Giro 2024: Voorbeschouwing etappe 2 naar Oropa – Kan geprikkelde Pogacar Dumoulin opvolgen?
foto: Cor Vos
zondag 5 mei 2024 om 11:00

Giro 2024: Voorbeschouwing etappe 2 naar Oropa – Kan geprikkelde Pogacar Dumoulin opvolgen?

Het is niet lang wachten op de eerste bergetappe van de Giro d’Italia 2024. Op dag twee is het al raak met aankomst op de Santuario di Oropa, een beklimming van eerste categorie. Houden de klassementsmannen hun kruit droog of kunnen ze de verleiding van een eventuele dagoverwinning niet weerstaan? We zoeken een opvolger voor Tom Dumoulin!

Startplaats van de tweede etappe van de Ronde van Italië is San Francesco al Campo, een gemeente ten noorden van Turijn. Vanuit daar rijdt het peloton 161 kilometer noordoostwaarts om te finishen bovenop de Oropa.

De vertrekstad was nog nooit onderdeel van de route van de Giro d’Italia, maar diende in 2011 wel als start- en finishplaats in de slottijdrit van de 22e Giro d’Italia Internazionale Femminile. Marianne Vos werd in deze laatste etappe derde en stelde met deze podiumplek de eindzege in de tiendaagse ronde veilig. Naast de eindoverwinning won de Nederlandse ook de helft van alle gereden etappes.

Het peloton vertrekt in noordoostelijke richting, om voor het eerst de provincie Turijn te verlaten. Na een relatief vlakke aanloop, met daarin een eerste tussensprint, treffen de renners na 117 kilometer een duo van beklimmingen van derde categorie. Eerst de Oasi Zegna (5,7 km aan 5,1%), daarna de Nelva (3 km aan 6,6%). Na de Nelva volgen vijftien kilometers in dalende lijn voor het peloton Biella passeert. In deze stad ligt de tweede tussensprint van de dag.

De stad ligt aan de voet van de Vooralpen van Piemonte, en dat gaan de renners merken. Vanuit Biella, onderdeel van de gelijknamige provincie, moet namelijk nog flink worden geklommen. De finish ligt op de Santuario di Oropa (11,8 km aan 6,2%), een berg die door de organisatie wordt aangeduid als een beklimming van eerste categorie. Op de berg vind men de Basilica Oropa, een belangrijk bedevaartsoord.

De berg was al meerdere keren onderdeel van de Ronde van Italië. De laatste keer dat de beklimming opgenomen werd in het parcours van de drieweekse ronde, was in 2017. Toen wist Tom Dumoulin zijn leiding in het algemeen klassement te verstevigen door als eerste binnen te komen op de berg van eerste categorie.

De Limburger won deze veertiende etappe door Ilnur Zakarin vlak voor de finish op de heilige steentjes van het bedevaartsoort in te halen. Mikel Landa en Nairo Quintana werden respectievelijk derde en vierde. Uiteindelijk won de man uit Maastricht ook het eindklassement van de Giro dat jaar.

Tom Dumoulin wint tijdens de Giro d’Italia van 2017 bovenop Oropa – foto: Cor Vos

Het grootste verschil tussen de tweede etappe van de Giro d’Italia 2024 en de veertiende etappe uit 2017, is de aanloop naar de slotklim toe. Waar Dumoulin en co, naast de finish op de Santuario di Oropa, een vlakke etappe voorgeschoteld kregen (1.106 hoogtemeters) maakt het peloton van dit jaar zich klaar voor 2.250 hoogtemeters. Zorgt dit ervoor dat de verschillen tussen de renners groter worden bovenop de Oropa?

Zondag 5 mei, Etappe 2: San Francesco al Campo – Santuario di Oropa (161 km)
Start: 12.55 uur
Finish: tussen 16.55 en 17.30 uur

Hoe laat zijn de belangrijke passages?
Tussensprint Valdengo: tussen 15.05 en 15.20 uur
Top Oasi Zegna (3e cat): tussen 15.50 en 16.15 uur
Top Nelva (3e cat): tussen 16.15 en 16.40 uur
Tussensprint en start Santuario di Oropa (1e cat): tussen 16.30 en 16.55 uur


Favorieten

Etappe twee van de Giro d’Italia is er meteen eentje voor de klassementsrenners. Althans, dat denken we toch. De vele bergen in de slotfase, en vooral de slotklim, is op maat van de sterkste klimmers. We kijken dan ook naar de klassementsrenners, maar houden een slag om de arm. Het kan namelijk ook zijn dat topfavoriet Tadej Pogacar de roze trui aan een aanvaller wil laten en dus de vroege vlucht laat strijden voor de ritzege. 

Als dat niet zo is, dan is Tadej Pogacar de grote favoriet voor de ritzege. De Sloveen kon in de openingsetappe niet al zijn concurrenten losgooien, maar het korte puistje in Torino draaide toch meer om explosiviteit dan echt klimvermogen. En vooral dat laatste is de tweevoudige Tourwinnaar, die niet vies is van een solo, op het lijf geschreven.

In al zijn koersdagen dit seizoen toonde hij dat hij ongenaakbaar is als er een beklimming opdoemt. De lange laatste beklimming nodigt ook uit tot een vroege aanval, iets wat we Pogacar dit seizoen al een aantal keer zagen doen. Alleen zal zijn ploeg dan sterk genoeg moeten zijn, want in etappe één zat hij wel erg snel alleen. Ontbindt hij meteen zijn duivels? En vooral: is hij extra gemotiveerd na zijn nederlaag in de openingsrit?

Klimt Pogacar weer naar glorie? – foto: Cor Vos

Zo ja, dan zullen alle alarmbellen afgaan bij zijn concurrenten. In eerste plaats denken we dan aan Geraint Thomas. De ervaren klassementsrenner maakte misschien weinig indruk in de voorbereidingswedstrijden, maar op dag één maakte hij wel een zeer steady indruk. Thomas is nog meer dan Pogacar een renner die beter tot zijn recht komt op lange beklimmingen. Alleen is het de vraag of Thymen Arensman hem daar bij zal kunnen staan. De Nederlander, op voorhand aangeduid als co-leider, viel pijnlijk door de mand in rit één.

Bij Decathlon AG2R La Mondiale zullen ze het moeten hebben van de collectieve sterkte. Zij hebben ook meerdere sterke klimmers die zondag meteen in actie zullen komen. We hebben het dan over kopman Ben O’Connor, maar ook over luitenanten Aurélien Paret-Peintre en zijn jongere broer Valentin. Zij maakten een goede indruk in de voorbereiding op de Giro, maar in de openingsrit haalde alleen O’Connor de ruime favorietengroep. De tijdrit van O’Connor is ook minder goed dan die van Pogacar en Thomas, dus zijn de bergritten extra belangrijk voor hem. 

Arensman kan Tom Dumoulin opvolgen – foto: Cor Vos

Als we het rijtje met klassementsrenners verder afgaan, komen we terecht bij Daniel Felipe Martínez. Een klimmer die het voordeel heeft dat hij niet traag is aan de streep. De Colombiaan, die in de Volta ao Algarve twee keer Remco Evenepoel klopte in de sprint, kwam de openingsetappe bovendien goed door. Een sterke prestatie, waardoor Martínez een renner is die je liefst wil lossen voor de laatste kilometer. 

Andere sterke klimmers als Antonio Tiberi, Cian Uijtdebroeks, Damiano Caruso, Juan Pedro López, Eddie Dunbar, Nairo Quintana, Giulio Pellizzari en Alexey Lutsenko zijn ook niet kansloos. Iemand als Quintana zou overigens ook voor de vroege vlucht kunnen gaan, want de Colombiaan zei voor de Giro dat hij niet zal jagen op een ereplaats in het algemeen klassement. Ook Romain Bardet zal het op die manier moeten doen, want voor een goed klassement zag het er in de eerste rit niet goed uit bij hem.

