Giro 2025: Voorbeschouwing etappe 20 naar Sestrière – Mytische Finestre beslist over Carapaz en Del Toro
Foto: Cor Vos
zaterdag 31 mei 2025 om 11:33

Giro 2025: Voorbeschouwing etappe 20 naar Sestrière – Mytische Finestre beslist over Carapaz en Del Toro

Na een ietwat teleurstellende etappe naar Champoluc ligt alles nog gewoon open voor de laatste bergrit van de Giro d’Italia. Op de mythische Colle delle Finestre zal Richard Carapaz dan toch Isaac Del Toro moeten losrijden als hij de eindzege in La Corsa Rosa nog wil grijpen. WielerFlits blikt vooruit!

Het kleine dorpje Verrès in de Aosta-vallei dient zaterdagochtend als startplaats voor deze loodzware rit. De trekpleister van Verrès is het middeleeuwse kasteel wat er is terug te vinden. Ondanks de relatief bescheiden bekendheid, genieten de plaatselijke polenta, soepen, pompoenen en kaas wel enige aanzien. Daarnaast is de bergachtige omgeving van Verrès ook verschillende wijngaarden rijk.

Finishplaats Sestrière behoeft dan weer weinig uitleg. Gek eigenlijk, want er wonen met 850 inwoners meer dan de helft minder mensen dan in Verrès. Het dorp is ook nog geen honderd jaar oud. In 1930 liet Giovanni Agnelli – een van de grondleggers van automerk Fiat – twee hotels bouwen in de vorm van torens. Tegelijkertijd werden er ook skiliften gebouwd en groeide Sestrière uit tot een wintersportoord op de grens van Italië met Frankrijk. In 1997 vonden er dan ook de wereldkampioenschappen alpineskiën plaats en in 2006 waren veel van alle ski-medailles op de Olympische Winterspelen van het nabij gelegen Turijn (honderd kilometer verderop) hier te winnen.

Ook in het wielrennen heeft Sestrière – vernoemd naar de gelijknamige berg Colle de Sestrière – een rijke geschiedenis. Al in 1952 finishte er een bergetappe in de Tour de France, gewonnen door de Italiaanse wielergod Fausto Coppi. Het duurde daarna veertig jaar voordat de Tour er nog eens kwam en weer won er met Claudio Chiappucci een Italiaan. Daarna waren er nog finishes in 1996 en 1999, waar respectievelijk Bjarne Riis en Lance Armstrong de Tour van dat jaar beslisten. In de Giro was er al acht keer een finish in Sestrière, maar wel pas sinds 1991. De laatste keer was in 2020, toen Wilco Kelderman op de voorlaatste dag er zijn roze trui verloor aan Jai Hindley.

Parcours

Zo’n scenario is ook dit jaar heel goed mogelijk. De rit kent namelijk vier beklimmingen, waarvan de laatste drie in de tweede helft van de etappe liggen. De Corio (6,5 kilometer aan 3,7%) en Colle del Lys (13,7 kilometer aan 4,2%) zijn maar kinderspel in vergelijking met de laatste twee bergen van de dag. Vooral die voorlaatste klim boezemt angst in. De laatste acht kilometer van de Colle delle Finestre (18,4 kilometer aan 9,2%!) zijn namelijk onverhard én loeisteil. Op het oog is het een adembenemende klim met schitterende vergezichten, maar daar zullen de renners lak aan hebben. Zij voelen de Finestre namelijk in hun benen, die het zullen uitschreeuwen van helse pijn.

Vele forten en verdedigingswerken kenmerken de Finestre, waarvan de noordelijke zijde dus eindigt met de onverharde steenslagweg. Pas vier keer eerder zat de klim in de Giro. Bij de eerste uitgave kregen we een machtig duel tussen rozetruidrager Paolo Savoldelli, ritwinnaar Danilo Di Luca en de gevleugelde Venezolaanse klimmer José Rujano. En bij de laatste keer in 2018 was dit de klim waar de al verslagen geachte Chris Froome wegreed en na een solo van tachtig kilometer tóch in het roze aan de slotrit begon.

Vorig jaar zat de Finestre nog in de Tour de l’Avenir voor mannen en vrouwen (gewonnen door Pablo Torres en Marion Bunel). In deze Giro is het de Cima Coppi, de hoogste bergtop. Daarna volgt nog een afdaling van twaalf kilometer en de slotklim van zestien kilometer (3,8% gemiddelde stijging) naar Sestrière. Daar weten we wie de Giro 2025 wint.

