Giro 2025: Flinke dreun voor Primoz Roglic in bergrit naar Asiago, ritzege voor vluchter Carlos Verona
De bergetappe in de Giro d’Italia over de Monte Grappa is gewonnen door Carlos Verona van Lidl-Trek. De Spanjaard reed aan de voet van de slotklim weg uit een kopgroep van elf, haalde in zijn eentje de top en kwam vervolgens na een solo van ruim 43 kilometer als winnaar over de streep in Asiago. Bij de favorieten werd hard gekoerst en dat zorgde voor een groot slachtoffer: topfavoriet Primož Roglič loste op de Dori-klim en verloor vervolgens veel tijd op de concurrentie.
De vijftiende etappe van de Giro vormde als pre-Alpenrit het sluitstuk van de tweede week. Een voorloper op het echte werk in de slotweek. Bijna 220 kilometer stond op het programma, met na een vlakke aanloopfase de lastige Monte Grappa (25 km aan 5,8%) halverwege de rit. Nadien moesten flink wat klimkilometers worden afgelegd. Deze keer geen beklimming van eerste, maar van tweede categorie richting Dori (16,3 km aan 5,5%). Vanaf de top moet er nog 30 kilometer over golvend terrein gereden worden naar de finish in Asiago.
Razendsnelle openingsfase leidt tot grote kopgroep
In de openingsfase ging het razendsnel, maar dan ook echt héél snel. Na 70 kilometer koers lag de gemiddelde snelheid maar liefst op 52 km/h. Er werd slag om slinger gedemarreerd en steeds bleef de vorming van een kopgroep uit. Na de korte en steile Muro di Ca’ del Poggio brak het peloton dan toch. Het grootste slachtoffer was Antonio Tiberi, die na zijn valpartij van gisteren de slag miste. Vooraan bleef het aanvallen regenen en dat leidde uiteindelijk tot een kopgroep met 34 renners, nog voor de voet van de Monte Grappa.

Bart Lemmen in de ontsnapping van de dag – foto: Cor Vos
In de kopgroep zaten onder meer Bart Lemmen (Visma | Lease a Bike), Gijs Leemreize (Picnic PostNL), Daniel Felipe Martínez (Red Bull-BORA-hansgrohe), Pello Bilbao (Bahrain-Victorious), David Gaudu (Groupama-FDJ), Marco Frigo (Israel-Premier Tech), Luke Plapp (Jayco AlUla) en het XDS-Astana-drietal Lorenzo Fortunato, Diego Ulissi en Christian Scaroni. De best geplaatste renner was Einer Rubio van Movistar, op 4.26 van roze trui Isaac Del Toro. Voor UAE Emirates XRG was dat prima; zij lieten Tiberi terugkeren in het peloton en lieten de koplopers met bijna vier minuten voorsprong aan de lange en zware Monte Grappa beginnen.
INEOS Grenadiers voert het tempo op
Giulio Ciccone reed niet meer in het peloton, want na zijn valpartij van gisteren moest de kopman van Lidl-Trek geblesseerd opgeven. In dat peloton hield UAE Emirates het gat rond de drie minuten, terwijl in de kopgroep de samenwerking niet optimaal was, onder meer doordat bergtruidrager Fortunato onrustig koerste. De Italiaan wist op de top wel het maximaal aantal punten te pakken.
De eerste echte versnelling bij de favorieten kwam van INEOS Grenadiers. Op dat moment was Juan Ayuso net teruggekeerd van een fietswissel. Door het beulswerk van de troepen van Egan Bernal werd de elitegroep flink uitgedund. Het leidde ruim twee kilometer onder de top van de Monte Grappa tot een aanval van Bernal zelf. Del Toro dook op zijn wiel en Richard Carapaz sloot snel aan. De enige twee die daarna nog de oversteek maakten, waren Thymen Arensman en Derek Gee.

Even is er spektakel op de Monte Grappa – foto: Cor Vos
Daarachter was het opvallend genoeg UAE Emirates XRG dat op kop bleef rijden, terwijl Del Toro vooraan reed. Zij hielden het verschil rond de 20 seconden bij het begin van de lange afdaling van de Monte Grappa. De voorsprong van de koplopers was door het spektakel bij de favorieten ook geslonken tot onder de minuut.
Strijd om de ritzege: Nieuwe kans voor aanvallers na samensmelting
In die afdaling was régional de l’étape Marco Frigo ondertussen weggereden uit de kopgroep. Achter hem vond een samensmelting plaats tussen de oorspronkelijke kopgroep en de elitegroepen, waardoor de aanval van Bernal, Del Toro en Carapaz ongedaan gemaakt was. In de vallei viel het tempo dus weer stil en kregen de rittenkapers een nieuwe kans om weg te rijden. Frigo kreeg op die manier de aansluiting van Bilbao, Lemmen, Scaroni, Romain Bardet, Nicolas Prodhomme, Carlos Verona, Gianmarco Garofoli, Filippo Zana, Florian Stork en Filippo Fiorelli.
Die elf vluchters kregen een vrijgeleide van het uitgedunde peloton, waardoor de voorsprong groeide tot boven de vier minuten. Carlos Verona zag aan de voet van de Dori-klim zijn kans schoon en ontsnapte uit de kopgroep. Hij gooide Garofoli nog overboord en hield ook Zana op achterstand: Verona pakte zo de bergpunten en begon solo aan de laatste 27 kilometer naar Asiago.

Carlos Verona soleerde op knappe wijze naar de ritzege – foto: Cor Vos
Achter Verona vonden Garofoli en Zana elkaar. Ze kwamen even tot op 15 seconden van de coureur van Lidl-Trek, maar die liep vervolgens weer uit naar meer dan 30 seconden. Een groepje met onder meer Bardet, Stork en Scaroni kwam 10 kilometer voor de meet nog bij het Italiaanse duo, maar zij hadden de favorietengroep in hun nek hijgen. Ondertussen bleef Verona stug door rijden, op weg naar zijn eerste ritzege ooit in de Giro d’Italia en de zesde voor ‘zijn’ Lidl-Trek. Achter hem werden Stork en Scaroni nog tweede en derde.
Strijd bij de favorieten: Roglič krijgt flinke dreun
In het peloton was het andermaal INEOS Grenadiers dat versnelde op de klim naar Dori, maar versnellingen van Bernal en Arensman leverden niets op. Een demarrage van Carapaz zorgde wel voor een breuk; Primož Roglič was het grootste slachtoffer, want hij had een slechte dag en kon niet volgen. Toen de rest dat doorkreeg, werd flink doorgereden. Isaac Del Toro liet zich ook zien, door enkele gaatjes met ogenschijnlijk gemak te dichten. Mede daardoor groeide het gat met de groep-Roglič (waar ook Tom Pidcock reed) tot meer dan een minuut op de top van de slotklim, waarna dus nog 27 golvende kilometers volgden.
UAE Emirates XRG had de overhand in de elitegroep en bepaalde het tempo, waardoor de voorsprong op Roglič groter dan een minuut werd. Omdat ook helpers van Simon Yates, Derek Gee, Einer Rubio en Antonio Tiberi mee begonnen draaien, werd het verschil nog groter. Aan de finish was het verschil opgelopen tot anderhalve minuut voor de kopman van Red Bull-BORA-hansgrohe, waardoor hij flink wegzakte in het algemeen klassement.
Heb jij RIDE Magazine al besteld?
In de RIDE Magazine Najaarsgids 2025 lees je een uitgebreid interview met Jonathan Milan! De sprinter van Lidl-Trek veroverde niet alleen de groene trui in de Tour de France, ook veroverde hij de harten van Italië. Wie is de 'Reus van de Sprint' die dit jaar zijn status als topsprinter bevestigde? Lees het verhaal nu in de nieuwe RIDE!
Bernal en Carapaz maken er een feest van, maar zullen dit toch ergens moeten bekopen in de derde week?
Ik begrijp dat UAE niet vol op Del Toro alleen wil gokken omdat die er in de slotweek mss doorzakt, maar laat toch eerst RB of Visma eens het werk doen ipv zelf dan gewoon op kop te rijden. Ik denk dat Simon Yates en Carapaz enzo toch in hun vuistje zaten te lachen als ze die tactiek zagen van UEA.
Del Toro is gewoon in de vorm van zijn leven en lijkt de sterkste man in koers.
Enige die binnen de minuut van Ayuso staat (en ook bedreiging lijkt) is Carapaz. Van Bernal en Gee zal het heus niet komen hoor.
Laat de andere ploegen maar achtervolgen op hen. De achterstand mocht gerust 1,5min worden.
Maar als het die gehele vallei tussen de 2 bergen wordt doorgereden, konden er veel meer verschillen gemaakt worden op de laatste helling.
UAE zat uiteindelijk toch nog met 5 renners, dus konden gerust in die laatste 25km nog tijd terug genomen hebben indien nodig.
buiten de 3 die je noemt (aangevuld met arensman) moeten de andere 6 vooral aanklampen, lossen en terugkeren
Moet van de tijden van Perez Cuapio, Rujano en Serpa geleden zijn dat er nog 3 verschillende Zuid-Amerikaanse landen voorin streden in de Giro, niet toevallig met evenveel spektakel!
Maar goed. Zuid- en Midden-Amerika dan of Latijns-Amerika, jullie begrijpen het wel.
Ooit van Centraal-Amerika gehoord?
Giro is een stuk leuker om te zien in vergelijking met vorig jaar qua spanning. Het ligt nog open voor de laatste week.
Moet zijn en dat het niet per se het parcours was dat te zwaar was.