Lipowitz zou wel eens kunnen verrassen op Oropa – foto: Cor Vos

Mocht het effectief uitdraaien op een strijd tussen de aanvallers, verwachten we ook iets van jongens als Einer Rubio, Michael Storer, Attila Valter, Filippo Zana, Lorenzo Fortunato en Florian Lipowitz. Die laatste maakte recent nog een zeer goede indruk in de Ronde van Romandië. Hij werd daar derde in het eindklassement en was er misschien wel beter dan zijn eigen kopman Aleksandr Vlasov


Favorieten volgens WielerFlits
**** Tadej Pogacar
*** Daniel Felipe Martínez, Geraint Thomas
** Ben O’Connor, Antonio Tiberi, Alexey Lutsenko
* Florian Lipowitz, Michael Storer, Juan Pedro López, Romain Bardet


Weer en TV

Volgens de laatste weersvoorspellingen krijgt het peloton zondag een best mooie dag voorgeschoteld. De temperaturen zullen aan het einde van de etappe de 20 graden Celsius bereiken. Echt zonnig zal het wel niet zijn, want het zal de hele dag bewolkt zijn. Neerslag en sterke wind moeten de renners wel niet trotseren.

De 107e Giro d’Italia is van start tot finish te volgen op Eurosport en op de online kanalen van Eurosport en Discovery+. De sportzender is er zondag bij vanaf 12.30 uur. Voor de exacte uitzendtijden kan je kijken in onze tv-gids Wielrennen op TV.


In de RIDE Magazine Zomergids 2025 (€12,50) lees je een uitgebreid interview met wereldkampioen Tadej Pogačar. De Sloveen kwam spontaan naar de Alpecin Barbershop voor een knipbeurt en dat draaide uit op een interessant interview. Pogačar praat over het pakken van KOM's en het nastreven van nieuwe doelen. Bestel jouw exemplaar van het zomernummer 2025 van RIDE Magazine hier!!
RIDE Magazine
25 Reacties
04-05-2024 19:16
Met alle respect voor Dumoulin, maar Oropa zal vooral verbonden blijven met Marco Pantani. Zijn huiveringwekkende exercitie op deze berghelling op 30 mei 1999 was het eerste deel van het ongehoorde drieluik dat hij opvoerde in de slotweek van de Giro van dat jaar.
Het plaveide nochtans niet de weg naar glorie, het zou de opmaat zijn naar zijn definitieve teloorgang.

https://www.youtube.com/watch?v=4ocv78XS2Lw
04-05-2024 19:06
Dit is zo'n geweldige plek om te finishen. Dat laatste stuk, langs het grasveld over de steentjes richting de poorten van het sanctuarium - zelfs als je niet gelooft is dit een mystieke plek. En dan die zwarte madonna, de Po-vlakte aan haar voeten - Italie in bloedvorm.

En die schitterende overwinning van Dumoulin, man man man, wat een openingsweekend!!
    04-05-2024 20:22
    Wat een mooie reactie...
    04-05-2024 21:07
    Wat leuk om aan Tom te denken!
    04-05-2024 21:07
    @Wim de laatste paar honderd meter van deze etappe zouden ze eigenlijk vanuit het gezichtspunt van de renner moeten uitzenden.
04-05-2024 20:16
Carr vanuit de vlucht
    04-05-2024 20:49
    Die heeft zich duidelijk gespaard vandaag
05-05-2024 12:52
Terug naar 2017: 1 van de mooiere etappe overwinningen die ik gezien heb hoor... Turbo Tom!
05-05-2024 00:32
Heb het idee dat dit al was uitgeschreven en de sterren zijn aangepast na het resultaat van vandaag, maar de poll niet, aangezien daar nog wel Arensman tussen staat.
04-05-2024 19:08
Ik zie niet direct reden voor UAE om voor de rit te gaan. Pogi zit dan in ieder geval t/m rit 6 aan het roze vast. Ik kan me niet voorstellen dat ze daar zin in hebben.
    04-05-2024 19:15
    Denk niet dat hem dat veel uitmaakt, de ploegen met sprinters zullen de vlucht van de dag ook willen controleren de dagen na deze etappe.
    Hij gaat morgen proberen de etappe te pakken
    04-05-2024 19:16
    De sprintersploegen nemen toch wel de leiding in de volgende etappes dus echt veel werk hebben ze er ook niet aan. Als Pogi morgen wat tijd kan pakken op Thomas en O Connor moet hij dat toch altijd doen?
    04-05-2024 20:25
    Morgen al wat tijd nemen. Rit 3,4 en 5 gaan sprintersploegen controleren. Rit 6 geef je de kopgroep de overwinning en in rit 7 (40,6km ITT) daar gaat hij zodanig uithalen dat je de dagen erna gewoon de kopgroep de zege kan geven.
    04-05-2024 20:30
    Elke dag uur later op de massagetafel / aan het diner. Denk dat ze hem liever pas later pakken.
    04-05-2024 21:08
    Pogi wil zo snel mogelijk zijn ritje hoor
    04-05-2024 21:12
    Blijkbaar snapt men het nog steeds niet. Het nadeel van een leiderstrui is niet dat je op kop moet rijden, maar dat het je 1,5 uur slaap kost per nacht.
    04-05-2024 21:17
    Net zoals hij ritten en geel en wit en bollen wou in de Tour. En na 3 ritten + eindzege Catalonië nog een 4de wou. En ze vandaag ook alles op alles zetten zowel ploeg als hijzelf om te winnen. Het is een enorm eergierig baasje, ik heb Pogacar buiten in de ronde van Slovenië (moet je nagaan) en zelfs daar enkel na al zelf gewonnen te hebben, nog niet veel weten weggeven hoor. Mooi dat vind ik er net prachtig aan, altijd zelf winnen winnen.

    Denk dat Pogacar net extra geprikkeld is om morgen met veel overtuiging te winnen.
    04-05-2024 21:42
    Blijkbaar snap jij het nog steeds niet, pogacar houdt van winnen...
    05-05-2024 11:52
    Pogacar is een kannibaal. Daarnaast genoeg ritten voor sprinterstypes en vluchters, zodat men niet hoef te controleren. Zeker omdat geen enkele andere klimmersploeg echt zoveel beter is dan hem en zijn ploeg.
04-05-2024 22:10
Of bijvoorbeeld Foss in de vlucht voor Ineos of het 3 weken hard maken voor Thomas want die zag er goed uit vandaag en de ploeg van UAE niet dus vermoeidheid stapelen is ook een idee en dan nu die 25 seconden ofzo voor lief nemen
    04-05-2024 22:45
    Goh ja, Thomas zag er misschien wel oke uit vandaag maar zal voor hoogstens 2e plaats zijn op meer dan 5 minuten.
    04-05-2024 22:55
    Klinkt wellicht vreemd, maar je kan ook narvaez mee sturen in de vlucht. Hoewel ik denk dat ie relatief goed meekan op de slotklim is binnen 6 seconden van pogi blijven misschien iets te veel gevraagd. 1,5km aan 9% is toch vergelijkbaar eerder met LBL of een muur van Geraardsbergen, niet met de echte bergen. In een ontsnapping zou hij waarschijnlijk dicht genoeg bij de medevluchter kunnen blijven om de trui te behouden. En mocht de ontsnapping het niet halen en hij daardoor de trui verliest zou hij hem waarschijnlijk anders ook wel verloren hebben. Overigens is als klassiekerrener in de leiderstrui meespringen in een vlucht om de trui te beschermen niet nieuw: Van Avermaet heeft het in 2016 en 2017 gedaan in de tour. Van Aert deed het natuurlijk ook in 2022, hoewel dat niet gericht was op het beschermen van de trui. Daarnaast hoeft Ineos op deze manier morgen niet te controleren, waardoor ze UAE toch weer verder kunnen afmatten.
    05-05-2024 09:43
    Pogi kan op een dag meer dan 5 minuten verliezen hebben we gezien en deze ploeg is echt niet goed van UAE dus dat proberen uit te buiten is het beste Thomas rijdt niet voor een tweede plaats
05-05-2024 11:11
Is dit niets voor Narvaez?

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine