Giro 2025: Nico Denz soleert naar ritzege vanuit kopgroep met Hoole en Van Baarle
foto: Cor Vos
donderdag 29 mei 2025 om 17:13

Giro 2025: Nico Denz soleert naar ritzege vanuit kopgroep met Hoole en Van Baarle

Nico Denz heeft voor de derde keer in zijn carrière een rit in de Ronde van Italië gewonnen. Nadat hij in 2023 twee Giro-etappes won, was de Duitser van Red Bull-BORA-hansgrohe nu de beste in de achttiende etappe. Hij maakte deel uit van een grote kopgroep, reed daaruit weg met tien anderen en begon uiteindelijk aan een succesvolle solo. Met Edward Planckaert (derde), Dries De Bondt (zesde), Daan Hoole (zevende) en Dylan van Baarle (elfde) finishten er meerdere renners uit de Lage Landen in de eerste groep met achtervolgers.

Rit achttien startte in Morbegno. Vanaf daar volgde de karavaan een tijdje de oevers van het Comomeer, vooraleer ze vier beklimmingen tegenkwamen: de Parlasco (7,6 km à 6,2%), de Colle Balisio (4,6 km a 3,3%), de Ravellino (9 km à 4,4%) en de niet-gecategoriseerde Sirtori (3,1 km à 4%), waar bovenop de streep van de Red Bull-kilometer getrokken was. Nadien was het nog een kleine zestig kilometer naar de streep in Cesano Maderno. Een dag voor de vluchters? Of zou het toch gewoon sprinten worden?

Grote kopgroep met Van Aert
Veel renners probeerden alleszins weg te komen in de openingsfase. Enzo Paleni viel als eerste aan, later staken ook onder meer Taco van der Hoorn, Daan Hoole en Mads Pedersen hun neus aan het venster. Nog voor de Parlasco ontstond er een kopgroep van 36 renners, onder wie de eerdergenoemde Hoole en Pedersen. Daarnaast zaten Mathias Vacek en Wout van Aert mee, net als Dylan van Baarle, Rick Pluimers, Dries De Bondt, Fabio Van den Bossche en Edward Planckaert. De twee laatstgenoemde Belgen van Alpecin-Deceuninck reden op kop voor de eveneens presente Kaden Groves.

foto: Cor Vos

Christian Scaroni was ook van de partij van voren. De nummer twee van het bergklassement kwam als eerst boven op de Parlasco. Lager op die beklimming hadden we ook een opgave gezien van niemand minder dan Juan Ayuso. De Spanjaard van UAE Emirates XRG, die lang gold als een van de topfavorieten voor de eindzege, werd gisteren gestoken door een bij. Hij stapte met een gezwollen oog nog wel op, maar gaf er na enkele kilometers klimmen dan toch de brui aan.

Terwijl Scaroni de bergpunten meesnoepte, pakte paarsetruidrager Pedersen na een duel met De Bondt de punten bij de eerste tussensprint. En ook bij de tweede tussensprint zou de Deen de Belg kloppen. Ze zetten daarna even door samen met Davide De Pretto (Jayco AlUla), maar werden al snel weer ingelopen. Scaroni kwam vervolgens als eerste boven op de Ravellino, nadat hij ook de top van de Colle Balisio als eerste had gerond. Hij verstevigde zodoende zijn tweede plaats achter Fortunato in het bergklassement.

Winnaar van voren
Ondertussen begon het verschil tussen de kopgroep en het peloton – dat aanvankelijk nog beperkt bleef – snel te groeien. Op zestig kilometer van de streep ging de voorsprong richting de negen minuten. Het was duidelijk dat de winnaar vooraan zat. Q36.5 begon later opvallend genoeg nog wel op kop te rijden, maar volgens Radio Corsa was dat op verzoek van de Giro-organisatie. Het peloton zou anders te ver achter de kopgroep zou komen te rijden, wat voor problemen zou kunnen zorgen op het slotcircuit.

Manuele Tarozzi (VF Group-Bardiani CSF-Faizanè) begreep ook dat de winnaar van voren zat. De Italiaan trok ten aanval tijdens de Red Bull-kilometer, op 58 kilometer van de streep. Hij kreeg twee man mee: zijn ploeggenoot Martin Marcellusi en Rémy Rochas (Groupama-FDJ). De drie pakten meer dan veertig seconden op hun eerdere metgezellen.

Van Aert in de kopgroep – foto: Cor Vos

Helemaal stilvallen deed het echter niet bij de achtervolgers. Er volgden verschillende demarrages, waardoor de snelheid er weer inkwam en we op veertig kilometer van de streep bijna een hergroepering kregen. Rochas en Marcelussi werden teruggepakt, maar Tarozzi liet zich niet zomaar vangen. De Italiaan zette de aanval in zijn eentje door. Een paar kilometer later werd ook hij echter tot de orde geroepen.

Een elftal voorop
Niet lang daarna reden negen andere renners weg. Daarbij twee Nederlanders (Van Baarle en Hoole) en twee Belgen (De Bondt en Planckaert). Nico Denz en Alexander Edmondson wisten de oversteek nog te maken, zodat we elf renners voorop kregen. Naast de genoemde namen zaten ook nog mee: De Pretto, Mirco Maestri (Polti VisitMalta), Larry Warbasse (Tudor), Filippo Magli (VF Group-Bardiani CSF-Faizanè) en Nicola Conci (XDS Astana). De elf pakten in geen tijd anderhalve minuut op de achtervolgers.

Denz ging ervandoor – foto: Cor Vos

Bij de achtervolgende groep met onder meer Van Aert, Pedersen en Vacek kwam de gang er niet meer in. Zo was op 25 kilometer van de streep al duidelijk dat het tussen de elf koplopers ging. Er ontstond dan ook al snel onrust. Nico Denz gooide op achttien kilometer van de meet het tempo omhoog, ging extra hard door een bocht en sloeg zo een gaatje. De Duitser van Red Bull-BORA-hansgrohe sloeg een mooie kloof. Met nog tien kilometer te gaan, had hij een halve minuut.

Denz haalt het
In de kilometers die volgden, wisten de achtervolgers geen terrein meer goed te maken. Integendeel. Denz liep nog wat verder uit en kon zo al ver voor de streep zijn feestje vieren. Hij won voor de derde keer een etappe in de Giro, nadat hij in 2023 tweemaal raak schoot.

In de sprint voor plek twee toonde Maestri zich de snelste. Hij werd tweede in de daguitslag, voor Planckaert. De Bondt (zesde) en Hoole (zevende) finishten ook nog in de top-tien, Van Baarle (elfde) viel daar net buiten.

RIDE Magazine
23 Reacties
29-05-2025 17:23
Van Baarle jongen… hoe kan je het zo verpesten voor WVA
    29-05-2025 17:48
    Idd zeg, wat een geklooi, en dan nog van z’n groep laatste worden en niks maar dan ook niks ondernemen. Rijdt toch echt wel een povere Giro. Van Aert moet zwaar zitten balen nu.
    29-05-2025 18:11
    Als van Baarle niet mee zit, is het niet goed. Zit hij wel mee, is het ook niet goed.

    Magoe, een dag niet getrolld is een dag niet geleefd.
    29-05-2025 18:49
    @Gr.R: een Van Baarle in deze vorm is gewoon te zwak om zelf een rit te winnen en kon enkel nuttig zijn in dienst van Van Aert. Hij zat mee in de vlucht ja maar zette erna Van Aert “vast” en weg was de kans.
    29-05-2025 18:52
    Vond laatst een eierdop met Gr.R. erop geschreven..
    29-05-2025 20:34
    Dus wat had hij moeten doen? Af laten zakken om Pedersen en Vacek terug te brengen?
    29-05-2025 23:04
    Diezelfde kritiek kan je ook aan Lidl-Trek en Alpecin geven, misschien nog wel meer. Het was mij toch snel duidelijk dat ze niet de juiste mannen meehebben in de vlucht van 11, dan kan je beter je echte kans Pedersen/Groves gaan steunen.
29-05-2025 17:20
Al bij al weinig spectaculair.

Grote groep reed weg en meteen werd duidelijk dat het voor de rest over was. Kleinere groep rijdt weg en meteen werd duidelijk dat het voor de andere vluchters over was. Denz rijdt weg en meteen werd duidelijk dat het voor de andere 10 over was. Alsof het scenario werd geschreven door iemand met bijzonder weinig inspiratie.
    29-05-2025 17:26
    Met iets meer inspiratie/ambitie was dit normaliter een massasprint geweest. Dus veel spektakel hebben we sowieso niet gemist.
29-05-2025 17:50
Bravo Visma met de 11e plek. Waarom moeite doen om in de ontsnapping te zitten en er dan de brui aan geven. Is Wout nog een kopman of gewoon een knecht ?
29-05-2025 17:17
De verdiende winnaar. Reed er nog naar de 10 koplopers en viel daarna als enige aan.

De rest geeft een Giro rit veel te makkelijk weg. De Bondt, Planckaert, van Baarle, tsja.

En dan de ploeg van Pidcock die voor een paar grijpstuivers het peloton niet moet laten dubbelen. Armoedig ritje zo.

Hoole en Van Baarle wel duidelijk over de motorpacing (again)!
    29-05-2025 17:20
    Niemand maakte kans om zijn wiel te houden omdat die motor er zo dicht op zat
    29-05-2025 17:26
    Dat hielp hem zeker. Alleen hij creëert wel de optie om voordeel te pakken, de rest deed bijzonder weinig.
    29-05-2025 17:28
    Als meerdere renners expliciet over de motor beginnen, dan zal het wel flagrant zijn geweest.
    29-05-2025 17:39
    @gebruikersnaam: dat was ook vrij duidelijk zichtbaar op de beelden. Motor reed er 10-20 meter voor. Dit scheelt al snel 50-100 watt afhankelijk van de exacte afstand. Als je als aanvaller dan ook maar iets beter bent dan de renner in je wiel, maakt renner in het wiel 0 kans en rijd je zo weg
29-05-2025 17:23
Het is Denz gegund. Altijd trouw in dienst rijden, en nu niet alleen zelf in de schijnwerpers staan, maar de meubelen soort van redden voor de ploeg.
29-05-2025 17:26
Denz een verdiende overwinning. Voor die anderen in de kopgroep: als je iemand in de gaten moet houden dan is het Denz. Als je geen sprint in de benen hebt dan moet je gewoon in zijn wiel zitten.
29-05-2025 17:27
Slaapverwekkende koers gezien met een verdiende winnaar. Heb lekker enkele dutjes gedaan. Waardevolle middag zo.
29-05-2025 20:06
Volkomen verkeerde taktiek van Lidl Trek en Visma. Hebben het zomaar weggegeven.
29-05-2025 17:33
Er lag een goede kans voor Hoole, maar die wachtte te lang. Verdiend voor Denz. Gegokt en gewonnen.
    29-05-2025 18:50
    Hoezo heeft Denz gegokt ? Gewoon duidelijk de sterkste van de kopgroep toch ?
29-05-2025 18:39
Picnic nadert Cofidis ondertussen tot op 100 punten. Met dank aan Edmondson (wie?)
29-05-2025 17:23
Inderdaad, verdiende overwinning. Maar Van Baarle zeg, wat een slappe hap deze Giro...... En niet allen deze Giro overigens. Wat is mis met deze talentvolle VismaLab renner?

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine