Giro 2025: Rafal Majka neemt het op voor bekritiseerde ploegmaat Isaac Del Toro
Majka op kop, met zijn wiel Del Toro - foto: Cor Vos
zondag 1 juni 2025 om 09:45

Giro 2025: Rafal Majka neemt het op voor bekritiseerde ploegmaat Isaac Del Toro

Twee weken lang hield Isaac Del Toro stand en wist hij zijn roze trui te verdedigen. De Mexicaan leek op weg naar Giro-winst, maar in de laatste bergrit ging het toch mis voor de renner van UAE Emirates XRG. Na afloop kwam er kritiek op zijn koersgedrag – niet in het minst van concurrent Richard Carapaz – maar Rafal Majka springt in de bres voor zijn kopman.

Het was een vreemd beeld op de flanken van de Colle delle Finestre, de scherprechter van de beslissende bergetappe naar Sestrière. Een pokerspel tussen Del Toro en Carapaz – de nummers een en twee in het klassement – speelde een coup van Simon Yates in de kaart. Na afloop van de beslissende bergrit deelde Carapaz een sneer uit aan de Mexicaan: “Hij weet niet hoe hij op de juiste manier moet koersen.”

“Ik denk dat we de sterkste renners hadden kunnen zijn, maar we waren niet de slimste. Op het einde heeft hij (doelt op Del Toro, red.) de Giro d’Italia verloren”, steekt Carapaz zijn mening niet onder stoelen of banken. “De slimste renner heeft gewonnen.”

Majka is het als ploeggenoot van Del Toro niet eens met de kritiek en steekt de jongeling op sociale media een hart onder de riem. “We hebben een cool verhaal geschreven, Isaac! Luister niet naar de mensen die zeggen dat je de Giro hebt verloren. Met deze ervaring zul je op een dag uitgroeien tot een groot kampioen”, laat de Pool weten op X.

Manager Matxin wuift kritiek weg
Sportief manager José Antonio ‘Matxin’ Fernández keek met El Maillot terug op de voor UAE Emirates XRG catastrofaal verlopen bergrit naar Sestrière. De Spanjaard is uiteraard ontgoocheld, maar verwijt Del Toro niks. “Hij reed op de limiet. Hij probeerde telkens de aanvallen van Carapaz te neutraliseren, maar stond op een gegeven moment op breken. Het hollen en stilstaan was uiteindelijk nog goed voor Isaac.”

“We hebben elke dag zo gekoerst”, reageert Matxin op de kritiek over de koerswijze van zijn ploeg in de rit van zaterdag. “Het plan was om gewoon een strak tempo te rijden op de slotklim, maar EF Education-EasyPost trok meteen door. Vanaf dat moment was het eigenlijk een man-tegen-mangevecht tussen de drie beste renners van deze Giro d’Italia.”

Shirt for OIC AK
RIDE Magazine
20 Reacties
01-06-2025 09:59
Slap verhaal van UAE. Ze wilden een strak tempo rijden, vervolgens was het hollen en stil staan goed. Hij kon wel rijden, dat zagen we allemaal. Hij reageerden redelijk gemakkelijk op de aanvallen van Carapaz, we zagen hem op kop rijden toen Yates zijn achterstand had goed gemaakt.

Natuurlijk weet ik ook wel dat die renners een wereldprestatie leveren, en wij maar vanuit onze luie stoel roeptoeteren. Maar ze kunnen mij niet wijsmaken dat het allemaal moeilijk en zielig was enzo. Ze wilden Carapaz helemaal gek maken. Het was gewoon pokeren tot de limiet en er over heen.

Carapaz had gisteren gewoon gelijk toen hij zei dat ze niet weten hoe te koersen.
    01-06-2025 10:44
    Zoals ik het interpreteer:

    Del Toro functioneert het best met een egaal tempo bergop en dan 1 stevige explosieve punch, wat vooraf hun plan was.
    Door alle prikken van Carapaz was hij meteen over de limiet gegaan en was het dus goed dat het af en toe stilviel om even te recupereren, want als Carapaz daar wat langer had blijven doorduwen, was Del Toro gekraakt.
    01-06-2025 11:47
    Deels eens. Maar wat het gedoe tussen die twee betreft: voor del toro was yates geen probleem totdat ie carapaz virtueel voorbij ging, dus tot die tijd zat hij in het wiel. Daarna heeft hij wel overgenomen. Carapaz dacht op dat moment: Yates is nu jouw probleem en jij hebt net de hele tijd in het wiel gezeten, ik rijdt niet. Toen heeft Del Toro gedacht: als jij niet rijdt rijdt ik ook niet. Dan gaan ze daarna natuurlijk helemaal niks meer voor mekaar doen en zo verlies je dus op 1 klim 2 minuten. Daarna was het kalf verdronken door de aanwezigheid van Van Aert en dan is het logisch dat beiden niet meer rijden en dat Del Toro ook plek 2 niet wil verliezen. Wat overigens natuurlijk zeker niet betekent sat UAE tactisch sterk was. Beste imo was geweest om te voorkomen dat je uberhaupt in deze situatie komt, door niet diretc te reageren op carapaz en a la sky tempo te rijdne daarachter en dan in de laatste 5 km van de finestre en de afdaling naar carapaz toe te knallen
01-06-2025 10:23
UAE heeft als ploeg veel meer gefaald dan Del Toro als renner.

