Giro 2025: Kaden Groves snelt na neutralisatie naar zege in Napoli, Taco van der Hoorn stunt bijna
foto: Cor Vos
donderdag 15 mei 2025 om 17:21

Giro 2025: Kaden Groves snelt na neutralisatie naar zege in Napoli, Taco van der Hoorn stunt bijna

Kaden Groves heeft de zesde etappe van de Giro d’Italia gewonnen. Na een rit die deels geneutraliseerd werd vanwege een massale valpartij, toonde de Australiër zich de snelste in finishplaats Napoli. In het klassement veranderd niets: de jury besloot na de genoemde val om geen tijdsverschillen op te nemen. Mads Pedersen behoudt zo zijn roze trui, ondanks dat hij ver voor de finish al liet lopen.

De zesde etappe was met zijn 227 kilometer weliswaar de langste van deze Giro, maar behoorde niet tot de zwaarste. Vanaf de start in Potenza wachtte een reeks heuveltjes, vooral in de eerste 145 kilometer. Daarna vlakte het parcours volledig af richting finishplaats Napoli. Voor de sprinters lag daar een mooie kans te wachten, mits ze de lange heuvelzone in de eerste helft van de rit wisten te overleven.

Van der Hoorn in de kopgroep, Fortunato pakt punten
Het regende aanvallen in de openingsfase van de etappe. Onder meer Joshua Tarling (INEOS Grenadiers) en Taco van der Hoorn (Intermarché-Wanty) waren zeer actief, maar zij zaten niet mee toen een kopgroepje van zeven de zegen leek te krijgen. Op initiatief van Tarling kwam er echter een tegenaanval, waardoor het tempo ook hoog bleef in het door Visma | Lease a Bike aangevoerde peloton. Zo kwam alles na na zo’n dertig kilometer koers weer bij elkaar.

Van der Hoorn en Paleni op pad – foto: Cor Vos

Nu rook Van der Hoorn zijn kans. De Nederlandse rasaanvaller koos de aanval en kreeg Enzo Paleni (Groupama-FDJ) mee. Zij reden al snel een voorsprong van drie minuten bijeen, maar vanuit de achterhoede kwam er toch nog reactie. Bergtruidrager Lorenzo Fortunato wilde nog wel wat punten pakken op de Valico di Monte Caruozzo (19,9 km à 3,8%), een klim van tweede categorie. Hij kreeg eerst Lucas Hamilton mee, maar ging daarna in zijn eentje op jacht naar Van der Hoorn en Paleni. Hij sloot nog voor de top aan, kwam als eerste boven en kon zo 18 punten bijschrijven.

Massale val
Voor Fortunato was de buit nu binnen. Niet lang daarna liet de Italiaan zich dan ook weer uitzakken, waardoor Van der Hoorn en Paleni het weer met zijn tweeën moesten zien te rooien. Hun voorsprong, die eventjes was opgelopen tot vijf minuten, slonk al snel weer tot zo’n twee minuten. In het peloton controleerden Alpecin-Deceuninck en Visma | Lease a Bike respectievelijk voor Kaden Groves en Olav Kooij. De Nederlandse sprinter mengde zich ook in een tussensprintje, maar Jensen Plowright toonde zich daar de snelste. Mads Pedersen kwam als derde van het peloton door.

Ter illustratie – foto: Cor Vos

De rit kabbelde daarna rustig voort, tot de wedstrijd op zeventig kilometer werd opgeschrikt door een massale valpartij. Op de gladde wegen was het Jan Tratnik die als eerst onderuit ging. Een groot deel van het peloton volgde. Onder meer rozetruidrager Mads Pedersen, Richard Carapaz, Derek Gee, Lorenzo Fortunato, Gerben Thijssen, Paul Magnier en Jai Hindley lagen erbij. Hindley was het grootste slachtoffer. De belangrijke helper van Primoz Roglic moest de strijd staken, net als Juri Hollmann (Alpecin-Deceuninck).

Neutralisatie
Omdat er zoveel renners vielen, werd de wedstrijd geneutraliseerd. Daarna werden zowel Van der Hoorn en Paleni als het peloton tot stilstaan gebracht. Nadat alle gevallen renners terug hadden kunnen keren, mochten Paleni en Van der Hoorn als eerste weer vertrekken.53 seconden later – het verschil voor de val – werd ook het peloton weer losgelaten. De jury besloot om geen tijdsverschillen op te nemen in de zesde rit. Iedereen die de finish haalt, zou dus in dezelfde tijd geplaatst worden. Daarnaast konden op de streep in Napoli geen punten gepakt worden voor het puntenklassement.

Het peloton rijdt geneutraliseerd rond – foto: Cor Vos

Voor Mads Pedersen was dat reden om zich niet te gaan mengen in het sprintgeweld. In de wetenschap dat hij hoe dan ook aan de leiding zou blijven in het algemeen klassement en puntenklassement, liet hij zich op zo’n 25 kilometer van de streep al lossen. In het peloton nam Visma | Lease a Bike de leiding om de bres met Van der Hoorn en Paleni te dichten. De twee hielden echter sterk stand. Hoewel ze vol gas gaven in de achtervolging, was het verschil op tien kilometer van de streep nog 25 seconden.

Chaos in slotkilometers
In de daaropvolgende kilometer groeide het gat zelfs weer richting de halve minuut. Ging Van der Hoorn het flikken? Even zag het er echt goed uit, maar in de laatste kilometers kwamen ook de andere sprintersploegen opstomen. Vooral Alpecin-Deceuninck joeg het tempo de hoogte in voor Kaden Groves. Zo werden Van der Hoorn en Paleni op een kleine drie kilometer van de streep dan toch gegrepen. Al had dat ook te maken met protesterende toeschouwers, waardoor Van der Hoorn volledig tot stilstand werden gebracht, verklaarde de Nederlander na afloop bij Eurosport.

Het zou dus een sprint worden. Alhoewel, net voor de vod sloeg Jensen Plowright (Alpecin-Deceuninck) een gaatje. En wie wist dat te dichten? Wout van Aert. De Belg van Visma | Lease a Bike ging erop en erover, en sloeg zo op zijn beurt een bres. Maar het was nog te ver. Achter hem werd de sprint ingezet en de snelle mannen zouden hem nog passeren.

De snelste van die snelle mannen bleek Kaden Groves. De Australiër won met groot verschil de etappe. Milan Fretin werd tweede, Paul Magnier derde. Olav Kooij zat vast tegen de nadar, nadat Matteo Moschetti de deur dichtgooide. De Nederlander kon zo zijn sprint niet rijden en hield al ver voor de finish zijn benen stil.

RIDE Magazine
35 Reacties
15-05-2025 17:29
Die Moschetti begint op 2 meter van de boarding, en eindigt bijna in de boarding. Begrijp het niet als dit niet bestraft wordt.
    15-05-2025 17:47
    Begint zelfs op 4 meter van de boarding. Maar goed die eerste 2 meter die hij opschuift zit er niemand naast hem dus dan mag het imo, maar daarna gaat ie wel degelijk de fout in.
    15-05-2025 18:50
    Je kunt ook zeggen dat Kooij in een gat duikt terwijl er geen ruimte is. Moschetti mag daar natuurlijk gewoon rijden.
    15-05-2025 20:05
    Bontempi@ er was ruimte zat. Als een sprinter daar niet ingaat kan hij beter stoppen. Dit is gewoon iemand de boarding sturen en zo zelf ook kansloos zijn!
15-05-2025 17:24
Fouten van Kooij om Wout niet te volgen en zich later klem te rijden. Zat echt veel meer in.
    15-05-2025 17:44
    Wout niet volgen was een goede keuze. Het was te ver van de finnish en als Kooij als tweede achter een (enigzins) stilvallende Van Aart zit dan storm de rest met grotere snelheid over hem heen en anders moet hij van te ver zelf aangaan.
    15-05-2025 17:49
    Als Kooij Wout volgt hoeft Wout later dan hij nu deed, vol vol te gaan rijden en heeft Kooij én positie én vrij baan om te sprinten. Wout niet volgen was een fout.
    15-05-2025 18:00
    Wout niet volgens was een grote fout van Kooij. Door niet te volgen kwam hij nu ook in de verdrukking. Volgt hij wel hoeft Wout niet gelijk maximaal te gaan en houdt hij het langer vol.
    15-05-2025 20:09
    Dat is achteraf gelul. Op dat moment best slim. Zo moesten anderen het gat dichten of Wout kon winnen. Hij zat goed gepositioneerd. Wout zat vroeg op kop om het gat te dichten, die had nooit ook de sprint nog echt aan kunnen trekken. En rijdt een ploeg die nooit kan winnen het gat niet dicht wint Wout. Wordt Kooij de hekken niet ingereden kan hij winnen. Maar ja er gebeuren wel zulke dingen in een sprint en achteraf was het dan niet de goede keus.
15-05-2025 17:24
Met Kooij hoef je niet naar de tour. Heb je een leadout , laat je het lopen.
    15-05-2025 20:13
    Dat was geen lead out . Dat was een gat dichtrijden omdat niemand anders het deed.
15-05-2025 17:54
Weet niet waar de protestactie van enkele dwazen met een doek over ging, maar dit was wel zo gevaarlijk, dat een zware valpartij maar net voorkomen werd.
Hopelijk, zijn de betrokken demonstranten ter plaatse al flink aangepakt en worden ze om een voorbeeld te stellen door de Italiaanse justitie keihard aangepakt!
15-05-2025 17:35
Visma denk ik een beetje op het verkeerde been gezet door die actie van Alpecin. Nadat die Alpecin man wegreed zag je dat een reactie in eerste instantie uitbleef. Ik denk dat Kooij dacht een leuk trucje uit te halen, wat ze 2 jaar geleden ook in de Tour of Brittain deden, met een wegrijdende van Aert. Als iemand 'm dan gaat halen, kun je die nog als leadout gebruiken, wat hij nu met Moschetti ook probeerde, maar het ontploft in z'n gezicht.

Klote natuurlijk, en het zal de druk nog groter maken, maar als ik z'n coach was zou ik er ook niet een te groot punt van maken. Voelt een beetje als Philipsen vorig jaar in de Tour, waarbij de eerste weken alles net niet lukt. Waarschijnlijk pakt hij er nog wel 1 of 2.
    15-05-2025 18:00
    Dat dacht ik ook. Maar leep gespeeld van Alpecin. Je kon met van alles rekening houden in die sprint maar dit zag ik toch niet aankomen. En wat een bom is die Groves zeg.
15-05-2025 17:29
Wat een kanonskogel die Groves. Werd ook perfect uit de Alpecin-loop geschoten.
15-05-2025 17:24
Wat een waardeloze rit. Hopelijk begint de Giro morgen echt.
15-05-2025 17:28
Wout van Aert: slechtste teamgenoot allertijden.
    15-05-2025 17:31
    Hoe precies? Hij heeft geen touwtje achter zijn fiets of wel?
    15-05-2025 17:33
    Zonder hem was Fabio Van den Bossche gewonnen lijkt me... Hij kan er weinig aan doen dat Kooij niet volgt.
    15-05-2025 17:43
    Wat een complete onzin weer. Slechtste commentaar aller tijden.
    15-05-2025 18:49
    Jij hebt er echt verstand van hè?
15-05-2025 17:32
Olav, kijk even je sprint van vorig jaar terug om te weten hoe je prima had kunnen winnen
15-05-2025 17:32
Kooij en Moschetti mogen beiden een gele kaart krijgen. Eerst probeert Kooij een gat in the duiken dat er niet was en zo tegen Moschetti aan rijdt, maar Moschetti duwt daarna ook terug tegen Kooij.
    15-05-2025 17:37
    Wat een onzin. Volgens mij nam Kooij heel goed de beslissing om niet door te drukken. En dan wil jij zo'n keuze bestraffen met geel?
    15-05-2025 20:16
    Simpele. Als dat nog geen gat was waar je in mag. Dat was 3 meter van de boarding toen Kooij ging.
15-05-2025 17:40
Dan heb je een lead-out en wat voor een, maar dan gaat ie of achter het peloton rijden of er voor. Tja.
15-05-2025 17:23
Waar was PPNL vandaag?
15-05-2025 17:23
Vreemde rit met nare valpartijen.

Groves sprint helemaal vrij. Kooij komt niet aan sprinten toe. Pakt zelf de verkeerde kant, maar werd op het einde ook een beetje gehinderd door die keuze. Gemiste kans voor hem.
Kooij laat zich altijd insluiten.
    15-05-2025 17:34
    Dit heeft niets met insluiten te maken. Er was ruimte genoeg. Moschetti week volledig van zijn lijn af
15-05-2025 17:56
Kooij, Wout, Moschetti…Voor mij is de grootste prutser Bennett. Wat is hij ontzettend slecht geworden zeg. Zit perfect in het wiel van Groves maar valt stil alsof het een recreant is.
    15-05-2025 18:29
    Bennett en vele anderen zijn slechter geworden na Quick Step en intussen Quick Step zelf helaas ook op 2 man na.
15-05-2025 17:28
Drie fouten van Kooij. Dan win je nooit.
Wel goed gespeeld door Alpecin.
15-05-2025 17:50
Jury ziet toch een fout van moschetti

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine