RCS spreekt gerucht over problemen rond Grande Partenza in Albanië tegen
Update RCS, de organisatie van de Giro d’Italia, kondigde eerder vandaag aan dat de voor 12 november geplande parcourspresentatie is uitgesteld. Wat is er aan de hand? Volgens Cicloweb is het vanwege politieke ontwikkelingen onzeker of de Grande Partenza in Albanië door kan gaan. Maar de RCS laat bij monde van algemeen directeur Paolo Bellino weten dat er ‘geen verandering in de plannen’ is.
Dat de Giro-organisatie mogelijk op zoek moet naar een nieuwe gastheer van de Ronde van Italië, heeft te maken met recente politieke ontwikkelingen, schrijft Cicloweb. De relatie tussen Italië en Albanië is door ‘de politieke dynamiek van de voorbije weken ingewikkelder geworden’, klinkt het.
De Italiaanse premier Meloni wil asielzoekers (tegen betaling) in Albanië laten opvangen. De eerste migranten waren al overgebracht naar een opvangcentrum in Albanië, maar de rechtbank in Rome bepaalde dat zij recht hebben op een reguliere asielaanvraag in Italië. Volgens Cicloweb hingen de ‘politieke afspraken’ samen met de start van de Giro d’Italia.
Sicilië
De Giro-start in Albanië staat dus op losse schroeven, maar een vervanger zou zich al hebben aangediend. Sicilië zou de Grande Partenza willen organiseren. Dit nieuws is nog niet bevestigd, maar Cicloweb noemt Palermo, Agrigento, Ragusa en Messina als mogelijke start- en finishplaatsen van de drie etappes die op het eiland verreden zouden worden. De allereerste etappe start ‘zeer waarschijnlijk’ in Trinacria, klinkt het. Na drie ritten zou de ronde weer verder kunnen gaan zoals oorspronkelijk gepland, in de regio Puglia, in de hak van de laars.
Update 16.07
Paolo Bellino, algemeen directeur bij organisator RCS, heeft inmiddels gereageerd op het gerucht. “Er is geen verandering in de plannen, noch een probleem met Albanië”, zegt hij tegen Tuttobiciweb. “De persconferentie in Rome is enkel en alleen uitgesteld vanwege een technisch probleem aan onze kant. Ik kan niet meer zeggen, want we zullen spoedig met een persbericht komen.”
Lees ook: Het laatste nieuws over het parcours van de Giro d’Italia 2025.
Maar de vraag is of er ooit een etappe zal eindigen op Gris-Nez en het hele peleton vervolgens per boot confortabel en met voldoende rust in Dover kan komen voor de start van de volgende etappe.
En zelfs als voor Albanie de aankomst in Tirana zou zijn en de volgende etappe vertrekt in Bari, vrees ik dat het gros van het peleton aan bussen en andere volgwagens 'gewoon' de hele lus via Venetie moet rijden.
Vanuit ecologisch perspectief is het beste toch echt aankomst A, vertrek A of omstreken (e.g. aankomst Leiden, vertrek Rotjeknor).
Een ronde van 'Frankrijk/Italie/...' op die manier is een soort van back to the future.
En zo'n ronde kan starten in het buitenland maar 'moet' (vwb ecologie) dan ook fietsend terug naar het land van oorsprong.
As ever, my $0.02 !
Waarschijnlijk niet....
Het verbaast me echt dat iemand denkt dat ze dan helemaal over het vasteland gaan terugrijden. Ha ha. Alleen Venetië is al iets van 1100 kilometer.
Vind je dan ook dat er nooit meer een rit op Sardinië gereden mag worden? Dat is immers een veel grotere afstand dan Albanië. En natuurlijk ook nooit meer op Sicilië, want van daar kom je ook niet fietsend het vasteland op.
Het blijft allemaal onduidelijk, ook niet handig dat een na een sterk gewijzigd bericht (update 16:07 uur) de reeds gemaakte reacties blijven staan. Maakt de verwarring nog groter dan deze al is!
Volgens de RCS heeft de asielkwestie met Albanië totaal geen invloed.
Dan kunnen wij dus afwachten welke datum er wel duidelijkheid komt over het parcours van Giro 2025.
Het klink allemaal wel als een beetje veel "paniekvoetbal" maar dat is in Italië schering en inslag.
Met andere woorden; Wordt vervolgd......
De giro als extra handelswaar vanuit Italie (krijg je gratis wanneer wij die kampen daar bouwen mogen) lijkt me Meloni zo inschattend zeer plausibel. Nu die centra er voorlopig voor lul staan zal ineens de start niet gratis zijn of zoiets.
Schandelijke shit allemaal.