic is niet eens zo heel licht, en hij doet het vooral goed op de wat kortere beklimmingen.

robert-jan 25 oktober 2019 om 07:53

Zo ver ik weet is Roglic wel de lichtste van de 3 kopmannen van TJV. Is ook niet zo gek gezien die ook de kleinste is.

Samlambeej 24 oktober 2019 om 18:41

Etappes boven de 200 zorgen voor energiesparen en zo hebbe we der 5 van in de laatste week :s

Eerste week => logistieke nachtmerrie

Gelukkig geen suffe ceremoniesprint op de laatste dag.

Ik denk dat Dumoulin zich in de eerste plaats zal richten op De Olympische Spelen.

ghostwriter 24 oktober 2019 om 18:45

Is het voor Dumoulin uberhaubt wel een optie om de Giro te rijden gezien zijn blessure? Als hij in de Giro al in topvorm kan zijn lijkt het me inderdaad verstandig als hij voor de combinatie Giro met Olympische Spelen kiest.

Pascal De Kooning 24 oktober 2019 om 18:55

Ik hoop dat Tom Dumoulin toch de Tour verkiest boven de Giro ondanks de tijdrit kilometers. De Tour winnen is toch het hoogst haalbare in de wielersport. Ik zou Roglic, Kruijswijk, Bennet laten starten in de Giro. En dan Dumoulin en Kruijswijk als kopmannen voor de Tour met Kuss en Tolhoek als knecht. Roglic dan met Bennet naar de Vuelta.. Ik zou Groenewegen laten starten in de Giro

Turtlehead 24 oktober 2019 om 19:10

Ik ben niet zo enthousiast als de meesten van ons hierboven. Met wat pech weer twee hele saaie eerste weken, net als dit jaar.
Geschikt als ronde voor net-niet-toppers die een keer voor het klassement willen gaan, maar weinig zekerheid voor de echte toppers dat ze zich kunnen onderscheiden gedurende drie weken.
Ik mis echt een blokje van (bijv.) twee bergritten net voor of na de grote tijdrit. Die lange etappe wordt -net als dit jaar- weer helemaal niks.
Wil er al helemaal niet aan denken als in de derde week het weer te koud en/of te nat is voor de hoogste cols…

Maar… als TJV een Grote Ronde willen winnen volgend jaar, moeten ze met hun drie Ronde-kopmannen naar de Giro gaan. Dat zou wat wezen… :)

ditisdavid 24 oktober 2019 om 19:55

Als je je als topper niet kan onderscheiden in de etappe over de Stelvio, ben je de naam topper niet waard imo. De keus voor niet al te veel hooggebergte, maar wel gelijk loeizware etappes als het zover is, doet denken aan de routes van 2015 en 2016, en daar was er meer dan genoeg onderscheid. Allebei makkelijk toptien in het rijtje grote rondes in dit decennium.

Verder is etappe 5 een echte bergaankomst en etappe 7 is ook een stuk zwaarder dan welke rit in lijn dan ook in de eerste helft van de route dit jaar. Afhankelijk van hoe steil de klimmen precies zijn, zou etappe 10 ook verschillen voor het algemeen klassement kunnen opleveren. De eerste helft zal dus zeker beter zijn dit jaar (aan de andere kant, slechter is zeldzaam).

thorsen 24 oktober 2019 om 19:10

Eerst nog maar eens zien dat al die bergen wel doorgaan ;)

Abdoe 24 oktober 2019 om 19:18

Leuk parcours. Geen rustdag tussen rit 3 en 4 is niet sympathiek naar de renners toe. Zal wel tot protesten leiden, wandeletappe ofzo.

dikkechaap 24 oktober 2019 om 20:48

Etappe 4 is maar 136km, die zullen ze waarschijnlijk pas rond een uur of 4-5 laten beginnen. Prima te doen dan.

rosencrantz 24 oktober 2019 om 20:48

Giro had geen toelating van de UCI. 3 rustdagen mag, maar met mate. Door de start in Israël was het quotum bereikt.

Jean Dumas 25 oktober 2019 om 18:33

Typisch UCI, een maatregel uit machtsoverwegingen in het nadeel van renners.

mollemarijden 24 oktober 2019 om 19:21

Laatste week alle ritten over de 200 km lang dat is wel echt heftig

josemanuelfuente 25 oktober 2019 om 11:11

Voor de renners of de verwende kijker?

Romāns Vainšteins 24 oktober 2019 om 19:25

Ik vind het tourparcours spannender.

peervaneynthoven 24 oktober 2019 om 22:42

Strike!

Wheely 25 oktober 2019 om 08:51

Mwah, alle parcoursen verbleken bij die van Montreal en Quebec.

Jean Dumas 25 oktober 2019 om 18:33

Bernal denkt daar anders over.

Duh 24 oktober 2019 om 19:44

Dat worden gecharterde Girovluchten van SOB naar PMO vliegveld. En dan geen (/gehuurde) ploegbussen in Hongarije. Lijkt me enige mogelijkheid. Al het (reserve)materiaal dus ook met vliegtuig…

Slechts 1 aankomt heuvelop ook wel mager, vond dat altijd wel typisch Italiaan, Tirreno dan maar.

OliverNaesen 24 oktober 2019 om 20:21

Prachtig parcours! Hoop toch stiekem dag dumoulin hiervoor gaat icm de spelen. Tour valt dit jaar wederom een stuk minder goed uit dan de giro

Floris81 24 oktober 2019 om 22:37

Dit parcours ligt Tom veel beter dan die van de tour. Verwacht dat hij voor de Giro kiest, als hij voldoende op kracht kan komen.

Giro: Dumoulin, Roglic, De Plus, Bennet, Groenewegen, Teunissen. Winst en nog een podium.

Tour: Roglic, Kruijswijk, Gesink, Kuss, De Plus. Podium.

Vuelta: Kruijswijk, Dumoulin, Gesink, Bennet, Tolhoek. Podium.

mackie 25 oktober 2019 om 09:26

Vuelta gaat Tom waarschijnlijk niet doen, wil OS doen en daarna vol op het WK. dan past de Vuelta er niet echt in

Jean Dumas 27 oktober 2019 om 05:38

Giro: Roglic, Kruijswijk, Gesink, Groenewegen
Tour: Dumoulin, De Plus, Van Aert, Teunissen
Vuelta: idem Giro

Kuss, Tolhoek nog verdelen. Een van de twee verdient een Tourdebuut.

tvm 24 oktober 2019 om 23:52

G. Thomas vol voor de Giro lijkt me.

Wheely 25 oktober 2019 om 08:49

Wordt nog een interessante puzzel voor de Jumbo’s met die rare Tour en ook nog een OS die door het seizoen heen fietst. Dit is een Giro voor Dumoulin en Roglič maar dan hebben ze ook nog Groenewegen die ook nog ergens wil starten.

mackie 25 oktober 2019 om 09:25

mooi parcours, alleen die vlakke rit van 250 had niet gehoeven. wat ik wel een plus vind ten op zichten van de tour is de bergritten van 200km+. die mis ik echt in de tour. daar worden namelijk de verschillen gemaakt.

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.