Giro 2025: Rafal Majka neemt het op voor bekritiseerde ploegmaat Isaac Del Toro
Twee weken lang hield Isaac Del Toro stand en wist hij zijn roze trui te verdedigen. De Mexicaan leek op weg naar Giro-winst, maar in de laatste bergrit ging het toch mis voor de renner van UAE Emirates XRG. Na afloop kwam er kritiek op zijn koersgedrag – niet in het minst van concurrent Richard Carapaz – maar Rafal Majka springt in de bres voor zijn kopman.
Het was een vreemd beeld op de flanken van de Colle delle Finestre, de scherprechter van de beslissende bergetappe naar Sestrière. Een pokerspel tussen Del Toro en Carapaz – de nummers een en twee in het klassement – speelde een coup van Simon Yates in de kaart. Na afloop van de beslissende bergrit deelde Carapaz een sneer uit aan de Mexicaan: “Hij weet niet hoe hij op de juiste manier moet koersen.”
“Ik denk dat we de sterkste renners hadden kunnen zijn, maar we waren niet de slimste. Op het einde heeft hij (doelt op Del Toro, red.) de Giro d’Italia verloren”, steekt Carapaz zijn mening niet onder stoelen of banken. “De slimste renner heeft gewonnen.”
Majka is het als ploeggenoot van Del Toro niet eens met de kritiek en steekt de jongeling op sociale media een hart onder de riem. “We hebben een cool verhaal geschreven, Isaac! Luister niet naar de mensen die zeggen dat je de Giro hebt verloren. Met deze ervaring zul je op een dag uitgroeien tot een groot kampioen”, laat de Pool weten op X.
We wrote a cool story Isaac! 🇵🇱🇲🇽
Don’t listen people who say “You lost…”
With this experience, one day you’ll become a Champ 🫡#UAETeamEmirates #WeAreUAE #GirodItalia pic.twitter.com/wAWNf7S7kd— Rafał Majka (@majkaformal) May 31, 2025
Manager Matxin wuift kritiek weg
Sportief manager José Antonio ‘Matxin’ Fernández keek met El Maillot terug op de voor UAE Emirates XRG catastrofaal verlopen bergrit naar Sestrière. De Spanjaard is uiteraard ontgoocheld, maar verwijt Del Toro niks. “Hij reed op de limiet. Hij probeerde telkens de aanvallen van Carapaz te neutraliseren, maar stond op een gegeven moment op breken. Het hollen en stilstaan was uiteindelijk nog goed voor Isaac.”
“We hebben elke dag zo gekoerst”, reageert Matxin op de kritiek over de koerswijze van zijn ploeg in de rit van zaterdag. “Het plan was om gewoon een strak tempo te rijden op de slotklim, maar EF Education-EasyPost trok meteen door. Vanaf dat moment was het eigenlijk een man-tegen-mangevecht tussen de drie beste renners van deze Giro d’Italia.”
Natuurlijk weet ik ook wel dat die renners een wereldprestatie leveren, en wij maar vanuit onze luie stoel roeptoeteren. Maar ze kunnen mij niet wijsmaken dat het allemaal moeilijk en zielig was enzo. Ze wilden Carapaz helemaal gek maken. Het was gewoon pokeren tot de limiet en er over heen.
Carapaz had gisteren gewoon gelijk toen hij zei dat ze niet weten hoe te koersen.
Del Toro functioneert het best met een egaal tempo bergop en dan 1 stevige explosieve punch, wat vooraf hun plan was.
Door alle prikken van Carapaz was hij meteen over de limiet gegaan en was het dus goed dat het af en toe stilviel om even te recupereren, want als Carapaz daar wat langer had blijven doorduwen, was Del Toro gekraakt.
Del Toro had een minuut extra voorsprong kunnen hebben als ze niet voor de schutterende Ayuso achter hem aan waren blijven rijden.
UAE had gisteren een renner vooruit moeten hebben. UAE vatte de leadout van EF naar het begin van de Finestre te licht op.
Del Toro had zijn trui beter moeten verdedigen, dat klopt. Maar die was inmiddels zo vaak aangevallen door Carapaz dat het toch echt even duurt voordat het vertrouwen terug komt om samen achter Yates aan te rijden.
UAE heeft deze giro fout op fout gestapeld door niet in del Toro te vertrouwen. In eerste instantie al niet in de Siena etappe, waar ze yates, Carapaz etc. in race hebben gehouden. Dat was toen wellicht nog wel te begrijpen.
Toen in etappe 15 weer hetzelfde recept, terwijl toen echt wel duidelijk wat dat Toro bij de sterkste in de race hoorde. Maar weer hebben ze Yates daar terug gereden.
Gisteren hadden ze natuurlijk ten koste van alles moeten voorkomen dat Wout in de kopgroep zat. Maar dat is erg lastig als je alleen Baroncini, Arrieta en Majka als knechten hebt. Ayuso en Vine zijn meteen afgestapt toen het er op leek dat ze misschien wel moesten werken. Mcnulty heeft alleen maar voor zijn eigen top-10 gereden. En Yates is maar gaan doen alsof zijn vorm bizar slecht is vanaf het moment dat hij een plekje daalde in de pikorde.
Mogelijks zien renners wel een groter verschil tussen plek 2 en 3 dan dat ik dat zie.
De meeste hedendaagse toppers zijn tactische sukkels omdat ze 't nooit nodig hebben, omdat ze zo bizar sterk zijn dat er vaak geen enkele tactiek tegen is opgewassen.
En als de overmacht-methode niet werkt, tja... dan verliezen ze gewoon. Als er ooit 2/3 renners naast Pogacar komen (dus niet beter of slechter, maar gewoon evenknieën), dan wint Tadej geen koers meer, die trekt elke keer aan het kortste strategische eindje.
Deze Giro was weer een schoolvoorbeeld van hoeveel UAE tactisch kan ondervangen met individuele klasse, want ze hebben achteraf zoveel onnodige steken laten vallen.
Dus de twee honden hadden vooral oog voor elkaar. Want ze waren tot dan de sterkste in koers gebleken. Maar de angst voor elkaar zorgde ervoor dat ze blind waren voor wat er nog meer bewoog.
En dat mogen beide renners zich kwalijk nemen. En al helemaal de ploegleiders, die toch als het goed is met iets meer afstand naar de situatie kijken en zien wat er gebeurt. Misschien is zo'n commandowagen waar Vislab destijds over sprak, met schermen, een luie stoel en goed overzicht om de tactiek in de koers te bepalen, niet zo'n gek idee.
Nu rijdt Carapaz nooit op kop en neemt hij nooit over. Hij rijdt net zoals Quintana en Valverde altijd deden. Aanvallen of achteraan aansluiten. Del Toro lijkt ook zo'n renner te worden. Leuk om te zien, maar echte toppers zoals Pogi, vdPoel, Aert, Pedersen, Froome, Armstrong, Ullrich etc etc rijden zie altijd strijden.
Del Torro zal toch wel flink balen, want deze kans krijgt hij misschien nooit meer. Een girozege weggeven is niet niks. Daar hou je als topsporter je hele leven last van.