Giro-baas Vegni haalt uit na protest renners: “Iemand zal hiervoor moeten opdraaien”
Update Mauro Vegni, de grote baas van de Giro d’Italia, is niet te spreken over de gang van zaken rondom de ingekorte etappe naar Asti. Vlak voor de herstart van de rit haalt hij bij RAI Sport uit naar een deel van de renners.
“We hebben geen enkel voorstel van de renners geaccepteerd. Dit is ons overkomen”, vertelt Vegni. “Dit is wat er gebeurt als renners niet komen opdagen aan de start. Hier zal iemand voor moeten opdraaien. Wat zich vanmorgen afgespeeld heeft, zet alles wat we hebben gedaan om deze ronde te organiseren in de een slecht daglicht. Iedereen wist dat deze Giro in oktober verreden zou worden, en vandaag was het 13 graden…”
https://twitter.com/laflammerouge16/status/1319613106486714373
Daaruit blijkt dat Vegni het niet eens is met de redenering van de renners dat het te koud en te nat was om in de slotweek een vlakke etappe van bijna 260 kilometer te rijden. “Ik heb met een paar renners gesproken, maar veel waren het niet eens met de inkorting. Dan weet je hoe dat gaat. Een paar willen niet koersen en de rest volgt”, bromt de RCS-voorzitter.
Vegni: “Dit verhaal is nog niet klaar”
“We hebben gisteren geen enkel verzoek gehad om deze rit in te korten. Ja, we zijn vanmorgen benaderd door een paar renners van Lotto Soudal. Maar ik wees ze erop dat de ploegbussen al weg waren en dat de renners in de kou zouden blijven staan. Toen we van start wilden gaan in Morbegno waren de renners van Lotto Soudal er niet”, legt Vegni uit.
Volgens hem is het laatste nog niet gezegd over deze situatie. “Dit verhaal is nog niet klaar. Laten we deze etappe uitrijden en Milaan bereiken. Dan zal iemand hiervoor moeten boeten.”
De start van de negentiende etappe is door het rennersprotest verplaatst naar Abbiategrasso. De finish blijft in Asti. Mis niets van de sprintersrit in ons liveblog.
Update 15.05 uur – John Lelangue over rol Adam Hansen
Lotto Soudal-manager John Lelangue heeft op social media gereageerd op de uitspraken van Mauro Vegni over Lotto Soudal. Lelangue zegt dat Adam Hansen zich uitsprak als vertegenwoordiger van rennersvakbond CPA. “Er is nooit een beslissing genomen door ons team Lotto Soudal, om de wedstrijd te staken of de rit in te korten. Wij staan als ploeg aan de zijde van RCS Sport om door te gaan tot Milaan”, vertelt Lelangue.
https://twitter.com/johnlelangue/status/1319626032614379520
Qua weer lijkt jet ook mee te vallen.
Benieuwd wie er allemaal niet wilde starten, want als dat om 1 ploeg gaat, lijkt me dat je gewoon die koers kan rijden en die ploeg de weg naar huis weet te vinden.
Rennersprotest kwam uiteraard te laat, het is hen vergeven wegens de omstandigheden dit jaar.
Hansen treed hier op als vertegenwoordiger van de renners, wat wel blijkt uit tweets uit alle hoeken. Lotto Soudal shamen hoeft dus niet.
Prima initiatief vandaag. Je kloten nog eens afdraaien met die afstand kan met zonnetjes etc. misschien nog kunnen, maar onder deze omstandigheden, waarin uren in de bagger wordt gefietst, niet meer dan normaal. Renners zijn verdomme geen poppen.
daarna ook wel slappe hap van vergni. wat laten uitschijnen alsof het enkel van zijn "vijanden" van lotto komt en de rest het er niet mee eens was. want als het machtige lotto-soudal spreekt (de ploeg zonder geld, uitstraling, invloed en renners), dan trillen de miljoenenploegen? ik ziet het al voor me, fuglsang, sagan, nibali die staan te beven van de schrik omdat ze moeten ingaan tegen adam hansen, want die heeft de ster elektrotoer gewonnen, dat is een god uit het wielrennen, een gerespecteerd wielericoon die zijn gelijke niet kent.
al lijkt het wel te werken, want er zijn precies genoeg figuurtjes die nu roepen dat lotto dan maar gewoon moet opstappen, alsof het enkel uit die hoek kwam. zelf nadenken, het blijft een uitdaging
Helemaal eens met Vegni in deze kwestie alleen had hij van mij ook gewoon zonder Lotto-Soudal mogen starten.
Ik vraag me af welke wieler'fans' er liever naar een vlakke etappe van 260!!!! km willen kijken.
Ze hebben volledig gelijk dat dit nergens op slaat en dat ze dit niet willen.
We komen anders terug heel dicht bij 'slaven' van de weg en de oude 'gladiatoren'.
En inderdaad de rit staat al heel lang vast, maar wees er maar zeker van dat vele renners toen al dachten, daar heb ik geen zin in.
En voor iedereen die zegt, ze moesten het maar eerder gedaan hebben, in wielrennen is er zelden tot nooit solidariteit, laat staan dat ze mid corona hierover gaan discussiëren. Tegelijk zijn de renners die moeten rijden nog niet bekend, dus moeten ze in juni gaan zeggen" ja de renners willen liever dat de etappe ingekort wordt. Wie dan wel? Ja, dat is nog niet bekend"
Hoe de hardrijders het vandaag met elkaar aan de stok gingen krijgen. Drie dagen uitbollen in de bus, en dan spektakel over zo'n lange etappe er is niets mooiers, zekers als het ook nog guur wordt. Een soort van Omloop t'volk, zonder kasseien maar dan in de Giro.
Ik heb alleen de laatste 5 km van zowel deze Giro rit en de Vuelta etappe van vanmiddag gezien. Niets gemist.
De renners mogen toch voor zich zelf opkomen.
Daarnaast ben ik van mening dat je best wijzigingen mag doorvoeren in het programma als het blijkt dat dit, gelet op de omstandigheden, verstandig is. Meerdere sporten worstelen met het Europese herfstweer en de invloed hiervan op de wedstrijden. Het blijkt dat ideeën van achter een bureau nu anders uitpakken. In de o.a. de MotoGP zie je dit terug in veranderende wedstrijdschema's.
Als laatste heb ik persoonlijk een pleuris hekel aan mensen die inhoudsloos zitten te dreigen. "Als je niet doet wat ik zeg, dan zwaait er wat en ga ik je terugpakken." Dus de stakende renners worden na de finish allemaal in elkaar geslagen? Of de organisatie geeft, bij de volgende RCS wedstrijden, Lotto-Soudal k*t hotels oid.
We leven toch niet meer in 1870.