Del Toro had een minuut extra voorsprong kunnen hebben als ze niet voor de schutterende Ayuso achter hem aan waren blijven rijden.

UAE had gisteren een renner vooruit moeten hebben. UAE vatte de leadout van EF naar het begin van de Finestre te licht op.

Del Toro had zijn trui beter moeten verdedigen, dat klopt. Maar die was inmiddels zo vaak aangevallen door Carapaz dat het toch echt even duurt voordat het vertrouwen terug komt om samen achter Yates aan te rijden.
    01-06-2025 11:13
    Eens, hoewel ik vind dat Toro wel meer als een kampioen ervoor had moeten rijden, vermoed ik dat ook dat vooral door de UAE ploegleiders is gekomen.

    UAE heeft deze giro fout op fout gestapeld door niet in del Toro te vertrouwen. In eerste instantie al niet in de Siena etappe, waar ze yates, Carapaz etc. in race hebben gehouden. Dat was toen wellicht nog wel te begrijpen.

    Toen in etappe 15 weer hetzelfde recept, terwijl toen echt wel duidelijk wat dat Toro bij de sterkste in de race hoorde. Maar weer hebben ze Yates daar terug gereden.

    Gisteren hadden ze natuurlijk ten koste van alles moeten voorkomen dat Wout in de kopgroep zat. Maar dat is erg lastig als je alleen Baroncini, Arrieta en Majka als knechten hebt. Ayuso en Vine zijn meteen afgestapt toen het er op leek dat ze misschien wel moesten werken. Mcnulty heeft alleen maar voor zijn eigen top-10 gereden. En Yates is maar gaan doen alsof zijn vorm bizar slecht is vanaf het moment dat hij een plekje daalde in de pikorde.
    01-06-2025 13:01
    Het rechteroog van Ayuso zat helemaal dicht door een bijensteek. Diepte zien is dan onmogelijk wat vooral in afdalingen levensgevaarlijk is.
    01-06-2025 17:18
    Denk je dat een renner als Majka in de kopgroep groen licht had gekregen van Visma? Denk het niet. Als UAE met EF had meegewerkt en het gat van de kopgroep op 5 minuten had gehouden was er geen probleem Van Aert geweest.
01-06-2025 10:59
En laten we niet vergeten dat McNulty z’n top 10 plek weten te consolideren door zich de hele giro weg te steken als er kopwerk gedaan moest worden .
01-06-2025 11:05
Natuurlijk ga je als ploeg niet je eigen tactiek afvallen. Feit is dat Del Toro op geen enkel moment verantwoordelijkheid nam als leider in het klassement, zelfs niet in de afdaling. EF trok aan het begin van de klim UAE uit elkaar. Majka, McNulty en Yates hadden voldoende tijd om terug te komen bij Del Toro, maar deden of konden dat niet, ondanks dat ze bijna stil stonden.
Ik spreek geen Spaans, maar las net ergens dat die vertaling van Carapaz' uitspraak gewoon verkeerd is. Het is kennelijk "He didn't race well" ipv "He doesn't know how to race well". Toch best een verschil.
01-06-2025 11:23
Del Toro wist: de enige kans op winst is vlak voor de top van de Finestre aansluiten bij Yates (cruciaal, vanwege Van Aert). Toen hij voelde dat dit niet mogelijk was, ging hij direct voor het veiligstellen van plek 2. De handdoek werd rationeel gegooid op een moment dat wij volgers en Carapaz nog dachten dat het om de winst ging.
    01-06-2025 12:40
    Ik vind, als volger, dat er een heel klein verschil is in waarde tussen een tweede en derde plek. In mijn ogen had del toro dan ook niets te verliezen. Dat je Yates niet elke keer gaat halen uit schrik voor een counter snap ik best, maar hij had gewoon van in het begin zijn goede wil moeten laten zien aan carapaz zonder zich op te blazen. Nu legde hij direct alles bij carapaz waardoor die gefrustreerd raakte en latere samenwerking niet meer mogelijk was. Het was sowieso wel een moeilijke situatie geweest voor del toro.
    Mogelijks zien renners wel een groter verschil tussen plek 2 en 3 dan dat ik dat zie.
01-06-2025 12:20
Ik denk dat Del Toro gewoon hoopte dat Carapaz het gat zou dichtrijden en dat hij zo in een zetel naar de eindwinst werd gereden. Dat had theoretisch gekund. Tot Carapaz 'dikke lul' zei. Toen heeft UAE verzuimd om te schakelen naar een andere strategie.
01-06-2025 13:29
'We hebben een cool verhaal geschreven Isaac'. Maja is volgens mij tactisch ook niet het scherpste mes in de la. Ik denk zelfs dat juist door hun overmacht, als UAE in de afgelopen 2 jaar, het er voor zorgt dat ze tactisch steeds slechter worden. Wie heeft een goed plan nodig als je toch wel wint omdat je de sterkste renners allemaal in dezelfde ploeg propt. Tactisch vernuft krijg je juist door de underdog situatie
    01-06-2025 13:55
    We zitten nu eenmaal met een generatie renners die gewoonweg niet moe lijken te worden, van extreem ver vertrekken en op die manier alles en iedereen versmachten, omringd door ploegen die gebouwd zijn om die wurggreep te faciliteren.

    De meeste hedendaagse toppers zijn tactische sukkels omdat ze 't nooit nodig hebben, omdat ze zo bizar sterk zijn dat er vaak geen enkele tactiek tegen is opgewassen.

    En als de overmacht-methode niet werkt, tja... dan verliezen ze gewoon. Als er ooit 2/3 renners naast Pogacar komen (dus niet beter of slechter, maar gewoon evenknieën), dan wint Tadej geen koers meer, die trekt elke keer aan het kortste strategische eindje.
01-06-2025 10:36
De afgelopen weken was het ook weer een genot om de tijdlijn van Mou te lezen (https://x.com/mou55981652), die als 'anonieme insider' (ik noem het maar even zo) iedereen weer stom vindt.
Deze Giro was weer een schoolvoorbeeld van hoeveel UAE tactisch kan ondervangen met individuele klasse, want ze hebben achteraf zoveel onnodige steken laten vallen.
01-06-2025 11:38
Het is gewoon een typisch "derde hond-verhaal". Yates eigenlijk overal net een beetje gelost bij Carapaz en Del Toro. Ook de dag ervoor nog.

Dus de twee honden hadden vooral oog voor elkaar. Want ze waren tot dan de sterkste in koers gebleken. Maar de angst voor elkaar zorgde ervoor dat ze blind waren voor wat er nog meer bewoog.

En dat mogen beide renners zich kwalijk nemen. En al helemaal de ploegleiders, die toch als het goed is met iets meer afstand naar de situatie kijken en zien wat er gebeurt. Misschien is zo'n commandowagen waar Vislab destijds over sprak, met schermen, een luie stoel en goed overzicht om de tactiek in de koers te bepalen, niet zo'n gek idee.
    01-06-2025 12:17
    Carapaz had wel oog voor Yates. Carapaz had al 3 x gereageerd op Yates, terwijl Yates niet zijn probleem was.
    Nu rijdt Carapaz nooit op kop en neemt hij nooit over. Hij rijdt net zoals Quintana en Valverde altijd deden. Aanvallen of achteraan aansluiten. Del Toro lijkt ook zo'n renner te worden. Leuk om te zien, maar echte toppers zoals Pogi, vdPoel, Aert, Pedersen, Froome, Armstrong, Ullrich etc etc rijden zie altijd strijden.
01-06-2025 12:51
Het was een vreemd schouwspel. Ik snapte er niet veel van. In mijn optiek hebben er twee ploegen flink gefaald en een daarvan maximaal geprofiteerd. Yates was in ieder geval wel echt goed, gezien zijn klimtijd op de Finestre.

Del Torro zal toch wel flink balen, want deze kans krijgt hij misschien nooit meer. Een girozege weggeven is niet niks. Daar hou je als topsporter je hele leven last van.
    01-06-2025 13:43
    Vraag me wel af hoe relevant/significant dat klimrecord op de Finestre is, aangezien het vorige record op naam stond van een 18-jarige, die dit seizoen vooral liet zien dat niet elk talent meteen mee kan draaien in de top of subtop van de World Tour.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine