Giro 2025: Nico Denz soleert naar ritzege vanuit kopgroep met Hoole en Van Baarle
Nico Denz heeft voor de derde keer in zijn carrière een rit in de Ronde van Italië gewonnen. Nadat hij in 2023 twee Giro-etappes won, was de Duitser van Red Bull-BORA-hansgrohe nu de beste in de achttiende etappe. Hij maakte deel uit van een grote kopgroep, reed daaruit weg met tien anderen en begon uiteindelijk aan een succesvolle solo. Met Edward Planckaert (derde), Dries De Bondt (zesde), Daan Hoole (zevende) en Dylan van Baarle (elfde) finishten er meerdere renners uit de Lage Landen in de eerste groep met achtervolgers.
Rit achttien startte in Morbegno. Vanaf daar volgde de karavaan een tijdje de oevers van het Comomeer, vooraleer ze vier beklimmingen tegenkwamen: de Parlasco (7,6 km à 6,2%), de Colle Balisio (4,6 km a 3,3%), de Ravellino (9 km à 4,4%) en de niet-gecategoriseerde Sirtori (3,1 km à 4%), waar bovenop de streep van de Red Bull-kilometer getrokken was. Nadien was het nog een kleine zestig kilometer naar de streep in Cesano Maderno. Een dag voor de vluchters? Of zou het toch gewoon sprinten worden?
Grote kopgroep met Van Aert
Veel renners probeerden alleszins weg te komen in de openingsfase. Enzo Paleni viel als eerste aan, later staken ook onder meer Taco van der Hoorn, Daan Hoole en Mads Pedersen hun neus aan het venster. Nog voor de Parlasco ontstond er een kopgroep van 36 renners, onder wie de eerdergenoemde Hoole en Pedersen. Daarnaast zaten Mathias Vacek en Wout van Aert mee, net als Dylan van Baarle, Rick Pluimers, Dries De Bondt, Fabio Van den Bossche en Edward Planckaert. De twee laatstgenoemde Belgen van Alpecin-Deceuninck reden op kop voor de eveneens presente Kaden Groves.

foto: Cor Vos
Christian Scaroni was ook van de partij van voren. De nummer twee van het bergklassement kwam als eerst boven op de Parlasco. Lager op die beklimming hadden we ook een opgave gezien van niemand minder dan Juan Ayuso. De Spanjaard van UAE Emirates XRG, die lang gold als een van de topfavorieten voor de eindzege, werd gisteren gestoken door een bij. Hij stapte met een gezwollen oog nog wel op, maar gaf er na enkele kilometers klimmen dan toch de brui aan.
Terwijl Scaroni de bergpunten meesnoepte, pakte paarsetruidrager Pedersen na een duel met De Bondt de punten bij de eerste tussensprint. En ook bij de tweede tussensprint zou de Deen de Belg kloppen. Ze zetten daarna even door samen met Davide De Pretto (Jayco AlUla), maar werden al snel weer ingelopen. Scaroni kwam vervolgens als eerste boven op de Ravellino, nadat hij ook de top van de Colle Balisio als eerste had gerond. Hij verstevigde zodoende zijn tweede plaats achter Fortunato in het bergklassement.
Winnaar van voren
Ondertussen begon het verschil tussen de kopgroep en het peloton – dat aanvankelijk nog beperkt bleef – snel te groeien. Op zestig kilometer van de streep ging de voorsprong richting de negen minuten. Het was duidelijk dat de winnaar vooraan zat. Q36.5 begon later opvallend genoeg nog wel op kop te rijden, maar volgens Radio Corsa was dat op verzoek van de Giro-organisatie. Het peloton zou anders te ver achter de kopgroep zou komen te rijden, wat voor problemen zou kunnen zorgen op het slotcircuit.
Manuele Tarozzi (VF Group-Bardiani CSF-Faizanè) begreep ook dat de winnaar van voren zat. De Italiaan trok ten aanval tijdens de Red Bull-kilometer, op 58 kilometer van de streep. Hij kreeg twee man mee: zijn ploeggenoot Martin Marcellusi en Rémy Rochas (Groupama-FDJ). De drie pakten meer dan veertig seconden op hun eerdere metgezellen.

Van Aert in de kopgroep – foto: Cor Vos
Helemaal stilvallen deed het echter niet bij de achtervolgers. Er volgden verschillende demarrages, waardoor de snelheid er weer inkwam en we op veertig kilometer van de streep bijna een hergroepering kregen. Rochas en Marcelussi werden teruggepakt, maar Tarozzi liet zich niet zomaar vangen. De Italiaan zette de aanval in zijn eentje door. Een paar kilometer later werd ook hij echter tot de orde geroepen.
Een elftal voorop
Niet lang daarna reden negen andere renners weg. Daarbij twee Nederlanders (Van Baarle en Hoole) en twee Belgen (De Bondt en Planckaert). Nico Denz en Alexander Edmondson wisten de oversteek nog te maken, zodat we elf renners voorop kregen. Naast de genoemde namen zaten ook nog mee: De Pretto, Mirco Maestri (Polti VisitMalta), Larry Warbasse (Tudor), Filippo Magli (VF Group-Bardiani CSF-Faizanè) en Nicola Conci (XDS Astana). De elf pakten in geen tijd anderhalve minuut op de achtervolgers.

Denz ging ervandoor – foto: Cor Vos
Bij de achtervolgende groep met onder meer Van Aert, Pedersen en Vacek kwam de gang er niet meer in. Zo was op 25 kilometer van de streep al duidelijk dat het tussen de elf koplopers ging. Er ontstond dan ook al snel onrust. Nico Denz gooide op achttien kilometer van de meet het tempo omhoog, ging extra hard door een bocht en sloeg zo een gaatje. De Duitser van Red Bull-BORA-hansgrohe sloeg een mooie kloof. Met nog tien kilometer te gaan, had hij een halve minuut.
Denz haalt het
In de kilometers die volgden, wisten de achtervolgers geen terrein meer goed te maken. Integendeel. Denz liep nog wat verder uit en kon zo al ver voor de streep zijn feestje vieren. Hij won voor de derde keer een etappe in de Giro, nadat hij in 2023 tweemaal raak schoot.
In de sprint voor plek twee toonde Maestri zich de snelste. Hij werd tweede in de daguitslag, voor Planckaert. De Bondt (zesde) en Hoole (zevende) finishten ook nog in de top-tien, Van Baarle (elfde) viel daar net buiten.
Magoe, een dag niet getrolld is een dag niet geleefd.
Grote groep reed weg en meteen werd duidelijk dat het voor de rest over was. Kleinere groep rijdt weg en meteen werd duidelijk dat het voor de andere vluchters over was. Denz rijdt weg en meteen werd duidelijk dat het voor de andere 10 over was. Alsof het scenario werd geschreven door iemand met bijzonder weinig inspiratie.
De rest geeft een Giro rit veel te makkelijk weg. De Bondt, Planckaert, van Baarle, tsja.
En dan de ploeg van Pidcock die voor een paar grijpstuivers het peloton niet moet laten dubbelen. Armoedig ritje zo.
Hoole en Van Baarle wel duidelijk over de motorpacing (again)!