Zaterdag 31 mei 2025, Giro d'Italia: Etappe 20 (205 km)
Start:
10:45 ( Verrès)
Finish:
15:55 ( Sestriere)

Favorieten

Nee, de Giro d’Italia is ook in de rit naar Champoluc nog niet beslist. De verschillen bleven klein en dus is de etappe naar Sestrière met name iets om naar uit te kijken. Hier zal immers het doek moeten vallen over de eindzege in de Giro d’Italia. Steeds meer neigt dat naar een tweestrijd tussen Isaac Del Toro en Richard Carapaz, die we ook als de grootste kanshebbers voor de dagzege zien.

Carapaz moet het blijven proberen – foto: Cor Vos

In de etappe naar Champoluc zagen we dat er behoorlijk wat ploegen zijn die de controle op zich durven nemen. Red Bull-BORA-hansgrohe, EF Education-EasyPost, UAE Emirates XRG en Visma | Lease a Bike deden allemaal hun duit in het zakje om de vluchters binnen de perken te houden. Toch wist Nicolas Prodhomme de klassementsmannen te verrassen. De relatief vlakke aanloop naar de Finestre leent zich echter nog meer voor controle.

Zeker omdat de ploeg van EF Education-EasyPost daar beter voor gemaakt lijkt. Richard Carapaz heeft nu niet bepaald de sterkste klimmers rondom zich, al doen Jefferson Cepeda en Georg Steinhauser wel vaak mee. Wel bevat de Amerikaanse ploeg behoorlijk wat hardrijders. Toch zal het op de slotklim vooral op Carapaz zelf aankomen. De fout die hij in de rit naar Champoluc maakte, is dat hij tot twee keer toe veel te laat aan zijn prikjes begon. Was dat een tactische keuze om alles op de rit van zaterdag te zetten? Of had Carapaz misschien op zijn beurt schrik van Del Toro?

De Mexicaan gaf, in tegenstelling tot op de Passo del Mortirolo en San Valentino, in ieder geval geen krimp bij de versnellingen van Carapaz. In een sprintje voor de zege trekt hij bovendien vaak aan het langste eind. Het lijkt wel of de piepjonge Isaac Del Toro in deze Giro d’Italia alleen maar blijft groeien. Zijn vertrouwen heeft een enorme boost gekregen en dat zie je aan zijn koerswijze. Hij laat zich niet intimideren door Carapaz en lijkt meer dan klaar om zijn roze trui te verdedigen.

Del Toro geeft geen krimp – foto: Cor Vos

Bovendien beschikt Del Toro over een waanzinnig sterke ploeg. Alle lof voor het werk van Brandon McNulty en superknecht Rafal Majka, die hun jonge leider tot diep in de finale ondersteunen. Het UAE Emirates-XRG-blok mag met Juan Ayuso dan wel een sterke pion kwijt zijn, maar Del Toro is in de finale vaak wel de enige kopman die nog knechten rondom zich heeft. Dat kan een immens voordeel zijn, enerzijds wanneer hij in de problemen zou komen, maar ook om de aanvallen van zijn concurrenten te counteren.

Zowel in de koninginnenrit als in de etappe naar Bormio werd duidelijk dat als Del Toro en Carapaz hun explosieve versnelling inzetten, er niemand mee kan. Simon Yates was in deze Giro lange tijd een echte uitdager voor de eindzege, maar hij lijkt de laatste dagen toch dat tikkeltje te missen om mee te kunnen met de andere twee. Yates verloor zo een halve minuut extra en staat nu op 1:21 in het algemeen klassement.

Maar zoals zo vaak, kan dat nadeel ook een voordeel worden. Ook Yates heeft een sterke ploeg rond zich met Wilco Kelderman, Wout van Aert, Dylan van Baarle, Steven Kruijswijk en Bart Lemmen als exponenten en dat kunnen ze misschien wel uitspelen door de juiste pion in de kopgroep mee te sturen. Als Yates dan later in de rit vroeg opent onder het motto ‘alles of niets’, kan dat tot interessante situaties leiden.

Simon Yates zal de Giro wellicht niet winnen – foto: Cor Vos

Gelijkaardige situaties kan je bedenken als het over jongens als Giulio Pellizzari (Red Bull-BORA-hansgrohe), Derek Gee (Israel-Premier Tech), Damiano Caruso (Bahrain Victorious) en Egan Bernal (INEOS Grenadiers) gaat, want ook hun teams zijn gekruid met sterke klimmers. De achterstand van de nummers vier tot zeven in het klassement varieert al tussen de 2:27 en 5:32 en dus mogen ze zeker wat ruimte krijgen. Maar het moet gezegd: tijdens de voorbije ritten hielden ze zich opvallend kalm. Zelfs Pellizzari, die op een bepaald ogenblik de beste klimmer in de Giro leek te worden en zijn ploeg geregeld de controle laat opnemen.

Nicolas Prodhomme bewees in ieder geval dat ondanks de controle van de grote blokken, ook de ploegen die nog geen etappezege hadden niet moeten wanhopen. Als je echt heel sterk bent, dan is alles mogelijk. En er zijn nog wel wat teams en renners die iets te winnen hebben op weg naar Sestrière. Niet in het minst Prodhomme zelf, want de Fransman van Decathlon AG2R maakte onderweg wel héél veel indruk.

Ook Romain Bardet (Picnic PostNL) jaagt nog altijd op zijn felbegeerde ritzege. De Fransman wil nog een keer all-in gaan. Het is immers zijn laatste bergrit in een grote ronde ooit. Voor Lorenzo Fortunato (XDS Astana), de rasaanvaller die de bergtrui rond zijn schouders heeft hangen, geldt hetzelfde. Ook hij won nog geen rit deze ronde.

Wout Poels op pad – foto: Cor Vos

Maar het rijtje aanvallers is langer. Wat te denken van Wout Poels, een ploegmaat van Fortunato, die er zijn grote doel van heeft gemaakt om zijn trilogie aan ritzeges in grote rondes te verzilveren. Poels wordt vaak ook niet slechter naar het einde van een grote ronde. Ook renners die hun klassement al verloren zijn, zoals Antonio Tiberi (Bahrain Victorious), Nairo Quintana (Movistar), Thymen Arensman (INEOS Grenadiers) en Tom Pidcock (Q36.5) mag je om die reden niet uitvlakken.

Deelnemers Giro d’Italia 2025 (Cyclingflash.com)


Weer en TV

Het blijven warme dagen in Italië. Bovenop de cols zal de temperatuur naar een behapbaar niveau dalen, maar bij de start en in de valleien kan het kwik wel stijgen tot 29 graden Celsius volgens Meteovista. Ook schijnt de zon de hele dag behoorlijk fel en is er amper sprake (2 Beaufort) van wind.

De Giro d’Italia is dit jaar opnieuw live en exclusief te volgen via Eurosport 1 en HBO Max. Bekijk de exacte uitzendtijden in onze tv-gids Wielrennen op TV.


RIDE Magazine
47 Reacties
30-05-2025 19:23
Ben geneigd te denken dat het onverharde gedeelte in het voordeel van Del Toro is, om maar te zwijgen over de daaropvolgende afdaling.
    30-05-2025 19:53
    Is die ook onverhard of zo ?
    30-05-2025 20:31
    Omdat hij gisteren liet zien als een monster te kunnen dalen, denk ik.
    30-05-2025 21:45
    Waarom in het voordeel van del toro? De onverharde stroken zijn in principe altijd in het voordeel van de lichtere renners en daarmee dus in het voordeel van carapaz
    30-05-2025 23:30
    @bs Mischien omdat del toro tweede werd in de strade rit
30-05-2025 20:01
De wraak van simon van de finestre voor 2018 .
rit en giro wint hij hier zou wat zijn !
    30-05-2025 20:06
    Ja, dat zou wat zijn, zoals alles wel wat is. Maar liever niet.
    30-05-2025 20:27
    Er is echt wel niks dat er op wijst dat Yates in staat is morgen van de andere renners uit de top-5 weg te rijden om de Finestre, tenzij ie bewust verstoppertje speelde maar die kans lijkt me toch klein.
    30-05-2025 20:53
    Rempo dit is de eind stijd ,all in . Loei steil en heel lang hier gaan we andere verhoudingen zien
    30-05-2025 23:01
    @Just me: loeisteil en heel lang: ja, dat is echt hetgeen ervoor gaat zorgen dat Yates de rest eraf zal rijden ? Hij is al de hele week de mindere tov Carapaz en Del Toro , dus behoudens een mirakel wordt die hooguit 3de in de eindstand.
    31-05-2025 02:56
    Yates...een nog grijzere muis dan vingegaard....mag heel blij zijn als hij derde blijft. Del toro heeft snel bijgeleerd en carapaz is al blij dat hij tweede wordt. Vandaag baarde de koers ook een muis. Geen aanvallen van betekenis. En dan de farce vlb. Yates: dit was niet het plan. Reef: het verliep volgens het plan. Bij vlb denken ze met beetje voorop rijden uae te kunnen kraken. Nou hebben zichzelf en hun kopman gekraakt..konden niet eens de helpers van del toro er af rijden.
    31-05-2025 16:08
    Altijd lachen met die kenners hier
    31-05-2025 16:18
    Het is wat he, de wraak van Yates. Hieronder door een @wieler kenner ook wel grijze muis genoemd, maar ik vind het een topper!
30-05-2025 20:07
Heeft Carapaz wel een ploeg om de koers hard te maken? En vandaag bleek dat Yates ook niet echt gebaat is bij een harde koers. UAE de sterkste ploeg die redelijk lang mee zal kunnen gaan op de Finestre.
30-05-2025 21:34
Prodhomme verdient nog geen ster. Is vandaag heel diep gegaan en zal het morgen wel geloven, want hij heeft zijn zege binnen.
    31-05-2025 09:56
    Idd die begreep ik ook niet. Dan zou ik eerder gaan voor een Bardet of Quintana of Voisard als je een van de mannen van de tweede/derde rij kiest.
30-05-2025 19:28
Ja waar moet ik beginnen ik zat er vandaag helemaal naast .

Inderdaad Del Toro leert heel snel verbruikt nergens energie teveel en zit in de spaarmodus voor morgen .

De enige etappe waar Del Toro te kraken was waren het de 4800 hoogte meters beetje vergelijkbaar als vandaag .

Morgen is de koers moeilijk hard te maken tot aan de finestre.

Denk dat Carapaz op de top 1 minuut nodig heeft om het vol te houden. De grindwegen afdaling en de laatste beklimming zijn in het voordeel van Del Toro. Als die ze hoofd koel houdt en niet te diep het rood in gaat wint die de giro.

We hebben ook vaak gezien dat Carapaz in de laatste berg etappe er soms wel is door zakt. Hopelijk gebeurd dat morgen niet en wordt het een echte strijd .

Gok op Del Toro voor Giro winst
    30-05-2025 22:30
    Begrijp niet goed waar men vandaan haalt dat del toro voordeel heeft tov carapaz wat betreft de grindwegen. Steile klim + slecht wegdek = meer rolweerstand, dus beter voor lichtere renners
    30-05-2025 23:31
    @bs ben je strade rit vergeten?
    31-05-2025 08:59
    Del toro weeg 64 kilo tegenover 62 van carapaz zie daar niet een heel groot probleem
30-05-2025 20:30
Het artikel hier boven moet volledig worden herschreven, WF is namelijk vergeten Poels op te nemen in de sterrenverdeling. Hoe is dat nu mogelijk ?!
    30-05-2025 20:49
    Je hebt gelijk. Ze hadden net zo goed Wout een favoriet kunnen noemen.
    30-05-2025 21:14
    Juist niet. Zonder de druk van de Wielerflits-sterren kan Poels eindelijk vrijuit koersen en ligt de zege voor het grijpen.
    30-05-2025 22:58
    @Attenoje: ik had het toch over Wout ??
    30-05-2025 23:16
    Hahaha Rempo. Touché
31-05-2025 00:25
Morgen gaat 100 procent voor de vluchters zijn. Geen ploeg gaat hier de eerste 150 km controleren.
    31-05-2025 07:44
    EF zijnde zou ik dit toch doen, met de renners die bergop toch het verschil niet maken. Het kan echt een seconde spel worden en je moet er vanuit gaan dat je del toro lost. Als carapaz straks de beste van de favorieten is en minder dan 10s te kort komt… zeker asgreen kan je daar echt wel opofferen.
31-05-2025 08:26
Hopelijk heeft Visma nu eindelijk eens een houtsnijdend plan. Met een aanvallende rol voor Yates. Liever glansrijk ten onder en 5e worden dan volkomen kleurloos in de wielen en voor de statistieken 3e worden. Alles of niets.
    31-05-2025 09:07
    @Splijtende demarrage volgens mij heeft Yates al een paar keer geprobeerd om Del Toro te lossen. Alleen als je 'zwakker' bent als de tegenstand valt dat minder op. Yates op het niveau Carapaz had exact hetzelfde gereden als Carapaz. Gisteren was toch wel duidelijk dat Yates niet sterk genoeg is. Hij was amper sterker als de knechten van Del Toro
    31-05-2025 09:58
    Ze mogen nog 1000 plannen maken, als deze Yates een beetje dezelfde benen heeft als de afgelopen ritten dan heeft het weinig zin. En van vroeg op de Finestre aanvallen zal geen sprake zijn, want de knechten van UAE en EF gaan Yates echt wel niet laten rijden, als iemand uit de top10 vroeg aanvalt dan zullen Majka en co dat allerminst laten gebeuren denk ik.
30-05-2025 20:31
Dit zou een speeltuin geweest zijn voor de oude Bernal. Maar de huidige Bernal is niet de oude Bernal.
Vandaag was het al een wonder dat hij niet gelost werd uit de groep der favorieten -hij bengelde voortdurend achteraan.
De enige spanning is wellicht nog die om plek 1, Carapaz of Del Toro, en plek 6, Bernal of Pellizzari. Juist: de oude garde versus de jeugd. Wat gaat het in het wielrennen tegenwoordig snel!
    30-05-2025 21:20
    Wat is de oude Bernal dan? Het gehele peloton trap nu gemiddeld een hoger wattage dan Bernal toen hij de tour won. De oude Bernal zal je dus ergens in het peloton terugvinden.
31-05-2025 10:32
Als een accountant blijven denken zal nooit de dood of de gladiolen opleveren. Liever dan toch strijdend ten onder. Vroege vlucht met Woet? Of spaart die voor zich soms voor het Belgisch kampioenschap?
30-05-2025 19:12
een enquete met als vraag wie wint de giro zou ook mooi zijn.
    30-05-2025 20:37
    Del Toro
30-05-2025 19:56
Koersbeeld voor klassementsrenners zal duidelijk zijn: EF maakt het zo zwaar mogelijk op finestre en carapaz valt aan. Maar of de vlucht of bijvoorbeeld Carapaz wint is voor mij niet echt te voorspellen. Lijkt me dat EF toch liever al hun kruit bespaard voor de finestre, dus het is niet logisch als de vlucht kort proberen te houden. Voor andere klassementsploegen idem want Carapaz is de beste klimmer dus hun kopman zal dan waarschijnlijk ook niet winnen. Aan de andere kant kan ik me niet herinneren dat in een funestre etappe de vroege vlucht ooit heeft gewonnen en de klim is zo zwaar en het tempo dat op de klim zal worden gereden door Carapaz is waarschijnlijk zo zwaar dat je echt wel heel sterk moet zijn omnvooruit te blijven.
    30-05-2025 20:31
    Op Carapaz na heeft EF echt helemaal niemand die de klim echt zwaar gaat maken.
    30-05-2025 21:21
    Zwaar maken kan altijd. De vraag is alleen hoe lang je het volhoudt. Ik denk dat ze met Asgreen, Rafferty, Honoré en dan Cepeda + Steinhauser de eerste 5 km echt wel zwaar kunnen maken. Betekent natuurlijk wel dat Carapaz dan daarna vroeg moet aanvallen
    30-05-2025 21:44
    Ene Vasil K. won in 2011 vanuit de vlucht. Werd later testbeeld renner voor SKY....
30-05-2025 20:18
Del Toro is goed op onverharde ondergrond. Dit jaar al 2e in de Clásica Jaén en 2e in de Strade rit van deze Giro. Klimmen kan hij ook, anders win je niet de Tour de l'Avenir en sta je na 19 ritten bovenaan in het klassement van een grote ronde.

Wat ik me eerder afvraag: zullen de jeugd van del Toro en de dun bezette klimploeg van Carapaz uiteindelijk het laatste oordeel vellen over het eindklassement. Voor beiden valt te spreken.

Voor de dagzege ga ik toch uit van de vlucht. De klassementsploegen zullen pas op de klimmen all-in gaan, en we hebben best veel vlak.
30-05-2025 21:27
Vraag. Waar zit meer waarde in? Carapaz wint morgen de etappe @ 3 of wint de giro @ 2.2? Del Toro respectievelijk @ 3.75 en @ 1.8.
    30-05-2025 21:52
    Koop een ijsje morgen, het wordt lekker weer.
    30-05-2025 22:16
    Ben wel een liefhebber maar maak het graag nog wat leuker met wat geld erop (en een ijsje).
30-05-2025 21:56
Normaal gesproken zou je zeggen dat Carapaz het naar zich toe trekt en Del Toro gaat kraken. Maar na de Finestre, de buiten buiten categorie klim, is het nog een flink stuk met kans op hergroepering. Plus dat UAE deze onverwachte kans op de eindzege maar al te graag wil binnenhalen.
    30-05-2025 22:04
    Toch denk ik dat Carapaz door zijn taaiheid het gaat winnen van Del Toro. Ik hoop in ieder geval dat het spannender wordt dan vandaag.
31-05-2025 07:47
Er wordt hier nogal snel geschreven dat del toro voordeel heeft op het gravel. Is dit omwille van die ene rit naar sienna met hellingen van maximum 2km lengte?
Op zo een lange steile klim op gravel lijkt techniek me toch echt ondergeschikt aan langdurig klimvermogen…
31-05-2025 07:50
@redactie: het is mythisch (met een h)

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine